AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
20.361

Hur lång tid med ursprungskontroll

Sida 2 av 3
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det är inga problem :)

Har du en länk på bilen, till oss nyfikna? :)
Vad jag hört så är det endast trygghansa som erbjuder 30 dagars import försäkring som täcker allt. Den kostar ca 3500:-
Teckna själv den i maj när jag hämta bil från stuttgart.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag tecknade oxå 30 dagar importförsäkring(helförsäkring) i våras när jag skulle ner till Munchen,men jag betalade 3000kr
BMW Org.Försäkring
den här bilen blev det
Länk

ska ringa TH nu om försäkringen, de verkar som vanligt ej svara på mail...

/Anders
på ansökan om ursprungskontroll kryssar ni för "eget bruk" eller "annat ändamål"? Minns inte nu i hastigheten vilket det var man gjorde.

/Anders
Bi
3.797
Bianca

Med Känsla: "annat ändamål"
tack, jag såg det sen när jag läste alla alternativen ännu en gång, märkligt att man inte skall kryssa i för eget ändamål när man skall ha bilen själv utan skall istället kryssa för annat ändamål... som vilket då? :-) myndigheter...

/Anders
Bi
3.797
Bianca

Tyckte precis som du när jag gjorde de i våras..märkligt kan man tycka
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Gott Anders att du tipsade om import. Efter 1 år med 520D blir det förmodligen en tyskimport 535D m-sport. De har många bilar där nere som även har dieselvärmare vilket är ett krav för mig. Här i sverige är det nästa omöjligt att hitta.
Hej!

Brukar ta allt ifrån 2-6veckor beroende på hur många det är som importerar sina bilar.. Vintertid brukar det gå lite fortare.

Det där med att sälja bilen beror helt på vilken bil du tagit in, har du tagit in en bil som är väldigt svårt att få tag på som Sv-såld är ju det inte så svårt.. Men tar du in en exempelvis BMW 525i -05 så kan det vara lite svårare om du nu inte är billigast och har full historik på bilen.

Har själv importerat mycket bilar och har inte känt att det är så mycket svårare än Sv-sålda bilar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

// Amor
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Ursprungskontrollen tog 5 dar för mig och fick ves. Tid efter 6 dar i sthlm, de verkar ha fått in lite folk som arbetar med detta nu..
min ursprungskontroll blev klar i måndags, de hade pappren den 24/1 så det tog alltså fem dagar ungefär. Besiktningstid den 7/2 i Uppsala.

Någon som vet om man får köra och byta till vinterdäck utan besiktning men med Importförsäkringen? Man borde väl få göra detta?

/Anders
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Antagligen inte..
Bi
3.797
Bianca

Det är skillnad på att skicka in papperna om Ursprungskontroll nu under vinterhalvåret än vår/sommar ...det tar längre tid under perioderna maj-aug....mer folk tror jag knappast dom har fått ,,
ja det gick fort och smidigt nu :-) fixade annan besiktningstid också i Sollentuna så på fredag är även den biten klar, sen bara vänta på plåtarna.

/Anders
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Kliar i gasfoten misstänker ja :)
jo självklart, var iaf iväg och fick på vintersulorna igår em när mörkret lagt sig lite... :-)

/Anders
Hej
Fick hem mina papper på bilen idag. Men får inte bilen förän nästa eller om två veckor.
Tänkte kolla om det var någon som fixade ursprungskontrollen innan man fått hem bilen? Om det funkar? Man tjänar ju en vecka på det om det skulle gå.
jag hade tänkt göra som dig OGS, bad säljaren att skicka handlingarna med DHL eller annan kurir och så skickar de istället med Deutsche Post utlandsexpress, vilket tog sex dagar. Fick handlingarna förra måndagen och bilen dagen efter så jag tjänade en dag bara. Men skulle jag vara dig så skickar du in dem nu och så har du ursprungskontrollen klar i princip när bilen kommer. Vad har du köpt?

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.