AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
44.832

BMW 325 2008 med N53 motorn

Sida 4 av 6
h0
184
h03admpa
BMW I5 eDrive 40 Touring M sport
Hej

Kan man inte ta detta på försäkringen Karl Hilding? Maskingaranti upp 15.000 mil eller 8 år gammal bil via Trygghansa har jag...

Man vet aldrig vad som kan hända.
Karl-Hilding
LF har jag och den sträckte sig till 12.000 och min hade ett par hundra över.
Min bilmek kontaktade LF och de var stenhårda på 12.000.
Så här i efteråt skulle jag själv så klart pratat med dom.
J-
534
J-A
325i T -08
Nytecknad BMW originalförsäkring (IF) sträcker sig till 12000 mil.
Tyvärr är självrisken vid 10-12000 mil 30 % eller minst 5500 kr.

Vet inte vilka självrisker andra bolag eller märkesförsäkringar har?
Med tanke på att BMW ligger på den nedre fjärdedelen för maskinskador är det kanske inte så konstigt att självriskerna höjs.

Problembilarna med N53 lär inte lyfta BMW uppåt......

hej är på er, ny här och har funderingar , jag själv ville köpa en 325i (e90-e91) från 2008 men blev skrämd !!!av trasiga spridare,högtryck pump,termostat osv;vilken årsmodell ska man välja,det jag läser här och är rädd för,att efter reparationen återkommer fel igen???eller vänta på f30,??
h0
184
h03admpa
Hej Swsaba

Jag köpte min för cirka 1 månad sen och har kört nu cirka 90 mil. Enligt historik så har man inte kodat spridare vid senaste byte vilket gjorde att min bil inte visste hur mycket soppa den skulle ha. Därför tändes motorlampan för mig när jag köpte bilen från Kvd i Göteborg cirka 18 mil efter köpe.
BMW i Danderyd åtgärdade detta.
BMW säger att efter byte av spridare och pump så ska det inte vara några problem med denna motor. Den ska gå problemfritt.

Jag vet att min bil har fått 3 spridare bytta vid 5000-6000 mil. Har ej ringt verkstaden innan för att fråga om de har bytt något mera.

Min bil går bra nu och drar speciellt inte mycket soppa för att vara en 3.0.
Skön motor är det och jag hoppas att den rullar många mil. Min har gått nu cirka 8700 mil.

Jag har tecknat maskingaranti upp till 15.000 mil om något skulle hända.

Har du tid att vänta på F30 och pengar så köp den. Men tänk på att det är en ny bil och barnsjukdommar kommer att finnas modellen.

Min 325 med m paket + bavaria paket e91 - 2008 med 8600 mil fick jag för 159.500 kr inkl kvds avgift.
Ett bra pris då denna bil hade bara 1 ägare innan, Nordea Finnans.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag tror inte man behöver vara så orolig. Dock bör man vara uppmärksam på vad som är bytt på ett eventuellt tilltänkt objekt.

Vi har bytt bränslepump och spridare (de senare på en teknisk aktion, i samband med service). Bilen har rullat 4800 mil.

Motorn är klart trevlig annars. Bra bränsleekonomi och ganska pigg, den vaknar lite extra på höga varv.
Tack till snabba svar,
jag var jätte sugen på 325,kör en 520i touring från 03 som har gott 14000 mil motor inga prob.. visste inte om problem det är sorgligt det är BMW (från 08-)vi snackar om vad tror ni om 320ed istället??fast jag kör väldigt lite inte hela 1000 mil på 2 år samåker med frugan en vecka hehe .

h0
184
h03admpa
Hej

Det beror på vad du själv vill ha. 320ed är förmodligen en bra bil men innan jag skulle inhandla min bmw stod mellan 320d - 177 hk eller 325. Jag tog 325 pga. sexan då jag ville äga en sådan bil innan man köper sig en disel.

Sen kör du inte så mycket så satsa på en 320d den är pigg.

/A
Hej
nej som sagt samåker med frugan varannan vecka och kan klara en starkare motor som drar lite mer,bara orolig att ge som dig ca 160000-för en 325i,som problemet är åtgärdat men kan komma igen lite trist,h03admpa du fick en bra pris på din bil!!
h0
184
h03admpa
Hej Swsaba

Jag förstår. Så känner jag också, men det är en känsla bara. Jag är bara glad att jag har maskingaranti upp till 15.000 mil. Men trist om något händer.

Enligt BMW ska det inte hända när man har fått nya spridare och pump.
Tänk på att BMW har förlängt garantin på pumpen/spridare. Jag tror att det är 4 år när de sätter in en ny. Rätta mig någon om jag har fel.

Jag tycker inte du ska vara orolig angående motorn. Som sagt jag har kört bara 90 mil med min ska köra nu i helgen cirka 50 mil till. Återkommer om jag stöter på problem men bilen känns bra och den rycker inte det minsta, trots 95 oktan.

Jag fick ett bra pris för en bra bil i väldigt bra skick. Rekommenderar KVD då de har ställt upp för mig till 100 %. Tror att en 2010 325 bra utrustad såldes för 205.000 med 3000 mil på mätaren för inte alls så länge sen. Så att det går att hitta om man har tålamod.
J-
534
J-A
325i T -08
Intressant upplysning om ev. förlängd garanti på pump/spridare vilket naturligtvis är en självklarhet med tanke på faktiska resultat.

(I USA är det 10 år eller 19200 mil på högtryckspumpen)

h0
184
h03admpa
J-A är inte 100 % säker men jag har läst det men kommer ej ihåg vart.

/A
h0
184
h03admpa
Hej Alla

Tänkte informera er angående min bmw 325. Har undersökt historiken och den har fått:

ny pump: 2000 mil, 20090801
nya spridare: 2011
ny NOX sensor ( vet ej exakt )
Ny motorstyrenhet

Allt detta under garanti.

Har kört nu bilen i över 200 mil utan problem eller ryck på oktan 95. När frugan har kört vid fulltank kunde vi köra 950 km enligt färddator. Då kör hon 90 km/h - 110 km/h max.

Kan informera följande: Jag kommer nog ha svårt att byta till något annat!

Är väldigt nöjd med följande:

1. Känslan, går inte att beskriva eller jämföra med mina tidigare bilar.
2. Förbrukning: helt otroligt för en 3.0.
3. Väghållning och känslan av säker och stabil bil.

På minus fronten

- Man vill bara gasa, gasa, gasa och köra!
- Kan tyvärr inte säga så mycket om driftsäkerhet då jag har bara kört 200 mil.

Återkommer med mera info!
J-
534
J-A
325i T -08
Hoppas NOX sensorerna håller längre nu.
Länk

h0
184
h03admpa
Hej

Det hoppas jag att den gör. Vi får se hur bilen visar sig efter några tusen mil med mig.

h0
184
h03admpa
hej Alla

Efter 100 mil har motorlampan börjat lysa igen, verkar som BMW inte löst problemet.

Vad tycker ni att jag ska göra ?
det är fruktansvärd
.tillbaks till bmw igen!!!!!!!!!eller tidningarna de får väll skriva om vilket kvalitet bmw har, !!!
h0
184
h03admpa
Hej

Kvaliteten är bra på BMW:n tycker jag, det är bara shitlampor som tänds ibland.
Den ska in på felsökning igen hos BMW då jag tycker att de inte har åtgärdad problemet vid senaste besöket.

Tycker ni att jag ska betala något?
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Beror väl på felet kan jag tycka, men är det någorlunda relaterat till ditt förra fel tycker jag du ska stå på dig att inte betala.
h0
184
h03admpa
Hej Alla

Nu har BMW felsökt bilen igen och gissa vad de säger nu efter cirka 1 månad.
Det är högtrycks pumpen som är knas med.
Kom igen, varför såg man inte det första gången då samma felkoder kommer upp. Ren lögn. De hade hoppats att bilen skulle ha gått minst 4 månader.

Bilen går bra nu, ryck fritt osv och inga lampor tänds. Men ändå vill de byta pump. För min del är det ok men bara det löser problemet med lampan.

Oavsett vad så har BMW varit schyssta mot mig och tar på sig ansvaret och byter pump på garanti.

Jag behöver bara betala 800 kr för felsökning, något som jag visste redan vad som var fel. De kunde ha sagt att jag får betala hela kalaset. Bilen har inga garantier så tummen upp för BMW Danderyd!!!!

Jag sa också att jag vet allt om N53 motorn och vilka fel den har så att de fick passa sig. De ska kolla på spridarna också och hör av sig imorgon om de hittar mer fel.

Jag tror att BMW försökte med att slippa undan första gången men nu ner de inser att felet kom tillbaka så snabbt måste de byta pumpen.

Nu är det andra gången min bil får en ny pump i sig. Enligt BMW ska denna hålla men de garanterar inget...Känns ju sådär.

Ja ni, hoppas detta löser problemet för mig så att man kan njuta av bilen och slippa tänka på driften varje gång man ska åka på en längre resa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.