|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenare! finns det någon här på forumet som har lite mer ingående Information om SMG I samt SMG II? * vad är det som gör att SMG II växlar så mycket snabbare än SMG I? * på vilket sätt är boxen i vardera system kopplade till systemet och till resten av bilen? kräver boxen CAN-bus - EWS signaler? * på vilket sätt bestämmer boxen växelläget? skickar den en viss signal till växelväljaren eller skickar den helt enkelt en ström av något slag till växelväljaren beroende på vilken växel den ska ha? typ en kanal ut för en lägre växel och en kanal för upp och en för N och en för R? *skulle det vara praktiskt möjligt/hanterbart att montera det i en bil utan ews och CAN-bus? förstår att det inte är jättelätt men jag hoppas att det är som med motronic att det skall ha plus och jord och så sköter det sig själv * är Gaspedalens läge mätt med potentiometer? eller hur mäts det? * på vilket sätt bestäms körläget? vill bara köra snabbaste läget, kan man ställa in det fast med hjälp av ett motstånd eller fast ström? * någon som har koll på vilka strömmar och motstånd systemet arbetar med överlag? tex till Gasspjäll/TPS, ev, tändning, antisladd-spinn osv. | |
|
ytterliggare ett frågetecken växlar smg I, eller II utan att koppla? alltså när den går från 1-2 i fart, brukar den då kopplingen? hade varit bra att veta om den inte gör det, för då behöver jag inte tänka på kopplingens givare utan bara använda min manuella koppling vid start och stopp! MVH Henke |
|
|
Jag är bara påläst om SMG 1. 1. Undrar också vari skillnaden på hastighet ligger. 2. DME och SMG-boxen kommunicerar via CAN-bus redan på SMG 1. Såna saker som gaspedalläge, rpm och motoroljetemp fömedlas. EWS är inte inblandat, däremot ABS. 3. Den skickar spänning (jord?) till magnetventilerna som styr växelvinkel och växelläge. SMG-boxen vet vilken växel som ligger i och vilken växel som det ska bytas till och i vilken ordning och med vilken tajming som magnetventilerna ska aktiveras för att åstakomma detta. 4. Ja, jag tycker det. 5. Ja. 6. På SMG 1 finns inte olika "hastigheter". Valet mellan automat och manuell sker via microbrytare. Samma med upp- och nerväxling samt N och R. 7. SMG systemet använder DME och ABS egna signaler som vidareförmedlas till SMG boxen. Systemet har ett fåtal egna inputs, tex rpm ingående axel, hydraultryck (60-80 bar), kopplingsläge, longitud G och latitud G. 8. Kopplingen används vid varje växelbyte. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Tjenare! Tack för ditt svar! nu klarnade det en hel del! vart kan man läsa om SMG systemen? kanske finns det någon sida där det står? gällande kommunikationen mellan DME och SMG SAMT ABS behöver den all input från dessa? och sker detta via CAN alltså? systemet skall i en bmw 2002 med en m50b25 så elsystemet är primitivt. dock använder jag mig av orghärva och DME till motor men denna är ju från 92. har även haft planer på att montera ASC från en e34 535 för att kunna använda det som launch-control till sammans med sänkt varvstopp. men kräver SMG-boxen CAN-bus kommunikation blir det nog svårt att få till det. det jag skulle kunna tänka mig är att man kan tjuvkoppla det på något sätt så det bara används i manuellt läge men då är frågan, använder sig fortfarande boxen av input från dme och abs eller kör den bara med output till magnetventilerna och input från växelsensorn samt växelspaken? |
|
|
Har tyvärr inte hittat nåt matnyttigt alls på nätet. Can-bus bara mellan DME och SMG. Övrig input till SMG på vanligt vis. Det beror på om ska köra med SMG koppling, då lär all input behövas för att det ska funka, framför allt när man ska iväg från stillastående. Jag vill ha manuell koppling och då handlar det ju enbart om att trigga upp- eller nedväxling (samt N och R). Då behövs inte mer input än om kopplingen är i eller ur (jag vill ju inte att den skickar på en växel utan att jag frikopplat). Man måste säkert simulera viss annan input för att få det att fungera, men den stora frågan är hur man får systemet att INTE gå i nödläge när CAN-bus anslutning saknas. (Jag kommer att köra med VEMS motorstyrning (M50B30 BiTurbo)). --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Tjenare! skulle du inte kunna, enklast, kunna välja att ge systemet ström vid koppling nedtryckt och ingen ström vid koppling uppsläppt? kanske inte så sofistikerat men känna ju rätt tryggt på så sätt att det aldrig kan växla utan kopplingen nedtryckt vad som än händer. i mitt fall skulle jag kanske kunna göra samma sak och även köra med en hydraliskt don som frikopplar, när den frikopplat ger det systemet ström ovh tillåter växling och när det är klart så släpper den upp. frågan är ju hur man ska kunna göra det snabbt nog. helst skulle jag slippa org ECUn helt, frågan är dock hur man löser växelläge samt gaskompensation vid nedväxling. kanske kan sköta det manuellt...... tåls att fundera på |
|
|
Ska du köra med robotiserad koppling måste du nog ha hela systemet intakt. Start från stillastående är riktigt avancerat, systemet har g-sensorer för att känna av upp- och nedförslutning och det räknar ut aktuellt kopplingsslir samtidigt som det håller reda på hjulspinn och fan och hans mormor som det kompenserar för. En fast på/av reglering av kopplingen skulle säkert gå att få att fungera hjälpligt men det lär antingen bli väldigt ryckiga starter eller risk för grillad lamell vid hård start eller uppförslut och otaliga kärringstopp i tid och otid. Men ingenting är omöjligt. En variant kan ju vara att manövrera kopplingen manuellt vid start från stillastående (med pedal eller spak) och köra den robotiserad vid byte av växel. Att köra utan ECU genom endast manuella styrinpulser går inte. Största problemet att lösa om man skulle göra en egen styrelektronik är att tajma in styrningen av hydraulenheterna som utför växelrörelserna samt att få systemet att veta i vilken ordning dessa hydrauler ska aktiveras för att byta från aktuell växel till en högre eller lägre, exempelvis tvåan till trean. Är ju olika rörelsekombinationer för alla växelbyten. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
som du skrev är min tanke att köra robotiserad koppling vid upp och ned växling och köra manuell koppling vid start och stopp. det förenklar allting och ger dessutom en säkerhet i fall systemet fallerar. tillverkar man ett länkage till växelspaken och sköter växlingarna med paddlar normalt har man även där en garanti om systemet fallerar. för mig är det viktigt i och med att det är en backtävlingsbil och har man åkt 50 mil för att köra vill man inte råka ut för ett icke fungerande SMG system! :) hmm, ja tanken var ett eget styrsystem, men forskat lite i det och tycker det blir väldigt krångligt! så frågan är ju egentligen, som redan nämnts, hur man skall kunna få systemet att inte gå in i felsäkert läge utan CAN-bus signal. skulle man kunna simulera en CAN signal? men hur det ska gå till vet jag inte. är boxen till e36 OBD I? är upplägget liknande de DME;er som används till motorerna på 90 talet? med 28 pins chip innehållande en binär kod? skulle man inte kunna mappa om systemet i så fall? ännu en tanke, om SMG II använder sig av OBD II skulle man väl, även där, flasha boxen i ett försök att få den attt fungera utan CAN signaler från motorn? |
|
|
För att få dit ett vanligt växellänkage måste man ta bort SMG-enheten så det går inta att ha både-och. Är knappast en avancerad operation att byta på plats, men det är ju hyfsat trångt. Jag är själv för dåligt påläst för att ha en lösning på CAN-bus problemet, men jag tänker mej också en simulerad signal. OBD I stämmer, systemet går att "chipa" har jag nyligen fått obekräftade uppgifter om. SMG II går definitivt att "chipa" (kanske "flasha"?). T.ex. Claus på Turbocenter lär sitta på svaren här. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
SMG II är bättre på ALLT..skillnaden är som natt o dag! SMG I works like a retard SMG II works like a superman Pdf SMG 1 hittar ingen bra info-sida...*kanske lika bra,för det är inget o hänga i julgranen..hade SMG 1 i min gamla m3 coupe-98 Pdf SMG II Länk |
|
|
Hej! Spiidfriik: tanken är ju inte att försöka montera ett original växellänkage utan planen skulle i så fall vara följande: svetsa fast en plattjärn av något slag i den del som är markerad som nr 9 som sticker antingen ned eller uppåt, troligtvis ned, sedan montera ett stag från den vanliga växelspaken till denna. detta innebär ju att spaken kommer fara omkring med en duktig hastighet inne i kupén men det är väl en smäll man får ta, ser ju likadant ut fast endast framåt och bakåt på seq lådor med hydralikstyrda växlingar. självklart kommer det bli vissa, låt säga innovativa, lösningar på problem men det är smällar man får ta när man ska modifiera befintliga system. hmm, gällande CAN-bus biten, om man kikar på CAN protokoll så ser det ut som så att en restriktiv (icke "akut" eller "viktigare" signal) brukar ligga kring 1V i signalstyrka, men antar att alla funktioner till Motorn, alla sjuttio-elva, arbetar inom sitt eget arbetsområde, så tex Temp ligger och varierar kring 1.5-2V tex och varv 2.1-2.5V så bör man ju luska ut vad alla funktioner har för normalvärden för att kunna simulera en signal. frågan är om det inte är enklare att försöka flasha eller mappa systemet. har redan utrustning för att kunna koppla upp mig och hantera Binära filer från de gamla OBD I boxarna. för mig så skulle det helt klart vara smidigast att göra så, Frågan man måste ställa sig då är, Varför är SMG II bättre? sitter det i växellådan? (det är väl samma grundlåda för båda systemen, kan SMGII ha en modifierad modell??) eller sitter det i de hydraliska enheterna eller sitter det helt enkelt i boxen? mycket viktig fråga. Bianca jo jag förstår att SMG II är bättre vilket jag skrev i min första post, frågan handlar om varför det är så mycket bättre, och om det sitter i hårdvaran skulle man ju kunna kunna använda SMGII hårdvara och SMGI mjukvara för det är troligtvis enklare att modifiera en äldre modell av styrbox för ändamålet som vanlig lekman, annars får man troligtvis lämna iväg SMGII boxen för modifiering hos ett företag vilket troligtvis kostar onödigt med flis. frågan handlar också om vilket system man enklast kan få till att fungera tillfredsställande i en Bil från 73, man får ta i beaktande att systemet jag skall konstruera inte kommer använda sig av automatisk koppling vid start och stopp och aldrig kommer använda helautomatiska växlingar, utan det skall endast fungera som ett "substitut" för en äkta sekventiell/dogbox låda. Tack för PDF;en dock, har läst den innan och den är väldigt informativ, nu gäller det bara att försöka hitta något liknande till SMGI så man kan fundera ut skillnaderna |
|
| Länk denna länken skall vara med i första delen av inlägget ovan. | |
|
Hej, Can-bus funkar inte som du beskriver att du kan ta ut olika saker via en voltsignal allt på bussen är digitalt. Man streamar ut olika värden via identifierare som berörda styrenheter tar emot. Om det inte finns några externa system som kan styra SMG lådan (finns till automatlådor) tex denna Länk och du inte kan använda dig av alla nödvändiga styrenheter som behövs för att få igång Can-busen så är nog den ända lösningen att leta reda på någon som kan hjälpa dig att göra en egen ECU som konverterar analoga signaler till det Can-bus protokol som SMG snackar på är inget märkvärdigt för en snubbe som kan Can-bus och är duktig på att programera och designa interna system. |
|
|
Tjenare! Bra, en som verkar ha förståelse för CAN, skulle du kunna förklara lite närmare hur det fungerar? och vart man kan läsa mer om det? UR=I är ungefär den kunskap jag har om ström i allmänhet, funkar bra till elen innan CAN men svårt nu när sånt här dyker upp! |
|
|
läste på lite om CAN nu detta är ju en seriell BUS, inte sant? får ECUn ett eller flera felmeddelande i form av 0000000 så kommer ju SMG enheten gå in i felsäkert läge, eller hur? om nu SMG systemet fungerar till viss mån måste man ju kunna genom att koppla upp sig till enheten och Mappa om systemet för att få det att kunna fungera tillfredställande i felsäkert läge. Vet att DMEn och SMG enheten kopplar upp sig med både CAN och Analog signal för varvtal, jag får en känsla av att detta är pga av att denna signal är den Nödvändiga för systemet att fungera och resterande är parametrar för att få det att fungera optimalt. finns ingen data-input så kommer (hoppas jag) systemet gå efter en fast växling/kopplingsmap vilken är skapt för att systemet skall fungera i alla lägen ( ännu en gång, hoppas jag) vilket man skulle kunna jämföra med en ECU som fungerar ävrn fast LMM och lambda är ut funktion . (alpha-N och cloosed/open loop) fungerar inte detta är det väl nästan enklast att använda sig av en ECU från en m3 med SMG samt även kabelhärva, som man dår mappa om för att fungera utan VANOS |
|
| och få till det med EWS men detta finns det ju kunskap om | |
|
Hej, Lite svårt att beskriva hur Can-bus fungerar kort men lite kortfattat så här. Det finns olika former av hur information presenteras på bussen och jag har aldrig kollat hur BMW hanterar data som streamas på bussen men vanligast funkar det kortfattat så här. Man sätter upp en identiferare där man begär in olika symboler till ex identiferare "F0" ska innehålla pid (realtidsvärde) med nr 04,0C,4E då kommer dessa värden att streamas hela tiden så att den som behöver dessa värden kan lyssna efter meddelande som börjar på "F0". Det svåra är att ta reda på vad dom olika PID:n har för funktion samt vad för omräkningsfaktor som gäller. Hur systemet funkar utan Can är ju bara att testa på en orginal bil. |
|
|
Är SMG I i M3 samma låda eller system som i 550/545/645/650:s SMG ? Jag hade SMG i min 645, och det är grymt koolt! Växlar lite halvtaskigt på automatläge (men det funkar bra), medan när man kör "manuellt" är det snabba distinkta växlingar som ALDRIG missar (bra vid aktiv körning). /GrFr |
|
|
GrFr: Det är SMG III i 645. I stort sett samma växellåda men ett mycket snabbare SMG system. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Spiidfriik, är 645ans SMG III nära besläktad med M5 E60s SMG? |
|
|
GrFr: Japp, SMG III även på E60 M5. Fast en annan växellåda (7vxl). --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.