|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Tycker Andreas Löfgren är rätt ute när han ifrågasätter om det måste löna sig att köra en 320d istället för 320i - om nu 320d anses vara den trevligare motorn? För min egen del gick 320i bort då jag är van vid turbo och vill ha bra bottendrag. Valet för min del stod därför snarare mellan 325i och 320d som ligger prismässigt nära varandra (och där 325:ans högre effekt kan kompensera för den spetsiga effektkurvan). Var ytterst nära att satsa på en 325:a men en kompromiss i familjen, då sambon ville ha en miljöbil, gjorde att det blev en 320d. Och jag är utomordentligt nöjd! |
|
|
Har sedan 3 månader en 150 hk med automat, drar 0,75 med 75% landsväg, mycket nöjd. Provkörde även en 170 hk med automat, vilket inte riktigt funkade, med manuell blir den mycket bättre. Skälet att inte välja en diesel var helt ekonomiskt. Kan tillägga att jag är väldigt nöjd med fyran, tyvärr är det väl bara att glömma sexorna som nämnts i andra trådar, även om det är fantastiska motorer. MVH Calle |
|
|
Här Länk kan man räkna ut vilket som lönar sig bäst. Vet inte om det stämmer men varje bil jag kollat så är Diesel mer lönsamt. Bmw följer inte utvecklingen. Bmw leder den! |
|
|
Kör också diesel för att det är en trevligare motor med just bra bottendrag. Kör inte mer än c:a 1500mil totalt /år med två dieselbilar. Men det är det värt. Dock har jag börjat snegla lite på 325i N53 då en kompis köpte en sån och är väldigt nöjd med den. Som sagts tidigare så är det väl snarare 320d och 325i som måste jämföras och inte 320i. Visst tänker man ekonomi emellanåt och jag har även funderat på 318d och t.o.m. 316d men risken är ju att det förstör körupplevelsen för mycket. Dock skulle jag aldrig fundera på en 320i. Har kört en 523i E60 (177hk) några gånger och det är verkligen ingen höjdare. |
|
|
@Piluttapajo Fin kalkylator, men tyvärr får man inte en helheltsbild förrän man räknar in skatt och försäkring, och ännu hellre även värdeminskning. |
|
|
www.bilkalkyl.be är ett bra ställe att jämföra ------- //Lövet |
|
|
beror väl på vad man gillar? dieselbilar kan ju vara trevliga på sitt sätt i motorkaraktären som bruksbilar. men jag gillar att varva ur motorer. diesel med singel-turbo ger duktig knuff en kort stund men sen nada. det blir inge roligt att växla. så antar att det är en sekventiell automat som är trevligaste kombinationen? sen ger det ju sådärroligt ljud! om man köper en dieselsexa börjar det bli lite mindre traktor iallafall. gillar inte heller lukten även om det har blivit bättre på senare år. turbo brukar krångla mycket också enligt mina erfarenheter! men bmw har lyckats bra på den punkten? BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
Utan att tänka på det anpassar man sin körstil till motorns temparament. Jag hade ett ¤%&/ första gången jag fick en diesel som hyrbil (E91 320d). Manuell låda. Hoppade som en brunstig get varje gång jag skulle iväg; förstod inte att turbon måste ladda och då kan man inte starta med att "smyga igång" som man kan göra med en bensinare utan turbo. Och när turbon så plötsligt laddade... ja. :o) När jag väl förstod hur en diesel skall köras gick det bra; men eftersom jag hade just lämnat en E91 320i på hyrbilsfirman slogs jag hur annorlunda den var att köra; där 320i kändes flink och balanserad var 320d klart framtung och var inte alls med på noterna när jag vill ha lite snabb respons i kurvorna. ---- BMW CS #6212 |
|
|
jo visst anpassar man sig. kör ju bara turbodiesel på jobbet. men jag har aldrig satt mig i min bil med annat än ett leende efteråt. visst har jag en relativt slö bensinare men den har bättre effekt/vikt förhållande än de tråkigaste. så låg vikt och underhållande bakaxel gör att den är ganska trevlig. sen har det väl mycket att göra med att det är en bmw också. BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
| I dagsläget är 320d billigare men ständigt stigande diesel priser gör att skillnaden ständigt minskar. En annan nackdel med 320d är att den har fler potentiellt dyra reparationer som bensinaren inte har, och om det är en bil med högre miltal så kan tex ett turboras förstöra kalkylen rejält. Det är en sak som man ska tänka på är att kalkyler i biltidningar och liknande är att dom bara gäller nya bilar och dom bara räknar in servicen i driftskostnaden. | |
Verdi |
På en modern 320d behöver man inte räkna skatten som extrakostnad jämfört med en bensinare. Man tjänar nog 2-3 spänn per mil i soppa i verkligheten. Dessutom är dieselbilar populära nu och håller förmodligen värdet bättre. (bensinentusiaster vill nog ha starkare motor än 320i) marauder, Hur vanligt är det med turboras då? |
|
a) Politiker svajar hit och dit vad gäller villkor och vad som är miljöbil och inte. Inget att lita på alltså - imorgon kan det vara helt andra förutsättningar för diesel. b) Diesel är traditionellt rätt mycket dyrare i inköp i sverige - inte så i tyskland enligt inflyttad tysk(några år sedan men kanske gäller än). Så kanske köpa i tyskland och ta bättre andrahandsvärde i sverige. c) Det konstiga upplägget med vägskatt på diesel är svårt att förstå. Varför är det annorlunda än för bensin - på med skatten vid pumpen och standardvägskatt enligt klass per år. d) Vill man ha slammermaskin kan man likagärna köra Volvo - eller? Bodde massa år vi en utfart mot större väg - och en granne som var resande säljare kommer där med sin sprillans BMW diesel. Jag trodde det var bönderna som kom med sin åkdon!!!! ;) True story! |
|
|
@Verdi Det är inte helt ovanligt med turbo byten faktiskt, det är väll inte så att dom "rasar" bokstavligt talat, men att turbon börjar fungera dåligt och bilen går dåligt är väl den vanligaste orsaken till byte. Jag har tittat igenom blocket annonser under en längre tid och bilar med bytt turbo ser man lite för ofta enligt mig. Det fanns senast för några dagar sedan 5st 320d 3st 330d & 1st 120d med bytt turbo, miltalen ligger runt 20tusen. Vet så klart inte hur dessa bilar varit servade, men man kan ju anta att dom flesta faktisk tar hand om sina bilar. Tror priset för turbo byte på märkesverkstad ligger på ca 25tusen, en sådan reparation förstör kalkylen för drifts kostnaden på en beg bil. |
|
|
Turbobyte på en BMW? Skulle inte förvänta mig det på en hyfsat ny bil. Möjligtvis om den hette Dacia. Vad jag dock kan ge dig rätt i är väl att där finns ett partikelfilter som skall bytas, men hur länge håller inte det? Lägg på 1 krona milen så har du täckt upp det. Med analogin att ju mer teknik bilen har - desto högre risk för reparationer blir det - borde inte en enda 3-serie säljas med comfort- och dynamicpaket. Märkligt nog är det ändå de fullutrustade bilarna som är mest attraktiva på Blocket och inte de snikutrustade... |
|
|
Man ska ta med i sin "begagnade 320d kalkyl" att turbobyte kommer nog först på listan att bytas ut som kostar en del.. om bilen gått längre än 20000mil eller däromkring och det inte är bytt turbo innan. Tycker mig också se en sådan tendens på främst 320d, men å andra sidan så rullar det omkring mest 320d i trafiken utav BMW´s av nyare snitt (utan att veta säkert dock, finns en hel del mindre turbodieslar ute också såklart), så det är väl naturligt.. Partikelfilterbyte(i dieslar som det är monterat i av senare årsmodell) är väl det som kommer efter turbobyte( i kostnad och rangordning i tid/mil)...tror jag. BMW tar väl ca 20 papp(kvalificerad gissning) för byte av turbo, "no name" verkstäder betydligt mindre.. Mvh Janne. |
|
|
1kr per mil för partikelfiltret gäller väll bara om man har köpt bilen ny och behåller till skroten. Om man har köp en beg bil så är ju inte dom tidigare ägarna inte med och betalar ev filterbyte utan den smällen får den nya ägaren ta, som kanske inte har kört så många mil. Men på e90 så ska filtrena hålla bilens livslängd sägs det. Om man nu kan lita på det återstår att se. |
|
| Remspännarna på M54 skulle också hålla bilens livslängd liksom en hel massa annat. Så hur lång anser tillverkaren att denna livslängd är? Inte 20000mil. | |
|
Blir lite fel att ni bensinåkare sitter och skrockar på nätet om att risken för turboras är stor på BMWs runt 20' mil. Det är knappast något vanligt fel. Visst "kan" det hända. Men näe, normalt sett inte. DPFen är enda stora utgiften man kan räkna in. Kikade för skojs skull på 520i vs 520d i teknikensvärld och på dom två skiljer det hela 10 kronor per mil till dieselns fördel om man kör sin nya bmw i tre år och 6000 mil. Och då är dieselbilen dyrare att köpa! |
|
| Hittar inga siffror för 520i, men 523i sedan kostar 49.63 (12.60 kr per liter). 520d touring 45.00 (12.36 kr per liter). 520i touring kostar alltså 55.00? Hur kan det komma sig? Är det bensinen? Jag får inte ihop det. Kan du speca dina siffror? | |
|
Ur miljösynpunkt är ju bensin bättre. Tex finns ingen dieselmotor som klarar Californiens krav på utsläpp. Att räkna koldioxid som vi gör i Sverige är buffel o båg och helt i linje med biltillverkarna som tjänar mer pengar på detta. Koldioxid är enligt mig inte ett mått på miljövänlighet. Med trevägs katalysator på en bensinbil går det att nå mycket bra Avgasvärden. En diesel kommer alltid att vara sämre på tex NOx som försurar naturen då det bildas salpetersyra. Det hör vi inget snack om nu när bara koldioxid räknas (tom miljönissarna verkar gått på koldioxidböuffen). NOx är även giftigt för biologiska organismer och skadar lungvävnaden. Testa själv att andas in avgaserna från en diesel och sedan från en bensinbil och avgör själv hur det känns. Det har talats om ekonomi och motorkaraktär osv och det är ju upp till var och en men vad grannen kör sin bil på påverkar ju alla.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.