AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
8.019

Värdering: BMW 525ia (E61) M-Sport 2006, 3870 mil.

Sida 1 av 3
Hej!

Tänkte lägga ut bilen eftersom jag är sugen på en ny, så jag tänkte kolla med er vilket pris jag ska sätta. Hittar ingen E61a på blocket som matchar min.

Bilen har snart rullat 3900 mil, Sv-såld, nyligen servad och besiktigad i somras utan anmärkning.

Här har ni utrustningen på bilen Länk
M_
467
M_Tech
Bmw 540IA Msport -18
Vad säger bilpriser.se??
210 000 kr Hur mycket tar dom hänsyn till.
Jag har för mig att dom är bättre på att värdera lite äldre bilar med
standardutrustning så att säga, priserna är väl också baserade på deras auktioner (KVD) Man kanske ska ta dom med en nypa salt?
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Extrautrustning är alltid svår att värdera. För lite mer än 210.000 får man en LCI dock med lite fler mil bakom sig. Sen tror jag en diesel slår högre då de flesta ny bilar som säljs är det.

Jag skulle inte ge så mycket extra för de få milen, men lite är det värt om bilen är i motsvarande skick.
Avsaknad av PDC sänker nog priset en hel del, iaf om jag vore köpare. I övrigt är den ganska vettigt utrustad tycker jag, M-sport, hifi, dragkrok, larm och servotronic höjer alla priset lite.
Jag tror du ligger någonstans mellan 210 och 250:

Länk
Dissonans: ja, tyvärr har den inte PDC, men avstängning krockkudde fram borde också höja lite?
220-250 är nog mer rimligt tycker jag. Tack svaren så länge.
Det kan höja lite ja, men tror snarare att det är så att de som tvunget behöver isofix endast tittar på bilar som har isofix, och resten bryr sig nog inte så mycket.
Om du får 225 tror jag du ska vara mycket nöjd faktiskt, ett utgångspris på 235 kanske? 239 eller liknande känns högt mtp på bilen jag länkade till, som har xDrive, PDC, läder, panorama samt står på firma.
Det gäller att hitta en person som inte tycker att PDC behövs på ett så stort schabrak =) Jag velar själv angående en E60, och anledningen till att jag velar är just att bilen i fråga saknar PDC. Ibland svär man över första ägarens val...
Lycka till :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
BMWs PDC är dessvärre efterbliven så jag vet inte om jag är så nöjd egentligen. Bilen varnar för hinder bak när man har D i! Det plingar och plongar konstant, och mestadels helt i onödan.

-------
//Lövet
Ja, vissta gör man. Tycker det är märkligt att den saknar PDC. Har t.o.m kvittot från när bilen såldes från första början, då låg priset på otroliga 515 000 kr och varför snålade man då med PDC. Jaja skit samma. Ja, den BMW va väl ett strå vassare på en del punkter så nu vet jag på ett ungefär vad jag ska begära. På tal om PDCn igen så har jag faktiskt klarat mig bra utan den. Min svärfar har på sin men det är nog inget måste på nästa bil faktiskt. Men det känns som om där finns det på de flesta nya bilar. Tack igen!
He
198
HenrikJ
320da -11
Avsaknaden av PDC är tyvärr ett stort minus. Ingick inte det i comfortpaketet 2006?
Bilpriser säger 178 000 - 189 100 kr inkl comfortpkt och M-sport.
BMW 525i Touring, E61 (218hk) -06 73 mån | 3900 mil |

Värdeminskningsstartdatum 2006-01-01

Köppris 207 200 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare

Privatpris 182 900 - 194 000 kr Uppskattat pris vid köp hos privatperson

Mellanmotor (många väljer diesel istället) samt skral utrustning sänker nog värdet. Tror att bilpriser ligger rätt.
es
97
essen88
325iA E93 -09
320iAT E36 -99
X1 28i E84 -11
Ferrari 458 -11
har ingen uppfattning om priset, men att PDC skulle vara en "showstopper" tror jag verkligen inte, det låter helt knasigt.
@HenrikJ
Jo, det ingick i Comfortpaketet, vilket denna bil saknar (även om den har allt som fanns i paketet utom läder och just PDC).

@essen88: För köpare som mig och HenrikJ är det uppenbarligen mer eller mindre en showstopper. Jag har PDC på min E92 och tycker den fungerar utmärkt. Jag har tajt vid mitt garage och då är det en mycket skön hjälp som sparar mig mycket tid. Även vid fickparkering i Malmö gör den stor nytta.
PDC, farthållare och ACC är måsten för mig. Nuförtiden har ju till och med BMW lärt sig göra ACC-anläggningar som faktiskt är automatiska :)
Tog för givet att bilen hade läder/komfortpaket och kryssade i det i bilprisers kalkyl. Det nya priset ska se ut så här.

BMW 525i Touring, E61 (218hk) -06, 73 mån | 3900 mil | Värdeminskningsstartdatum 2006-01-01

Köppris 192 200 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare

Privatpris 169 600 - 180 700 kr Uppskattat pris vid köp hos privatperson
@Zed82: Fast det är ju löjligt lågt, för det priset köper jag två. ;)
Om skicket motsvarar miltalet ska den bilen ligga en bit över 200 snarare än en bit under 200. Den har ju i princip comfortpaket, dock ej läder och PDC. bilpriser.se är ganska trubbig.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag skulle då inte bry mig det minsta om min bil saknade PDC...
Varför i hela fridens namn ska man ha PDC fram? Om man är blind ska man väl inte köra bil??? Bak kan det väl möjligen vara en fördel ibland om man är väldigt lat. Men jag behövde då ingen PDC under de 30 första körkortsåren så varför skulle det vara ett måste..?
En någorlunda normalbegåvad bilförare klarar sig alldeles utmärkt utan PDC!
Håller med Lövet om att funktionen väl är lite sisådär. Det som irriterar mig mest är:
Dels att det inte går stänga av PDC fram, helt vansinnigt när man som jag ibland har extraljus monterade.
Samt, när jag backat och sedan stannat och lagt i P-läget så är fortfarande PDC aktivt, om någon går till bakluckan så tjuter PDC! (För att släcka PDC måste jag lägga i D först innan jag lägger i P = en mycket irriterande bugg.

Den som köper Vinyls bil får väldigt mycket bil för pengarna. 3900 mil är ju ingenting.
Jag skulle välja den alla dar i veckan framför ny bil av billigt märke.
LCI eller inte saknar i stort betydelse för normala bilköpare, det är bara vi BMW-nördar som ser skillnaden.
Ja, det är ju bara för Vinyl att sätta ut bilen för det han tänkt och se om han får något napp.

Bilen är ju ändå 6 år gammal och saknar dessutom läder, PDC och navi. Med andra ord så är det en tomhylsa om man bortser från M-paketet. Det stora bakslaget är avsaknaden av läder. De flesta som köper en sådan bil vill ha läder i någon form.

Dessutom är motorn en mellanbensinare och i dagens läge tror jag inte många köper en sådan motor. Antingen går man upp till 530/550 eller så köper man diesel.

Hur ser stolen ut på en E61 med M-paket utan läder förresten? Är det en standardstol?
Ulf530:

Den som är ute efter en sex år gammal BMW med M-paket är nog generellt sett mer intresserad av bilar än gemene man och intresserar sig säkerligen därmed också för saker som facelift osv. Vi pratar ju inte om en V70 2.0F precis.

För mig är PDC ovärderligt och något jag inte skulle vilja vara utan, i alla fall bak. Det handlar inte om körförmåga utan ren bekvämlighet. Varför ska jag vrida på huvudet när jag kan titta i backspegeln och lyssna på pipet eller se på dioderna som tänds i taket (Mercedes)?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Nej, att vrida på huvudet är onekligen oerhört mödosamt. Tänk om man dessutom skulle råka kolla till döda vinklar samtidigt för förbigående på parkeringsplatsen, helt onödigt.

Jag antar att tomatlåda också är ett måste så man slipper sträcka sig med högerhanden? Aut. avbl. backspegel måste man också ha så man slipper sträcka sig uppåt och dra axeln ur led när man ska vrida på clownnäsan. Regnsensor så att man slipper jucka med handleden. Aut. avbl. helljus fröstås.

Detta GÅR inte att klara sig utan idag, 2012.
Pi
96
PinnenX
325i-05
Visst är PDC en trevlig liten "feature" men för mig personligen har det inte något direkt ekonomiskt värde. Värre då med bristen på läder
qsacage: Helt korrekt uppfattat även om jag anar vissa fragment av ironi i din ton. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.