AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.898

Varning - sönderrostat (?) fjäderben E46 - "bilen la sig på chassiet"

Sida 1 av 2
Hej,
Min 320 E46 -99 ställde sig på backen i veckan. Jag har inte sett eländet själv men vad jag förstått av andrahandsuppgifter är att fjäderkoppen höger fram har lossnat. Jag antar att den rostat sönder? Jag har bett att få delarna så att man kan granska lite närmare.

Fjädern ställde sig på tvären, slog en reva på däcket (rejäl punktering) och hela ekipaget la sig tvärstopp på backen. Det gick inte att få in domkraft, bilen stod på ngn del av chassie.

Himla tur att det hände på en parkering, kunde gått riktigt riktigt illa!!

Återkommer då jag vet mer.

En dålig bild jag fått:
Länk
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
Vad varnar du om?
är det svårt att förstå så behöver du nog inte oroa dig för detta inlägg.
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
tagga ner lite, men förstår jag dig rätt när du säger att på din bil har fjädertallriken som sitter på stötdämparen rhar fästet rostat sönder på? Något som du hör av någon och då undrar ja vad du varnar för?
Jag förstår inte heller vad du varnar om. Det är sådant som kan hända när bilar blir äldre och komponenter slitna.
Det är en JÄTTEBRA varning ägare av E46 kan kontrollera sina bilar så detta inte händer under värre omständigheter än detta. Förstår inte alls er som inte fattar varningen det är inte direkt svårt att fatta...

Lite fakta om E46 vore bra, mil, har den varit krockad, senaste besiktning?

Dem enda bilar jag har hört om kollaps av fjäderben är MB W210 och BMW Z8, Rost på MB och felkonstruktion på Z8. Detta är inget man kan förvänta sig.

Mvh Stephan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det man kan säga är att dina stötdämpare fram iaf aldrig varit utbytta(troligen)...dvs OM nu fjäderbenstallriken rostat(eller på annat sätt haft defekt hållfasthet) sönder så antar jag att konstruktionen på E46 ser ut som på t.ex E39 och där sitter fjädern an mot själva "fjädertallriken" som då är ihopsatt med stötdämparen..

Ja, om nu det är just denna som havererat(den som sitter på stötdämparen s.a.s.).

Visst, inget trevligt eller trafiksäkert fel, men efter 13 år så har rosten tydligen/troligen ätit såpass mycket att bilen blir en trafikfara...
Ändå en BRA varning för intet ont anande E46 ägare...bl.a.

Mvh Janne.
Är alla medvetna om att ni bör kolla era fjäderben så kan ni ta det lugnt, ber om ursäkt för ordvalet. Jag var dock förvånad och det gäller säkerhet. Har aldrig hänt på ngn bil (betydligt äldre) jag ägt tidigare. Det är en hel del på E46 som förvånar vad gäller rost så varför förvånas, ni har helt rätt.

Mitt tips är alltså, i all välmening, att -- kolla era fjäderben för er säkerhets skull --.

Off Topic: När jag ändå, helt osökt.., kommit in på rost kan jag _tipsa_ om att kolla innanför innerskärmarna, bakom framhjulet. Där hittade jag en mindre kompost som gav en härlig miljö för rostangrepp. Och JA, jag vet att det är en 10 år gammal bil, bara ett tips! (ersätt "varning" med "tips" så kanske det går bättre att läsa mitt inlägg med lite mer förståelse:)
En lite bild på det också:
Länk
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Mycket bra tips! Har bytt bort min E46:a men för alla som äger en E46 idag.

Stephan735i,
Har ägt bilen sedan den var ny, passerat 20 000 mil, har aldrig krockat. Har bytt bärarm/bussnningar som sig bör 2-3 ggr men fjäderben/dämpare har jag inte rört (borde nog gjort det, dämparna har lite för lång livslängd...).
Besiktat februari eller mars förra året. Inte dumt med besiktning, tyvärr tror jag man låter sig luras av att min bil är i mkt bra skick, skulle kunna säga nyskick men det är ju förståss att ljuga grovt. Men, som många BMW är den välskött, med kärlek:)

Googlade lite och faktum är att det är mest Mercedes man får träffar på...
Tex
Länk
Länk

Men jag hittar, tack och lov, inget om "olyckliga" olyckor.
Hittade några E46 ägare på nätet med liknande historier.

Länk

En bild från deras diskussion:
Länk

(autopower borde fixa https länkarna, har för mig att jag mailat admin för ett par år sedan)
Sorry blev ett dubbelfel... HÄR har vi diskussionen om bilden ovan.

Länk
och av bilden (bimmerforums) att döma är det snarare fjädern som gått av och krängt över nedre skålen. Jag kan tro att det är fallet för mig också, jag hoppas delarna är kvar så man kanske kan förstå scenariot. Nu har jag surrat nog med mig själv, god natt....
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kan hända? Ja efter 30 år!!
Inte på en 99a!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hm, men är det alltså den i fjäderbenet integrerade tallriken som pajar? Inte infästningen i själva karossen? Om det är själva karossen är det ju djupt skrattretande.
Har nu messat mekanikern/verkstaden att behålla delarna & ringer på måndag och ser om jag kan få ett förtydligande av mekaniker.

Enl. uppgift jag har (via flickvän) så hade ngt i fjäderbenet släppt och fjädern pga av detta ställt sig på tvären. (Det var med säkerhet inte karossen, in mot motorutrymme som lossnat.) Jag uppfattar det som att nedre tallrik/skål/fjäderfäste lossnat. Men bilden ovan från bimmerforums ser ut som ett troligt/troligare(?) scenario.

Jag ska inte spekulera mer innan jag har mer fakta. Återkommer då.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Att fjäderbenets "tallrik" rostar sönder är inget ovanligt. Det förekommer på alla bilar med denna konstruktion. Till många bilar, tex Volvo 240, finns tallriken som reservdel via eftermarknaden. Om dräneringen sätts igen och man aldrig spolar ur tallriken, så kan de nog rosta sönder betydligt fortare än 12-13 år.

Min egen erfarenhet är att BMW har väl tilltagna dräneringar på sina bilar men förr eller senare blir även dessa dräneringa igensatta om man inte spolar ur dem regelbundet.

**BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Jag har varit med om liknande på en BMW 320 Touring -00 för ett par år sen, men det var "bara" fjädern v-fram som gick av på ett olämpligt ställe, och det är nog tyvärr inget ovanligt på en 10år gammal bil och i mitt fall 20.000mil...

...lite otäckt var det för mig oxå, eftersom fjädern gick av i ett gupp i 70km/h och slet hål på däcket så det small och bilen drog mot mötande trafik...

...och vad jag har hört senare är det ganska vanligt (oavsett bilmärke) med brustna fjädrar på vintern vid snabba temperaturväxlingar
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Detta är något som även har förekommit i flera fall på SAAB 900/9-3, man gör nog rätt i att med jämna mellanrum kontrollera alla bilar med några år på nacken. :)

//Bjersér
me
128
mekkhn
320i Touring -07
323i -86
525i Touring -93 såld
520iM -01 Imola
Honda 1100 blackbird
Volvo V70 2,4t
Ganska otäckt, kan ju skada vem som helst i närheten
om det händer vid färd. En bakfjäder brast på min 520
efter jag parkerat. small som ett bösseskott.fattade ingenting
förrän senare. Hade då kört på en väldigt dålig väg i 10 minusgrader,
en trolig förklaring. Då hade bilen gått 16000mil
Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Hej,råkade ut för brusten fjäder fram på vår E39-97 för något år sedan,bilen stod parkerad och larmet hade utlösts enligt arbetskamrater.Punktering vänster fram och när jag hissade upp bilen och skulle sätta dit reserven såg jag att fjädern gått av och flugit in i däcket=punka!,larmet gick så klart därför.Blev bilsläpkärra hem för bilen.'Tur att man inte körde när den gick av :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.