AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.991

Hilfe! Stall speed / Festbremsdrehzahl för en E61 530xdA 2008?

Sida 1 av 2
St
82
Stefan1973Karlsson
530xDA Touring LCI 2008
Som rubriken lyder, vet någon med bestämdhet vad detta varvtal skall ligga på? Bilen har gått 12200mil och enligt handlaren är växellådan "N", i normalskick och kräver inga reparationer.

Jag har provat, för jag har tyckt att den varvar lite väl mycket vid start från stillastående. Enligt alla konstens regler så hamnar jag på c:a 2800rpm, och enligt tyska forum ska 530d ligga på typ 2100rpm.

Vad gäller? Hårda fakta! :)

/Stefan
St
82
Stefan1973Karlsson
530xDA Touring LCI 2008
Nu har jag ringt BMW i Örebro. De kan/vill inte svara på något, och den person på kundmotagningen kände inte till begreppet "stall speed" eller dess tyska motsvarighet alls... De måsta ha in bilen på diagnos.

Innan jag drar igång cirkusen vore det KANON om någon visste vad varvtalet skall ligga på.

Någon morgonpigg BMW-mek??!?

/Stefan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tyvärr är detta nog heroglyfer för det flesta BMW verkstäder, kunnandet på automatlådor är inte hög, det kan inte repa en låda utan byter bara ut den.

Tillverkaren ZF kanske kan svara vilken stallspeed på detta återförsäljare är KG Knutsson.

Någon annan på detta forum som har identisk bil och kan testa stallspeeden som jämnförelse tex.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
St
82
Stefan1973Karlsson
530xDA Touring LCI 2008
Hasso: Hieroglyfer = Jo. Han förstod inte vad jag pratade om... :/

Hur tar jag reda på exakt vad lådan heter (typ, variant etc.)? För att gå vidare till KGK, om de vet något.

/Stefan
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Någon som kan förklara enkelt hur man testar stallspeed så jag kan prova?

-------
//Lövet
St
82
Stefan1973Karlsson
530xDA Touring LCI 2008
@Lövet:

1. Håll bilen på bromsarna, dra även i handbromsen. Bakhjulen kan nog vilja loss annars.
2. Lägg i M1 (säger de flesta).
3. Ge FULL gas och kolla var vartalet stabiliserar sig. Håll INTE längre än cirka 5 sekunder (en del säger 10 sek). Dock stannar varvtalet av rätt fort, skulle tro at det hela kan vraa över på typ 3 sekunder, om man är vaken.

All effekt hamnar i växellådans olja, därav att man inte ska prova detta särskilt länge... Blir då en väldigt dyr fritös för lameller och kuggar. Dock ofarligt om man vet vad man gör.

Kanon om du kan kolla på din, som riktmärke! :) Tummen upp!

/Stefan
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag har för mig att 530xdA ligger högre än en 530d utan x-drive. Men kolla evt med BMW i Tyskland, de brukar kunna ge ett svar.

Din låda heter: GA6HP26Z
St
82
Stefan1973Karlsson
530xDA Touring LCI 2008
@Sim:

Ok! BMW tyskland, vet du ngt särskilt nummer till en teknisk support?

Jag ringde den allmänna "Kundenbetreuung". Alla handläggare var upptagna, så jag lämnade meddelande och telefonnummer. Får se om de ringer upp som de lovar. De har inte ringt ännu, men ska vara tillgängliga 08.00 - 22.00 Måndag till Söndag! Inte illa... :)

/Stefan
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Nu har jag testat men det ska knappast ses som ett utförligt test då det inte alls kändes bra att hålla tillbaka motorn på det sättet. Det blev alltså inga 5 sekunders test utan snarare 1.5s. Hur som helst så känns det som att motorn "greppar" vid ungefär 2100-2200 rpm.

Se detta som en indikation, inte ett facit.

-------
//Lövet
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tråget/automatfiltret i plast har en benägenhet att läcka en aning verkar det som, ett automatoljebyte med nytt tråg/filter borde göras för att säkerställa rätt oljemängd/nivå innan korrekta värden kan fås vid test av stallspeed.

Mvh
St
82
Stefan1973Karlsson
530xDA Touring LCI 2008
@Lövet: det räcker! Din bil verkar trovärdig, till skillnad från min...
St
82
Stefan1973Karlsson
530xDA Touring LCI 2008
Update:

Efter att ha mailat BMW Tyskland och även pratat med dem hamnade frågan i Sverige, Solna, som när allt kom omkring har en tekniskt support, men inte till kunder, utan till ÅF.

Därifrån informerades jag att eftersom jag gjort ett "Festbremsdrehzahl"-test så lagras detta i ECU om ngt skulle avvika från det normala, som BMW fastställt en gång i tiden. Så där "gav jag upp" och lämnar in bilen imorgon. Man kan ju hoppas att det stämmer, och att det finns riktigt kunnigt folk på verkstaden också!

I´ll be back! :)

/Stefan
St
82
Stefan1973Karlsson
530xDA Touring LCI 2008
Jahaja, BMW säger att loggat tryck i växellådan är klart utanför specifikation. I deras värld finns bara en sak att göra; köp ny låda á 55tkr + montering...

Handlaren som sålde bilen säger naturligtvis att det är uteslutet, de vill köpa tillbaka bilen eller ge ekonomisk kompensation om jag vill ha kvar bilen.

Vad ska jag göra... Jag vill ju verkligen ha bilen. Börjar bli lite ledsen i ögat nu...

Vad är rimlig kompensation och vad kan en renovering gå på? Finns bra firma i Örebro-trakten?

Hjälp...

/Stefan
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det råkar inte vara så att du köpt en importerad bil av en mindre märkesoberoende bilfirma i Örebro?

-------
//Lövet
St
82
Stefan1973Karlsson
530xDA Touring LCI 2008
Nä... ;) Den är såld och servad av Carlsson bil, en brukare, inbytt av Rejmes Ö-o.

Så historiken är det ju inga större fel på...

Vad göra? Satsa på att oljebyte funkar?

/Stefan
St
82
Stefan1973Karlsson
530xDA Touring LCI 2008
Det är nog bäst att släppa tillbaka den till Rejmes, kommer alltid att fundera på när något ska hända med lådan... Bara börja leta annan bil!

Vad säger ni, Yay or Ney?

??!?

/Stefan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du gör HELT rätt Stefan. Det är köparens marknad bar att leta vidare.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Lämna tillbaka den bilen

-------
//Lövet
St
82
Stefan1973Karlsson
530xDA Touring LCI 2008
Lövet och Hasso,

Tack, grabbar!

Ni stärkte mig just i en svår stund. All heder, även för denna lilla sak.

:)

/Stefan
St
82
Stefan1973Karlsson
530xDA Touring LCI 2008
Bil tillbakalämnad till Rejmes. Enligt dem ska de VDN-deklarera den med typ "Växellåda växlar ej helt korrekt" och sälja den som den är.

Ska bli intressant att se vad det blir för pris...

Det var den historien. Hoppas att nästa får ett bättre slut!

/Stefan
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Bra gjort av bilfirman att ta tillbaka den utan krångel

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.