AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
35.555

Bmw e90 325 -06 som drar 1l olja på 170mil?

Sida 3 av 3
Jag som startade tråden gjorde följande:
Bytte från 0w oljan till 10w60.. Har nu åkt 600mil, halvfull på oljemätaren.
Garanterat kolvringar..
me
128
mekkhn
320i Touring -07
323i -86
525i Touring -93 såld
520iM -01 Imola
Honda 1100 blackbird
Volvo V70 2,4t
Kul med lite uppföljning.
Gjorde ju faktiskt lite nytta med att byta oljeviskositet.
Har du förbrukat ca 0,5 liter på dom milen i så fall?
Spännande.Tycker du att det är acceptabelt eller
planerar du yttligare åtgärd,vevhusvent?
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
De är ju alla gånger kolvringar! Att labba med sirapsolja löser ju inte grundproblemet snarare skapar andra tex väldigt lång tid för oljan att fylla tex ventillyftare mm. Ni som har problem med detta se till att byt kolvar och ringar innan er eventuella maskinskadeförsäkring går ut.
me
128
mekkhn
320i Touring -07
323i -86
525i Touring -93 såld
520iM -01 Imola
Honda 1100 blackbird
Volvo V70 2,4t
Kan man få det att gå på maskinförsäkringen, erfarenhet?
Men kör inte vissa M-modeller med 10w 60?
To
1
Toffen
325i -05
Hej,

Jag kör en 325i -05 med samma problem som många utav er.
Jag har inte gjort några mätnigar för hur långt jag kört mellan påfyllningarna men de har kommit så ofta att jag reagerat över det.

Jag är nyfiken på hur det har gått för er som haft problem och vad ni gjort för att åtgärda dem.

Peace out!

/Toffen
Bytte till 10w60 sen var problemet borta
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Att behöva köra på en 60 olja botar möjligen symptomen men grundproblemet finns kvar, en 60 olja kommer även innebära minskad effekt pga ökad inre friktion samt ökad bränsleförbrukning, dvs ingen bra lösning. Och hur gör ni under de 9 månaderna då vi inte har sommarvärme? Att köra med en 60 olja vintertid kommer att vara som att hälla tjära i motorn.
Kräv att de (verkstaden) gör en oljemätning, de mäter upp exakt oljevolym i motorn och plomberar lock och pluggar, därefter kör du ett antal mil och kör in igen för mätning, ligger den över 0,7 l per 100 mil har du stor chans att få felet åtgärdat. Detta är ganska vanlig på Audi då deras 2,4 l är kända för att dra olja.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nu är 10W60 iofs inte en "rak" 60-olja, utan just en 10W60-olja, vilket gör att den håller SAE-klass 10 som kall!

Den är inte optimal vintertid men den är inte tjockare kall än många delsyntetiska oljor som många använder till olika motorer.

Men går man ifrån BMW-longlifeklassad olja bör man byta oftare (är lämpligt även om man använder LL-klassad olja) än vad bilens serviceintervall indikerar.

Men det är helt riktigt att oljans egenfriktion är högre ju högre viskositet den har och räkna med att det ger någon/några procent i både minskad effekt och ökad bensinförbrukning.

Man kanske inte behöver ta klivet ända upp till 10W60 utan många gånger räcker det med att gå upp till 5W40 eller kanske 5W50 i viskositet, för att få ner oljeförbrukningen ganska markant i t ex M54-motorer som drar lite "för mycket olja".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Som alla andra med M54:a motorn under huven så drig min 320i-01 väldigt mycket olja med 0w30 oljan (castrol).
Så mycket att jag inte kunde blunda för detta.

Testade Mobil New Life 0w40 med något bättre resultat och bytte vv delen under den perioden med,så vad som gjorde skillnade oljan eller vv bytet låter jag vara osagt i dagsläget?

Men konsumtionen var ändå för hög i mina ögon sett.
Att exakt säga hur mycket motorn drog är svårt då den kanske förbrukade 1lit/500 mil vid normal körning,men om man gasade på det minsta lilla så försvann en halv liter i ett nafs ?!

Testade då att köra på Biltemas 5w50 olja inkl Biltemas oljefilter och byten vid max 1200 mil/intevaller.
Förbrukningen i dagsläget är ca 2liter mellan oljebytes intervallerna och min son äger bilen så den sotar inte ihop lovar jag ;)

Om viskositeten skadar motorn som en del hävdar här i tråden av dessa oljor vad händer inte då när oljan förbrukas i mängder?
Katalysatorerna måste må piss för det är väl den vägen oljan tar vid hög förbrukning om den inte läcker rakt ut !

Om nu konstruktionen bygger på lågfriktionstypen av kolvringar/kolvar mm så anser jag att detta mer hör hemma på racing banor än i konventionella motorer !
Den olja Bmw själva rekommenderar kostar nära 300kr/litern och att motorn då enl Bmw godkänns förbruka 0,7lit/100 mil är löjligt och oförskämt !

Men att skillnaderna på samma modeller/motorer är så stor är lite underligt?
Min 525:a-01 drog inget på 0w30 oljan och min fars 320i-01 drar inte heller någon olja mellan 1200mils intervallerna!

Min 525Tds-98 var också snäll med förbrukningen likaså min 325i-94 inga problem.

Är inne på att långa bytes intervaller och slarv/fusk vid servicar gör att vissa modeller skadas och börjar förbruka olja i större mängder!
Ingeb eller få vet vad som byts eller vilken olja som hamnar i motorn vid servicar runt om i landet.
Därför byter jag själv oljan i mina bilar då jag vet vad,vid osv.

Kontruktionen är känslig verkar det som med både vv delen och motor komponenter och att då intervallerna är så extrema är inget annat än katastrof för motorerna i kombinationen med det nordiska klimatet !
Audi,VW är andra märken som införde LL servicar jämte Bmw och nu börjar fler att införa detta system som ex Volvo med 2000 mil samt Skoda sedan några år tillbaka.

Problemen?
Ja samma lika där med vv och hög förbrukning och tickande ventil lyftare!

Ni som köpet nytt råder jag att byta själva och mellan servisarna !
Sen är det så att många byter från nytt till nytt,dvs var 3:e år och vad gör Bilhandeln med bilen då ?
Servar den?
Självklart enl bok och indikatorn men i motorn?
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

Körde min 530 E39 på Mobil 0W40 drog inte en droppe mellan servicen 1500 mil,

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.