AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.272

Lufta bromsarna M3 e36

Sida 1 av 2
Ma
147
Marbj
Bmv M3 cab -97
Bmw 320d touring -11
Jag har haft av mina ok, ett itaget och renoverat/lackat dom. Nu så får jag inte bort luften i systemet hur jag än försöker. Har testat allt. Luftat med motor igång börjat med höger bak, vänster bak,höger fram, vänster fram.
Luftat genom att trycksätta behållaren med samma procedur. inget hjälper.
Tacksam för förslag!!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Många verkstäder använder en "sug" som jobbar med tryckluft och suger ut vätskan ur respektive ok - liknande sugar finns att köpa hos t ex Biltema, Jula etc.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Biltemas variant är helkass. Kan hända att den funkar om man sätter en tryckreducerare. Suger så hårt att den tar in luft hela tiden, även om jag använder slangklammer!
Motorn behöver inte vara igång men tändningen bör vara på när bilen har ABS. Ibland sitter det luftnippel på ABS enheten också.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Ro
123
Roken
BMW 850 Ci -93
BMW E60 M5 2006
Inte för jag tror att du har gjort det men, har du satt tillbaka oken på rätt sida??? För om du inte har gjort det så kommer luft nippeln inte högst upp och du får inte bort all luft i systemet (Min son har nyligen gjort den på sin Saab 9-5 och det var omöjligt att lufta ordentligt)

Jag renoverade bromsarna på min E34 för nåt år sedan, hade bort samtliga 4 ok samtidigt. Luftade med motorn i gång, det tog mycket lång tid innan jag fick bort all luft. Fick köra 3 "luftningsvarv", har för mig jag luftade ur minst 5dl bromsvätska per ok. Kommer även jag renovera E36 bromsar snart så jag hoppas det går bra, kommer plocka bort alla ok samtidigt.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Var två stycken, och så stänger du luftningsnippeln mellan pumptagen. Funkar varje gång.. Gäller att vara synkade bara!
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Kan rekommendera Biltemas envägsventil-kit (luftningssats). Man sätter den med medföljande slang på luftnippeln på oket, sedan är det bara att pumpa.

Rutinerade kör hela kretsen, dv.s. höger fram/vänster bak samtidigt och sedan andra sidan.

Har fungerat på de mest jävliga franska bilar med speciallösningar... kostar runt en hunka på Feltema...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns två "knep" för att minska risken att man får in luft i ledningarna när man lossar bromsslangarna från oken:

1. Sätt en tät gummiduk (t ex en bit av en latexhandske) mellan locket och behållaren för bromsvätskan - då blir det lufttätt, vilket leder till att mycket lite bromsvätska rinner ur ledningarna.

2. Pressa ner bromspedalen och lås den där med en brädstump som du klämmer fast mot förarstolens främre del. Det gör att det inte blir fritt flöde upp i bromsvätskebehållaren i huvudcylindern. Samma effekt som första knepet...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
gO
1.407
gOry
335i Touring
Profossen är de denna rekommendera??
Länk

Har inte mycket gott att säga om den, undra hur fan du kan rekommendera sånt skit.
Backventilkulan i den där tätar inte ens för ladugårdsdörrar...

Nä de finns ett sätt som inte kostar några pengar alls.
På med en ringnyckel runt luftningsnippeln sen kopplar man på en bit transparent slang, en sköter pedalen en sköter öppning och stängning av nippeln. Så fort man ser luft börjar gå tillbaka så stänger man, helst lite innan. När de bara kommer bromsvätska så är du klar.

Att toppa upp reservoar är väl underförstått.

Sen så förstår jag inte riktigt, Profossen's höger fram vänster bak?? De är bara en ledning/krets för bakhjulen på en E36...
Jag har kört slangmetoden som gOry beskriver, det har fungerat bra för mig. E36 med Abs har två ledningar hela vägen från absenheten, ett till varje bakhjul.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Nix, ABS har bara en ledning bakåt, T-korset sitter strax framför tanken..
Så här ser de ut Länk
Ja ser man på... Verkar vara dubbla på de som har asc+t, har nämligen bytt dessa vid ett tillfälle o då var de två:), sen kanske det är annorlunda på m3 pga att den har diffbroms. Länk
Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Länk
Titta längst ned på denna sidan. Kan rekomendera denna lösning.
Finns enklare varianter också att hitta på tex ebay. Pumpa inte upp för högt tryck i burken bara!

Du luftar enkelt och smärtfritt bromsarna själv samt kan även smidigt utföra ett komplett vätskebyte på bromssystemet. Trycket hålls uppe i systemet och det är bara att öppna luftningsventilerna på oken tills ny och luftfri vätska kommer ut.
Börja med oket längst ifrån bromsservon. Dvs höger bak, vänster bak, höger fram och sist vänster fram.
Men för att få ut all vätska ur DSC-enheten så ska man egentligen koppla upp mot "servicedatorn" som då kör ett program som öppnar alla ventilerna i enheten för en komplett "genomspolning".

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Det finns annan gammal klassik metod som fungerar. Dock inte den snabbaste.

- palla upp bilen
- sätt en kort genomskinlig slang på varje luftnippel, öppna och låt det droppa.
- sätt på kaffe
- kolla/fyll bromsvätska på behållaren
- drick en kopp kaffe
- kolla/fyll bromsvätska på behållaren...
När det bara kommer luft är det klart.

/G
Gasa: Kommer bara luft:)? Din "metod" kan användas som steg 1, dvs om systemet varit helt dränerat. Men man måste fortfarande lufta (av) systemet.
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Dawne: Systemet blir luftat, det bara lite tid längre tid.
Bromsledningarna har så liten diameter att luftfickorna följer med ut.

Visst det finns specialfall kan vara riktigt motsträviga typiskt kopplingshydraulik. Där har jag varit med om på en icke BMW att bli tvungen att lufta "baklänges" dvs trycka in bromsvätska via slavcylinderns luftnippel.

/G
Fr
258
Fredde71
E46 M3 SMG -03

Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Varför alla dessa olika metoder?
Nyttja de hjälpmedel som finns att tillgå.
Köp en utrustning på ebay för några hundringar, levererat hem till dörren.
Sedan kan ni lufta bromsar snabbt, enkelt och smidigt resten av era liv!
Så slipper ni lägga en lördag på att lufta bromsar, finns ju annat roligt att göra. ;-)

gO
1.407
gOry
335i Touring
Ja de ska vara dyrt och omständigt att lufta sina bromsar, man måste ha "avancerad" utrustning som egentligen inte är mer än en cykelpump och en bilventil... Men köp de på ebay så blir det bra... Glöm inte slå på kaffet när du väntar bara..... gosh!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Går det inte bara att köpa ett passande lock med slanganslutning nånstans?
Cykelpump och (ren) behållare med sugrör i går ju att ordna själv.'
OT...
Ma
147
Marbj
Bmv M3 cab -97
Bmw 320d touring -11
Hej
Jag vill börja med att tacka för engagemanget i frågan. Lufta bromsarna kan vara lite knöligt. Nu finns det ju hjälpmedel och goda råd som tur är. Jag skall åka till garageet och ta med mej lite tipps och råd så hoppas jag att jag löser detta till helgen.
Diskutionen får gärna fortsätta för än är inte det sista bromssystemet luftat!
Tack!
Martin
Fr
258
Fredde71
E46 M3 SMG -03

Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Dyrt, omständigt, avancerad utrustning?
Länk
260 kr anser jag inte är dyrt. Bromsvätskan jag häller i kostar betydligt mera... Men allt är ju relativt.
Men det är ju fritt fram att själv köpa en cykelpump, slangar och ventiler om man tycker det är roligt och tror det blir billigare och bättre.
Eller att ringa in en kompis för att lufta bromsarna. Detta är ju inte alls omständigt!?

Tycker man inte om tippset så behöver man inte nyttja det. Men bespara oss gärna de negativa kommentarerna. Det är min åsikt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.