AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
25.614

Hjälp! Bensin eller Diesel?

Sida 1 av 4
ni
40
nino2
330i -2005
Hade middag igår och började prata bilar,förbrukning samt kostnader.
Hade en person som i sällskapet som var sugen på en 320 Diesel.
Diesel är ju väldigt populärt idag även begagnat.
Vi började prata om 320i och 320 D och Jag hävdade att förbrukningen/kostnaden inte skiljer kollosalt per mil då även bensinarna blivit snålare och dieseln gått upp i pris och sedan eventuella uderhålls kostnader som byte av partikelfilter framöver.

Gärna synpunker på diskutionen som ledde till ett j-vla kackel!

Mvh Nino
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hur långt är ett snöre :)

Allt beror ju på hur mycket man kör osv, många faktorer som spelar in, innan man kan fastställa.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Rent ekonomiskt är det som beskrivet inte självklart längre. Framförallt om man räknar in högre servicekostnader och fler felkällor för diesel (partikelfilter osv). Däremot så är en 320d klart trevligare att köra än 320i som är en alltigenom trist motor.

-------
//Lövet
ni
40
nino2
330i -2005
Inget snack om att 320D är en trevlig motor!

Känns lite som det har blivit en fluga, bara för att man köper en Diesel så sparar man pengar!

Körsträcka är väl det mest avgörande, vet inte vad som är brytpunkten för den typen utav bil vid Nyköp/ Begagnat köp

Personen ifråga hade kollat på en begagnad 320D Facelift och då blir det väl helt anorlunda.

Kanske att värdeminskningen inte är så stor på en ny Diesel bil relaterat till vad underhållskostnaderna på en begagnad Diesel bil som gått en del?

Nino
Med tanke på hur mycket dyrare en ny dieselbil är än motsvarande bensinvariant så är där en hel del kronor man måste köra in.. Skillnaden mellan en ny bensin- och dieselbil är ju större än skillnaden efter tre år. Tror många missar att tänka på den extra värdeförlusten.
Men sen håller jag med, 320d är oändligt mycket roligare än den i mina ögon rejält tråkiga 320i, även om jag tycker 320d har en ganska tafflig gångkultur.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag har bara kört 320i med 150hk, och den motorn gjorde sitt jobb och inget mer. Lika upphetsande som Bert Karlsson i stingkalsonger.
Den nya på 170hk har jag ingen erfarenhet av.

Vad gäller dieslarna, har jag haft både 163hk och 177hk. Jag upplevde 163an som relativt slö och klen. 177an är betydligt piggare....samt snålare.

Jag skulle personligen betala upp till 20k mer för dieseln mot i övrigt jämförbar bensinare.
Trots att en 320d var dyrare i inköp fick man igen pengarna den dagen den skulle säljas.

När jag i somras sålde min 320d 177hk kom det en pajas som ville pruta ned min bil till vad en närapå identisk 320i kostade, tror det skiljde ca 30-40kkr.
Gud vad han tjatade om hur fantastisk bensinaren var och hur lite han skulle tjäna på att köra diesel...likt förbannat fortsatte pajasen att maila mig och ville trots detta ha min diesel :-)

Du får helt enkelt räkna på vad som lönar sig för dig. Men glöm skitsnacket om att en diesel är dyr i skatt - min 320dT hade en skatt på 1735kr helåret.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Det är viktigt att man får de nya motorerna från -08 och framåt, äldre modeller har klart dyrare skatt, drygt 200% upp på 320d.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det verkligen rättvist/relevant att jämföra 320i med 320d?
Tycker att man borde titta på prislappen och då är det 325i som ligger närmast 320d....fast det var iofs innan nya 3:an kom...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
MI
80
MIST_
M235ia F22 -15
318d F31 -15
Hej!

Satt själv och funderade på detta 2 år sen. I slutändan så måste man räkna på hur långt man kör, det blir den avgörande faktorn.

Sen är det ju faktist så att 320d är roligare att köra än 320i. Speciellt med ecotrim ^^
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Förr var ju i princip alltid dieseln billigare än bensin, men i dagsläget verkar det hålla i sig att så inte är fallet längre, dieseln är oftare dyrare.
Har man en dyr skatt måste man köra många mil innan man tjänat in pengarna på en diesel. Annars är det väl en annan sak.

Köpte nyligen en ny pendlarbil och va inne på en diesel först, men la ner det rätt snabbt när man räkna på hur mycket man va tvungen att köra för att ens gå jämt upp.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Dieseln i det här fallet verkar alla vara överens är den trevligare motorn. Måste den då "löna sig"?

Det blir alltid så i diskussioner kring diesel, alla verkar utgå att man ska köpa en av ekonomiska skäl. Antar att det är av historiska orsaker eftersom man förr fick ge upp en del för att åka diesel.

Min egen bil är definitivt en ren förlustaffär jämfört med en 525i men det skiter jag faktiskt i. Jag ville ha bottendrag - och det fick jag med besked.

-------
//Lövet
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Har skatten med ålder eller årsmodell att göra?
-08 har ju ganska mycket lägre skatt än -07.
Kommer den att höjas när bilen blir ett år äldre, eller är det konstant billigare efter -07?

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Den beräknas efter CO2 utsläppen. Med dagens formel kommer den snålare bilen alltid ha billigare vägskatt.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
De bilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005 (Euro 4) har lägre skatt. De började komma 2004-2005 (behöver inte alltid innebära partikelfilter). Tror att man då även räknar på CO2 utsläpp. Men det är även andra utsläppskrav som ställs för bl.a. partiklar och NOX om jag inte minns fel.
För bilar som inte klarar miljöklass 2005 beräknas skatten på skattevikten (dvs tjänstevikten för personbilar)

"Personbilar som är av fordonsår 2006 eller senare samt personbilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005, miljöklass el och miljöklass hybrid, beskattas utifrån hur mycket koldioxid (CO2) de släpper ut. Fordonsskatten beräknas på utsläppsvärdet vid blandad körning."

Sen införde man lägre beskattning på bilar som är registrerade fr.o.m 2008 genom ett lägre "miljötillägg" 250kr jämfört med 500 för dieselbilar före 2008.
Läs mer på länken nedan:
Länk
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Vad gäller BMW så släppte de iom årsmodell -08 nya motorer som släpper ut klart mindre CO2 än tidigare modeller, därav avsevärt mindre skatt, på t ex 320d är den mer eller mindre halverad.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Man måste inte köra mer än 1 mil för att det ska löna sig med diesel, då skatten är likvärdig nu mera. De pengarna dieseln kostar extra i inköp får man i princip tillbaka när man säljer.

Däremot ligger dieselmotorns gångkultur, generellt förstås, ljusår efter bensin-diton. IMHO. Speciellt om man skulle utrusta 320i med turbo som ju 320d har! Varför har man inte turbo i bensinarna för? Någon som vet?

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
En parantes om verkningsgraden i motorerna:

Bensinmotorer har ca 30-35% verkningsgrad.
En turbodieselmotor har ca 41% verkningsgrad, 44% med turbo och ic, 46% med turbo, ic och turbocompound. Uppgifter enligt scania, alla värden är toppvärden.

En bensinmotors energifördelning ser ut ungefär så här:

7% värmeenergi till friktion, pumpning och dynamisk rörelse
9% värmeenergi till kringliggande luften
16% värmeenergi till kylsystemet
38% värmeenergi till avgaserna
30% till vevaxeln

av de 38% som går ut med avgaserna kan upp till en tredjedel tas om hand av ett turboaggregat om det används.

ni
40
nino2
330i -2005
Har alltid undrat hur länge partickel filtret håller 15000-20000?

Någon som har kläm på vad ett partikelfilter inklusive byte kostar till 320D?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
10.000-15.000kr eller 1kr/mil brukar man tala om.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Köpte en 320i med 170Hk motorn för drygt 1 månad sen, och måste säga att jag är väldigt nöjd med den, framförallt förbrukningen, som ligger på 0,65L/mil vid blandad körning. skatten är 1100:-/år. Den har inte samma fina gångkultur som sexorna, men ute på vägen går den tyst och fint.

BMW CS #5206
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.