AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
32.538

Finns problem med kamkedjan på 520d -08

Sida 1 av 2
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Jeep Wrangler höjd/modifierad
Honda Civic -03
Hej alla Beemerlovers! Jag är ny på forumet/1:gångsköpare av BMW och har läst på utländska sajter att BMW 520d n47 har problem med kamkedjehaveri...

Tydligen ska m47n2 motorn vara bättre.Är det den jag har?
Hur vet jag vilken motor jag har i min bil,dvs en 08:a.177hk.
Någon som hört något om detta eller har erfarenhet?
Problemen tycks redan kunna dyka upp kring 7000 mil...

Lite orolig eftersom min bil låter rätt mycket (slammer)över 4000 varv vid acceleration/kickdown.Är detta normalt eller ska jag reklamera detta? Har dock generös 2års motorgaranti från Bilia som tur är.
Har tyvärr inte mycket erfarenhet av dessa motorer och är tacksam om någon kan definiera hur er motor låter vid detta varvtal.Som sagt,kanske är detta normalt pga den höga effekten i motorn.Den rör på sig ordentligt med automatlådan!

Tackar på förhand och är begeistrad över bilen i övrigt!Låg förbrukning,kraft och lyxkänsla ger glädje! Sköna skinnsäten med hög komfort i är inte fel det heller!

Kör man för fort så hinner ingen se bilen;)
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Honda Civic -03
Är det verkligen ingen som har någon åsikt i denna fråga!?
Någon som har tips på hur man identifierar sin motor?
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
Du har N47-motorn som introducerades 2007. Har själv inte kört din motormodell, men har en 535d själv och den låter inte konstigt på något sätt. Tycker du att den "slammrar" borde du nog åka till BMW för att be de kolla upp varför INNAN den rasar.
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Honda Civic -03
Tack för svaret! Jag har fått förklaringen att "högtrycksdieslarna låter så" inget konstigt alls enligt BMW.Jag har garanti på annat företag så jag får lita på att de svarar ärligt då det bara inneburit mer cash för dem om de bedömt detta som ett fel.

"Högtrycksdiesel" !! ??
Det låter som ett klassiskt hemgjort begrepp. Var får dom allt ifrån ?
Jag personligen skulle tro att "slamret" beror på balansproblem i dubellaxlamakylen ! Det är vanligt att motviktsregulatorsstyrningarna slits på dessa motorer, särskilt på 08:orna och i synnerhet vid låga chassinummer.
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Finns ett känt fenomen med detta fel då uppkommer ett "sågande" ljud.
di
39
dieselgris
Chevrolet van G20 -89
MB E270 cdi -01
När jag läser på utländska forum så verkar många vara drabbade av fel med n47 motorn just kamkedjan. Vad menar du mer exakt Gourmand ?

BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Honda Civic -03
Ja vad menar du Gourmand!? Utveckla gärna och förklara.
dessa dieslar jobbar med högre kompression.Och effektuttaget är högt.Då blir det mer ljud vid förbränningen.
Var finns det info på att just 08:orna skulle ha problem?har aldrig hört eller sett något ang detta.

Mi
97
Michael530
530iT -07
Det kanske är dessa spjäll som väsnas?
Länk
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Honda Civic -03
Michael// Länken funkar inte.

Kola denna.verkar som om de håller bra trots allt:)

Länk

Mi
97
Michael530
530iT -07
Nytt försök med länk. Spjällen borde kunna väsnas om det är glapp i dem?
Länk
Länk
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Honda Civic -03
Då har jag en bra fråga: Varför finns inget från svenska sidor gällande dessa problem?
Slår man "bmw n47 problem" på google och väljer endast svenska resultat finns inget förutom min fråga från detta forum!? Är vi öststatscensurerade eller håller bilarna annan kvalité? Man undrar ju verkligen...
Någon som har ett bra svar på detta?
Kan det ha med bränslekvalitén att göra eller vad!?
Tacksam för seriösa funderingar!;)
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Honda Civic -03
Kommentar till videolänkarna: Kan det vara så att lagringarna som ska hålla tätt mellan avgas och insug helt enkelt inte tål värmen och släpper in heta avgaser in i insuget så att tillsist spjällen går sönder? Verkar vara mycket sot i insuget på bilen i filmen.Kommer säkerligen från avgaserna... Bara min teori...;)

Ska kolla in i mina insug och se hur det ser ut.
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Honda Civic -03
Misstag (läs donkey)... avgas grenröret sitter på andra sidan haha...2 insugskanaler per cylinder är det ju... Är det sot från vevhuset som ställer till så mycket???

Undrar hur det är om man byter olja oftare och tankar med Preems diesel som ju sägs ska sota av dieselmotorn...!?
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Honda Civic -03
Ursäkta mina många inlägg...;) Beroende på vilka videos man tittar så finns det två olika insug vad jag kan se. Ett "butterfly swirlflaps och så denna på videon som "Michael 530 " lagt in!? Vilket sitter på 520d? 320 med n47 motorn verkar vara mest representerad på olika forum.Kan någon reda ut begreppen? Eller är det olika årsmodeller?
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Ser ut som vi har att göra med en favorit i repris från m47/m57 motorerna!
Mi
97
Michael530
530iT -07
Spjäll eller ventiler som är uppbyggda med en axel i centrum av en spjällskiva brukar litet generellt benämnas som "butterfly valves". Spjällen i videoklippet är m.a.o. av den typen.
Vilken årsmodell insuget tillhör vet jag inte, kanske någon kunnig på forumet vet?
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
är inte dessa i plast? dvs inte lika "farliga" som metall spjällen
men kanske kan orsaka skada ändå?
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Honda Civic -03
Jarls bilservice i HBG berättar att problemen finns främst i länder med hög svavelhalt och att de inte stött på problemen själva i Sverige.Inte heller kamkedjorna är något problem i Sverige enligt dem.
Känns som ett seriöst företag och jag är benägen att tro dem.

de ska kolla "spikningarna" med instrument vid körning.De sa att det inte ska låta så...Paulssons hävdade ju per telefon att det var normalt på"högtrycksdieslarna"...Brist på kompetens?
Mi
97
Michael530
530iT -07
Det Jarls säger låter rimligt tycker jag.
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Honda Civic -03
Fått bilen undersökt och inga konstigheter hittades gällande mekaniken!;)
det enda problemet man hittade var att något med låsningen av rattstången kluddats till när BMW uppdaterade bilen...suck!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.