|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
På grannens volvo s80 -99 hade fjädertallriken rostat loss från stötdämparröret,så tallrik och fjäder åkte ner mot däcket, som tur var på en parkeringsplats, det blev tvärstopp. 628csi |
|
|
Pratat med mekaniker nu, han tror att den nedre skålen vikt sig vid vänstersväng på parkering, att svängen gjorde att fjädern pressade i sida. Men det kan mkt väl vara så att fjädern brustit och att nedre skålen vikit sig som konsekvens av det. Svårt att avgöra i vilken ordning det hänt. Fjädern gick av på två ställen, skålen skev liksom stabilisatorstaget. Han fick tag på begagnade deler, lite synd tycker jag då jag gärna bytt till nya delar på båda sidor. Han bedömde dock att vänster sida var ok och han har aldrig varit med om detta på BMW tidigare (dryga 20år i branchen). "Det ska inte hända". Men om det nu var fjädern - så har jag viss förståelse. Funderar på om jag ska byta till nytt på båda sidor, det känns lite obehagligt. |
|
| Vad gäller rost, så ligger det väl på SBP att kontrollera att inte rostskador i upphängningen finns. På Mercas rostburk W210 var det väl fjädersäten i karossen som rostade bort då de inte har McPerson fjäderben. Hörde förövrigt en intervju med en kontrollant på bilprovningen som tillfrågades om det värsta felet han upptäckt. Det var en bil där han hade problem att få upp motorhuven. Han fick ta i ordentligt i reglaget och rätt som det var small det till och huven gick upp samtidigt som bilen ramlade ner på ena sidan då hela övre fjäderbensinfästningen rostat bort :) | |
|
Detta hände på kompisens E46touring när han körde på riksväg när det small,men han klarade det hela galant. Iom att fjädern är konvex så säckar den ner på genomslagsgummit när fjädern brister.Men han var mindre nöjd med att få nya däcket förstört:( På andra modeller med raka fjädrar kunde det gå år innan man såg att nedersta varvet gått av.Och E36 tror jag levererades med avbrutna fjädrar iaf i bak. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
...trodde historien var över där men det blev en liten fortsättning. Så mekaniker satte in beg. fjäderben & fjäder på höger sida. Bedömde vänster ok. Tjejen kör med reservdäck hem och parkerar i avvaktan på leverans av nytt däck från dackonline. Nästa gång hon ska köra bilen så låter det illa från framvagn, stannar efter ngn meter och låter bilen stå. Klok tjej:) Mekaniker är snäll och åker och kollar bilen men hittar inget fel. Idag kollar jag bilen och fjädern på andra sidan har gått av! Knyter ihop fjädern med spännband och lyckas ta mig till en annan verkstad. Nu blir det två nya fjädrar. Slutsats. Inget problem med fjäderbenen i mitt fall. Byt båda fjädrar till NYA om det händer (självklart tycker jag men inte mekanikern). |
|
| Jag bytte till två nya fjädrar oxå... knappast värt chansningen, det händer ju sällan när det är lämpligt heller... | |
|
rispalt: angående https-problematiken så kan du komma runt det enkelt med bit.ly då får du dessutom tillgång till lite trevlig statistik. BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.