|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
Hej Alla Kan informera följande status: Fredagn den 13 Jan Bilen är servad på BMW fram till 7200 mil. Har gått nu 8500 mil. När jag hämtade bilen från KVD kände jag lite ryck men tänkte inte på det så mycket. Efter cirka 18 mil tändes motorlampan, gul. Jag stängde av motorn och startade om. Bilen gick som den skulle och körde hem till Stockholm. Söndag 15 JAN Bilen går som den dröm men ändå känner jag lite ryck och känner att den inte går som den ska om jag jämför med min gamla saab där jag inte kände några ryck alls. BMW gick rent över 1500 varv men under det kände man ryck. Jag mailar till KVD reklamationsavdelning och beskriver problemet. Måndag 16 JAN Kl 08.00. KVD ringer upp mig omgående och informerar att de vill titta på bilen. Kör bilen till Åkersberga, till verkstaden. Torsdag 19 JAN Verkstaden läser av felkoderna framför mig och får upp 3 fel: Högtryckspump Ojämn gång och något med cylinder, att den misständer. De ringer till mig och berättar att det är förmodligen pumpen som är påväg att ge upp och vill att JAG bokar tid hos BMW för att garantin ska täcka det. Jag envisades att jag inte vill ringa eller boka något hos bmw då BMW säger att ingen garanti gäller. KVD ställer upp och bokar tid hos BMW i Danderyd och åker själva dit direkt med bilen. BMW kommer att felsöka bilen på Måndagen den 23 JAN. KVD avvaktar felsökning från BMW för att kunna återkoppla till mig. Jag hoppas att det är bara mjukvaru fel. Oavsätt vad så ska jag inte betala något har KVD informerat. Kan vara så att de vill häva köpet om det blir för dyrt att laga. Oavsätt vad som har hänt så är KVD pålitliga och hjälper till om fel uppstår efter köpet. Men man börjar misstro deras tekniker som granskar bilarna. Jag återkommer med mera under nästa vecka. |
|
|
Det kan ju vara så att inte felet fanns helt enkelt när de testade bilen. Om den gick som den skulle när du hämtade den så kanske den gick som den skulle när den testades? Jag har råkat ut för en liknande händelse när jag köpte från KVD och då gällde det en trasig elbaklucka till en V70II. Inga anmärkningar enligt test men sedan uppstod fel ett par dagar senare. Felet kan ha funnits innan, men det kan också ha uppstod efteråt. Svårt att bevisa så jag orkade inte bry mig. Det var bara nån givare till bakluckan för några hundralappar. ------- //Lövet |
|
|
Anmärkningsvärt med N53 är väl att den kom våren 07 och vi läser att -09or har problem. Ska inte behöva ta flera år att lösa barnsjukdomar samtidigt som kunderna är BMWs testförare. |
|
|
pew>> Det bör hamna som andra garantireparationer i BMWs databas. De måste ju ha koll på vilka bilar som har fått aktionen åtgärdad och vilka som återstår att reparera om inte annat. J-A>> Håller med. Jag har dock haft "tur" och fått delarna utbytta på garanti tillsammans med ett schysst bemötande från Bmw så det har inte stört mig så mycket. Men det är anmärkningsvärt att det fortfarande är så mycket problem på så nya motorer. Vår första del gick sönder efter ca 1500 mil... |
|
|
Hej Andreas Det är svårt att veta då bilen gick lika bra efter att lampan släcktes som innan. Jag märkte ingen skillnad...Men jag oavsätt vad så tänker jag inte betala något för detta då det inte fanns med på annonsen när bilen var hos kvd. Jag tror att bmw och kvd löser detta så att jag slipper vara orolig eller påverkad. Börjar KVD envisas om att jag ska stå för kostnaderna så kommer jag att häva köpet. |
|
|
Hej Alla BMW:n är åtgärdad enligt BMW i Danderyd. De säger att insprutningen inte var kodad till bilens dator. Detta innebär enligt BMW att om BMW har bytt spridarna innan jag tog över bilen så har BMW i Göteborg inte kodat in det i bilens dator. Enligt BMW i Danderyd går bilen bra och rycker inte nu, då de har kodad in rätta inställningarna. Jag frågade också om spridarna samt pump men de kunde inte svara på vilket skick de var i. De envisades bara att bilen är åtgärdad och att inga fel finns nu. De har provkört den och den går som den ska. Vad tror ni? |
|
|
De vill väl komma undan så billigt som möjligt. Provkör ordentligt. Min kompis fick precis sin inkallad för att byta spridare, också en -08a. Kolla med BMW i Göteborg om din pump och spridare är bytt tidigare eller om de har skickat ut nån kallelse för spridarbyte (kanske till tidigare ägare). |
|
|
Varje spridares data (stämplade siffror på spridaren) måste skrivas in i styrningen vid byte annars blir bränslemängderna fel. Jag fick aldrig någon kallelse utan som tur var pajade en spridare 5 km från verkstaden. Samtliga byttes 2009. |
|
|
Hej ! Får startmotorn gå onormalt länge innan motorn startar ? Det var så det började för mig. In på verkstad för ny programvara= Bränslepumpen gick igång så fort jag låste upp bilen och öppnade bildörren. Utan att jag gjorde några startförsök. Skall vara så enl verkstaden. Pumpen aktiverades några sekunder innan startförsöket, för att bygga upp tillräckligt tryck. Detta eftersom pumpen tydligen inte kunde bygga upp ett förväntan tryck som gjorde att motorn startade, som man kan förvänta sig. Naturligtvis haverade pumpen efter någon vecka med byte som följd. NN/ |
|
Karl-Hilding |
Hej. Som min profil visar så äger vi en 530 LCI med N53 motorn. På den har vi bytat spridare 2 ggr inom garantin. Efter garantiden har vi bytat högtryckspumpen, kvävesensorn och termostaten. Gjordes i slutet juni -11. Miltal 12.250. Min bilmek, en tidigare BMW-kille med egen verkstad i många år sade att: "Tanka aldrig 95 okt!" Sedan dess har jag tankat bara på Volvos stationer TANKA och enbart 98 okt. Bilen går fördömt bra utan en enda ryckning! Men hör - läs här nu. I september nån gång glömde jag att tanka och vi skulle ner till Ikea i Hbg. Körde förbi Shellmacken på Maxi Mellbystrand och var tvunen att tanka 95 okt. Hällde bara i 15 liter så det skulle räcka fram o tillbaka så att jag senare kunde fyllla på med 98 okt. Han ta mig f-n knappt ut på motorvägen för det börjar rycka. Och sedan ryckte det ett 20-tal ggr minst innan jag kört slut på den eländiga 95 okt och fyllde full tank 98 okt. Efter 2-3 kilometer med 98 okt i insprutningen så slutade ryckningarna och peppar peppar inte en enda ryckning sedan dess. Mao så vågar jag bara tanka 98 okt och helst då den som Volvo säljer. Vidare i kråksången så har vi hustruns bil. En fräsig 116i -09 uttagen maj , 5 dörrars med 2.0 motorn på 122 hästar. Och den beter sig likadant. Tankar vi 95 okt så kommer det lite småryckningar. Tankar vi 98 okt inga ryckningar! Hörtryckspumpen som sattes i juni 2011 skall vara av den ny modellen så den kanske inte skall spöka men dessa ryckningar på 95 okt? Inte kan väl datorn behöva ställa om sig i 15 mil eller mer från 98 okt till 95 okt? Med ryckningar konstant. Sens moral är för mig. Tanka 98 okt. Numera har väl Shells super 99 okt fått ge vika till 98 okt vad jag vet men jag håller mig till Volvos TANKA 98! |
Karl-Hilding |
För vidare infå så tycker inte min hustru att hon känner något obehag av att köra på 95 okt. Vilket betyder att när hon tankar vilket hon gör i 75-80% av ggr så häller hon i 95-soppan. När jag har bilen så fyllar jag upp i röret med 98 okt. Jag märker direkt att det är 95 okt. Små ryckningar konstant cirka 4-5 ggr på mil. Och inga ryckningar alll med 98 i tanken. Det är väl så att den nya motorn i 116 spm är på 2.0 liter, sitter i 118/120 också ger sk skiktad dimma, mager blandning och enl "experter" så är det denna snålställning som är boven. Hustruns 116 har en förbrukning på 0.66/mil med en del stadskörning. Bra siffror för en 2 liters bensinare. Men inte på bekostnad av dyra verkstadsfakturor! |
|
Varför är BMW så känsliga för bensinkvalité, kyla och körprofil? Alla bilar som säljs i Sverige ska väl funka felfritt med 95 oktan med några hästkrafter mindre. 98 är väl på väg att fasas ut? Vad händer med våra kära DI-motorer när det blir 10 % etanol i bensinen? |
|
Karl-Hilding |
Alltså hustrun tankar inte vår 530!! Totalt förbjudet att hälla i 95 okt!! |
|
Hej Alla Jag ska provköra den upp till Dalarna, eller inte jag då utan min fru får köra. Men man får hoppas på att BMW i Danderyd har gjort sitt jobb rätt. Jag har inte betalat något utan KVD står för kostnaderna. När jag frågade om spridarna så visste de inte det. Men så fort man börjar fråga om pump och spridare möts man av någon slags tysthet, som BMW inte vill prata om. Kändes konstigt. Oavsett vad så har jag garanti om samma fel uppstår igen. Jag har 95 oktan i bilen och jag förstår inte varför BMW inte ska kunna dricka det. Men jag kommer tanka 98 bara för att se skillnaden. Jag ska ringa till BMW i Göteborg där bilen har varit servad och höra med dom om bilen har fått nya spridare samt pump, vilket den bör ha fått pga. inga inställda spridare. Jag hade en kollega som körde och hon kör verkligen tufft. Så jag tvingade henne att gasa ut den rejält och hon säger att bilen går som en dröm, utan ryck. Men nog känner man sig lite osäker med bilen framförallt om man planerar en resa utomlands på cirka 500 mil. Det känns som jag kände mig mera säker med min gamla saab 9-3 ss med över 22.000 mil på mätarn. Men det kan bara vara en känsla. Angående startmotorn när hon startade bilen, då den var kall hos BMW, så gick den inte igång direkt utan normalt som en kall motor ska göra. Däremot det som jag såg direkt var att BMW i Danderyd har kört med bilen i några mil då mätaren var högre än vad jag hade lämnat bilen med. Så det känns bra då de har testat den rejält då. Jag anmärkte också att bensinförbrukningen enligt färd datorn har ökat markant. Kan bero på inställningarna. Jag frågade också BMW om jag hade nyaste mjukvaran. Svaret var nej och vill jag ha det kostar det 3500 kr för uppdatering. Tyckte det var dyrt då min kompis med sin bmw 530 07 betalade hos bmw i Kalmar för 1500 kr. Får se om jag ska uppdatera senare. Det positiva är att man har maskingaranti via Trygghansa upp till 15.000 mil så det känns ju bra. Men börjar bmw:n krångla för ofta så kommer den bytas ut snabbare än köpet. Nu ska jag lämna kontoret och åka till hem. Frugan ska ha företagsfest så då passar man och umgås med bilen i garaget... Ha en trevlig kväll och skön helg! |
|
|
Hej Alla Då har man fått beslut från Transportstyrelsen där de behåller kortet bara i en månad, alltså jag får det tillbaka om 12 dagar. Känns kanon då spärrtiden är 2 månader annars. Längtar!!! |
|
| Grattis, men tänk på hastigheten framöver :) | |
|
Jag tankade 95 oktan i min 325 -08. Var aldrig några problem med ryckningar. ------- //Lövet |
|
Karl-Hilding |
Men håll med om att det måste bero på soppan 95 när det alltid rycker i vår 116 -09 med 2.0 motorn när hustrun tankat 95 (Preem). Och tankar vi 98 på Preem eller Volvos TANKA så inga ryckningar. Och sedan jag bytade, juni -11, högtryckspump, kvävesensor och termostat på E60-272 hk så har den inte ryckt en enda gång på 98 okt. Men med nästan tom tank på 98 och sedan 15 lit 95 okt Shell så ryckte den konstant för att sedan gå helt utan ryckningar när jag fyllde tanken med 98 okt TANKA. Var då cirka 4-5 liter kvar av 95 Shell. Och att ryckningar förvann helt efter ett par kilometer. 530 går nu så jäkla fint och mjukt! Drar utan att darra på manschetten till 6.500 varv. Mer har jag inte velat. |
|
Karl-Hilding: Hade du garanti kvar på bilen juni 11 eller vem stod för vad? Ska in och troligen byte NOX-sensor för andra gången på 4000 mil. |
|
Karl-Hilding |
Bilen tillverkades maj -07. Reggades 30 juli -07. Så ingen garanti utan betalde ur egen ficka. NOX-sensorn (kvävesensorn) gick på nästan 3.000. Den var faktiskt dyrare är högtryckspumpen........... Betalade totalt 12.000 för byte av högtryckspump, NOX och termostat. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.