AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
21.833

Vågar man köpa 335i med 14300mil?

Sida 3 av 8
@andreas_lofgren
"Nästan".
Om jag nu ska ge ett råd till Simon är det att antingen ta en icke facelift som är typ ett år äldre men gått typ hälften, eller lägga till ytterligare 30-40 och därmed få en normalmilad LCI.
På så sätt får han en nyare bil med vettigare miltal. Då är det endast ett års extra kallstarter och salt.

Men sen kan du väl inte påstå att man får fler stenskott på 6 år och 14 000 mil än på 3 år och 14 000 mil? Snarare tvärtom skulle jag säga, en äldre bil som gått mindre har antagligen rullat i mindre (läs färre bilar) trafik också (ingen pendling med korta avstånd till framförvarande bil).

Mina långmilade (3 år, 15 000 mil) bilar har konsekvent haft fler stenskott än mina lågmilade (6-8 år, 15-18 000 mil).
Verdi
dissonans,
Varför måste man byta till en bil som är nyare och har gått mindre? Det finns väl andra värden också. Mer effekt, bättre utrustad, mer komfortabel, mer status...

Stenskott osv kommer man inte ifrån. Däremot är väl motorn i betydligt bättre skick på en långmilad. Framförallt färre kallstarter och, förmodligen, mindre stadskörning med allt växlande och bromsande som hör till den sortens körning.

Att sitta och puttra på landsväg/motorväg i jämn hastighet ger snabbt många mil men minimalt slitage.

ps. Lycka till med att hitta en "normalmilad" 335iAT LCI för 250-270k förresten (efter prutningen ner till 220-230k på den långmilade).
Verdi
Förresten, en långmilare körs oftast av en pendlare som sitter själv i bilen. Det betyder att inredningen är i betydligt bättre skick än en äldre bil som varit i tjänst hos en barnfamilj eller liknande.

Det som sliter på inredningen är väl framförallt hopp in och ut ur bilen. Kör man långt så blir det färre sådana "förslitningshändelser" per mil också. Om man nu inte kör ut pizza eller nåt med bilen. :)
Hans tak är 260. 260+40 = 300.
Som sagt, mina egna (och ganska dyrköpta) erfarenheter av nyare långmilare är inte så entydigt positiva som era (Verdi och andreas_lofgren). Jag antar att ni har lyckats bättre med era inköp av sådana bilar.
Verdi
dissonans,
Hade aldrig köpt någon bil som gått längre än 2500 mil förrän jag köpte min nuvarande som gått 8220 mil vid inköpstillfället.

Jag ser det enbart ur ett logiskt perspektiv. Tror det kan vara farligt att dra slutsatser ur några enstaka personliga erfarenheter. Finns ju folk som köpt helt ny bil och fått en massa problem också...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Dissonans: Jag sitter nu i en bil som har gått 16000 mil och jag har aldrig ägt en begagnad bil i bättre skick. Vet inte om förra ägaren vägde 50kg och konstant var klädd i mjukisbyxor men bilen är helt felfri invändigt. Utvändigt finns lite stenskott, helt klart, men inte mer än mina tidigare bilar som gått runt 6-8 tusen mil.

Min poäng är främst att se till skick och inte dra slutsatser enbart via miltal.

-------
//Lövet
Självklart drar jag slutsatser ur mina personliga erfarenheter, det är ju de jag kan lita på allra bäst :) Verkligheten är tyvärr inte alltid så logisk....

Sen är det upp till Simon att använda sina nuvarande erfarenheter för att köpa sig nya. Lycka till Simon, och lova att du återkommer när du handlat.

I rest my case.
Verdi
dissonans,
Trodde man fick lära sig att inte stirra sig blind på enstaka fall när man pluggade till civing. ;)
Det fick vi självklart, men vi fick också lära oss att alltid verifiera saker och att inte lita på okända källor som vi ej rimligen kan verifiera ;) . Därav förlitar jag mig inte lika mycket på andras erfarenheter.

Så faktum kvarstår, jag förlitar mig på mina erfarenheter eftersom jag inte har några andra att förlita mig på.

Det finns säkert lika många välskötta långmilare som det finns välskötta, icke brukskörda lågmilare, det gäller bara att hitta dem. Diskussionen jag ville dra igång i Simons hjärna var helt enkelt om han vill lägga 100 000 och få en bil som rullat lika långt. Jag vet inte skicket på hans nuvarande, och jag vet inte heller skicket på objektet som han är intresserad av. Sen kvittar det mig vad han köper, tro inget annat =)
Min bil kostade knappt vad 335an i denna tråd kostar, men då med skillnaden att min har rullat 4000 mil istället. Nackdelen är att min är en i sammanhanget slö 325a, dock en coupé. Jag tycker om att veta att min bil har haft en pedantisk tidigare ägare, att bilen inte är brukskörd samt att jag har maskinskadegaranti i många år och mil till. Det värderar jag högt nuförtiden, just på grund av några dyra långmilare. Det är nyttigt att tänka efter några gånger extra när det handlar om en kvarts miljon, varav högst antagligen minst hälften kommer försvinna på tre år, speciellt med tanke på att de där hemska 20 000 milen närmar sig..

Jag tror inte jag har mer att komma med här, så jag önskar återigen Simon lycka till :)
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Tack för era synpunkter :)
Jag har nu varit och kollat på bilen, och jag är väldigt tveksam.
Kan börja med att säga att jag är väldigt pedantisk, och har en bil i väldigt bra skick idag.
335:an är i något sämre skick än min -06 med 15500mil.
Bla så behöver framrutan bytas. Och sen är det något i drivlinan som vibrerar lite när man gasar. Och en hjulinställning skulle nog heller inte skada(lite sned ratt)..
Men, det var en trevlig bil med imponerande utrustning.
Jag ska sova på saken, men det lutar nog åt att hitta en -07 eller -08 med färre mil och kanske offra lite utrustning.
Måhända att priset är lågt för en -09, men en kvarts miljon är mycket pengar för mig. Och då vill jag helst att bilen ska vara i minst lika bra skick som min nuvarande.
Roffa1
Rutan är en baggis att byta ut, kostar drygt 3000:- i självrisk.
Hur var bilen i övrigt, blästrad av stenskott och avhyvlade fälgkanter:)

Kommer i håg tiden då jag själv åkte runt halva riket o letade efter en fräsch E90 tyvärr så slutade det alltid på samma sätt med "fullständig besvikelse"
För att bli nöjd så köpte jag istället en splirrans ny E90.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Nja, fälgarna var faktiskt fina.
Huven och fronten var omlackad efter en liten incident(inte så farlig, dokumenerad med foto), så stenskotten var inte så farliga där.
Men bilen kändes lite dassig och småskavd lite här och var..
Det mesta kanske går att polera upp, men det kändes inte som om bilen hade fått den kärlek den förtjänar.
Jag vet inte.. beslutsångest :(
Roffa1
Simon:
Lider du av beslutsångest så är det nog fel bil. (glöm den)
När du till slut hittar rätt 335:a, så ska du bli som förälskad:)
Den ska jag ha kosta vad det kosta vill.
Verdi
Låter ju inte bra. Det ska kännas rätt. Annars blir du bara besviken. Hitta en fin och välhållen äldre 335 istället.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Tack för all hjälp:)
Vad tror ni om denna?
Länk
Jag har frågat om den innan, men inte fått några direkta synpunkter.
Både jag och min sambo föll för den direkt när vi såg den(har haft koll på den i en månad).
Det som talar emot är såklart priset, import, avsaknaden av sommarhjul och att en -07 har högre skatt än en -08.
Men den har precis den färgen som vi vill ha, och den är inte så lätt att hitta.
Kolla in utrustningen på den! Imponerande..
Den ser ut att vara i väldigt bra skick.
Jag har haft ganska mycket kontakt med säljaren, och han känns seriös(skriver bättre svenska än jag ;)
Han ska sälja för köp av M3 till våren.
Frågan är bara var priset bör ligga? Han är beredd att gå ner lite..
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Tycker den 335d ser riktigt fin ut den har varit till salu lääääääänge var intresserad utav den när jag köpte min 325a i aug. Så det borde vara prutläge på den tycker jag. mkt snyggare än den andra 335 LCI tycker jag.

Lycka till i jakten

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Den var riktigt läcker Simon76
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Ser riktigt fin ut. Den har varit till salu sedan minst maj-2011. Anledningen till att den fortfarande inte är såld, tror jag beror på priset. Utgångspriset då var norr om 300k.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Ok.
Men vad är ett rimligt pris?
Tänk på att jag själv måste köpa sommarhjul..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.