AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.092

Hur lossa övre centrummuttern i främre stötdämparna?

Sida 1 av 2
Hej,

Håller på att renovera framvagnen. En fjäder hade tappat en liten bit vid senaste besiktningen, bara en kommentar, men jag vill gärna åtgärda det. Släpper man taget om glidaren, glider den snart till skroten.

Nå, nu har jag tagit loss hela fjäderbenet. Eftersom jag skall byta "allt", har jag ännu inte tagit loss den omöjliga bult, som håller/klämmer fjäderbenet i hjulspindeln. Hur lurar man den egentligen? Nå där kanske våld och mer våld löser problemet.

Men vad jag inte riktigt kan lista ut, är hur jag får loss centrummuttern enligt rubriken. Den sitter i något som är gummilagrat och inte alls svarar distinkt när jag försöker lossa muttern. Dessutom har jag nivåreglering, så någon sådan där invändig insex, eller liknande att hålla emot med, saknas. Där sitter bara nivåregleringens kabel med en förskruvning som inte heller vill lossna. Fast det behövs inte heller, om jag bara hittar ett annat mothåll. Jag funderar på att hålla kolvstången högst uppe med en rörtång med koppar i greppet, om inget annat tips kommer här. Det borde inte förstöra något.

I en gammal tråd står det, att muttern bäst lossas, när fjäderbenet fortfarande sitter i bilen. Om inte allt snurrar då också, verkar det ju vara en viss möjlighet för det som fortfarande sitter kvar där. Men vad göra med det redan losstagna?

Har jag sedan förstått rätt, att den dj-aste delen är kvar, att dra av den fastrostade fjäderlagringen från kolvstången? Avdragare nämns i detta sammanhang, men där är jag torsk, eftersom nivåregleringens kabel sabbar.

Det blir en del att grunna på i natt...

/Lennart

CS #6887
jag använde rörtång med tyg imellan när jag gjorde det på min 328. DOCK så vet jag inte om den klarade sig helt eftersom jag bytte dämparna men de såg bra ut : )

skulle inte rekommendera att använda rörtång men de kan gå
Nä, vi talar om nödlösning när det gäller rörtång. Kunde ev byta stötdämparna också, men då börjar det verkligen kosta... Inte förstahandsval, om man säger.

/Lennart
Ursäkta mitt första inlägg, där jag var fel i tankarna.
Överallt där jag skrivit "nivåreglering" skall det naturligtvis stå "EDC". Men bortsett från detta, är problemet detsamma: det sitter en kontakt och kabel i vägen för ett eventuellt mothåll i kolvstångens centrum.

I övrigt: är min fråga så svår eller så banal, att ingen vill svara?

/Lennart
Lu
23
Lulebo67
BNW 730 IA -95
Hej lenwib.
Hade samma problem med att lossa centrummuttern (är en mutter på min bil) när jag skulle byta stötdämpare på min e38, dock saknar den edc.

Som du beskriver så sitter det en insex som mothåll på e38:or utan edc. Trots insexmothållet var det omöjligt att rubba muttern. Prövade "allt", från att försöka lossa muttern med hela fjäderpaketet fastsatt som det ska sitta på bilen till att försöka använda rörtång som mothåll (med fjäderpaketet borttaget från bilen). Drog bland annat av en insexbit utan att muttern rubbades. Slutade med vinkelslipen, muttern kapades bort. Lösningen för mig var alltså mycket våld vilket visserligen förstörde stötdämparen men den skulle ju ändå bytas.

Lu
23
Lulebo67
BNW 730 IA -95
...i min ivar att svara så glömde jag den andra problematiken med att lossa den "omöjliga bult, som håller/klämmer fjäderbenet i hjulspindeln". Mitt första inlägg gäller för övrigt främre dämparna där jag inte hade några problem att lossa det nedre stötdämparfästet.

Bakre stötdämpare:
Bulten i sig var inget problem på det nedre stötdämparfästet, bara att lossa med hylsnyckel och spärrskaft (visserligen med mycket handkraft). Det var att få lös nedre dämparfästet som sitter inklämd i hjulspindeln som var det riktiga problemet här.

En kombination av avdragare modell mindre samt en brytgaffel modell mindre och en handslägga löste problemet. Jag började med att med avdragarens hjälp sätta "dragtryck", försökte alltså dra ut nedre dämparfästet från hjulspindeln. Kombinationen av detta dragtryck och att jag med handsläggans och brytgaffelns hjälp hammrade hårt på nedre dämparfästet lossade så småningom dämparfästet från hjulspindeln. Allt detta våld förstörde förstås dämparen men min avsikt var att byta dessa så...
för att kunna sätta dragtryck på nedre dämparfästet skruvade jag in bulten (som jag tidigare lossat) några varv så att jag då kunde sätta avdragen mot denna och avdragerens armar runt stöddämparen nedre del...ja, inte så lätt att beskriva men jag tror du förstår hur jag menar.

Att lossa centrummuttern på bakre dämparna var inga problem alls, trots att de satt i fast med samma princip som främre dämparna.

Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Tjena,

Besvärliga centrummuttrar brukar kunna gå att knacka loss (utan insexmothåll) om använder en tryckluftsdriven muttersnurra. Kan vara värt att prova innan man går loss med rörtång etc...

Lycka till!

Olle D
La
74
Lasse E
BMW 745 2002
Prova med en mutterdragare med lämplig hylsa MVH Lasse
Tack för er input, Lulebo67 och Olle D ! :-)

Skall strax ut och fortsätta. Inte helt optimistisk, men det brukar ju ändå lösa sig på det ena eller andra sättet.

Rent teoretiskt tror jag mycket på en luft- eller kanske eldriven mutterdragare, men EDC-kabeln sitter väldigt i vägen. Jag vågar mig inte på att försöka lossa den, det känns som om något verkligen kommer att gå ohjälpligt sönder då.

Nu går jag ut och börjar med andra sidan, så jag mjukar upp mig lite... :-)

/Lennart
Lu
23
Lulebo67
BNW 730 IA -95
Har inte lärt mig hur man länkar till andra trådar här på forumet men kolla denna tidigare tråd angående edc-kontakter: Länk

Lu
23
Lulebo67
BNW 730 IA -95
Jaha, tycks tydligen ha lärt mig att länka ändå : )

Tack, Lulebo67, för din service!

Det som frågaren tydligen sökte, var de skarvkontakter som sitter på respektive fjäderbenstorn i motorrummet. Men från skarvkontakten går det en ca 20 cm lång kabel till toppen på stötdämparen, där den försvinner in genom en 10 mm sexkant, som jag hittills har uppfattat som en förskruvning av något slag. Eftersom frågaren i din länk fick upplysningen att "kännaren inte går att ta bort", kanske den kan vara det mothåll jag söker, men i så fall fungerar det bara vid lättare tag. Alldeles för klent för att tåla lossandet av den stora muttern.

Det har inte varit någon bra dag idag. Drog av bulten som klämmer åt hjulspindeln om fjäderbenet. Den hade rostat fast ordentligt, inte så mycket i gängan som i det ogängade hålet. Följetongen blir längre, alltså. I förväg hade jag mest bekymrat mig om fjäderspännare och avdragare, men nu bjuder alltså Vår Herre - som vanligt - på onödiga överraskningar.

Men jag har åtminstone fått ut allt ur bilen. Resten skall väl lösa sig.

/Lennart
Lu
23
Lulebo67
BNW 730 IA -95
De där onödiga överraskningarna brukar tyvärr dyka upp vid bilmekande...har stött på en del på e38:an.

Saxat från TISen angående byte av främre EDC-dämparna:

Lyft av kåpan.
Drag ur stickkontakten för den elektroniska dämparkontrollen och drag av skyddet för kabeln.

De ovan skrivna illustreras med en teckning på övre stötdämparfästet sett innifrån motorrummet. Manualen fortsätter men det jag skrivit ovan handlar om edc-kontakten. Det ska tydligen vara en kontakt som ska kunna tas lös för hand?!

Lu
23
Lulebo67
BNW 730 IA -95
...och kåpan som ska lyftas av är enligt teckningen den plastkåpa som sitter ovanpå stötdämpartornet.

Tack för din ihärdighet, Lulebo67! :-)

Jag måste erkänna min obildning: TIS pratas det om, senast nu av dig. Vad är det?

Men jag tror ändå, att det rör sig om en begreppsförvirring här. Kåpan bort, lätt som en plätt. På kabeln, alldeles vid ingången till dämparen, sitter det en plastböj runt kabeln, som skall skydda kabeln från att knäckas. I andra änden på denna kabel, som är ca 20 cm lång, sitter det en skarvkontakt som lossas för hand. Det är denna skarv som sitter fäst på stötdämpartornet.

Men att lossa kabeln från själva dämparen "går inte", enligt en tråd här på AP. Jag är benägen att hålla med. Dämparen är, om inte väldigt avancerad, så åtminstone rejält dyr. På RealOEM kostar en normal dämpare ca $400 medan en EDC-dämpare ligger på $1000. Jag antar att det förhållandet står sig hos BMW Göteborg också...

Men jag har spanat lite på Ebay. Om allt sk-ter sig, väljer jag normala dämpare för mellan 1500 och 2500 kr/paret för nya. Eller begagnade kompletta ben. Det där med att borra ur den brustna bulten (M12) med mina futtiga resurser lockar inte särskilt.
Imorgon tar jag väl itu med höger ben och ser hur det går.

Provade att lossa centrummuttern genom att hålla emot med en rörtång med koppar i greppet, förresten. Det gick inte alls. Dämparkolven är alldeles för blankpolerad. Det bara glider. Jag undrar verkligen hur BMW gör i en sådan här situation.

/Lennart

PS Nu googlade jag på TIS. Där har jag faktiskt varit i andra sammanhang. Börjar nog bli riktigt senil... DS
Lu
23
Lulebo67
BNW 730 IA -95
lenwib, kolla in denna:
Länk

Jag missförstod TISen, kontakten går inte att ta lös från dämparen vilket du konstaterat. Av länken framgår hur centrummuttern ska lossas. "Mothållet" är under skyddet för kabeln men detta hade du nog också redan klart för dig om jag förstår dig rätt. Det verkar som om 10 mm sexkanten ska var tillräckligt stabilt mothåll...fast man vet ju tyvärr hur det kan vara med det.

Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Hej!

Jag liggere i fas att byta bak stötdämpare o jag har ju för
mig att det är en fasning på stötdämpar stången så att en
nyckel passar eller räcker den inte till?
Det kan inte sitta så extremt hårt.
Lu
23
Lulebo67
BNW 730 IA -95
...studerade länken ytterligare och tänker mig att för att mothållet ska fungera som det är tänkt så måste trycket från fjädern avlägsnas via fjäderspännare. Trycket är förmodligen en bidragande orsak till att centrummuttern (och mothållet) verkar sitta som fastgjutna.

Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Hej!

Ja fjärden måste dekomrimeras helt klart.
Återigen ett stort tack, Lulebo67, för din otröttliga research! Borde jag väl ha gjort själv, så ännu mer tack! :-)

Jag gillade den häftiga fjäderkompressorn! Riktigt så väl utrustad är inte jag, men den jag har är faktiskt underbar jämförd med Biltemas klor.

Av länken framgår ju helt klart att man skall använda den lilla sexkanten som mothåll. Men jag delar din skepsis, antagligen är den ett lika effektivt mothåll som din insex. Hade min sexkant inte varit ihålig, hade jag trott mer på den. Men det är inte mycket att be för. Jag får ta det så försiktigt som det bara går.

De två senaste kommentarerna här, med "TNK" och bakfjädrar inblandade, förstår jag inte riktigt. Men visst skall jag trycka ihop framfjädrarna, innan jag skruvar, det var så jag började innan jag gav upp. Fast jag tror att hela det övre tallrikspaketet, som tycks sitta monterat med mycket gummidämpning på kolvstången, också kan stå för en hel del av trycket på muttern.

Jag låter grannarna sova söndag lite till, innan jag går ut och svär... ;-)

Tack igen!

/Lennart

TW
121
TWX
750 il -96
Eftersom du har benen lösa så kan du väl få lite hjälp av någon som har lite värme så släpper det lite enklare tänkte på den nedre delen, muttern går väl att slippa ner med en dremel Clas Ohlsson har ju i Kungsbacka och kostar ca 700 kr sen en mutterspräckare 259 kr som gör det sista på muttern nya muttrar finns ju att köpa Wurtz har de mesta olika gängor och storlekar. Annars får du väl köpa mina som jag har liggandes.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.