AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.402

Satsa på gammal bil...

Sida 1 av 2
Visa användare
18
EOS
BMW 525i -95
Ja ,varför inte!!...
Är otroligt belåten med min 525:a av 95-årsmodell.Och varför inte satsa några kronor på den bästa bil jag ägt.
Många av mina vänner tycker inte som jag.Varför lägga pengar på en så gammal bil,köp nytt...får jag höra som mest.

Nåväl en lack under list,nya bakbromsar o en inspektion samt lätt rekond,sen är bilen i mkt fint bruksskick.
Dessa åtgärder hamnar väl i tjugotusenkronorsklassen.Men vadå??...för övrigt är bilen felfri(vad jag vet) samt att all el funkar finfint.

Jag känner mig helt rätt med en gammal E34, få bilar har givit mig ett sådant
kvalitativt intryck som denna sköna executive. Jag det skulle vara 730:n som var under min ägo under 1 1/2 år som nu är i tillbaka i KRAFTWERKS händer.

Tänker inte lyssna på andra.kör mitt race...
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Det gör du rätt i. Själv kör jag mest med min E28 och sommartid E34. Otroligt körglada, roliga, lättmeckade bilar som dessutom kostar småpengar i drift och har i praktiken ingen värdeminskning längre då de planat ut på bottennivån. En äldre fin E34 som man kan tänka sig att behålla länge kan mycket väl vara värd lägga några kronor på för att de ska gå helt problemfritt som en välvårdad BMW brukar göra.

BMW 4 Life
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Helt rätt! Skulle också vilja ha en "bruksfin" 525 E34.
Dessa bilar är också väldigt trevliga att köra då motor mm är mer närvarande än i E39 och nyare. Avsaknaden av elektroniskt gasppjäll är också ett plus. :)

En E34 med fräscha bussningar, dämpare och gärna bytt koppling då snackar vi...
Tänker man enbart ekonomiskt är det vettigare att sköta sin äldre bil som inte har någon värdeminskning i stället för att köpa en nyare. Köper man en 535d LCI-08 för 250tkr (nypris 700tkr med maxutrustning) med 10000mil som är väl värd under 100tkr om fem år (om man kör lite).

Visst säger väl några det är väl en bättre bil? Ja säkerhetsmässigt och utrustningsmässigt, mitt exempel har headup, avståndsfarthållare och i princip alla tillval utom M Sportpaket. Men inte körglädjemässigt eller utseendemässigt (E60 är den fulaste 5serien, medan E34 är den vackraste).

535an är en möjlig ersättare till pappas mycket fina och välutrustade 530iA Individual E39-01 därav att jag tar upp den. Jag hade inte bytt, 530in är suverän och endast 11år gammal med 14800mil.

Det glädjer mig att du tar till vara en 525i-95 så det inte enbart finns kvar fina 540i/6 eller M5. Är det en Executive eller M Sportpaket? Några bilder uppe på nätet?
Mvh Stephan
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Det gör du rätt i!
Finns inte många bilar som jag känner mig så lugn och trygg när jag kör som e34. Andra bilar är jag hela tiden rädd att något ska gå sönder.

Min nyligen införskaffade 540 e39 är jättetrevlig att köra men jag har fått för mig att e39orna strular mer och kommer kosta mer i drift än mina gamla e34or. Jag kanske har fel, men det är uppfattningen jag fått av att läsa på forumet.

525an är perfekt. Bra motor som inte behöver så mycket mer underhåll än vanlig service. Fint ljud och lagom drag i den.

Det enda problemet med e34or är väl rosten.
Håller med dig eos. Jag tycker dessutom i dagens samhälle där man hela tiden ska köpa nya saker ock aldrig vara nöjd med vad man har är det skönt med en motpol att vårda ock älska det man har, det handlar om att vara självständig i dessa kommersiella tider.
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Har en e34 520 executive med Vanos. Håller på med uppfräschning och skall avsluta med lack under list till våren.
Går som ett skott, låg förbrukning och fin motorkaraktär.
Vi köpte e60 för e34 är lite trång i kupén med två barn som tydligen växer hela tiden(!).
Annars är e34 klockren!

***bmwcs 2202***
Att kvaliten var bättre förr är garanterat sant i Bmws fall.
Något som inte var bättre förr är säkerheten vid olycka. Något att tänka på kanske?

Länk
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
jag tycker det är helrätt, jag köpte precis en e28 som jag kastat en massa pengar på och det är roligare att bara behöva lägga "småpengar" på saker som på en normal bil kostar en arm och ett ben.
rostfri e34 525 med 30600mil på mätaren. ägt den i 3år, inga planer på att byta.
håller ochså med behåll o kosta på den e34 e nog de skönaste bilar ja haft. de e ju bara kolla hur mycke problem de e me e39 o framförallt de nyare modellerna av bmw. för mycke el på nyare bilar
Blir glad varje gång jag ser en e34 i bruk.
Tycker helt klart att du ska behålla bilen och kosta på den några kronor då och då, jämför med att köpa en liten ny japan... Vad kostar inte det i avbetalning osv? typ 2500 i månaden plus servicar... Du kan ju lätt lägga 500-1000 / månad räknat på reparationer och ändå åka ståndsmässigt.
Ps dina kompisar vet inte vad det handlar om... Jobbar med liknande personer som går och köper nyaste peugot/renault... Så snackar de om hur gammal min bmw är, brukar kontra med vad de har för utrustning osv... Några har t om fått åka med:)
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
m_johan84: skäm inte bort dom för mycket!

"You can call me Bon"
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tycker du gör helt rätt EOS. Går själv och saknar de E34´or jag haft och skulle gärna haft en igen som bruksbil. Problemet är att nu börjar de tyvärr bli så gamla så det är ont om fräscha bilar kvar vilket gör det svårt att hitta någon.
Efter snart 30st bilar i min ägo är E34´orna bland de bästa och trevligaste jag haft. Lättmekat och "enkelt" uppbyggt, outstanding byggkvalitet och med en känsla som nya bilar inte kan matcha.
Hmm, kanske skulle ta och besiktiga den där j-dra Opeln jag dras med som familjekärra och byta jämnt mot en fin E34 om jag hittar någon... ;-)

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Min E34 -92 slog nyss om till 36000 mil. Det är en 520 sedan som jag har bytte motor i för snart två år sedan till en m50b25. Den maskin slår nog snart om till 30, gamla maskin hängde med till 34500 ungefär om jag minns rätt. Hade säkert gått längre om det inte var för att kylet gav sig och den kokade.

Den fick ny lack 09 men nu efter tre vintrar har det börjat krypa lite rost på bakflyglarna igen annars är den fri från rost under och i trösklar.

Kör den som vinterbil nu då jag införskaffade en E39 540i/6 förra året som sommarbil.

Besiktigade den november 2011 så den går februari ut 2013 så även nästa vinter är räddad.

Senaste jag har gjort med den är att byta växellåda. Råkade generalrasa den gamla så den lät stenkross så fort man släppte upp kopplingen (det var halt och sen fick jag plötsligt fäste samtidigt som jag kastade i tvåan lite snabbt, då small det).. Värt att notera är att ja åker 520 drivlina fast med m50b25 maskin.

Sitter förövrigt M-sportinredning i svart skinn i den, manuella framstolar. Även en M-tech 2 ratt i nyskick.

E34 är riktigt bra brukis, finns uppsjö med bättre begagnade delar i sverige och från ebay hittar man det mesta nytt snuskigt billigt.

Jag är nöjd! Det ända man saknar är V8an från 540in men sexan är även den härlig så man slipper gråta blod när 540in är avställd över vintern.

Bild på E34an från sommaren 2010 Länk
Visa användare
18
EOS
BMW 525i -95
Ja inte skämmer jag borta mina vänner med för mkt friåkning i riktig bil..
Pärlan är uppe i 25000 mil i dagsläget.En 5-6000 mil till ska väl kunna gå.
Noel! Har samma känsla som du när det gäller trygghet. Känns inte så känslig.

Kör fortfarande med samma batteri o verkar finnas gott med kräm kvar.Borde vara minst 5-6 år nu.
Avgassystem verkar vara original,på min Volvo 240 bytte jag nog system åtminstone 3ggr under de 7 år den brukades.

Jo det är sällan man ser fräscha E34 tillika E32:or.Min är strikt original med ballongdäck sommar som vinter,ja sommar ännu mer då den går på 225/60.
Tycker helt klart att E34 executive modellen är en lyckad design,nerlackat o V8 njurar ger bilen en snygg look.

Gillade min E32:a men kändes väldigt tung,blev aldrig riktigt kompis med den.Dessutom högre kupéljud än i 525:an..?? Kanske pga av rymligare interiör.

Som vinterbil är den kanon,525:an.Nya Nokian 7 Hakkor krängdes på förra vintern,innan dess körde jag på Michelin Ice-X som var mkt bra.
Glömmer inte när jag var uppe i Grövelsjön förra snörika vintern när en V70
och en SAAB 9-5 var parkerad brevid.De skulle ut samtidigt som jag och de båda hade stora problem att komma ut?? Trots fina vinterdäck! La i växel och drog iväg utan konstigheter...helt suveränt..

Är väl bara boka in en lack till våren.Service är nu gjord,serviceindikatorn lyser
fint i många färger(3):) Nu ska original bakre bromsskivor inhandlas o frambromsar få en uppsmörjning.

När sambo lånar bilen(händer inte ofta)brukar jag lyssna när hon drar iväg.Älskar det sköna dämpade råa ljudet...ja jag älskar väl henne också..haha..tror jag..
Kanske skulle man spela in ljudet och ha det som ringsignal...nej nu börjar det gå långt,är ju bara en bil,eller....

5-6000mil till?! För två år såldes en fin 540i/6-95 med drygt 70000mil ett år innan skrotades en e39 530dat med 118000mil pga krock. Räkna med minst 25000mil till om du ser till att rosten inte får fäste. Det finns en hel del fina e34or när man som jag följer annonsering på e34.de i alla möjliga prisklasser. Så pass att det kliar i fingrarna att köpa ytterligare exemplar. mvh Stephan
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Min gamla 535a med m-paket och manuell låda hade gått 34000 mil. Gick perfekt i motor och låda. Även den hade original avgassystem! Underbar även på vintern med diffbroms. Hade knappt några problem alls med den förutom små problem med kylningen... Men det är ju standard på BMW. Nästan alla BMW jag ägt har haft något problem med kylsystemet :)
Men den började bli rätt rostig och stötdämparna var dåliga på slutet.
Den lägre 520-utväxlingen i kombination 525-maskin måste göra bilen riktigt pigg dessutom !?

/Peder
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Spinnande katten: Ja den går snuskigt bra med 520 utväxling, speciellt 1-2-3an. Kompisen säger alltid att den låter riktigt rapp när ja åker iväg. (å han kör 325 turbo). Vill man busa också så är det väldigt enkelt.

Funderar på att bygga busbil av den i sommar, lätta den, E85 konvertera, hänga på ett m3 grenrör och sätta på lite större spridare samt sedan anpassad mjukvara från fekzen.se

Högst upp på önskelistan: E34 Alpina B10 Biturbo, M5 E39, M5 E34, 850CSI, M5 E60 Touring!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.