|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Är det någon som nyligen importerat från Tyskland och känner till hur lång tid det tar med ursprungskontrollen idag? Har någon känt om det är svårare att sälja importerad bil idag än tidigare? /Anders | |
|
"Just nu utreder vi de ärenden som kom in till oss på Transportstyrelsen den 3 januari 2012." Verkar som de släpar en vecka just nu, verkar ju inte så farligt. |
|
|
Med Känsla När jag hämtade hem min M3 Cab från Munchen i slutet av maj så tog ursprungskontrollen nästan 3 v. Men under våren och sommaren så är det högtryck ,och många som importerar bilar..normalt ska de ta max 2 v.. Länk Är bilen bara ärlig,och man kan visa upp all dokumentation,så är det inga problem att sälja. jag föredrar imp.från tyskland än sv-sålda BMW ,alla dagar i veckan.Men då ska man själv åka ner o hämta Jag hade min M5-2003 (importerad april 2005)ute till försäljning på blocket i jan förra året..Bilen blev såld efter 3-4 dagar..Och det en M5a under vintern..kanske inte den bästa årstiden..Och det var 3-4 seriösa som ville komma o se bilen IRL. Bilen innan var en M3-coupe-98 oxå imp-2001) som jag köpte 2001,och sålde 2006 efter ca 2 v på blocket Har man rent mjöl i påsen,och bilen är i bra skick,vålvärdad,,full dok/service,papper på allt så kan du sälja när som helst |
|
|
Då menar jag att köpa hos Aukt.bmw ÅF,någon annan firma som är seriös,eller t.o.m privat Köper man en bil hos en *hubba-bubba- vimpel handlare,då får man skylla sig själv. |
|
|
vad fint att det verkar gå så snabbt nu, funderar på att importera en bil och köra i några månader, självklart blir det med all dokumentation och bra historik och en bil från en BMW åf. Tydligen verkar dock ej alla BMW åf i Tyskland ha behörighet att sälja Premium Selection? /Anders |
|
|
Bara att köpa Anders, jag har sett att X5an ligger ute.. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Skickade in papperna den 20 dec och den 28 blev den godkänd. Tycker jag är snabbt med tanke på att det var julhelg också. Fick besiktningstid den 30 dec och 3 jan hade jag plåtarna. Så nog kan det gå snabbt ibland. Har även gjort detta i maj-juni och då tog det ca. 3v. Jag tror att om du köper en PS bli av en BMW handlare bör det vara lättare att sälja, men det finns fortfarande en tveksamhet mot importbilar. När jag skulle sälja min 118d -09 under hösten, var det rätt många som direkt frågade om import och då genast inte längre var intresserade. Vi på detta forum vet ju vad en PS bil är och vilka värden som finns i en sådan märkning, men svenne som ska köpa vet inget om det. |
|
| Djadag...De kallar jag *UBER* SNABBT........................:) | |
| Med Känsla: vad blir det denna gång,om man får fråga? | |
|
Ja X5-an är såld nu Andreas. Funderar på att importera en 535dT i avvaktan på en 550dMT, men vi får se vad det blir. Hur lång tid är det nu att vänta på reg.besiktning? Ursprungskontrollen verkar ju gå snabbt, det är fint! /Anders |
|
|
Är man beredd att köra några mil för regbesiktning så brukar man kunna hitta tider. Nuförtiden så kan man ju prata med en person på SBP som i datorn kan kolla lediga tider på alla stationer. Förr fick man själv ringa runt till de olika stationerna... ___ //Ulf |
|
|
Ni som importerat nyligen har ni bett att Fahrzeugbrief och köpehandlingarna skickas i förväg med ev. transport för att påskynda ursprungskontrollen? Jag tar upp min bil på transport och vet inte när den anländer, tänkte att man kanske sparar en vecka på det viset? Antar att man teoretiskt kan göra så för ingen kollar ju var bilen finns fysiskt. Det blev en 535dT som jag hade tänkt mig. Hoppas den hämtas i början på nästa vecka. Hinner inte åka ner och hämta och vill dessutom inte köra med sommardäck upp. Billigast och smidigast med en transport. /Anders |
|
|
nån som har bra koll på läget när det gäller importförsäkring idag? Har tidigare för nåt år sen kört med Trygg Hansa som hade bästa lösningen. /Anders |
|
|
Jag betalade 3000kr för helförsäkring i våras..(30 dagar) kostar lika mycket hos alla bolag. har för mig att halvförsäkringen gick på 2000kr och trafik på 1000kr |
|
|
Jag betalade 1020,- för 30 dagar hos Salus Ansvar för min 530xd. Nu har det väl att göra med om man är kund sedan tidigare, hur gammal man är och vilken bil det handlar om. Att dom sedan ville ha 12 papp för helförsäkring är en annan historia. |
|
|
ok tack, skall kolla upp lite imorgon tänkte jag. Funderar på att be att de skickar upp bilhandlingarna inkl Fahrzeugbrief med kurirpost så kan man kanske korta ner lite på tiden med ursprungskontrollen. /Anders |
|
| Snabba ryck ! Du har redan köpt ? :-D | |
|
ja jag hittade en bil och slog till direkt :-) Sålde X5-an igår så behöver en bil rätt så snabbt, åker Polo nu som iofs går så länge man mest kör i stan :-) /Anders |
|
|
Härligt! Kommer du att ta hem den på transport eller köra? Du måste ju ha breifet med dig om du ska kunna plocka ut exportskyltar i Tyskland. |
|
|
Har beställt en transport som hämtar upp i början på nästa vecka och får den i vecka 4 till mig, därför funderade jag på att be dem att skicka handlingarna med kurir för att hinna söka ursprungskontrollen nån vecka tidigare, nån som gjort så? /Anders |
|
|
Ser inga direkta problem att det inte skulle funka... ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.