|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Bytte batteri på min E39a för 2 månader sen då det gamla laddade ur flera gånger. Efter rekommendation från handlaren så köpte jag ett 74 ah batteri (orginal är 95 ah). Handlarn sa att det går lika bra om jag inte har mycket extrautrustning, ljus eller stereo - och det har jag inte så jag körde på 74ah. Nu undrar jag om det var ett misstag då bilen nu efter att ha stått i 10 dagar inte startar. Fläktar och radio går dock igång så det är inte helt urladdat. Borde jag ha tagit ett 95 ah eller är det troligen ett annat fel? Känns ju som att det kan vara tjuvström nånstans men jag har inte mätt än. Om ni som vet direkt kan säga att batteriet är för klent (74ah) så är det ju säkert den missen jag gjorde. Vad säger ni är troligaste felet? Jag återkommer när mätning är gjord... //kohler | |
|
Ibland bedrar snålheten visheten Byta till klenare batteri är inte OK Jag hade lämnat tillbaka batteriet säljaren har ju lurat dig Ha deT |
|
|
Det råder ibland förvirring bland handlare, inte minst angående batterier. Det är lite flera parametrar än bara antal amperetimmar som skiljer bra batterier från mindre bra. Om du har extraljus eller annat extra, stereo osv spelar mindre roll för just startmomentet, allt drivs ju av generatorn så snart du startat. 70-80Ah räcker mer än väl för att bara starta, men om du däremot står stilla och spelar mycket eller förbrukar med lyse eller annat så behöver du reservkapacitet, dvs många Ah. I ditt fall låter det som om du har nåt som drar tjuvström då och då när du står stilla. Vanliga felkällor är t.ex kupéfläktens effektsteg eller att något i bilen gör att den inte går ner och stannar i sleepläge. I ditt fall har du en indikator i form av lysdioden vid växelväljarens P-läge. Denna lyser som du sett när du stängt och låst, efter 16 min skall den släckas. Spionera på denna genom rutan, prova att rycka lite i dörrhandtagen (låst bil) och kolla att den inte tänds. Lyssna också noga vid framrutan så hör du om fläkten står och kör. FP |
|
|
Tack Folke för tipsen. Jag kan ju inte vara säker än på varken tjuvström eller fel batteri. Den har ju funkat bra med batteriet under 2 månader och stått still i flera dagar under den perioden så det måste vara något som drar väldigt lite om det är tjuvström antar jag. Jag provade att starta med startkablar nyss men det gick inte! Så nu står batteriet på laddning så får vi se imorrn om den går igång efter det. Annars är det ju nått med startmotorn? Jag uppdaterar imorgon efter startförsöket... |
|
|
Hej! Gjorde samma misstag även jag i oktober månad då jag inhandlade ett nytt batteri. Blev ett VARTA (Batteri Black Dynamic E13) på 70ah för ca: 1400sek, när jag likaväl kunde ha köpt ett AFA Plus - Batterie på 90ah för en 200sek billigare. Blir mitt fordon stillastående under en 8-9 dagars period så blir batteriet mer ir mindre "urladdat". Har både larm, xenon, nya baklysen, stereo/cd-växlare o dyl inkopplade. - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
|
Du har inte dessa grejor inkopplade när bilen står parkerad väl.. förutom att larmet är i bevakningsläge? Normal förbrukning i de flesta bilar som står i sovläge (inkl larm) är 30-60mA. Detta dränerar då runt 8Ah per vecka, vilket inte påverkar startmöjligheterna för ett någorlunda väl laddat batteri. På en månad blir det ett tapp på drygt 30Ah, och då blir det problem om man inte har ett toppladdat batteri från början. Om man upplever problem (förutsett att batteriet är friskt) efter bara några dygn eller en vecka så har man nåt mera i bilen som dränerar batteriet, antingen ett rent elfel, någon utrustning som inte stängs av osv, eller något eftermonterat som heller inte stängs av pga felinstallation osv. Den utrustning du nämner påverkar självklart inget när bilen inte används, och åter igen, 70Ah är inga problem just för att starta, även om man dränerat bort 10Ah eller mera. FP |
|
|
Bilen startade med uppladdat batteri som vanligt Jag ska kika på diod och lyssna efter fläkt ikväll. På torsdag åker bilen in på felsök hos bilmek i vilket fall. Om det inte visar någon tjuvström, så måste det ju vara ett för klent batteri. Jag kommer ialla fall inte på något annat. |
|
|
Folke > Endast larmet och batterimonitorn (anslutet till ciggaret-uttaget) var "ikopplade" under de 2 veckorna som bilen vart stillastående/avställd. Sedan var inte bilbatteriet fullt laddad vid avställningen då batterimonitorn visade 9V. Sedan laddades även mobiltelefonen ett tag då bilen stod uppställd innan man ställde av den, så det är med 100% jag som bär ansvaret. Men nu har man införskaffat sig en C-TEK. Blir & ladda upp batteriet & sedan låta den vara på underhållsladdning tills man ställer på fordonet så fort vintern drar förbi =) - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
|
Ett batteri som står oladdat med 9v, förstörs ganska snabbt pga sulfatering (och fryser lätt sönder).... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Låg nivån verkligen på 9V vid avställningen? Då kan du t.ex knappast ha fått c-låset att låsa osv. Att lämna mobilladdare och annat inkopplat i cigguttaget är inte så bra. En batterimonitor med LED förbrukar lika mycket som bilen i övrigt när den är i sovläge. Då var det säkert inget fel på ditt Vartabatteri från början. FP |
|
|
Det surrar från kupéfläkten i mittkonsolen ett bra tag efter att motorn stängts av. Jag hade inte möjlighet att sitta kvar och lyssna efter när det slutar men minst 5 minuter iallafall. Ljudet är av en rasslande karaktär, inte som när fläkten går. Är detta symptom på att fläktens effektsteg är deffekt? |
|
|
Detta är klimans lilla sensorfläkt som sitter framför det vänstra gallret i klimapanelen. Den snurrar i 16 min efter frånslag, stannar samtidigt som lysdioden släcks, helt normalt. Kupéfläkten blåser in luft, du hör säkert hur denna låter när du står stilla med bilen och ökar/minskar fläktens varvtal med +/- knapparna. Det är denna du skall lyssna efter. FP |
|
| Ok. Men min AC är avstängd, jag har den inte igång på vintern så ofta. Men det kanske inte spelar någon roll? | |
|
AC (knappen med snöflingan) spelar ingen roll i detta läget. Den tillför bara kyla på sommaren, kompressorn pumpar inte vid yttertemperaturer under +12°, även om den är tillkopplad och nurrar (variabel kompressor). Det är en god idé att ha den tillkopplad alltid ändå, den motioneras och axeltätningen torkar inte, och den kickar in en liten stund vid start och avfuktar luften lite. Sensorfläkten drar in kupéluft i gallret och mäter temperaturen för att ge reglera rätt temperatur mha värmeventilerna osv. Denna fläkt snurrar konstant så snart bilen används, och 16 min efteråt, tills bilens elsystem går ner i sleepläget. Om den surrar och låter så kan den behöva en droppe olja, samtidigt som man blåser ut dammet som samlas på och innanför gallret. Denna fläkt och temperatursensor är viktig för hela regleringen av klimatanöäggningen. FP |
|
|
Ok. Då har jag som många andra säkert varit dumsnål och klickat ur den varje vinter. Till topic: Bilverkstan konstaterar att batteriet är i dåligt skick. "Går ner i botten direkt". Så jag ska reklammera det och då samtidigt ta ett med 95ah. Jag hoppas att detta löser problemet och att jag helt enkelt hade fått ett måndagsexemplar till batteri. |
|
|
Mycket bra tråd! //Stefux |
|
|
Johan.B / Folke > Okey! Då bilen ståd olåst under de två första veckorna så vet jag ej om C-låset & larmet kunde aktiveras/avaktiveras. Men när jag skulle gå & kolla upp fordonet & byta ut dimljuset (diod/led) förra veckan så kunde man varken låsa/låsa upp bilen, så troligtvis hade batteriet blivit urladdat under den tidsperioden. Så de blev inget lampbyte heller. Men drog på batteriladdaren (C-Tek) idag & den verkar ladda batteriet utan problem, skall se & testa batteriet på fredag eftermiddag. Återkommer! =) - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
| Nu är batteriet inbytt mot ett 95 aH. Med detta hoppas jag att problemet är ur världen! | |
|
Provade det uppladdade "urladdade" - batteriet igår kväll & de funkade galant. C-Tek > räddaren i nöden! =) - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
|
Snarare skulle jag säga "en laddare kan vara en god investering". Det finns många som gör jobbet lika bra som CTEK. FP |
|
| kholer har du bytt fläktmotståndet eller?Kan inte läsa nånstans att du har gjort det.Att byta batteriet löser inte ditt problem utan måtståndet måste bytas annars kommer även nya batteriet tömmas.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.