|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Var och provtestade 320d-07 för första gången idag, men till min förvåning så när jag ska kliva ut bilen gick det inte att få upp dörrarna dem var låsta! det slutade med att jag fick ropa på säljaren som tills slut fick upp dörren, men han som satt på andra sidan kom inte ut han fick klättra över till förare dörren för att komma ut =/ Är det ett vanligt fel på BMW att keylessgo krånglar? | |
|
Om jag minns rätt på farsans 08:a, så låser dörrarna sig själv när du kör efter några sekunder och de ska öppnas när du stänger av bilen. En gång har det hänt att dörrarna blev stängda och det var någon säkring som gått. Om det är vanligt eller ej vet jag inte. Han har haft bilen i 3 år nu. Annars inga problem över huvudtaget. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Jag vet inte men, finns ju en iställning då dörrarna låser sig själva, ska gå att öppna i kupén på en knapp ... | |
|
Äldre bilar låser upp dörren när man drar i handtaget. Har de ändrat det. Det verkar farligt att inte kunna komma ur bilen efter t.ex. en olycka bara för att elektroniken krånglar. mvh Tomas |
|
| även om den inställningen är på (att bilen låser sig vid körning) så ska framdörrarna öppnas med 2 ryck i hantaget.. (1 gång för upplåsning och 1 gång för öppna..) | |
|
Skall man säga en tysk fras samtidigt med 2ryck i handtaget oxå ? Herregud,vilket skit alltså... |
|
|
Alex84: I mina ögon är det hur logiskt som helst att dörren inte öppnas med ett ryck i handtaget när bilen är låst! Hur gör du när du låser upp dörren hemma och ska ut? |
|
|
Det går att ta bort den funktionen. Jag hade den på min Mercedes cab. Irriterande, läste i manuallerna och kunde ta bort funktionen. I USA kan jag förstå att man har den funktionen pga rån-risk, men i Sverige är risken mycket mindre. På Mercan skulle man ha tändningen i läge 2 och sedan hålla lås-knappen i bilen i 5 sekunder och då försvann funktionen om jag nu minns rätt. Sen om man skulle krocka med låsfunktionen på, då finns det sensorer runt om bilen som känner av smällen och låser dörrarna. |
|
| Låser upp dörrarna ska det vara. | |
|
Ok Jopovic om en olycka händer är det lika logiskt då anser Du?? Klart alla tänker logisk när det smällt....2ggr skall man rycka var det ja. Men det är såklart,på AP talar man inte illa om Bmw ;) |
|
| Ja förresten, hemma rycker jag i handtaget 1gång ;) | |
|
@Alex84: Du låser väl _först_ upp, _sen_ öppnar du dörren med ett ryck i handtaget? Dvs du utför två rörelser, precis som du måste göra i bilen om dörren är låst. Vid en olycka låses bilen upp. |
|
|
@dissonans: Är Du dum eller skämtar Du? Innifrån var det väl eller hur? Eller är det ok att använda en nyckel också innifrån närDu skall ut ur bilen? Jisses,skydda en idiot konstruktion va? |
|
|
Det låter som du fortfarande är skärrad över den traumatiska upplevelsen Alex84. Självklart måste man låsa upp dörren innan man kan öppna den oavsett vilken sida man öppnar den ifrån och vilket tillvägagångssätt man gör det på. Två ryck i dörrhantaget, ett knapptryck på fjärren eller ett på instrumentpanelen. Gillar man inte funktionen går det lätt att ändra i inställningarna. |
|
| Dom här jävla galenskaperna med billås som styrs av elektronik kommer förr eller senare att leda till dödsfall. Samma sak med fönsterhissar och dessa vidrigt höga midjelinjer med minimala fönsterytor, i enlighet med dagens lika vidriga bilmode. Senast var det en kvinna som höll på att stryka med i en vattenfylld bil i Göteborg. Bilens elektronik fick spelet med påföljd att rutorna ej gick att öppna. I och med att dörrarna ej gick att öppna och fönsterhissarna ej funkade höll hon på att dränkas i bilen. | |
|
Anser inte Du heltsonika att denna funktion från början är ganska onödig? Dvs att rycka 2ggr istället för 1 ggr som vanligt? |
|
|
Håller med Dej Gourmand,mer skit att betala för, antingen med kortet eller med livet som insats. Finns andra saker Bmw kunde förbättra på sin konstruktion istället för att bygga in mer funktioner som inte är färdigutvecklat ännu. Försvarar man sånt här,ja då är man inte frisk anser jag. |
|
| Alex84: Automatisk dörrlåsning finns av många anledningar. Hur var det tidigare när man tryckte ner en knopp i dörren? Då fick man dra upp den innan man kunde öppna dörren. Nu sitter samma manöver i samma handtag som man öppnar dörren med normalt. Funktioner är fortfarande mekanisk och du behöver ingen ström i bilen för att låsa upp. | |
| Om man inte gillar det så kan man ju slå av den automatiska låsningen så jag ser inte problemet egentligen... | |
|
Är inte problemet att bildörren inte går att öppna överhuvudtaget? Polarn fick åka in till verkstaden för att kunna öppna dörren, den gick alltså inte att öppna alls från insidan. Detta på en 335d E91 //RX300-03 och framför allt: 323i e21! |
|
|
Benke: Då hade han förmodligen barnlås-funktionen på om det gick att öppna från utsida. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.