AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
28.927

tekniska skillnader samt aspekter SMG I - SMG II

Sida 2 av 2
He
22
Henn0
2002 -73 m50b25

540ia -93

323i -79
Undersökt det här med skillnaden i hårdvara mellan smg I och smg II, uppenbarligen skiljer lådorna i tillverkningsnummer och namn

e46 M3 SMG II har låda

s6s 420G - TBAK 23 00 2 229 786

medans e36 SMG I

har s6s 420G TAGX 23 00 2 228 312

och den senare

s6s 420G TBAC 2300 228 817

kan det vara så att de modifierat lådan till e46 fär att möjliggöra snabbare växlingar? känns som det nästan måste vara i den skillnaden sitter.

annars kan jag tänka mig att det är kraftigare hydralpump alt hydralenheterna men man får en känsla av att det bara skulle slakta synkringar om inte lådan var anpassad.

en annan teori, kan det vara så att elgasen möjliggör snabbare växling och med att den kan anpassa motorns varvtal? varvtalsmatchar SMG I också nedväxlingarna? den kan väl inte stänga spjället helt för uppväxling? kan ju vara där det sitter om man tänker efter. då skulle bruten tändning vid uppväxling kunna snabba på växlingarna om man gör det med mappning av systemet. kan jag tänka mig!

MVH Henkr

MVH Henke

He
22
Henn0
2002 -73 m50b25

540ia -93

323i -79
Undersökt det här med skillnaden i hårdvara mellan smg I och smg II, uppenbarligen skiljer lådorna i tillverkningsnummer och namn

e46 M3 SMG II har låda

medans e36 SMG I

och den senare

kan det vara så att de modifierat lådan till e46 fär att möjliggöra snabbare växlingar? känns som det nästan måste vara i den skillnaden sitter.

annars kan jag tänka mig att det är kraftigare hydralpump alt hydralenheterna men man får en känsla av att det bara skulle slakta synkringar om inte lådan var anpassad.

en annan teori, kan det vara så att elgasen möjliggör snabbare växling och med att den kan anpassa motorns varvtal? varvtalsmatchar SMG I också nedväxlingarna? den kan väl inte stänga spjället helt för uppväxling? kan ju vara där det sitter om man tänker efter. då skulle bruten tändning vid uppväxling kunna snabba på växlingarna om man gör det med mappning av systemet. kan jag tänka mig!

MVH Henkr

MVH Henke

He
22
Henn0
2002 -73 m50b25

540ia -93

323i -79

e46 M3 SMG II har låda

medans e36 SMG I

och den senare

MVH Henkr

MVH Henke

He
22
Henn0
2002 -73 m50b25

540ia -93

323i -79

e46 M3 SMG II har låda

medans e36 SMG I

och den senare

MVH Henkr

MVH Henke

He
22
Henn0
2002 -73 m50b25

540ia -93

323i -79
Det blev visst något fel...
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag tror inte skillnaden sitter i lådan. I en helmanuell 6vxl M3 (som min egen tex) går det att slita växlar fortare än SMG I ens kan drömma om, utan minsta protest. Skillnaden måste sitta i mjukvaran och eventuellt även i hårdvaran på själva SMG systemet.
Och ja, SMG I varvtalsmatchar växlingarna. Sitter en enkom givare på ingående i lådan för detta. Om den kan ge mellangas vid nedväxling vet jag dock inte, men problemet är knappast för långsamma nedväxlingar. ;-)

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
He
22
Henn0
2002 -73 m50b25

540ia -93

323i -79
Tjenare!

har kikat på kopplingsschemor över diverse modeller och alla ECUer kommunicerar med de automatiska (inkl SMG) växrllådorna via CAN från och med 95. m3 3.0 har CAN hög och låg via 2 Pin vardera, pga dubbelVANOS ovh från och med tillverkningen startade, som jag förstått det. för mig är det en stor fördel då alla boxar från och med 95 använder 16- bit flashminne vilket innebär att man icke kan mappa om systemet med hjälp av 8-bits realtidsemulator vilket jag vill. m3 3.0 funkar ju att använda med sin egen kabelhärva på en m50 med montage av knacksensorer samt någon sorts fix av VANOS-styrningen. m3 3.0 ECU använder sig alltså av 8-bits minne

gällande snabbhet på växlingar så är nog risken stor att du har rätt, men frågan är ju fortfarande vad det är som gör det. är det mjukvaran så går det säkert att fixa, kör smg I med en siemensbox eller är det bosch?
varvtalsmatchar det nedväxlingar? sker detta med hjälp av ett ställdon på gasspjällen eller hur gör dem? m3 e36 kör ju med gaswire? kan de använda sig av tomgångsmotorn till och med kanske?!

ska man bygga ett sådant här system och man gärna vill använda SMG 1 (som jag vill då det är simplare elmässsigt) så bör man nästan gardera sig med att använda SMG II hårdvara och SMG 1 mjukvara. ska forska lite i hurvida SMG 1 använder sig av 8 bits Minne eller inte. använder den sig av 8 bit kan man ju med lite ork och vilja ställa om växlingsmapparna.
He
22
Henn0
2002 -73 m50b25

540ia -93

323i -79
Tjenare!

har kikat på kopplingsschemor över diverse modeller och alla ECUer kommunicerar med de automatiska (inkl SMG) växrllådorna via CAN från och med 95. m3 3.0 har CAN hög och låg via 2 Pin vardera, pga dubbelVANOS ovh från och med tillverkningen startade, som jag förstått det. för mig är det en stor fördel då alla boxar från och med 95 använder 16- bit flashminne vilket innebär att man icke kan mappa om systemet med hjälp av 8-bits realtidsemulator vilket jag vill. m3 3.0 funkar ju att använda med sin egen kabelhärva på en m50 med montage av knacksensorer samt någon sorts fix av VANOS-styrningen. m3 3.0 ECU använder sig alltså av 8-bits minne

gällande snabbhet på växlingar så är nog risken stor att du har rätt, men frågan är ju fortfarande vad det är som gör det. är det mjukvaran så går det säkert att fixa, kör smg I med en siemensbox eller är det bosch?
varvtalsmatchar det nedväxlingar? sker detta med hjälp av ett ställdon på gasspjällen eller hur gör dem? m3 e36 kör ju med gaswire? kan de använda sig av tomgångsmotorn till och med kanske?!

ska man bygga ett sådant här system och man gärna vill använda SMG 1 (som jag vill då det är simplare elmässsigt) så bör man nästan gardera sig med att använda SMG II hårdvara och SMG 1 mjukvara. ska forska lite i hurvida SMG 1 använder sig av 8 bits Minne eller inte. använder den sig av 8 bit kan man ju med lite ork och vilja ställa om växlingsmapparna.
He
22
Henn0
2002 -73 m50b25

540ia -93

323i -79
det är tydligen en sachs ecu till smg 1, siemens till smg II. då är det nog mjukvaran. man kan undra med vilka medel man behöver för att få smg II att funka, likväl med vilka medel man kan få smg I att funka som SMG II....
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang ang M3 3,0 ecu (dme). SMG fanns väl aldrig till 3,0? Ej heller dubbel-Vanos för den delen.

Jag kontaktade Claus på TurboCenter och han bekräftade att de kan "chipa" SMG I. Men han kunde inte hjälpa mej med den förmodade felkodsproblematiken eftersom de inte trängt nog djupt in i systemet. Detta talar ju för att det. iaf till stor del, handlar om skillnad i mjukvaran mellan SMG I och II.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
He
22
Henn0
2002 -73 m50b25

540ia -93

323i -79
nu har jag skrivit som ett arsel, hehe,
syftade inte på dubbelVanos, syftade på steglöst Vanos

nej 3,0 hade aldrig SMG men den komminucerar med VANOS-enheten via CAN-bus, står klart och tydligt i de kopplingsscheman jag har läst, dessutom har m3ans ecu m3.3 två ytterliggare Pins med CAN hög på pin 85 och CAN låg på 86.

tror inte heller att det är USA modellen jag läst om, utan EURO-modell, har inte framgått till 100% i de schemorna jag läst, men i och med att det gällde m3-e36 från 93 så tycker jag det ska vara mycket märkligt om det är US- modellen som kom färst 94.

skriver på telen, ska bifoga schemat så fort jag hinner.

MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.