|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
vilka biltillverkara använder sig av motor och låda från bmw?? vet att dessa har det morgan wiesmann ascari finns det fler?? | |
| Land Rover och Range Rover sedan länge. BMW äger Land Rover sedan 1994 förövrigt. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Var enbart några årsmodeller RangeRover L322 som hade BMW motorer. texM62TU o M57D. 2002-2006. Idag sitter det Jaguarmotorer i Range Rover och ägs av Ford. Land Rover som tidigare ingick i Roverkoncernen och sedan inom Fordkoncernen ägs sedan 2008 av Indiska Tatra som även äger varumärket Rover. Och även ägare till Jaguar. Land Rover har/haft Rover , Ford och Jaguarmotorer ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Ja, tänkte på dieseln i TD5:an vad gäller Land Rover, men det är ju en ren Roverkonstruktion som BMW tog över i förvärvet -94. Har ju runnit en del vatten under broarna sen dess. Tatra-ägt känns väl sådär rent statusmässigt, men Range Rover ligger ju något pinnhak bättre till som Fordägt :) | |
|
Sakta i backarna pôjkar, det indiska företaget som äger Land Rover och Jaguar heter Tata Motors. Tatra däremot kommer från Tjeckien. /Masten |
|
|
Ja, jag tänkte väl det. Tatraplan var det inte den där tjeckiska lyxglidaren med svansmonterad luftkyld V8:a? Sicket koncept.. :) |
|
| Ursäkta OT, men nu har jag kollat. Tatra T613 hette den: Länk | |
|
Märkligt att Tatra som har tillverkat en av bilvärldens coolaste och mest futuristiska bilar (på sin tid) T77: Länk också har tillverkat en av bilvärldens absolut fulaste bilar: T700: Länk Luftkyld V8-svansmotor hade de båda iofs... Mest känd är väl annars "Tatraplan" som såldes förhållandevis bra i Sverige (min morfar och mormors granne hade en sådan stående på sin tomt kommer jag ihåg) som var före sin tid i både design och teknik: Länk En del påstår att Ferdinand Porsche rakt av snodde många designelement och tekniska lösningar från Tatra (där han hade jobbat tidigt i sin karriär) när han tog fram sin ursprungsmodell av "bubblan". Lite OT, men det kan väl Tatra vara värd! ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vår lastmaskinsförare kör opel omegadiesel med BMW motor+låda originalmonterat tror detta är en -00. Mvh Jonas B. |
|
|
"Motor och låda från BMW", en liten parentes är väl att BMW inte har några egna lådor, de köper samma växellådor som Kia, Hyundai, Land Rover med många fler. Land Rover har haft lite olika BMW-dieslar, både TD4 och raka sexor i Range Rover. Samt, under några få år, V8:orna. |
|
| TD4:an är väl en Ford-motor från Transit? | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Masten. stämmer bra halkade på Tangentbordet i vanlig ordning. Opel Omega där ser man BMW M51 -D25 och Opel X25TD ser ju identiska ut på bildelsbasen ! ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
PSA-koncernen (Peugeot/Citroën) och BMW delar motorer. Toyota ska köpa dieselmotorer av BMW för europamarknaden. I övrigt pågår samarbeten mellan BMW och de två ovannämnda koncernerna angående hybriddrift/batterier osv osv. |
|
| Sedan har vi Bertone Freeclimber och Lincoln Mark VII. Omega B fick en 130hk version av BMWs turbodiesel redan vi introduktionen 1994. Mvh Stephan | |
|
hasso: ägs inte både land rover och range rover av tata?? range rover ingår ju i land rover eller har jag fel?? såg att veritas också hade bmw motor.. vilken bil :D Länk m5 v10 i en superlätt bil mums mums |
|
|
Någon Rolls/Bentley har/hade väl BMW-12a? Och en del av Yanmars marindieslar är jag rätt säker på är marinkonverterade BMW-6or. |
|
|
Rolls Royce Sliver Seraph delar ganska mycket med BMW 750 E38. Kolla här ca. 45 sekunder in i klippet: Länk Samma sak gäller Rover 75. Se här: Länk It's better to burn out - than to fade away. |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Mini Cooper S? Mclaren F1? |
bmw-jerry. Nja varumärket Rover ägs av Tata , men det är rätt länge sedan Land Rover och Range Rover splittades till olika ägare. Om du gogglar så finns det info i wikipedia när var och hur, är ju lite kringelkrokar i Roverfamiljen genom åren. Honda var ju ägare ett tag då fanns de inte i Sverige, men min polare på Madeira sålde Rover och de såg ut precis som en 80 tals Honda Accord. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Jaguar XJ8 har väl bmw chassie? | |
|
Wiesmann - motorer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.