|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Som tråden heter ” Finns problem med kamkedjan på 520d -08” . Svaret är JA, och så även på andra modeller / årsmodeller. Äger själv en BMW 520d -08 LCI manuell och då med 177hk N47 motorn. Bilen är tillverkad september 2007 och svensksåld med en tidigare ägare (tjänstebilsförare). Bilen hade gått ca 6500mil när jag upptäckte ett skrapande metalliskt ljud när man varvade upp motorn till ca 1400 rpm och däröver. Hördes bäst med huven öppen och fönster/dörr öppen, men hade man väl lärt sig höra ljudet så fanns det där även när man körde. Kontaktade BMW-verkstaden som kom med domen. Byte vevaxel, lager, kamkedja / kamkedjor, styrskenor och drev. BMW tog kontakt med mitt försäkringsbolag som accepterade skadan och felet täcktes därför av min maskinskadeförsäkring. BMW står tydligen inte för skador på bilar som är äldre än 3 år. Mycket svagt. Verkstaden hade min bil i 4 dagar och jag har nu kört ca 500 mil med den efter åtgärd. Motorn går mycket jämnare och ljudet är borta. Hade tidigare även en tendens till pulsationer i kopplingen när man tex i jämn motorvägsfart la foten på kopplingspedalen och försiktigt tryckte den mot dragläget under körning, detta är också försvunnet. Delarna som byttes ut byttes till en uppdaterad variant enligt verkstaden. Problemet är inte unikt för 520d utan finns tydligen på hela N47-familjen som finns i senare årsmodeller av 118d, 120d, 318d, 320d, X3 och 520d (och kanske andra varianter, har inte lärt mig motorfamiljerna riktigt ännu). Hur vanligt det är kan jag inte säga. Verkstaden som hade min bil hävdade att min var den tredje bilen de gjorde åtgärden på. Men googlar man på steuerkette eller timing chain så hittar man en del bilar med problem. Kamkedjan på dessa motorer sitter i bakkant av motorn, så ni kan ju ana vilket jobb det är att byta den… På en direkt fråga då jag bad verkstaden att även kolla spjällen i insugsröret när maskinen ändå var nerplockad, så fick jag svaret att min motor inte hade den typen av spjäll. |
|
| Vad var rotorsaken till problemet om de också byter vevaxel och lager? | |
| Väldigt diffus förklaring. Lagertoleranser hävdade de. | |
|
Även problemen med huggande kopplingar kan påverkas av vevaxelns axialspel. Axialspelet är normalt större på dieselbilarna. Här låg det nog över tolerans. Kanske hade BMW tagit kostnaden om det bara hade gällt kamdrivningen? BMW borde ha ambitioner att lyfta märket i maskinskadestatistiken 2012. |
|
|
Länk Första exempel i sverige jag hittat med kamkedja som gått av på n47 motorn. 19tusen mil.8-10000 tusen att laga låter lite väl billigt ? |
|
| Snarare 80-100000! | |
| Inte undra på att Bmw har hög försäkringsklass i Sverige då man inte står för egna misstag !!! | |
|
Lyfter denna tråd lite. Mycket sugen på en 120 320 eller 520 med 177hk motorn. Tyvärr läser man mycket om problem som inte borde finnas, ens om bilarna var 10 år gamla och gått 25000 mil. En sak är kamkedjeproblem, och på just n47-motorn verkar det som om det är vanligare än "vilken otur att det hände mig". Snarare en tickande bomb. Tanken på en m-kittad 120d är mycket lockande, då den går sjukt snålt och bra. Men ska man hela tiden vänta på ett ras får det lov att vara... |
|
|
Jag tar upp en gammal tråd då jag har en fråga i detta ämnet. Jag läste i en tidning igår att om man får kamkedje problem på just 2.0D n47 motorn kan det bli väldigt dyrt eftersom den är så svår att komma åt. Man måste tydligen plocka ut motor eller växellåda för att komma åt kedjan, eftersom kedjan är vänd mot torpedväggen. Gäller denna placering alla BMW motorer eller bara 2.0D? |
|
|
när upphär detta problemet? på den nya 184hk maskinen? eller det kvarstår samma korkade konstruktion på den också? |
|
|
Var och tittade på en BMW 320 I E90 05a som jag tänkte/tänker köpa. Bilen är I nyskick trots 12800 mil. Men då fick jag veta att motorn 2,0 Litern är BMWs svarta får. 50% changes att kamkedjan går av eller kuggar over. Skall tydligen gälla alla 2,0 bensinmotorer mellan 05-07. Så nu är jag väldigt kluven. Bilen är I nyskick, men rasar kamkedjan kostar förmodligen en totalrenovering, eftersom den skulle göra rent hus bland kolvar och ventiler. Någon som har erfarenhet eller hört tidigare om 2 liters besinarna? |
|
| Så e90 raka sexor är kamkedjerna bättre på ? har 330? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.