|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det är en porsche som jag funderar på. Vad hade du för försäkring för bilen fram tills reg blev klar? Trafik eller helförsäkring? |
|
|
Du kan mig veterligen bara ha importförsäkring så länge du inte fått bilen reg med reg nr /Anders |
|
| Jag hade bara folksams importförsäkring. | |
| Jo jag frågade om importförsäkringen - man kan väl teckna endast trafik (ca 1000 kr) eller halv, hel (ca 3000 kr) för 30 dagar? | |
| Jag hade helförsäkring. Kostade 3000 har jag för mig. | |
|
Helförsäkring /Anders |
|
|
Import försäkring tecknas i regel på chassienumret, i regel 30 dagars giltighet. Om bilen får en svensk identitet (svenskt regnr) innan dessa 30 dagar har förflutit så upphör försäkringen INTE att gälla, den gäller tiden ut så att säg Hz: Ja man kan teckna olika försäkringar vid import (Trafik,Halv,Hel). Hos LF kostar varje moment 1000kr för 30 dagar, således 3000kr för 30 dagars helförsäkring. Priset kan variera mellan de olika LF-bolagen. Vissa LF-bolag "erbjuder" 2000 kr "tillbaka" om man helförsäkrar sin import om man tecknar en försäkring (hel??) hos de innan importförsäkringens giltighet går ut, dvs man måste få bilen klar inom 30 dagar. Det verkar dock som om de är något flexibla med denna 30-dagars regel för "2000 kr rabatten". |
|
|
observeras bör dock att åtminstone har LF tidigare haft ett tak på bilvärdet vilket gjorde det omöjligt att utnyttja deras importförsäkring och istället fanns bara Trygg Hansa kvar att välja. Så det beror helt på vilket värde det är på bilen som importeras. Jag har importerat bilar som kostat från 450 tkr och uppåt och då har LF iaf tidigare inte fungerat. /Anders |
|
| Ni som har tagit hem bil på transport, har det hänt nångång att bilen har fått skador typ repor bucklar etc? Det är väl mycket sällan sånt händer? | |
|
har aldrig hänt trots många olika transporter /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.