|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
Verdi |
Programmer, Skickade faktiskt ett mail via blocket och frågade. Du var spot on. Filip övertog bilen ett år. Den "riktige" ägaren har ett av namnen i företagsnamnet. Mitt minne är bättre än jag trodde. :-) Cliff Barnes, Den är, eller har varit, trimmad. Det erkände han då när det var klart att jag inte skulle köpa den. Hade iofs inte frågat innan heller... Exakt vad han har gjort vet jag dock inte. Tror att det bilen är ok. Varför skulle annars en kollega överta den när den nästan gått 10 tusen mil? Tror inte att något särskilt har hänt nu heller, mer än att leasingen har gått ut igen. Visst, den har gått långt, men den är överlägset billigaste 335i LCI på blocket. Och killen som jag hade kontakt med förra året var trevlig och typen som verkar ha mer pengar än bilintresse och som är mer ute efter en smidig affär än att maximera priset. I efterhand har jag faktiskt ångrat att jag inte slog till på den där. Gör det nästan fortfarande... :-) Kändes dock som ett bättre pris förra året. |
|
Den finns på garget.org Länk Han verkar själv tycka att 250 är för mycket enligt en av hans kommentarer på bilen. "Skall säljas nästa vecka. Satte in den för 250 men det var för saftigt! ;) Har ju rullat 140000 km" |
|
|
Jag har haft mailkontakt med killen. Han svarade tillfredställande på mina frågor. Bilen är mappad, men har aldrig körts på bana. Han vill att jag ska ringa honom så att vi kan diskutera priset. Så han inser ju att det är för högt. Jag tror nog nästan att det kan bli affär. Vad tycker ni är maxpris? 220-230? Hoppas nu ingen här köper den framför ögonen på mig.. ;) |
|
|
Hej ! Mitt råd är att inte köpa en så pass ny bil, 2-3 år gammal bil med så många mil. Dagen du kommer sälja bilen kommer det inte vara lätt, tro mig har erfarenhet av detta. Det är inte många som vill köpa tre år gammal bil i 200-250 tusen kronors klassen som har gått över 15.000 mil. Mvh Carlito. |
|
| Får du den för 220 känns det som ett bra pris. Ska man ha en -09 med samma utrustning som rullat 6000-8000 mil får man betala bra mycket mer. | |
Verdi |
Simon76, Svårt fall. Finns ju inte så många alternativ om du vill ha en välutrustad 335i LCI med automat under 350'. Runt 220-230' är rätt rimligt. Extra avdrag för att det bara finns en uppsättning fälgar. (om inte den där Filip har köpt några men det verkar han inte ha för det är samma fälgar på isen i Luleå som på sommarbilderna) Carlito, Beror ju på hur länge han tänkt ha den. Den har ju redan ca hundra tusen SEK i rabatt för sina mil idag. Finns en som gått 4000 mil som är 2 mån äldre och med liknande utrustning och säljs av en privatperson. Den är ut för 375'. Det kommer han inte att få såklart men det säger ändå en del. Värdeminskning får man vara inställd på i vilket fall. Folk säger gärna att det "efter x antal mil så vill ingen ha den". Men den värsta gränsen är väl 10 tusen och den är ju redan tagen. I min värld så kostar milen mest när bilen är ny, sen blir de billigare och billigare med avseende på värdetapp. |
|
Håller med Verdi ang värdeminskning. Tiotusen mil är en gammal klassiker men värdeminskningen är klart värst i kr de första åren när bilen är ny. Bilen i tråden har skalat av mer än hälften av nypriset på tre år vilket känns rimligt med miltalet. Slå en extra blänk på lackens status och känn efter noggrant att allt känns bra i drivlina vid provkörning. |
|
|
Håller också med Verdi angående värdeminskningen och hur länge man tänkt ha bilen. En annan faktor är hur mycket man kör per år. Kör man bara 1000-1500 mil per år spelar det kanske inte så stor roll att bilen har gått över 14000 mil. Däremot om man kör betydligt mer kanske man ska titta på någon med mindre mil, då den annars snabbt närmar sig nästa gräns för stor värdeminskning 20000 mil och då blir riktigt kall på marknaden. |
|
|
Att köpa relativt ny bil som gått många mil kan vara bra affär om man själv inte kör mycket. När man själv ska sälja så är skillnaden mot andra mindre. Om man som jag själv kör 2500-3000 mil per år och bil så kommer långmilarna snabbt upp till höga miltal och därför går de bort för mig. **BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Det tog ett tag innan jag tryckte på send så BjSa hann visst före med exakt samma budskap:) **BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Jag ska åka och kolla på den på tisdag. Kommer vi bara överens om priset, så tror jag nog att jag tar den.. :) |
|
Roffa1 |
Trots att bilen gått långt, så är den ändå intressant för rätt peng. Utrustningslistan var verkligen imponerande.(massor av godis) och dessutom LCI. Simon, det gäller nog att bestämma sig snabbt;-) Försök att få med Blockets försäkring/garanti. |
| Simon: Är det verkligen värt att lägga upp dryga 100 000 för att få en bil som har gått i princip lika långt som din nuvarande? Jag ifrågasätter inte ditt beslut, men tycker att det kan vara värt för dig att tänka på det från det hållet :) | |
|
Fast det är nog inte av den anledningen han byter bil ;) ------- //Lövet |
|
|
Säkerligen inte. Men 100 000 bara för att få en större motor, lite mer utrustning och kombi, är det verkligen värt det? Speciellt mtp att bilen gått så långt. Meningen med att lägga en kvarts miljon på en bil är väl att få något som inte är så slitet och som därför är problemfritt? Så resonerar jag iaf :) |
|
|
Ja du.. Svårt att besluta om vad som är bäst.. Jag vet iaf att jag behöver en kombi, och jag vill gärna ha en 335. LCI skulle vara trevligt, eftersom den inte ser exakt likadan ut som min nuvarande bil. Alternativet är att hitta en -07, -08, som har gått mindre, men som ser ut som min nuvarande. Sen har jag fått för mig att ålder är värre än mil.. Jag ska iaf åka och kolla på bilen idag. Tar gärna emot fler synpunkter. |
|
|
Som jag skrev i en tidigare tråd, så är mitt pristak på ca 260000kr. Tanken var från början att jag skulle hitta en 325T d ell i LCI. Men efter att ha provkört båda så insåg jag att ska jag lägga över 100000 upp, så vill jag ha en större motor för att motivera köpet för mig själv. Så en 335 blir det, frågan är bara om jag ska välja LCI långmilare, eller pre-LCI lågmilare.. |
|
|
"Men 100 000 bara för att få en större motor, lite mer utrustning och kombi, är det värt det?" Det tycker jag definitivt... ------- //Lövet |
|
|
Men är inte den stora meningen med att köpa nyare bil som är hela 100 000 dyrare än den man har just nu just att bilen ska vara nyare? =) Visst, den är typ 3 år nyare, men miltalet är ju samma. Det innebär att vattenpump, bränslepump, turboaggregat (om de nu inte är bytta), förarstol och allt annat som slits med miltal är i princip lika slitna. Visst, långa mil sliter mindre, men jag har själv gjort misstaget att köpa en tre år gammal bil med runt 5000 mil per år - och det var minsann inte direkt problemfritt. Allt slits, även om det är långmil på kort tid. Sen försöker jag som sagt inte ändra på Simons beslut, jag försöker bara ställa frågor som får honom att fundera. Så brukar jag och en kompis göra när någon av oss ska köpa bil, och det har besparat oss en hel del dumma köp genom åren :) Tycker man att det är värt pengarna och vill ha en 335 ska man självklart köpa :) |
|
|
En bil som gått många mil på kort tid kommer nästan garanterat vara i bättre skick än en som gått samma mil på längre tid. 3 års mindre kallstarter, stenskott och salt märks. Själv byter jag i stort sett aldrig bil för att få en med mindre mil utan det styrs av andra faktorer såsom mer effekt, mer/mindre utrymmen, annan karosstyp osv. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.