|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Roffa1 |
Är det någon här på forumet som verkligen vet vad oljeförbrukningen beror på, så är det väl i så fall Erik Thörn. Han brottas dagligen med alla "möjliga & omöjliga fel" som uppstår på våra BMW bilar. Utbildad stjärnmekaniker hos BMW. Han sitter inne med en enorm kunskapsbank. |
| Kollade oljan igår, har kört 900mil sedan stora servicen. Inte en droppe olja har konsumerats! | |
|
Johan B -> Bilen är servad enligt den intervall som bilen själv talar om dvs inga extra oljebyten kan ju vara den långa intervallen som är problemet. Var sitter den returslangen till vevhusvent på en N52 motor, kanske värt att kolla som någon skrev tidigare? MVH |
|
|
Jag har haft en en E90 och en E91 (2,5l motorn) aldrig haft problem med oljeförbrukningen däremot mycket annat irriterande småfel uppkom. Jag utnämner E9* som den mest problematiska modellen av alla nyare och modernare BMW-modeller. Skulle aldrig köpa en E9* igen. |
|
|
klabbe: Du vet väl om att när du kollar oljenivån så tar det en stund innan den rätta oljenivån visas i displayen? |
|
|
För er som undrar varför en E9X med bensinsexa kan dra mycket olja bör läsa Johan B (oljeguruns :-) inlägg. Där finns troligen en stor del av sanningen. Min E46 320i drog också mycket olja, ca 2-3L på 2500mil. Men det var helt normalt, det stod tom explicit i instruktionsboken. Inte bara BMW som har problem med detta, även MB och Audi har haft liknande "problem" med sina bensinsexor. Det gäller helt enkelt att ständigt ha en flaska olja i skuffen och fylla på vid behov. När det gäller E9X annars hade jag betydligt mindre problem med min E91 än med min E46. |
|
|
0,7 l olja per 100 mil är nästan samma oljeförbrukning som min gamla utombordare (1 %). Oljeförbrukningskostnad ca 1,50 kr / mil ska jämföras med minskad förbrukning med tunna lågfriktions kolvringar. Min N53 krävde som tur är ingen påfyllning efter 1250 mil då jag gjorde "mellanoljebyte". Dags för tillverkarna att skriva i instruktionsboken hur dagens känsliga bilar ska brukas för att bl a undvika oljetörst och elproblem. |
|
|
Men seriöst, jag har ALDRIG ägt en bil som dragit olja... o då menar jag verkligen aldrig. Jag har ägt 2 volvo av äldre modell, en Golf 4 Gti, Audi A6 2,4 , audi a4 -04 1.8TSQ, Toyota Supra MKIV TT med 430hk, inte ens den har drukit olja. Nu på senaste tid har jag ägt en Golf 6 variant -10 som ville ha påfyllning efter 2800mil... Och nu köpte jag mig en BMW för de ska ju vara så jävla bra o sköna att åka i så blir jag precis supermissnöjd för att motorjäveln inte är tät. Jag tycker de är fruktansvärd dåligt. Och vad då Sveriges nöjdaste bilägare ? Glöm....... |
|
|
När jag köpte min för fem år sedan, så åkte jag till Bmw och visade lite rost runt nummerbelysningen, hade då rostskydsgaranti. De bytte tre dörrar,motorhuv,bagagelucka och lackade om hela bilen utom tak och stötfångare. Det var ju faktiskt rätt ok. Men oljeförbrukningen hade de ingen lösning på. Synd för mej. Funderade på motorbyte redan då, men så blev det aldrig. |
|
|
Grodan -> Stämmer att det tar lite tid innan man kan se den aktuella nivån. Verkar som att vi är ett par stycken som dras med hög förbrukning på E9x hoppas vi kan komma fram till vad det beror på. Någon som har koll på var slangarna till vevhusventen går på N52 motorn? Mvh |
|
|
Jag har köpt bmw 320i e92 -2009 jag har samma problem. Jag köpte 1 liters olja men lampan lyser fortfarande. Jag körde till BMW verkstad , de säger jag måste byta hela olja och filter. Men enligt Service bok , den har byt 8 månaders sen. jag vet inte ska jag lyssna de eller inte |
|
| apolloswe, du borde ha garanti kvar på bilen. Se till att de åtgärdar det åt dig bums. | |
| den e gått 9910 mil. jag vet inte om den har garanti kvar, | |
|
...och hur långt har bilen rullat på dessa åtta månader? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nästan 2000 mil. Jag köpte bilen 4 dagars sen. Den försäljare vill att jag skriver en reklamation. | |
| Min N53 har inte rört nivån på över 500mil man funderar ju om allt är som det ska (men mkt bra) hade E60 2.5L tidigare den ville ha ca 1L på 5-600mil..jag vill ju "lära "mej min motor./M | |
|
Hej, Jag har en bmw 325ix-06 som har rullat ca 11000 mil. Har problem med att den drar ovanligt mycket olja när jag kör på Castrol 0w-30 LL. Funderar på att gå upp i viskositet och kanske skippa LL och byta själv mellan servicetillfällena. Har för närvarande problem med en defekt oljenivåsensor. Gul oljevarningslampa dyker upp när jag kör och indikerar nästan min-nivå. Konstigt tyckte jag eftersom jag hade bytt olja bara för någon månad sedan. Fyllde på 1 liter och samma sak igen efter någon dag. Åkte sedan in på OK och tömde ut oljan och kontrollerade oljevolymen, fick ut drygt 7 liter så nog var det sensorn...... |
|
|
Har nyligen köpt en 320 -07 med 7500 mil på mätaren. Håller tummarna att bilen inte förbrukar olja. Har servats vid 6800 och har nu kört 100 mil. Nivå ok... |
|
|
Hej Har kört 300 mil med min 325-08. Oljenivån visar samma nivå. Jag var förberedd att den skulle dra olja men inte denna modell. Drar lite soppa också. Pappas 523 - 05 drog rejält med olja. 1 liter = 200 mil. Mer vid utomlands resa då tog den 4 liter på 500 mil. Enligt mig var det något fel på bilen men inte enligt bmw. Han har bytt bilen nu efter 5 år. Han tröttnade på att fylla på olja. Nu kör han en disel. /A |
|
|
Min drog 1 liter på cirka 500 mil med Castrol 0w-30 testar denna gång Shell Helix 5w-40 olja ska blir intressant och se om oljeförbrukningen minskar. Min oljenivågivare strular lite också. Var väldigt noga med att slå i just 6.5 liter vid senaste bytet trots detta visar indikatorn endast hälften. Återkommer. MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.