AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.518

Automatlåda slirar 530 xd e61

Sida 1 av 2
Wi
12
Wistra
530 xd Touring -07
Har problem med min 530 xd -07 lci automat som slirar på 1:an, 2:an och 3:an. Märker inte av det när jag kör motorväg men stadskörning är det i princip hela tiden och speciellt nu när det är kallt. Första kilometrarna kan det slira ganska ordentligt när det är några minusgrader. Blir bättre när den blivit lite varm. Har haft bilen inlämnad på BMW men dom kan inte hitta några fel på den. Blir ju skitskraj att det ska rasa vilken dag som helst. Någon som har bra idéer på vad det är för fel? Den har gått ca 12000 mil.

//Matte
Sorry för offtopic men jag tycker det är otroligt roligt att man bilarna är så jävla datoriserade och allt styrs av datorer som loggar allt men så fort det är nåt fel då kan BMW, Audi osv aldrig hitta nåt fel. Vafan jag skulle vilja föra statiskt över hur ofta de igentligen hittar fel tackvare loggarna och hur ofta de inte hittar nåt fel.
Har haft en morbror som hade fel på sin 02:a 525 då hela bilen fucka upp i stort sett och lampor blinka som på julafton och gick inte att köra snabbare än 30. Tror du de hitta fel? Nej, inga fel hittades (testade 4 olika verkstäder).
Syrrans snubbe köpte en 525 94 och detta var då 1999 så efter ett tag börja bilen jävlas och i 100km/h ungefär börja bilen vobbla som om alla 4 hjulen satt med tuggumi. Han var hos ett dussin olika verkstäder ingen hitta fel, han var tom i tyskland med bilen hos BMW, hittade nåt fel? Nej....

Sorry igen, blev bara förbannad när jag läste din tråd.

Ang lådan jag hittade på google nån lirare som renoverar bmw automatlådor kanske ska höra med honom? Länk
Lycka till
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag tror inte att den kan slira på riktig utan att gå in i nödläge.

Prova att ringa dessa, verkar vara kunniga
Länk

Min Merca ska in där nästa vecka efter att en klantrenoverar av automatlådor har försökt att renovera min...

16.555
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Automatlådan slirar automatiskt mera när den är kall för att snabbare värma upp oljan. Det är sannolikt inget fel på din låda överhuvudtaget. Min slirar också mer när den är kall.

-------
//Lövet
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Att automater ligger på högre varv innan växling med kall olja är jag med på, men ska de alltså slira så så det märks också?

Misstror inte er, men det låter ju lite sådär faktiskt...
16.555
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det ska de absolut göra. Men det är förstås inte 100% säkert att det är det i det här fallet (svårt att ställa diagnos utan att ha kört bilen).

-------
//Lövet
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
kollat oljan i lådan?

MvH Bmw 4-ever
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Bara för att tydliggöra mitt utlådande, så menade jag slira på lammellerna...

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
utlåtande :-)

Wi
12
Wistra
530 xd Touring -07
Känns konstigt att den ska slira så. Tänk er en manuell låda och så släpper man inte upp kopplingen ordentligt, när man gasar så varvar det men det händer inte så mycket. Har också hört det med oljan. Kan det vara fel mängd olja eller?
Ta
31
Taxi-Jim
530DA Touring -00
Lånar din tråd då jag har samma problem. Blivit värre nu vintertid. Nu får jag inte i nån växel alls.
Ska in på OK och lyfta bilen för å fylla på olja i lådan imorrn.
Någon som har tips på vad jag behöver ha med mig, förutom olja förstås?
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Det beror ju helt på hur mycket den slirar. Alla automater med momentomvandlare slirar. Tror att de slirar mer kalla just som nån skrev för att få upp värmen snabbare. Då struntar lådan i lockupen för att komma upp i arbetstemperatur.
Slirar den lika mycket om du lägger i sportläget eller manuella?
Ta
31
Taxi-Jim
530DA Touring -00
Min slirar bara. Får ej i växel ens.
Ska använda mig av mekartipset jag hittade här:
Länk
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Taxi-jim: Ja jag såg din andra tråd. Verkar ju vara allvarligare problem, kontrollera nivå och ev. byta olja kan ju kanske hjälpa.

Men trådstartarens problem kanske bara är så som lådan ska agera. De flesta automater jag kört slirar en del i vissa situationer.
Wi
12
Wistra
530 xd Touring -07
Tack för alla svar. Tycker den slirade lika mycket i sportläge i morse. Blir nog en koll av oljan tror jag. Vet inte annars vad man kan göra.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är väl den sexväxlade "moderna" automaten?
Dvs, den kan låsa momentomvandlaren på alla växlar, och skall göra det också när allt är helt varmkört, men inte kall.

Så vad menar du med att den slirar? Att den känns som en "gammal vanlig" automat? Eller att varvet ökar hej vilt utan att du får drivning i proportion till varvtalet?
Wi
12
Wistra
530 xd Touring -07
Det är den 6 växlade. Precis som du beskriver det att varvtalet ökar men driver inte fullt ut. Om den skall göra så när den är kall kan jag förstå men den blir aldrig helt hundra. Kan nästan beskriva det som en extra växling och oftast på 2:an när jag startar från 0. Ska det vara så?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om du ger full/mycket gas ska inte varvet sticka iväg mer än 1000-1500 rpm över "varvtal utan slir". Men en momentomvandlare beter sig bara så om den börjar vara tom på olja eller ramlar isär. När motor och låda är kalla växlar den dock ner och prioriterar att få upp värmen/varvtal vid gaspådrag. Testa att låsa växeln.
Wi
12
Wistra
530 xd Touring -07
Okey. Tack, ska testa imorgon igen. Någon ide om vad det kostar att byta eller fylla på olja? Har nämligen tummen mitt i handen när det gäller sånt. :)
16.555
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det du kan känna på tvåan som en extra växling är när lockupen går i. Då försvinner sliret och motorvarvet sjunker trots att du är på samma växel. När nästa växel går i kan sedan lockupen släppa igen. Detta styr lådan helt själv över och varierar beroende på temperatur. Normalt sett försöker lådan ha lockupen påslagen så mycket som möjligt vid varm låda för att få ner förbrukningen.

Hur stort slir pratar vi om egentligen? Är det 100-200 varv eller är det 1000 varv som du uppfattar som slir? Det första är högst normalt, det andra inte lika normalt ;)

-------
//Lövet
Wi
12
Wistra
530 xd Touring -07
Ska kolla mer noga imorgon och återkommer. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.