AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
9.910

Måste man ha skärmbreddare vid 20" på E70 ?

Sida 1 av 2
Har en E70 - 08 utan sportpaket och är sugen på 20" fälgar. Fick info från en kompis att jag isf måste ha skärmbreddare, stämmer detta? Går det lätt att montera själv eller bör man helt enkelt sikta in sig på 19"?

Har idag orginal 18".

Sen funderar jag om nån har ett ca pris på toning av rutorna i Stockholms området?
Be
159
Benzan
X5 30d M-sport F15
ttp://www.garaget.org/?car=192869
ang toning kolla med bilglas design i kungens kurva dom gjorde min X5a E53 för ca 3500 har jag för mig.. åkt dit i deal lite med dom ;)

ang fälgarna så borde du kunna hitta ett et som funkar utan att ha breddare på å kanske köra en 10" bred fälg bak i stället för 11" som jag gissar sitter orginal med 315 breda däck eller nått sånt
Tack för svar, så det fungerar inte med 11" 315 bak om det inte är skärmbreddare? Då får jag se om det går att finna Y 214 19", fast 20" ser bättre ut..

Toning ska jag kolla vidare på!
Be
159
Benzan
X5 30d M-sport F15
ttp://www.garaget.org/?car=192869
ja eller ett Par 10" breda 22" ser ju bäst ut :)
dr
104
driverolsson
X5 3.0d -07 (E70)
530da Touring -04
Hej!

275:orna fram, passar inte heller så bra utan skärmbreddarna.
De kostar ca 4500:- att köpa original.(för alla fyra)

Janne
Hur ligger det till, om man inte har skärmbreddare antar jag att däcken sticker utanför och att det inte är snyggt? Kanske tom olagligt?

Någon som bytt skärmbreddare själv? Svårt jobb - behöver man ordna med verkstad? Funkar det med vanliga verktyg eller måste man ha special?
hade 22" vinterhjul på min förra X5 40d -11, inga problem, den hade iofs Sportpaket

/Anders
Men sportpaketet har breddare väl?
Hej igen....

På nedan bil saknas skärmbreddare, eller hur? Det ser likadant ut på min.. Den har 20" Y214, ser ut att sticka ut litegrann, men inte så mycket..

Skulle detta funka eller vad säger experterna?? Måste det till ett kit? Någon som bytt själv - är det svårt?

Länk
dr
104
driverolsson
X5 3.0d -07 (E70)
530da Touring -04
Hej!

Det står att den har 22" lite tveksamt om det är original.
Jag har 20" Y214 till min och de ser inte bra ut, sticker ut både fram och bak.
Därför ska jag byta bort eller sälja dem, fast de är väldigt snygga och gör halva bilen...

Janne
En bil med 20" eller större utan skärmbreddare går ej genom besiktningen om du inte har tur att dem missar det eller "mutar" dem med kaffebröd:).

Har en kollega som försökte med det men det vara bara att åka till BMW och trycka på skärmbreddare och komma tillbaka nästa vecka.

Hade skärmbreddare på min förra X5 och dem ingår i sportpaketet. Är snyggare med dem ser inte bra ut med däck som sticker ut enlig mig iaf.

When Batman takes a vacation he does the Gumball
Perfekt! Tack för svar, det var det jag ville veta. Då blir det en beställning..
bl
36
blackadder
BMW X5 3.0d - 08
Audi RS4 Avant - 13
Har läst tråden med stort intresse. En fråga kvarstår dock.

Är det lätt eller svårt att byta skärmbreddare. Kan man göra det själv eller bör man lämna in den till någon som kan?
Mycket intresserad av det svaret också. Dock lämnar jag in mig eftersom jag det verkar lite meckigt. Måste tydligen ha en popnitartång av någon speciell sort..

Detta har jag blivit tipsad om, dock gamla bilder så det hjälper inte så mycket...

Länk
hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Min X5a har sportpaketet men inte "M-paketet". Trodde inte det var någon skillnad mellan utan och med sportpaketet gällande skärmarna? M-paketet har ju rejäla skärmbreddare som gör att X5an ser ut som en anka bakifrån. (sjukt fult)

När Ni säger sport menar Ni då M-sport paketet?

Jag är i ett liknande läge där jag behöver nya däck och det gör att man även funderar på om man skall skaffa större fälgar. Har 19" fälgarna som följde med tidiga X5or. För mig att det heter 213. Någon som vet vad som är max på en kärra med sportpaketet? (väldigt osäker på om jag har några skärmbreddare. Om jag har det är det väldigt små. M-paketet är ju rejält breda...

Om du tittar på X5or så ser du att på vissa så sticker det inte ut alls.. denna tex Länk

Du har garanterat dessa breddare Länk

Vad jag förstått så funkar alltså 20" utan problem om man monterar breddare som på sista bilden, för att sedan gå upp så kan du köpa kompletteringskit för 21", sist jag kollade tror jag det var 3-400 kr..Om det är nödvändigt vet jag inte, men det står att det är för 21"..
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Det är först om man har sportpaketet med 20" som det behövs skärmbreddare. Har man 19" (som är mycket smalare däck på) eller mindre behövs det mao ej.

Man ser skillnaden på de två länkar Iggeman visar.

Jag har t ex sportpaketet med 21" och 325:or bak och behöver därför skärmbreddare.
Meckigt detta, men som jag fått förklarat - om du inte har sportpaket och vill ha 20" och över, då krävs det skärmbreddare? För 21" och över krävs ytterligare komplettering till skärmbreddarna?
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Det är säkert så att de som har sportpaketet och valde 20" har skärmbreddare. Jag har 19" så har nog inga breddare. Så kan det nog vara... Sesan har m-sport ännu bredare...
19" och sportpaket så fick du inga skärmbreddare.
Funkar med org skärmbreddare med 21" bmw org sticker inte ut.
Så kommer gå igenom besiktningen, och det ser inte dumt ut.
Dock om du tar större än 325 bak som är 21" org bmw så kan det behövas skärmbreddar sats 2 som finns hos bmw.

When Batman takes a vacation he does the Gumball
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
wsemme: Verkar logiskt och som jag misstänkte. Tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.