|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Man får upp ett alternativ på däckonline när man söker på 195-70-15... =) | |
|
Esadh: som nämnts finns det inte 195/70-15 förutom i C och förövrigt skiljer det 8mm i diameter mellan 205/65-15 och 195/70-15, dvs 4mm på radien (höjden) tror du man märker det? |
|
|
Måste väl krypa till korset och säga att jag köpte 195/65-15 däcken :)...Hakka 5. Jag får väl se om det var fel val, men hitintills så är jag nöjd med däcken(inkörningsperiod just nu dock). Låter såklart en del på asfalt, men annars milsvidd skillnad mot Gislaveden som faktiskt inhandlades hösten 06 ser jag i papperen.. Mvh Janne. |
|
|
Min svärfar köpte Hakka5 till tjejens s60. 800kr st inkl montering. 205/55-16 Ja dom var nya - Nej jag ljuger inte. Har är kompis med däckgubben. Där har ni en hint om hur mkt marginal däckgubbarna har... Mvh Anton |
|
|
Anton: Den marginalen du insinuerar om finns inte, jag lovar att stämmer det priset så loosade han rätt duktigt på affären men det kan ju finnas förklaringar, som exempel hade han ett restlager att bli av med? Har svärfar åkeri, eller jobbar på ett? Kvitto på affären? osv.... |
|
|
Däckgubben gick inte back. Inget åkeri inblandat. Inget kvitto. Du tror alltså att däcket kostar mer än 800 när importör/handlare köper?? Som i dom flesta andra branscher kan marginalerna vara högre än man vill tro... |
|
|
Anton, jag är nog i den delen av kedjan så jag har mycket bra koll på marginalerna. Just de marginaler du insinuerar finns inte. Hur kan du vet aatt däckgubben inte förlorade på affären? Sen skriver du också att han inte fick kvitto, det ä ren förklaring Som exempel kan ju de däcken ha gått på svinnkontot alternativt ett gammalt restlager |
|
|
Hej e36 Visst helt 100 kan jag omöjligt vara, men! Det finns ingen anledning för däckgubben att sälja med förlust, så av den enkla anledningen tror jag inte att han gjorde det. Tror heller inte han tjänade ngt på jobbet. Svinnkonto eller restlager säger jag inte emot om - det tror jag också på. Eftersom du är i branschen: Kan du inte berätta lite - tror det är fler än mig som skulle vilja veta: Hur ser marginalerna ut för däckhandlarna? Hur många mellanhänder finns det normalt? Hur stora partier handlar det om? För visst köper däckgubbarna billigare än vad däckonline erbjuder? En lokal däckfirma brukar tex vara billigare än DO på vissa mc-däck... Mvh Anton |
|
| Kom igen nu e36 | |
|
Lugn nu Anton, lite svårt att svara när man inte ens varit inloggad här, jag har ju ett liv! *Marginalerna hos handlaren varierar givetvis beroende på bl.a märken, är handlaren kedjeansluten, tid på året osv. Sist men inte minst beror det ju också på vilken marginal handlaren väljer att ta ut eller hur? *Antalet mellanhänder är samma sak, Ska vi räkna från fabrik? Eller från det däcket kommer in i sverige? Ska vi ta ditt Nokiandäck som exempel beror det lite på vilken väg det köpts in, men om vi ponerar att dte kommit Via Nokian Rosersberg så är det mellan 1 och 3 mellanhänder (Nokian inräknat) *Vad menar du med din fråga om hur stora partier det handla om? Vissa köper 20 däck och vissa köper 4000 *Både ja och nej, du svarar ju själv på din fråga, vissa däck kan ju du som konsument köpa billigare hos din gummigubbe likväl som vissa är dyrare Och vissa däck kan man som handlare köpa billigare via ex DoL än den rätta vägen. Precis som med allt annat Vad är du egentligen ute efter? |
|
|
Tack e36 =) No offence - men allt det där kan vi ju alla räkna ut? Det du tar upp är ju generell handel och är inget unikt för däckbranschen? Eftersom du är i kedjan som du skrev - så tänkte jag att du kanske kunde berätta lite mer fakta... Vilken del i kedjan är du? Från däckfabriken - hur många mellanhänder och hur stora partier köper varje mellanhand. Och hur mkt påslag har varje mellanhand?? Ta ngt verkligt exempel - varför inte hakka5 från fabrik till däckfirman? Anledningen till mina frågor är inte för att verka otrevlig utan för du skrev att jag omöjligt kan köpa ett hakka5 för 800kr... Jag menar - med tillräckligt få mellanhänder och mindre marginaler går det? Och du menar att det är omöjligt utan att någon går back. Mvh Anton |
|
|
Nej Anton, jag skrev inte att du omöjligtvis kunde köpa ett H5 för 800:- Det jag reagerade på var din antydan om "lurendrejeri": "Där har ni en hint om hur mkt marginal däckgubbarna har..." Man kan alltid köpa saker billigt av en eller annan anledning, eller hur? Javisst det jag skrev om var inte unikt för däckbranschen, det är generell handel, men däckbranschen är inte heller unik, det är generell handel Möjligen då för att många i den här branschen inte kan räkna men det är en annan sak Jag befinner mig en bra bit upp i kedjan, med mycket mycket bra koll på marknaden och dess aktörer, närmare än så tänker jag inte gå in på det, men nej, det är absolut inte på gummiverkstadsnivå, inte heller på kedjenivå, det är bättre eller värre än så beroende på hur man ser det. Kedjan ser då ut som följer (Nokian) Från Nokians fabriker eventuellt via finlands centrallager så hamnar däcken i rosersberg, därifrån går de ut till gummiverkstäderna, ÅF och Nokians egen kedja Vianor samt till grossisterna. Där har du kedjan, svårare än så är det inte. Sen kommer det alltid in däck bakvägen. Finns också däck som jag nämnt i en annan tråd exempelvis nyproducerade Hakka2 som officiellt utgått för flera år sedan, men de finns (nyproducerade) dock ej riktigt officiellt Vad gäller påslag förstår du nog att detta inte dryftas öppet på ett internetforum?! Men, det rör sig inte om de marginaler du insisuerar som sagt. Minsta förtjänsten gör grossisterna, de lever på volymerna Självklart kan man lyckas köpa/sälja ett H5 för ett lågt pris, som jag nämnde finns det alltid billiga partier att köpa, men det går inte att jämföra på det sättet och som svar på din sista fråga, självklart stor volym utan mellanhänder ger lägre pris, generell handel?! Med tanke på dina frågor, jag antar att du ställt samma frågor till livsmedelshandlaren?, bilaffären?, reservdelsfirman? Får du svar av de vilka påslag respektive led har? |
|
|
"Jag befinner mig en bra bit upp i kedjan, med mycket mycket bra koll på marknaden och dess aktörer, närmare än så tänker jag inte gå in på det," Står i din profil att du är chaffis? Kör du däcken eller har du avancerat? ;) "Med tanke på dina frågor, jag antar att du ställt samma frågor till livsmedelshandlaren?, bilaffären?, reservdelsfirman? Får du svar av de vilka påslag respektive led har?" Du sa dig kunna så mkt - och jag frågade - vad är felet i det ??? Ingen ifrågasätter mig om jag köpt något billigt i livsmedelsaffären - om jag nu skulle nämna det på ett forum av någon anledning... Mitt exempel är knappast unikt. Vet ett flertal affärer som gjorts där man fått flera hudralappar i rabatt per däck.. Gäller både mc- och bildäck. Också där billigare än Däckonline.. Verkar som det sticker i ögonen på vissa om man köper däck billigt ? Eftersom att du var så säker på vilka marginaler som finns och inte finns tänkte jag att du kunde få styrka detta genom att dela med dig av ditt kunnande, eftersom säkert fler än mig är nyfikna. Du har dock hittills inte skrivit ngt som tyder på större kunnande inom branschen än någon annan normalbegåvad person med intresse för saken. (tex mig ) mina 2 öre |
|
|
Min profil är inte uppdaterad på många år, så ja, jag är inte chaffis men jag har varit det, jag har också jobbat på gummiverkstad. Jag vägde inte mer än 65kg heller för några år sen. Jag tror inte det står att man måste uppdatera om man byter jobb? Jag befinner mig en bra bit upp i kedjan, jag har koll på det mesta i det fallet. Hur och var och varför har jag ingen anledning att styrka på ett öppet forum på internet. Men det är fakta Varför i hela friden ska jag berätta om marginalerna som finns i "vår" bransch?? Bara för att jag vet? Finns det någon annan som jobbar inom någon bransch som öppet går ut med marginalerna?? Att man får bra mycket rabatt är inte alls konstigt, det har jag aldrig sagt. Gentemot "listpris" så har man alltid som privatkund minst 40% rabatt ofta mer. Vem som helst kan också lämna vilka rabatter som helst, allt beror på utgångspriset (Se t.ex. Mekonomens kampanjer om köp 4 däck, betala för 3) Jag vet exakt vilka marginaler som finns i däckbranschen. Jag har också talat om för dig att det finns "undantag" (läs partiköp, importer osv.. det finns alltid däck på spoten!) Jag ifrågasatte inte alls ditt pris som du fick, det kan du mycket väl ha fått (finns de som handlat ännu billigare) jag reagerade mot ditt uttalande "Där har ni en hint om hur mkt marginal däckgubbarna har..." |
|
|
Lugn å fin =) Ingen tvingar dej att uppdatera din profil. Grejen med ett forum är att man ska diskutera saker. Ingen tvingar dej heller att berätta om "dina" marginaler, men du blir lite trovärdigare om du kunde ha fakta/källa, istället för att skriva: "Så här är det men jag tänker inte säga varför..." Det bidrar liksom inte så mycket till tråden. När jag skrev om rabatterna så jämförde jag inte mot några "listpriser"... Att påstå att en viss marginal omöjligt kan existera utan att kunna förklara varför blir bara barnsligt... Du undviker att svara på mina frågor också? |
|
|
Jag jämförde dom rabatterade priserna mot däckonline. Däckonline jämför i sin tur med "listpriserna"... Så ja jag vet att däckgubbarna har några hundra per gummi i marginal. =) |
|
|
Vilka frågor har jag inte svarat på? Självklart har däckverkstäderna några hundra i marginal normalt! Det är ju de pengarna verkstaden ska leva på eller hur? Det jag sa från första början var att om man sålde din svärfars H5 för 800:- så loosade verkstaden pengar OM det inte var ett restparti, lagerrensning eller att det gick på svinnkontot Du sade också att verkstaden inte förlorade, då vänder jag frågan till dig, hur vet du det? Än en gång, det jag vände mig mot var din generalisering att verkstäderna tjänade stora pengar alltid Visst tjänar de ibland en hel del, men i andra fall knappt något och i vissa fall ren förlust Som ex såldes det i somras 195/65-15V Michelin Energy Saver för 650:- och i vinter 195/65-15 X-N2 för 1000:- monterat och klart, ingen backaffär, men inte heller många kronor kvar där inte Att ange fakta och käll ahar jag gjort, fakta och källa i detta fall är jag själv eftersom jag sitter på mycket info om detta! Hur ska jag kunna utveckla detta mer? Hur en viss marginal inte kan förekomma utan att förklara varför? Det har jag ju gjort flera ggr! De rabatterna existerar inte, det finns ingen som har så höga rabatter helt enkelt. OM det som sagt inte handlar om ett restparti, eller ett parti som kommit in bakvägen exempelvis. Men detta kan du inte använda för att generellt racka ner på verkstädernas "skyhöga" marginaler. Tillfälliga partier är en sak, försäsongsorder är en sak och löpande rabatter är en sak |
|
|
Vilka frågor har jag inte svarat på? Självklart har däckverkstäderna några hundra i marginal normalt! Det är ju de pengarna verkstaden ska leva på eller hur? Det jag sa från första början var att om man sålde din svärfars H5 för 800:- så loosade verkstaden pengar OM det inte var ett restparti, lagerrensning eller att det gick på svinnkontot Du sade också att verkstaden inte förlorade, då vänder jag frågan till dig, hur vet du det? Än en gång, det jag vände mig mot var din generalisering att verkstäderna tjänade stora pengar alltid Visst tjänar de ibland en hel del, men i andra fall knappt något och i vissa fall ren förlust Som ex såldes det i somras 195/65-15V Michelin Energy Saver för 650:- och i vinter 195/65-15 X-N2 för 1000:- monterat och klart, ingen backaffär, men inte heller många kronor kvar där inte Att ange fakta och käll ahar jag gjort, fakta och källa i detta fall är jag själv eftersom jag sitter på mycket info om detta! Hur ska jag kunna utveckla detta mer? Hur en viss marginal inte kan förekomma utan att förklara varför? Det har jag ju gjort flera ggr! De rabatterna existerar inte, det finns ingen som har så höga rabatter helt enkelt. OM det som sagt inte handlar om ett restparti, eller ett parti som kommit in bakvägen exempelvis. Men detta kan du inte använda för att generellt racka ner på verkstädernas "skyhöga" marginaler. Tillfälliga partier är en sak, försäsongsorder är en sak och löpande rabatter är en sak |
|
| Missade ju en bokstav i hastigehetn ang de vinterdäck som säldes, ska givetvis vara X-IN2 | |
|
Ska vi fortsätta med din tankegång Anton? Vilken verkstad köpte din svärfar däcken på? Detta måste ju du svar på med tanke på ditt tidigare inlägg, det tillför inte mycket att bara kasta ur sig ett pris utan att kunna styrka med fakta/källa Du säger att de var nya? Alltså DOT för år 2011? Ja, Däckonline jämför med listpriser, men vilka listpriser? Inte generalagenternas i sverige iaf, Ett Nokian H5 kostar i lista 2176:- +åtv samt moms, på det tillkommer arbetet. Finns inte en gummiverkstad som tar ut de priserna, motsvarnde i H7 är 2467:- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.