AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.520

Automatlåda slirar 530 xd e61

Sida 2 av 2
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag har haft flera bilar med auto-låda (BMW, Merca, Mustang, Lexus) och hittills har inte varit med om att bilen skulle slira, oavsett väderlek eller klimat. Min far däremot, han hade en rätt så ny Mercedes som autolådan slirade på ibland. Bilen hade gått runt 18.000 mil om jag nu minns rätt.

Han bytte oljan i lådan och efter det var problemet löst. Tre år senare när han sålde bilen fungerade lådan fortfarande utan att slira.

Det sägs att autolådor behöver aldrig bytas, men jag har även många duktiga mekaniker bland mina bekanter som säger att man bör byta olja i lådan en gång var 13000:e mil.
Wi
12
Wistra
530 xd Touring -07
Bokat tid för koll av oljan. Återkommer med resultatraport. :)
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Oljan kostar mellan 225-255 kr litern, åtgår c:a 7 liter, filter kostar c:a 2300 kr om du har samma som på min. Jobb vet jag inte, betalade 600 kr, men en bmw verkstad tar nog betydligt mer.
St
82
Stefan1973Karlsson
530xDA Touring LCI 2008
Hej Wistra!

Jag tror efter lite grunnande att våra problem är mkt likartade. Jag har en aktuell tråd där jag frågar efter stallspeed på växellådan, för att jag tycker den varvar alldeles för mycket vid start från stillastående, typ "slirar". Enligt min mening är detta på grund av för "mjuk" converter, den tillåter för mkt slip för att jag ska tycka det är rimligt på en vridstark diesel. Har ju också en 530xDAT. Bor i Örebro... :)

Har du provat att kolla stallspeed, "Festbremsdrehzahl" på din? (kolla min tråd för tillvägagångssätt).

Jag forskar vidare i ämnet och väntar med spänning på om du får fram något.

Ska du till Carlsson bil? ;)

/Stefan
sp
71
spit64
525I touring-04
En automatlåda skall ej slira och gör den det så nöter man på lamellerna och kör man nog länge så måste man ta isär lådan. man kan börja med att byta olja för att gå vidare där ifrån.
sp
71
spit64
525I touring-04
Stallspeed är förenklat motornsvarvtal när convertern börjar överföra kraften till transmissionen men stallspeed kommer till användning under all belastning. En bil med automat låda utan tyngre last skall börja dra när bromsen släpps den skall ej slira.

Stallspeed som automatlådan är märkt med börjar gälla när man drar tunglast eller behöver mycket kraft som vid snabb acceleration d.v.s Convertern låter motorn bygga upp kraft (varvtal utan att utgående axel börjar driva. Stallspeed är anpassat efter motorns maximala vridmoment och varvtal för att få maximal kraft till drivhjulen. Stallspeed varvtalet som lådan är märkt med är det maximala varvtalet när convertern överför kraften till utgående axel och drivhjulen skall börja snurra vid tung belastning inte normal start.
Om man har en automatlåda med för hög stallspeed i förhållande till motorns högsta vridmoment så kommer lådan att ha en kort livslängd på grund av att lådan producerar för mycket värme.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Stall är den situation när utgående axel inte roterar. Då uppnås högst momentmultiplicering i convertern, momentförhållandet heter stall ratio. Stallspeed beror av inmatad effekt, men för en given motor är det varvtalet som fås med fullgas och låst axel ut.

Convertern överför moment långt tidigare (varför börjar automatare krypa på tomgång)! Ju större varvtalsskillnad, desto mer moment överförs. Kurvan är inte linjär.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk
Wi
12
Wistra
530 xd Touring -07
Stefan!
Ska kolla stallspeed nu i helgen så får vi se. Vi kanske får mötas upp någonstans i Örebro och jämföra? Grymt nöjd med bilen i övrigt, blir så trött när den inte går som jag vill. Hoppas verkligen det är oljan som är grejen.

/Matte
Wi
12
Wistra
530 xd Touring -07
Yes, då kan jag meddela att det blev en grym skillnad efter oljebyte. Inget slir i lådan alls, känns som en helt annan bil. Skönt!

//Matte
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Härligt!
Får man fråga vad slutsumman landade på?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag sa ju det att det skulle bli bättre. :)
St
82
Stefan1973Karlsson
530xDA Touring LCI 2008
@Matte

Kanon!!! Ska till BMW imorgon bitti! Var du hos Carlsson bil?

Låter MYCKET bra... Hoppas att det inte ät värre med min bil heller.

:)

/Stefan
Wi
12
Wistra
530 xd Touring -07
Japps var hos Carlsson bil. Lycka till imorgon!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.