AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
25.615

Hjälp! Bensin eller Diesel?

Sida 4 av 4
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kanske för att effekten hos bensinaren utvinns på högre varv så man tappar precis i starten, medan dieseln istället kan börja ladda turbotryck direkt från stillastående pga converterns stall ratio och sticka iväg i starten.

Undrar vad som händer med dieselbegmarknaden när världen upptäcker att för varje liter tillverkad diesel får man ca två liter bensin! Literpriserna är ju redan samma.
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
@marin849
Med tanke på att andelen dieslar i Sverige under mycket lång tid varit avsevärt lägre än på kontinenten tippar jag att det inte kommer hända ett smack.
Hej
Jag ska precis åta mig samma sak. Diesel eller Bensin.
Från 09 d.v.s är skatten ca 3000 och motsvarande bensin 1000 spänn. Jag räknande med att diesel priset går upp med tio öre per år och bensin står kvar i tre år. Och i alla fall visade det sig att dieseln var billigare om man körde mer än 1100 mil per år.

ni
40
nino2
330i -2005
Turboras på Kollegans Audi 2.0 TDI i dag!

Vet ni vad det kostade?

Håll i hatten nu! Nästan 25000:- Tjugofemtusen papper!

Vet ni hur långt den hade gått? Nästan 8000 Mil !

Turbon fick bytas ut samt något rör som hade med avgasreningen, resten var arbete.

Sålänge bilen inte har gått mer än 10000 mil är det väl grönt, då Försäkringsbolagen tar största kostnaden.

Mvh Nino
D.Pump= bör packas om beroende på körstil.

Partikelfilter.

Om Diesel bilar är mest populära så är det där staten tar in pengar sen när de ska fylla på kassan?

Jag tror den nya generationens bensinmotorer kommer att ta ny marknad nästa år. Varav skatterna kommer att öka på dieseln eftersom vi är vana med att betala för detta.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Vadå vana att betala skatt för diesel? En ny 320d kostar 2290kr i skatt, lika mycket som min f.d. 325i 2004.
We
159
Weelie
435D GC-15
Köp en dieselsexa.
Sen åker du runt med ett leende på läpparna.
Kör min 335d 2010 blandat 0.68l/10km.
Hur man än vrider och vänder på det så är diesel (BMWs) det bästa som finns om man vill åka billigt med många hk (närmare 300hk).

Sen så är det jäkligt rått ljud i en diesel sexa. Låter mörkt och allmänt grovt, nästan som en V8 på 3-4000v/min.
320d måhända vara kvickare än 320i, men det gör den f-n inte rolig.
Då diesel diskuteras är det oftast ekonomi i fokus, och väljer du bil med detta som ett starkt argument blir det inte kul desvärre...

Ska det vara lite kul får det kosta, köp så stor bensinmotor du har råd med är mitt bästa råd :)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
qsacage: Och en modern 325i kostar strax över 1000:-/år i skatt, en ny 328i med N20 kostar strax under 900:-/år i skatt. Det är inte rättvist att jämföra gammal bensindriven bil med en modern diesel!

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.