AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
24.933

Har fått "erbjudande" att köpa Hakka 5 vinterdäck(nya) till ett humant pris,vettigt ?

Sida 3 av 3
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
"Vilka frågor har jag inte svarat på?"
Dom här:
"Du sa dig kunna så mkt - och jag frågade - vad är felet i det ???"
"Verkar som det sticker i ögonen på vissa om man köper däck billigt ?"

"Du sade också att verkstaden inte förlorade, då vänder jag frågan till dig, hur vet du det?"
Det skrev jag inte - läs om - läs rätt...

"Än en gång, det jag vände mig mot var din generalisering att verkstäderna tjänade stora pengar alltid"
Mitt uttalande gällde väl bara hakka5, och det unika fallet, vill jag minnas ???

"Att ange fakta och käll ahar jag gjort, fakta och källa i detta fall är jag själv eftersom jag sitter på mycket info om detta! Hur ska jag kunna utveckla detta mer?"
Det är helt upp till dig om du vill berätta ngt som vi andra inte redan vet.
Ingen tvingar dej till det heller.... =)

"Du säger att de var nya? Alltså DOT för år 2011?"
Med nya menar jag aldrig monterade, såklart...

E36:
Det var du som började ifrågasätta mig, inte tvärt om, eller hur?
Har du fler frågor så ska jag försöka svara dig.
Själv har jag inget utbyte av att fortsätta denna diskussion.

Rotorsaken har vi benat ut - går mkt väl att köpa hakka5 för 800:-
Jag har däremot aldrig sagt att alla däck går att köpa för det priset?

Du har koll på branschen? Ja jag tror dig. Men det tillför ju inget i denna tråd?
E3
1.828
E36
USA bilar
Det finns ingen anledning att fortsätta denna tråd, men klipper ut en del av dina inlägg:
Däckgubben gick inte back. (kan väl bara tolkas som att han inte förlorade på affären?)
Vad är det jag läst fel här??

Där har ni en hint om hur mkt marginal däckgubbarna har... (tolkar jag inte som att det gäller just dessa däck?)

Att däcken aldrig varit monterade kan man ju förutsätta, beggade kostar inte mer än max 250:-/st
Men H5 har funnits i många år nu, och skulle dessa vara exempelvis DOT07 så är det klart de blir billiga
Allt går att fynda på någon gång, men man kan inte´som du "hinta om hur mycket däckgubbarna tjänar" på en fyndaffär...
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Hurvida däckgubben gick back eller inte har jag redan redogjort för dig i tidigare inlägg.

Hinten är knappast missvisande - 400kr marginal är ju varken mkt eller lite.
Ibland har dom mer och ibland mindre.

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag sätter 100 spänn på E36! :D
ka
6
kaithan
Bmw 523i e39 -97
tjena, jag har en fråga. Mina sommardäck som sitter på nu är 235/35/18 bak och 225/35/18 fram men jag hade inga vinterdäck men sen hittar jag några och det var 185 eller 195/65/15 på alla fyra. frågan är om man kan köra på de ? alltså hur det blir på vintern om baken blir för lätt eller om det ändras?

tacksam för svar.
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Hej

Enligt denna sida Länk så ska det gå bra med dom vinterdäcken med den storleken. Sen måste du kolla så fälgarna till vinterdäcken passar på din bil.

Baken kommer inte bli för lätt och det e bara bra att du har smala däck på vinter.
Spårkännsligheten minskar ju smalare däck du har.

//Micke
ka
6
kaithan
Bmw 523i e39 -97
Okej va bra. Tack så mycket för hjälpen!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag satte på 205/60 16 Hakka 7 förra vintern, tyvärr var det ju aldrig nån vinter så det mesta jag märkte av däcken är att de är väldigt mjuka i plusgrader (jämfört med breda lågprofilsommardäck dvs). Hade gamla Hakka 1 förut som fungerade utmärkt och jag var alltid imponerad av bilens balans i halk. Far har Hakka 4 som han är väldigt nöjd med.

Jag valde Hakka 7 för att just då var prisskillnaden mot Hakka 5 inte särskilt stor, men jag är övertygad om att Hakka 5 forfarande är ett av de bästa vinterdäck man kan kan köpa om man är ute efter just bra egenskaper i vinterväglag.
kaithan: 185 och 195 blir för smalt och har fel rullomkrets för din bil. Du bör har 205/65-15.
ka
6
kaithan
Bmw 523i e39 -97
jaha okej okej, men vad kan hända om kör med 185 eller 195 då?

tack på förhand
De
607
Decoy_81

Chris87: hur får du fram det? Sidan jag länkade till säger att det skulle funka?
Men jag har haft fel förr :)
Förklara gärna :)

// Micke
Decoy_81: Det står på dörrstolpen och i instruktionsboken till E39.
kaithan: Delvis har däcken för långt lastindex, dvs. de är inte godkända för bilens vikt, och sen kommer du få en stor felmarginal på din hastighetsmätare. Att köra med för smala däck på en såpass tung bil kan göra att den känns (är) instabil i högre hastigheter.

Det sämsta en bilägare kan göra är att snåla in på däcken genom att antingen köpa billiga däck eller felaktiga däckdimensioner.
ka
6
kaithan
Bmw 523i e39 -97
Okej okej, tack så mycket för informationen:)
De
607
Decoy_81

Chris87: perfekt tack! :)

//Micke
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
När jag letade Hakka 7 kollade jag en hel kväll på nätet både svenska och utländska (mest tyska) sidor. Alla låg misstänkt inom samma prisintervall och prisskillnaden mot däckaffären här i stan (efter tillägg för montering som tillkommer vid onlineköp) var bara typ 300kr. Om de nu har såna enorma marginaler ni pratar om luktar det kartell lång väg. Är det så? Ska det vara så? Var är Sverkers soptunna?
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Stor felmarginal vet jag inte. 2% är väl inte mycket. Smala däck går bättre i snö och slask. Och högfartsegenskaper har man inget behov vintertid. Kolla bara så att bärigheten är tillräcklig.

De
607
Decoy_81

Latorparn: jag var inne på samma linje....
Sk
47
Skalmannen
BMW X5 -06
Till mig sa däckfirman att skillnaden mellan hakka 5 och 7 var att 5an är lite rundare i kanterna och därav mindre spårkänsliga. De skulle även vara tystare.
Valde hakka 7 då Bmw oftast är bra ljudisolerade samt att 7an skulle vara bättre på is. Kör ofta i norrlands inland.
Jag har en omgång Hakka 7 dim 205/50 17 ifall nån som läser den här vinterdäckstråden skulle vara sugen. Självklart är dom helt nya.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.