AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
8.018

Värdering: BMW 525ia (E61) M-Sport 2006, 3870 mil.

Sida 3 av 3
mi
68
mickeolsson
X4 30i G02 -21
428i F33 -15
Jag sålde vår bil i våras, det var också en 525 men manuell och med skinn och PDC samt 5000 mil på mätaren såld för 215.000:-

Det som störde mig då och fortfarande stör mig är hur man resonerar bl.a. här.
Å ena sidan sitter man och beklagar sig på hur " elaka" männinskor köper upp mängder med bilar utomlands, släpar hem skiten, spacklar upp dom, stjäl lite delar eller hela bilar från oss andra, backar mätare och sedan lägger ut dom på Blocket här i Sverige.

Sen kommer någon och söker efter sin drömbil, trycker naturligtvis på knappen "billigast på Blocket" och anser sedan att detta är den korrekta värderingen av biltypen i fråga, han kollar Bilpriser också och blir helt övertygad om sin prisbild.
Nu ska här prutas: han ringer på en riktigt fin bil med låga mil, bra historik och mycket utrustning.
Tyvärr vill ju inte ägaren släppa bilen för budet som egentligen borde vara ett skämt, nåja det finns ju fler...
Efter lite sökande så köper han en av dom billigaste på blocket och det visar sig att bilen inte var så bra, märkligt...

Kan man verkligen kalla sig lurad då?

Jag kan ju tycka att en shysst bil med låga mil och bra historik SKA vara dyrare än skit som bara är hopplockat för vinst, dom bilarna ska bort från marknaden, använd dom inte som en måttstock på vad "marknaden" vill betala.
En bil som har gått 3800 mil ÄR bättre att köpa än en som har gått över 10000 mil då maskinskadeförsäkringen tackar för sig och du står ensam kvar med fakturan om något skulle hända

Värdera HELA bilen, inte bara märke och årsmodell.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det var inte länge sedan jag läste i DI tror jag det var och där hade man fört statistik över det där med maskinskadeförsäkring och det var siffror långt under 1% totalt i Sverige. Så att dissa en bil för att den har gått långt och betala mer för en lågmilare för att tro att "OM" det händer nåt anser jag är större ekonomisk förlust än att köpa en bil som har gått 12000 mil.
mi
68
mickeolsson
X4 30i G02 -21
428i F33 -15
Ja, det är mycket möjligt att det finns siffror som säger att det inte händer så ofta.
Men jag har använt maskinskadan på ovan nämnda bil, kompressorn till luftfjädringen havererade, känt fel, med en räkning på närmare 12000:- som försäkringsbolaget tog mot 1500:- självrisk.
Sen har jag en Alfa (ja, jag vet... Men den är snygg...) som just nu står med sträckt kamaxelkjedja, också känt fel på biltypen. Den räkningen vill jag inte ha heller, tur(?) att bilen bara gått 9000 mil
Det diskuteras just nu om en X5 -08 i en annan tråd på detta forum med totalras på motorn, vad tror ni han tycker om körsträckor och maskinskadeförsäkringar?
Så visst kanske det inte händer dig men nog fasen händer det och DÅ kan det vara en ekonomisk katastrof för den drabbade.
Dagens bilar blir inte billigare att laga, och inte tror jag att dom blir bättre i kvalitet eftersom "marknaden" kräver en ny modell med mer finesser och lägre förbrukning till lägre pris hela tiden.

Jag har naturligtvis inget emot bilar som har gått längre sträckor, men köper absolut inte att höga mil inte gör något eller ska inverka på priset, framförallt vid en diskussion om PDC eller inte.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Ju äldre en bil är ju viktigare blir skicket framför utrustningen. Om två motsvarande bilar är lika välskötta så råder det väl ingen tvekan om att man helst väljer den med lågt miltal? Även om den har halvskinn i stället för helskinn..??
Och faktiskt räknas ju miltalet in i alla beg-listor och om man vill byta in sin bil på en bilfirma, medan extrautrustningen väl knappt värderas något alls(?).
Självklart blir bilen mera lättsåld med mera utrustning (under förutsättning att allt fungerar 100%, vilket det ju sällan gör på äldre bilar...), men då förutsätter vi ju alla att prislappen på två i övrigt jämförbara bilar är i stort sett lika.

Om man köper ny bil så har ju den nya bilen en viss värdeminskning. Om man räknar separat på extrautrustningen så tappar den dubbelt eller tom 4 ggr så mycket i värde som själva bilen.
Kan man då fortfarande hävda att "fullutrustad" är bra för andrahandsvärdet? Med mina matematiska kunskaper och min kompetens inom ekonomiklarar då inte jag att få ihop den kalkylen.

Ibland känns det som "kompisar" här på forumet är ute efter att söka fel hos andra, eller på andras bilar, det luktar nästan lite avund i bland..?

Och vilket dravel om PDC...
Visst kan det vara svårt för vissa att köra bil i Stockholm men att man måste försvara sin egen brist på förmåga genom att uttala sig illa om dem som bor på andra ställen behöver nog inte vidare kommenteras.
Själv tillbringar jag en hel del tid i Thailand, vilket kan vara lite ovant ibland med vänstertrafik och en minst sagt lite annorlunda trafiksituation. Jag skulle till och med våga påstå att Bangkok är lite livligare och lita trängre än Stockholm, parkeringsmöjligheterna erbjuder ibland väldigt intressanta utmaningar...
På vår bil i Thailand har vi dock hittills lyckats klara oss riktigt hyggligt även utan PDC.
Om någon Stockholmare vill följa med och öva sig på att köra bil i Bangkok så har du här en direkt inbjudan/utmaning från en som hemma i Sverige ändå är bosatt i vad vissa kallar för en liten byhåla.

Åter till topic, som jag tidigare har sagt, om priset på vinyls bil blir drygt 200 000:-(?),
"Den som köper Vinyls bil får väldigt mycket bil för pengarna. 3900 mil är ju ingenting.
Jag skulle välja den alla dar i veckan framför ny bil av billigt märke."
He
198
HenrikJ
320da -11
Tack för inbjudan Ulf, men jag är nyss hemkommen från en tre veckor lång semester i Thailand, varav en vecka spenderades i Bangkok. Jag är således väl bekant med den rådande trafiksituationen där.

Jag vet inte om du är införstådd med parkeringssensorns funktion, men den används alltså inte vid körning i trafiken, utan vid fickparkering och dylika situationen med syfte att spara tid. Någon den i mitt tycke gör alldeles utomordentligt.

Jag har haft ett flertal bilar utan PDC. Det var dock bilar i den lägre prisklassen och då är följaktligen kraven lägre. När det gäller bilar för ca 200' ställer i alla fall jag högre krav på funktion och extrautrustning. Jag köper en bil baserat på mina krav och preferenser, inte vad andra tycker, eller enbart baserat på potentiellt andrahandsvärde.

Jag skulle förövrigt gärna vilja se en källhänvisning som bekräftar att all extrautrustning har ett värdefall som är 2-4ggr större än bilens.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
HenrikJ: Jag är nog hyggligt införstådd med hur PDC fungerar och min poäng angående Bangkok var därför:
"parkeringsmöjligheterna erbjuder ibland väldigt intressanta utmaningar..."
Men kanske en fjolla från fjollträsk, med utgångspunkt från sin egen förmåga, fortfarande tycker att det är svårare att parkera i Stockholm (???).
(Jag vågar göra ett antagande att du inte har kört/parkerat särskilt mycket bil i Bangkok, även om du har varit 3 veckor på stranden på en turistort i Thailand?).

Angående bilar i lägra prisklass:
I min värld är en bil för ca 200 000:- definitivt en bil i lägre prisklass.

Att prisraset är större på extrautrustningen än på bilen får man väl anse vara allmänt känt, på detta forum och bland alla som någorlunda frekvent gör bilaffärer. Jag tror att du själv kan finna i stort sett obegränsat antal källor på det.
Om du hävdar att extrautrustningen har mindre prisfall än bilen (= förhöjer andrahandsvärdet) så tar jag gärna en källa på det, tack.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
En stor anledning till att jag köper begagnat är just därför att man får mycket extrautrustning till ett mycket lägre pris än vid nyköp.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
En stor anledning till att jag köper begagnat är just därför att man får mycket extrautrustning till ett mycket lägre pris än vid nyköp.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min bil är extrautrustad för runt 100.000kr. Jag skulle bedöma att jag max får 15-20.000kr mer än för en naken bil när jag säljer den sen. Om jag har tur.

-------
//Lövet
He
198
HenrikJ
320da -11
Haha. Det verkar dessvärre lönlöst att föra en diskussion men någon som går till "personangrepp" eller inte ens kan göra en så elementär sak som att läsa hela innehållet i ett inlägg.

Jag repeterar. Parkeringssensorns syfte är att bespara tid vid parkering. Jag förmodar att du varken har elhissar, centrallås, AC, eller farthållare på din bil? Det är ju "fjolliga" tillval som inte tillför bilkörningen något.

Om det är möjligt att hitta "obegränsat" antal källor som styrker ditt påstående, varför misslyckades du med att hitta en enda?

Om du hade läst mitt inlägg så hade du förmodligen noterat att jag skrev "källhänvisning som bekräftar att ALL extrautrustning har ett värdefall som är 2-4ggr större än bilens."

Exempel som motsäger ovanstående:
F11 528i: 406800kr
Comfort(larm, rails, PDC, xenon, klima, och bluetooth): 18400kr
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
HenrikJ;
Jag citerar ditt tidigare inlägg:
"Jag som bor i Sthlms innerstad tycker PDC är ett krav och skulle alltså inte köpa en bil utan detta tillval."
Du skriver att det är ett krav för dig, jag läser det som att du alltså inte kan klara dig utan.
Sedan har du ändrat dig till att det kan vara bra och att det kan spara tid för dig. Så kan det ju vara i ditt fall. Men jag menar att för en normalbegåvad bilförare sparar nog inte PDC så särskilt många sekunder av ens dyrbara livstid. Inte ens om man bor i Sthlms innerstad...

Debattnivån satte du ju själv i ditt inlägg genom att sätta etikett på andra människor, citat:
"En spekulant som bor i "byhåla" har sannolikt inte lika stor användning av PDC."
En stilla undran; har du källa på att bilägare som bor i andra städer än Sthlms innerstad fickparkerar mera sällan? Eller kanske att P-rutorna är betydligt mindre i Sthlms innerstad än annorstädes?

Jag sade att prisfallet på extrautrustning är högre än på själva bilen. Självfallet menar jag då extrautrustning generellt och i genomsnitt,
inte som du påstår ALL utrustning eller varje enskild detalj.
Att det kan finnas enstaka undantag är självfallet möjligt, särskilt vissa rabatterade paket/kampanjer som är vettigt prissatta vid nybils-köp.
Men om du räknar listpriset på varje enskild detalj i ditt exempel (inte som rabatterat paket/kampanj) så tror jag fortfarande att prisfallet på extrautrustning är 2-4 ggr högre än på själva bilen, om nu inte i detta fall så i vart fall generellt och i genomsnitt.

Ang källhänvisning så kan jag hitta massor av källor ("i stort sett obegränsat antal"). Ingen av oss behöver söka särskilt länge för att finna de allra närmaste exemplen som Lövet och Melzen här ovan...
Jag väntar med intresse på din källa att extrautrustning (generellt och i genomsnitt) har mindre prisfall än bilen (= förhöjer andrahandsvärdet).

Ang PDC så tycker jag att det är bra när det sitter där och jag fick det på köpet (jag har aldrig sagt att det skulle vara en nackdel!). Men jag skulle inte betala extra för det på en bil i lägre prisklass (= 200 000:-). För mig och för andra i denna tråden så har vi förmåga att klara oss utan och det är alltså inget oeftergivligt krav för oss.
Jag förstår inte varför du hånfullt nämner de övriga utrustningsdetaljerna, de är nyttiga och bra, det är sådant som jag och de allra flesta är beredda betala för, åtminstone på en ny bil. Vare sig jag eller någon annan har väl påstått annat?
Jag tycker dessa detaljer är bra men det skulle aldrig falla mig in påstå att de skulle spara särskilt mycket tid...

De som känner mig vet att jag inte brukar hänge mig till låg debattnivå, eller personangrepp. Men det är faktiskt du som har inbjudit till detta.
Hoppas vi kan sätta punkt och lova varandra att fortsättningsvis sträva efter en bättre nivå.
Jag lovar härmed!
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Vinyl; ber tusen gånger om ursäkt för OT. Lovar bättra mig även på denna punkt.
Försvarar mig med att jag även har hållit mig en hel del till ämnet!
(Härmed bevisat att jag även kan skriva kort...)
He
198
HenrikJ
320da -11
Ulf, jag beklagar att du tog illa vid dig. Jag trodde aldrig att någon skulle ta åt sig av byhåla, lika lite som jag bryr mig om fjollträsk. :)

Jag förtydligar ytterligare en gång. PDC, elhissar, centrallås, AC, och farthållare är exempel tillbehör som på olika sätt ska underlätta för bilföraren. Med krav åsyftar jag inte några som krävs för att framföra bilen, utan sådana jag har på själva bilen vid köp. Du förväxlar alltså två helt skiljda saker. Majoriteten av alla begagnade E61:or har comfortpkt, det är således inget orimligt krav. Min åsikt är som sagt att en E61 för ca 200’kr ska ha comfortpkt och därmed bl.a PDC för att vara intressant. En bil som saknar comfortpkt blir mer svårsåld och värderas 10-12000kr lägre vid inbyte enligt Inter-Globals grönlista. Vidare är kraven jag ställer på en bil för att kunna använda den naturligtvis mycket lägre. Nu var det inte vad diskussionen handlade om och således helt irrelevant.

Angående parkeringsrutornas storlek så finns det i princip inga markerade parkeringsrutor i Stockholms innerstad, förutom handikapprutor.

Det enda jag hävdar är att inte all utrustning har är värdefall som är 2-4gr större en bilens. Exempelvis värderas en basutrustad E61 530xd -06 som gått 15’ mil till 139300-150000kr enligt Bilpriser. Nypriset var 428000kr enligt modellguiden. Således betingar den ett värde som är 32,5-35% av nypriset. Comfortpaketet som kostade ca 20000kr värderas fortfarande till ca 10000kr vid inbyte. Det är 50 % av nypriset. Sedan finns det massor av utrustning som i princip blir värdelös efter några år, men det var heller inte något jag ifrågasatte. Exempelvis är en 5år gammal navi obsolet i mina ögon.

Jag instämmer helt med dina tre sista rader.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Comfortpaketet som kostade ca 20000kr värderas fortfarande till ca 10000kr vid inbyte. Det är 50 % av nypriset."

Vilket fortfarande gör att det är en sämre affär att beställa comfortpaket än att låta bli ;)

(Sen finns det förstås rätt många anledningar ändå att välja det men de är inte ekonomiska.)

-------
//Lövet
He
198
HenrikJ
320da -11
andreas_lofgren,
”Det enda jag hävdar är att inte all utrustning har ett värdefall som är 2-4gr större en bilens.” :)
He
198
HenrikJ
320da -11
Det bästa ur ekonomisk synvinkel är såklart att inte beställa någon bil öht :)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Oftast när man väl ska sälja sin BMW då är de "oftast" BMW-entusiaster som är spekulanter ( så har det varit för mig åtminstone när jag annonserat mina BMW) och de vill ha så mycket utrustning som det går att få annars sållar de bort bilen och väljer en annan. Därför har jag av erfarenhet lärt mig att köper jag en begagnad BMW då ska det mesta finnas med även om jag inte behöver det.

Varje gång jag köper en bil, redan vid intresse tänker jag hur het den är när jag väl ska sälja den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.