AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
9.896

Laga pixelfel eller köpa ny stereo/navi ?

Sida 1 av 2
Visa användare
37
Sennebring
525i -02
Hej!

Har en e39 jag älskar men en sak stör mig något enormt och det är pixelfelen i MIDen.
Köpte en ny av en kille här på autopower men den var lika kass den å sedan dess har jag ej fått svar av killen... Dum som man var glömde man fråga efter användarnamn här. Men nog om det.

Frågorna lyder: borde jag satsa på att skicka på reparation och i så fall var?
Kanske köpa en orginal Naviskärm och använda som MID om det går att göra med samma kablar som jag har fram nu ?
Eller kanske rentav köpa en eftermarknadsnavi, är lockande men handlar om lite för mycket pengar.

/ Albin
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
jag tycker du köper en eftermarknads, mycket bättre ljud & funktioner.
Komplettera med en orginal adapter för E39 så blir det snyggt med. Länk
Visa användare
37
Sennebring
525i -02
Tycker tyvärr att en vanlig eftermarknadsstereo förstör utseendet ganska så mycket och att laga nuvarande pixelfel lär bli billigare än än bra stereo.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Ja men då får du väll laga den gamle rackaren om du inte vill förstöra orginal utseendet :)
Mo
55
Morten81
525iA Touring -04 E39
Har samma problem sen ett år tillbaka. Har nu beställt en lagningssats och ska försöka laga det själv. Det är tydligen samma sak som görs när man lämnar in till reparation. Lagar man själv kostar det drygt 200 spänn, en firma tar minst 2000! Så jag tycker det är värt ett försök. Kolla länkarna under, står en hel del om det.

Länk

Länk

Länk

Finns annars mycket info om detta på forumet.

/Morten
Visa användare
37
Sennebring
525i -02
Enda alternativen jag nämde va att laga eller skaffa en navi då det ser ok ut i mina ögon ;)

Beställde ett ki jag med Morten, hoppas att det löser sig för oss båda!
Visa användare
232
pane
530D X-Drive 2014
Alpina Roadster S -04
Den andra länken beställde jag från och med tålamod och mod att sätta borren i instrumentet så lyckades jag bli av med pixelfelen i min F39.

/Pane
Visa användare
37
Sennebring
525i -02
Har försökt laga min MID nu, följde guiden till punkt å pricka tycker jag men visade inte en enda pixel när jag testade i bilen... måste ha blivit glapp när jag tröck tillbaka "metalllisterna". Tråkigt men har en till med pixelfel liggande så får köra med pixelfel tills vidare :(
Mo
55
Morten81
525iA Touring -04 E39
Jag beställde från pixelfix (i Ungern tror jag) och följde deras instruktioner. När jag kopplade in stereon igen var hela den övre raden borta. Skitstörigt, eftersom det inte var så många döda pixlar innan. Men under monteringen tyckte jag inte att ribbon kabeln passade så bra, Mange var ju tvungen att sträcka ut den också. Tror detta kan va en anledning till att det inte funkade.

Beställde då en ny kabel, fast från akspeedo denna gången( sök på Google eller ebay). Är tydligen annat material i denna. Skickades från England och var i brevlådan tre dagar senare. Denna passade direkt, utan att behöva sträcka den. Och vips, så funkade ALLA pixlar!!! :-) Gissa om det var nån som blev glad.

Så testa att beställa från akspeedo. Bättre grejer helt enkelt!

/Morten
Mo
55
Morten81
525iA Touring -04 E39
Mange = man. Ifall ni undrar...
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Tja har lagat några med grejjor från Ungern resultat=som nytt.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Ch
47
Chasen
BMW 528 96
Jag hade pixelfel på mitt instrumenthus med radion till, skickade mitt till Tyskland till en kille som heter Guido Kulka, kostade några kronor men vart mycket bra resultat, bytte samtidigt ut mätarnålarna mot röda och satte in krom ringar, han hittade även en kabel som var trasig i mitt instrument hus och flera trasiga lampor i radion.
Vad jag vet kostar det mellan ca 3000-6000 kr att skicka den någonstans för reparation, Guido Kulka inkluderat, ett helt byte lär inte bli billigare?

Att reparera den själv (byte av "ribbon cable") kostar väl några hundralappar om man nu vågar sig på lite känsligt elektronik mekande.

Nyligen någon som fixade själv med lyckat resultat i denna tråd:
Länk

Tre sajter där man kan beställa ribbon cable, vilken som är bäst vet jag inte, den första tror jag är från Ungern och han säljer också vi google. Morten81 i denna tråd var nöjd med Akspeedo.

Länk

Länk

Länk
Visa användare
37
Sennebring
525i -02
Hej igen!

Äntligen har jag en lösning, köpte en nyrenoverad MID på ebay av denna säljare: Länk
Snabba svar och snabb leverans, 4 arbetsdagar sen knackade DPD på dörren med paketet. Allt 100% fungerande och mer än väl inpackat. 125Euro + 36Euro försäkrat paket betalade jag, väl värt det tycker jag efter ha misslyckats med ribboncable-byte.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Köp en ny dubbel-din stereo finns många som ser ut som original navin (stora skärmen) SÅ får du DVD Radio CD navi osv :)
Sennebring, får man fråga på vilket sätt du misslyckades, vad var det som gick galet, vet du det?
Kan bara tillägga att jag bytt ribbon cable i min MID och nu fungerar varje pixel exakt som det ska. Tog ca 3 timmar att byta. Beställde från Akspeedo - snabb leverans och bra instruktioner.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Håller på att fixa just nu, har precis genomlidit borrningen och tar en nervlugnande paus...

___

Min bil: Länk
Har en ny ribbon cable för instrumenthus till salu från <a href="Länk title="Länk (på grund av felköp) Den som behöver den får den för en öl + porto. Maila min PM för mer info!

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Då var det klart!
Resultat: Länk :)

Jag köpte från AK Speedo, listen passade perfekt och instruktionerna var mycket bra.
Visa användare
37
Sennebring
525i -02
Lito: Alla pixlar kom inte tillbaka, men beror nog på min montering och brist på tålamod när det är lite pilligt. Ska ta tag I det nån lugn kväll så man har en reserv MID.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.