AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
15.522

Hemleverans med speeditionsfirma

Sida 1 av 2
Jag tänkte ta hem en Z4 nu om några dagar och funderar på använda speeditonsfirma.
Någon som vet några bra?
Har kollat på eurotransport.se och det enda problemet var väl att försäkringen inte gäller för mer än 120kr/kg. Eftersom det är en Z4 -11 så är värdet mer. Någon som vet vad en tilläggsförsäkring kostar för att täcka det eller vilka bolag som har sånt och som är bra?
Vore tacksam för snabb hjälp
Plockar också hem en bil nu och anv Eurotransport. Jag har tecknat importförsäkring hos Trygghansa.

/Anders
Ok. Så det går köpa en importförsäkring med Trygg Hansa då. Vad kostar det eller är det fast avgift?

Är det något mer än importförsäkring man måste tänka på om man beställer transport med tex eurotransport?

Skyltar och sånt behöver man väl inte? Är bara när man får hem den som man ska göra ursprungskontroll mm?

Tack för hjälpen
yes precis, inga skyltar, när bilen kommer hem så gör du ursprungskontrollen och beställer sen besiktningstid så snart den är klar och åker och besiktigar. Importförsäkringen gäller 30 dagar och kostar utifrån tjänstevikten tror jag, 3588 kr för min del för 535d F11.

/Anders
Okej.
Fick från eurotransport att dom hade sammarbete med Dan Pihl Försäkringskonsult. Pratade med dom och det skulle kosta ca 1200-1300.
Så blir nog dom.
Någon som använt dom?
Vad kostar det att ta hem en bil med eurotransport.se ?
(T.ex från norra Tyskland, Hamburg)

Mvh Ubbe
Vet inte. Men det skulle kosta 5200+ moms för mig. Var 85 mil typ.
jag betalar 7613,- inkl moms från området runt Düsseldorf till Uppsala

/Anders
Har tagit hem flera Z4or med eurotransport till Gbg...har funkat perfekt varje gång
ja jag har också bara positivt att säga (iaf en så länge, väntar hem min bil på tisdag så får vi se:-))

/Anders
vilken försäkring och bolag har du (highstream) använt dig av när du plockat hem med eurotransport?
Ingen som använt sig av Dan Pihl Försäkringskonsult? Enda problemet med dom är väl att den bara är registrerad under transport om jag fattade det rätt. Måste ju ha någon försäkring när den kommer hem och fram till ursprungskontroll mm antar jag...
Ni som använt er av eurotransport har ni haft en vanlig importförsäkring och sen inget mer?
Är helt vilsen vad jag ska ta och måste bestämma mig snart.
Anders du hade tex använt dig av Trygghansas importförsäkring. Det är det enda du använt?
Hur gör du när du fått hem bilen? Har dom satt på skyltar och så så du får
köra till besiktingen mm?
Vet inte vilka steg man ska göra så är rätt vilsen. Hoppas någon kan få mig lite klokare...
jag fick hem min bil i tisdags med Eurotransport och har tecknat en Importförsäkring hos Trygg Hansa för 3588 kr. Den gäller 30 dagar och under den tiden hoppas jag dels få ursprungskontrollen gjorde (de jobbar nu med ansökningar som kom in 18-19/1) jag skickade in den 23/1, samt även registreringsbesiktningen som ej går att beställa förrän ursprungskontrollen är klar. Sen när besiktningen är klar så kommer skyltarna. Du får köra med bilen till besiktningen utan skyltar men måste ha ett bevis om bokad besiktningstid med dig i bilen från Bilprovningen eller dit du åker för besiktningen. Skyltarna kommer sen när bilen är besiktigad och fått en identitet i fordonsregistret.

/Anders
hz
40
hz
525iA Touring -03
Anders och ni andra som har tagit hem bilen på transport:

Hur körde ni den första sträckan i sverige, alltså från bildepå (Eurotransport) - hem. Var bilen helt utan skylt? Är det okej att köra oskyltat?
Eurotransport som jag använde mig av körde hem bilen till dörren.
hz
40
hz
525iA Touring -03
Levererad till dörren?! Smidigt! Ansökte du sedan en tillfällig registrering och körde till reg besiktn med den? Eller oskyltat till besiktningen?

När jag frågade Eurotransport så fick jag ett (redan högt) pris som avser lossning på deras depå.
Eurotransport levererar bilen dit du anvisat i samband med beställningen av transporten. Du måste till leveransen ha köpt en importförsäkring där du har bilens värde försäkrat och som du även kan använda för att köra till och från registreringsbesiktningen. Du bokar en tid för registreringsbesiktning och ber Bilprovningen att sända dig ett intyg " bevis om bokad tid" som du kan uppvisa till polis eller liknande om du blir stoppad när du kör till och från besiktningen. Rekommenderar Trygg Hansa för importförsäkringen (beroende på bilens värde).

/Anders
Ja dom kom med hela släpet utanför så var bara att köra in den i garaget. Tror jag betalade runt 6500 för transporten.
Jag körde utan skyltar till reg besiktning. Men hade en importförsäkring på den då eurotransport inte täckte helt ifall det skulle hända något under transport.
6500 var billigt. Jag fick ett pris på ca 9000 inkl moms från EuroTransport. Från mellersta Tyskland till Stockholm.
hz
40
hz
525iA Touring -03
OGS: 6500 är det till Skåne? Hur lång tid tog det för dig från att bilen kom hem tills allt var klart med registrering? Under tiden använde du inte bilen utom till besiktn?
Nej till Småland.

Det tog i ungefär 2 veckor har jag för mig.
Nej Jag kunde inte köra med den under den tiden.

Vad är det för bil du ska plocka hem?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.