AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.093

Hur lossa övre centrummuttern i främre stötdämparna?

Sida 2 av 2
Lu
23
Lulebo67
BNW 730 IA -95
Tänk om man fick rulla in hos den lokala BMW-verkstaden på fredagskväll och husera där över helgen...många gångna mekdagar under mitt e38-ägande hade förmodligen varit enklare : )

Funderar över den troligtvis fastrostade fjäderlagringen. Har du provar att knacka med gummiklubba på fjäderlagringen i syfte att lösa/lossa rosten? Kanske till och med att försiktigt knacka med hammare? Om denna manöver är lyckosam torde trycket på centrummuttern ytterligare minska?!

Nu är det så många bollar i luften att jag har svårt att svara ordentligt.

TWX: Det är nr 3 på bilden, som jag dragit sönder, Länk
Den håller alltså hjulspindeln vid fjäderbenet. Jag misstänker att bulten rostat i den lilla del som exponeras i den öppna glipan i spindeln. För idag kunde jag (efter att ha sågat av bulten på två ställen i glipan, för att få isär spindel och fjäderben) borra ett hål i den gängade delen, som faktiskt rörde sig ganska lätt, och sen dra ut den "fel väg" med en "gris-pick", som vi sa förr. Men den ogängade delen av bulten sitter riktigt hårt, jag drog ju av bultskallen... Är det där jag skulle använda en dremel? För att "skära" sönder biten? Som alternativ till att borra ut den? Dremel är ett okänt verktyg för mig, så förtydliga gärna.
Om det är så, att dremeln är lika bra som det annonseras, kan metoden säkert användas även i toppen, för där är värme inte möjlig att använda. Åtminstone om man inte har en sådan där proffsgrej. Men det är inte rostigt där, bara en låsmutter som suttit länge.

Lulebo67: Jag *vet* inte om lagringen sitter fastrostad, bara utgår från det. Det nämndes någon gång i en tidigare tråd, men ibland talas det om bakfjädringen mitt i alltsammans, så det kan ha handlat om den.
Idag har jag ägnat mig åt annat pyssel än fjäderbenet, jag måste ju ha lite omväxling... Bytt bussning i hjälpstyrarmen, lossat caster- och tvärstag (där ena konen snurrade...). Och besegrat halva den trasiga bulten, som sagt. Det tar sin tid, jag trodde faktiskt att allt skulle gå lite lättare. Men det går ju framåt, ännu så länge, åtminstone. :-)

En BMW-verkstad vore ju inte så dumt, men mest skulle jag vilja veta hur man bäst angriper en del uppgifter och vad man bör se upp med. Min avdragna bult hade säkert kunna undvikas med lite know-how.

Imorgon går det vidare, om Vår Herre vill... Tack för din uppmuntran så länge.

/Lennart
TW
121
TWX
750 il -96
En dremel är en liten vinkelslip som kan slippa och borra och den kan man använda för att slippa ner muttern på stötdämparen så man kan sätta en mutter spräckare och dela muttern, där kan man ju inte använda värme som du själv sa, sök på Clas Ohlson så kan du se vad en dremel är.
Man kan ju använda en vanlig vinkelslip men risken är stor att man kommer åt delar som man inte vill komma åt.
Jag förstod att det var den bulten som håller hjulspindel på fjäderbenet som du drog av och det var där jag skulle använda värme för att få loss rosten. Troligen så var den bulten inte så bra så det var nog bra att få en ny istället.
Tack för ditt klargörande, TWX.

Jag kommer nog inte till med en mutterspräckare där uppe i toppen. Man kommer bara åt lite snett uppifrån. Men visst, ett litet nätt verktyg som jag kan bearbeta muttern med, verkar ju kunna rädda situationen.

Sen har jag ju hittat en liten rostskada i ytterkanten på den undre fjädertallriken. Inte bra. Fast det går kanske att svetsa på lite. Det skulle kännas ganska bra, men också synd, att skippa EDC:n och bara köpa nya stötdämpare. Skulle spara mycket jobb, åtminstone, och jag använder aldrig EDC. Glider bara, vet inte ens om EDC:n fungerar längre.

/Lennart
Jo
73
Joakim_79
230i coupé 2018
Hej Lennart!

Jag har 2 kompletta EDC fjäderben stående i mitt förråd, den ena kontakten är lite sprucken, om du vill får du gärna ta dem.

De finns ute i Tuve på Hisingen om du behöver ha dem.
Joakim_79: Fantastiskt! JA, TACK! :-) Jag är ingen van power-postare, så om du hör av dig där, eller på wiberg@telia.com, så fortsätter vi planeringen.

Men för att ta det från början:
Åkte till Jula(närmare än till Clas) i morse och köpte en Dremel för 479 kr (extrapris). Som jag misstänkte, var det inte bara att börja skära. Man kommer inte åt på något bra sätt. Men så blev jag varse, att låsmuttrarna är (var) av den gamla typen med en inbakad plastring i överkanten. Den ena muttern hade t o m en liten midja, så där skar jag runtom hela periferin med dremeln, noga med att inte skada plasten alltför mycket, för jag ville kunna ta ut den i ett stycke. Sen lyfte jag enkelt bort den avskurna metallringen och skar och petade bort plastringen. Det lyckades också! Så kvar satt bara en något kortare mutter utan någon låsning.

Sen tryckte jag ihop fjädern hela vägen och provade att lossa centrummuttern genom att bara använda mothålls-sexkanten. Men det gick inte alls. Det mothållet fungerar nog bara när momentet är lågt, t ex när man monterar nytt eller så. Istället höll jag emot i två av fjäderfästets tre bultar och klippte till skruvnyckeln med en gummiklubba. Den chocken hjälpte, eftersom mutterlåsningen nu var borta. Och sen var det bara att upprepa på andra benet med samma goda resultat!

Men sen gick glädjen fort över... Det vänstra benet hade smärre rostskador i kanten, som jag var på väg att fixa till. Men när det högra benet kunde inspekteras, upptäckte jag att den undre tallriken satt lös. Så när jag hade rapporterat av mig här, tänkte jag börja leta nya dämpare, helst EDC, men det hann jag alltså inte! :-)

F ö sitter den klämbult, som håller fjäderbenet vid hjulspindeln, lika hårt på höger sida som på den vänstra. Men nu lirkar jag lite försiktigare fram och tillbaka, med värme och rostlösare, och har visst hopp om att kunna få ut den hel.

Tack för all input! Metoden att lyfta bort plastlåsningen kan rekommenderas! Hur man gör med sådana där moderna låsmuttrar, som verkar vara gjorda helt i stål, vet jag inte. Sådana används kanske inte lika ofta som dem med plastlåsning. De borde i princip kunna avväpnas på liknande sätt, men då får man passa gängorna på centrum bulten ordentligt.

På återhörande!
Lennart
Lu
23
Lulebo67
BNW 730 IA -95
Fasiken, det här tråden håller ju på att bli rena askungensagan. : )

Toppen att du så detaljerat återger hur du löste/löser problemen Lennart. Det kommer nog att vara till god hjälp för många här. Hoppas de fådda dämparna från hjälpsamma Joakim_79 kommer att vara till belåtelse...nya kostar ju tyvärr en förmögenhet.

Jag ringde Joakim precis när jag skrivit färdigt mitt förra inlägg. Så jag kom hem med dämparna/fjäderbenen bara för några timmar sedan. Enligt J. sitter det sänkta fjädrar på, så imorgon, eller när det hinns med, får jag tillfälle att prova "omskärningsmodellen", som man ju faktiskt kan kalla den, på nytt. ;-) Jag har ju köpt nya BMW original fjädrar, som jag hellre vill ha på.

Följetongen fortsätter, kanske... :-)

/Lennart
Lägesrapport:

Hade inte så mycket tid idag, men jag har i a f tagit isär de fjäderben, som jag hämtade från Joakim igår.

Samma metod för att få loss centrummuttrarna. Funkade kalas, borde nästan upphöja metoden till "mektips". Med en stjärna till TWX, som tipsade om Dremeln. :-) Som jag skrev förut, satt det sänkta fjädrar på, så någon har varit inne och jobbat där förut. Om inte annat syns det just på de där f d sexkantiga mothållen... Men det kunde jag alltså lätt sätta mig över, spelar väl ingen roll... :-)

Nu är det bara att komma överens med den avslitna klämbulten och att lirka ut den andra, som fortfarande gör starkt motstånd, trots värme, WD40 och smörjolja. Men den är åtminstone rörlig några varv nu, så det blir nog bra till slut.

/Lennart
TW
121
TWX
750 il -96
Det var ju bra att du fick loss dem, om du saknar något så hör av dig/er jag har en 750 som jag har plockat i sönder och det finns delar som jag inte behöver.
TWX: Tack för det! Det finns ju något alltid att göra med bilen, så jag skall komma ihåg ditt erbjudande. Är din bil bortom all räddning? Rost är väl numera det enda som tänder av mig. Allt annat är det oftast roligt att fixa till. Om det går bra, vill säga.

/Lennart
TW
121
TWX
750 il -96
Den som jag har skrotat är dålig i trösklarna så jag har tagit allt i den bilen och monterat i en annan som hade bra kaross och dålig inredning. Så det blev lite över om man säger så
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Säg vad ni vill om rörtången, flyttar man ner genomslaget kan man greppa där. Det har jag gjort några gånger när mutterknackarn av någon anledning inte varit tillgänglig.
Jo, jag bedömde det nog också som ganska ofarligt att sätta en rörtång där, högst upp. Men så tänkte jag, att rätt som det är så får man ett genomslag så det sjunger och så kanske eventuella märken på kolvstången skadar stötdämparens tätning. Osannolikt, eller rentav omöjligt, kanske, men min metod känns lite mer high tech och medför inga följdskador alls.

/Lennart
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Glöm inte att du måste ha ett par REJÄLA fjäderspännare för att komprimera en original-hög fjäder.

Bytte fram på min fd. E38 750il och det slutade med att jag fick lämna in fjäderbenet på en bilverkstad för att orka klämma ihop fjädern tillräckligt.
Clintan: Jo, jag var ganska beredd på det och hade i förväg skaffat en underbar grej på Ebay.
Länk
Säljaren angav visserligen "2900 kg" (tror jag det var), vilket var 1450 kg fel, för i kartongen låg en lapp "max 1450 kgf". På sedvanligt tyskt manér försvarade säljaren sig med ett ordflöde avsett att kollra bort mig. Jag tyckte mest att han borde ändra annonsen, 1450 kg räcker för mig. Så jag vet inte vad han gjorde till slut. Några dagar följde jag annonsen utan att något hände. Nu när jag kopierade länken såg jag att han kör vidare. Och har höjt priset, det var extrapris då. Ja, ja.

Men till saken: Den fungerar helt underbart. Vid det här laget har jag demonterat en fullång, en brusten (svårast, faktiskt) och två sänkta fjädrar, så den inledande lilla tveksamheten är nu helt botad. Man drar den hur lätt som helst med en hand och spärrnyckel. -"Bra verktyg gör halva jobbet, dåliga gör en galen."

Men jag håller med dig om att det kan vara överdj-t. Bytte stötdämpare både bak och fram på en E34 en gång. Bak gick det lätt som en plätt, så jag blev halvchockad när framfjädrarna "aldrig" släppte från tallrikarna. Då körde jag med två krokar från Micro, men borde kanske haft tre eller fyra st. Och blev allt både varm- och kallsvettigare.

En bekant lyckades räta ut sådana (liknande) krokar, när han jobbade med sin Merca. Men han lever fortfarande...

/Lennart
Slutrapport.
Allt är på plats nu. Hjulspindlarnas klämbulter fick jag bort till slut, den ena i helt skick genom träget värmande, oljande och juckande i flera omgångar. Den andra, avbrutna, med en del borrande och sågande, som i sin helhet gick både bättre och lättare än väntat. De nya bultarna från BMW är varmgalvade och helgängade, kanske på grund av allmänna erfarenheter i stil med mina.

Joakims stötdämpare var lite styvare än mina befintliga, så det bytet gav plus på alla håll.

För att få till fjäderspänningen bra, kompletterade jag lite på slutet med en av de gamla krokarna från Micro. Det hade kanske gått ändå, men varför inte använda de verktyg man har?

Sen gick allt som på räls. Fast jag har inte provkört ännu, vill bespara åldringen salt snöslask, som vintern på vägarna lite onödigt började erbjuda i lördags.

Överblivna delar finns till skänks, om nån vill ha dem. Sänkta fjädrar, fjäderbenslagringar, (korta) dammskydd, caster- och tvärstag, P-stag med -ändar, EN normalfjäder, krängningshämmarstag. Allt verkar användbart, inga egentliga glapp. Kanske inte så kul att sätta in gamla grejer, men ibland kan det ju vara rätt. Jag har också ett nytt casterstag resp tvärstag (vänster sida) och en styrled, p-ände, (höger sida), allt det nya från tidigare, ej genomförda, projekt. Kan fås billigt.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.