|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Om man tittar på "Ljudnivå dB, vid körning" och "Ljudnivå dB, stillastående" på vägverkets hemsida är de lägre för min bil (325 ci xDrive '07 med taklucka) än motsvarande bil utan xDrive (71 och 80 respektive 73 och 85). Vad kan detta bero på? Mycket intressant tycker jag =) Det kan ju inte endast bero på eventuella skillnader i däck, drivlina etc med tanke på att det även gäller vid stillastående bil? Har bilar med xDrive mer ljudisolering? Isåfall, varför? | |
Verdi |
Kanske är sportchassi på den andra? Det gör ju bilen förmodligen bullrigare. |
|
sportchassi, men fram för allt vilken bredd och profil det är på däcken! |
|
|
Jo, absolut. Men samma bredd på däcken.. Fast grabbar, det gäller ju även stillastående, och där spelar la däck och chassi ingen roll? =) |
|
|
Den utan xDrive har uppenbarligen mer dissonans! Något för dig? |
|
|
Har grävt vidare lite, och på alla 08or (nya motorn) är ljudnivån oavsett sportchassi eller inte: Ljudnivå dB, vid körning: 71 Ljudnivå dB, stillastående: 80 Min är dock en tidigt 07a, och 07or senare än min har högre ljudnivå i registreringsbeviset. Jag har hittat en 07a som jag är ganska säker på inte har sportchassi, och den har 73/85 dB. Jag tycker det här är intressant =) |
|
|
Japp, vi kan utesluta sportchassit, har kollat med vin decoder. Fler förslag? =) |
|
|
"Den utan xDrive har uppenbarligen mer dissonans! Något för dig?" =) Haha, näe, jag är så nöjd med min. Men sifferbitare och hjärntvättad civilingenjör som man är så ifrågasätter man allt som är oklart..ofta till mina näras stora förtret. =) |
|
|
Det har inte med utbildning att göra. Nördar finns det av alla valörer så svärta inte ner en hel yrkeskår! Dessutom har du säkert gått på Lth, så det förklarar en hel del. |
|
|
För att fortsätta offtopic: Ifrågasättandet förknippar jag självklart med LTH, eftersom det är där jag fått lära mig det (även om jag inte insåg det förrän efteråt). Det är en sjukt bra egenskap som man har extremt stor nytta av både i arbetslivet och i privatlivet och som jag absolut inte skulle vilja vara utan, men ibland går den lite för långt. ;) Jag ser det överhuvudtaget inte alls som att jag svärtar ner en yrkeskår, jag ser det snarare som att den ingenjör som inte ifrågasätter i princip allt har inte fått en tillräckligt bra utbildning. Att vara en hjärntvättad civilingenjör är alltså något positivt, inte negativt. Men det är bara till att inse att det är precis det vi är.. =) Ontopic again: Jag hoppas att någon kommer med en bra förklaring till skillnaderna i ljudnivå. |
|
|
För mig är ifrågasättande en egenskap som lika mycket har med gener att göra. Däremot en problemlösning och förmågan till analys de stora och tydliga värdena som utbildning givit mig och alla mina kollegor. Så jag tycker att du själv ska hitta förklaringen och bevisa att man även tillägnar sig detta på de mindre lärosätena. |
|
|
Nu blir det mycket offtopic här, så ni som precis som jag letar efter svaret på "gåtan" kan hoppa över detta inlägg. Haha, med tanke på dina ord låter det som du har pluggat på KTH? Tyvärr lyckas du faktiskt inte irritera mig det minsta med nedlåtande ord, jag är mycket väl medveten om att Lund är en liten stad med ett mindre lärosäte, men det ser jag bara som en fördel - annars hade jag pluggat på KTH eller Chalmers istället. Men jag trivs inte i anonyma storstäder, därav blev det lilla Lund. Vi lider faktiskt inte av lillebrorskomplex här nere =) Jag försöker ju hitta förklaringen, men först vill jag försöka dra nytta av den enorma kunskapsbasen som finns på Autopower. I min bransch försöker vi så långt som möjligt låta bli att uppfinna hjulet igen, vi drar istället nytta av redan existerande lösningar. Om det är så att du blev upprörd för att jag kullkastade dina försök till förklaring så ber jag om ursäkt, jag vill bara försöka hitta den korrekta lösningen vilket jag har bevisat att dina två förslag inte var. Det är väl helt enkelt så att man får mer ljudisolering i en xDrive, jag tänker dock inte riva ner bilen min för att bevisa det. |
|
|
Man kan ju ifrågasätta mätningarna i sig - är det gjorda cet par (ceteris paribus) dvs med allt annat lika? Är det gjorda i samma lab med samma förutsättningar och samma utrustning? 71 eller 73 är ju procentuell liten skillnad i siffervärde men med tanke på att deciBell-skalan är logaritmisk så är 3dB en dublering av ljudtrycket - dvs en markant hörbar skillnad. Jag vet inte varför med fortsätter ifrågasätta värdena /Patrik, d92a från LTH och som gillar hörlurar med aktiv dämpning (motljud) då jag åker flyg eller tåg /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Bra, nu kommer vi någonstans. Jag lyckas inte hitta info om hur mätningen går till, men iochmed att den ingår i helbilsgodkännandet får vi förutsätta (dumt att göra, jag vet) att mätningarna är hyfsat uniforma. Om mätningarna inte är uniforma är de i mina ögon meningslösa, och då är denna tråd omöjligt än mer meningslös. Jag har dock hittat information om hur bilprovningen mäter ljudnivå om de anser att ett fordon är alltför högljutt: Nedanstående är saxat ur Bilaga 7 till Vägverkets föreskrifter (VVFS 2006:64) om kontrollbesiktning och flygande inspektion: "Mätning skall ske på ett öppet område med plan yta. Mätområdet ska begränsas av en rektangel vars sidor befinner sig minst tre meter från fordonets närmaste del (se nedanstående figurer). Mätområdets yta ska vara av betong, asfalt eller annat hårt material med motsvarande reflektionsgrad. Nivån på ovidkommande ljud inom området skall vara minst 10 dB(A) under den uppmätta ljudnivån för fordonet. Växelväljare ska vara i neutralläge och motorn skall ha normal driftstemperatur. Under mätningen ska motorns varvtal hållas konstant på det varvtal som framgår av fordonets skylt eller registrerad uppgift för stationär mätning. Mätinstrumentets mikrofon ska hållas på samma höjd som avgasrörets mynning, dock lägst 0,2 meter över marken. Avståndet mellan mikrofonen och mynningen ska vara 0,5 meter. Mikrofonens symmetriaxel ska vara parallell med marken om inte annat angetts av mätinstrumentets tillverkare. Sym*metriaxeln ska, räknat utåt från fordonets sida, bilda 45 ± 10° vinkel mot det vertikalplan som går genom avgasernas huvudriktning. Har fordonet två eller flera likvärdiga avgasrör och är avståndet inbördes mellan mynningarna för dessa mindre än 0,3 meter, ska mätning endast göras mot den mynning som är längst ut åt sidan räknat från fordonets mitt eller som är högst belägen. Är avståndet inbördes mellan mynningarna större eller lika med 0,3 meter ska mätning göras vid varje mynning. Varje mätning ska bestå av tre avläsningar med nedvarvning mellan varje avläsning. Skillnaden mellan det högsta och det lägsta avlästa värdet får inte överstiga 2 dB(A). Det värde som är högst ska anses som mätresultat. Mätresultatet ska avrundas till närmaste heltal. Decimalen 5 och högre ska avrundas uppåt." Jag förutsätter (återigen dumt, jag vet) att mätningarna som utförs när en biltillverka ska få sin bil helbilsgodkänd är minst lika stringenta. |
|
|
Ha ha. jag går nog mer på Patriks linje! Att det skulle skilja sig mellan två stillastående bilar är inte troligt. Det är ofta det står fel i VVs dokumentation. Om vi istället skulle granska källorna, kan du länka till siffrorna? I fordonsfråga på min 325d står det: Ljudnivå dB, vid körning: 74 Ljudnivå dB, stillastående: 79 min förra i princip samma modell, (dock 07) men utan taklucka har samma siffror. Så takluckan är det inte! |
|
|
Tja, min källa är samma som din, dvs fordonsfråga. Regnummer att undersöka om ni så vill (min copy-paste funktion kanske är sönder ;) ): 325 ci xDrive 07, dvs ej sportchassi (ej min bil dock, men identisk) 225 45 17 fao380 Ljudnivå dB, vid körning: 71 Ljudnivå dB, stillastående: 80 325 ci 07, ej sportchassi (kollat mot vin decoder) 225 45 17 fos950 Ljudnivå dB, vid körning: 73 Ljudnivå dB, stillastående: 85 Siffrorna är konsistenta för identiska modeller, jag har kollat upp runt tio stycken bilar. Intressant är att automatare har ännu lägre ljudnivå vid stillastående. Jämfört med siffrorna för din bil låter det ju rimligt att en diesel bullrar mer än en bensinare. Så som sagt, om siffrorna är korrekta så är det något som skiljer på bilarna. Utrustningslista för fos950: Extrautrustning Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S1CAA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES Dummy-SALAPA S249A MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL Multifunktion f ratt S3ACA TRAILER TOW HITCH Släpvagnskoppling S428A WARNING TRIANGLE Varntriangel och förbandspaket S431A INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D Innerbackspegel automatisk avbländade S493A STORAGE COMPARTMENT PACKAGE Förvaringspaket S494A SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER Stoluppvärmning förarsida/passagerar S4AEA ARMREST FRONT RETRACTABLE Skjutbart armstöd fram S507A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Parkeringsavståndskontroll (PDC), bak S521A RAIN SENSOR Regnsensor S534A AUTOMATIC AIR CONDITIONING Klimatautomatik S544A CRUISE CONTROL WITH BRAKING FUNCTION Farthållning med bromsfunkt. S563A LIGHTS PACKAGE Belysningspaket S663A RADIO BMW PROFESSIONAL Radio BMW Professional P7RSA COMFORT PACKAGE Paket Comfort Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S842A COLD CLIMATE VERSION Utförande för kallt klimat S850A ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT Extra-Export tankning S863A EUROPE/DEALER DIRECTORY Aterförsäljarslista Europa S885A SWEDISH/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET Bruksanvisning svenska S8SPA COP CONTROL Styrning COP slå igen Serieutrustning Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S255A SPORTS LEATHER STEERING WHEEL Sportratt läder S2C4A L.-A. WHEELSSTAR SPOKE 157 BMW LM-fälg stjärneker 157 S4BZA INT. TRIM FIN. TITANIUM LIGHT Innerprydnadslist, Titan ljus S4UAA SEMI-ELECTR. ADJ. BOTH FRONT SEATS Stoljustering delvis elektriskt S502A HEADLIGHT WASHER SYSTEM Stralkastarspolare S520A FOGLIGHTS Dimstraalkastare S522A XENON LIGHT Xenon-Ljus S548A SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING Kilometerräknare S851A LANGUAGE VERSION GERMAN Sprak tyska |
|
|
Vidare undersökningar: Detta fenomen gäller även för E61. 525i aut 06 (XLD941) 71 och 83 dB. 525xi aut 06 (PMS969) 69 och 81 dB. Jag har diskuterat detta med en kollega som jobbat med konstruktion av 4wd-system och han menar att avgassystemen kan skilja sig åt. Jag har jämfört på realoem, men dock inte hittat några skillnader på avgassystemen gällande E92. Undersökningarna fortgår, men jag tror inte längre på att värdena är felaktiga. Jag tror vi kan konkludera att där är skillnader på bilarna och att xDrive-bilarna är lite tystare. Bara att tacka och ta emot antar jag :) |
|
| Notera att i E61-fallet ovan var den TYSTARE bilen reggad med däck med LÄGRE profil. Skillnaden är alltså än större om vi jämför bilar med identiska däckdimensioner. | |
|
Om vi nu förutsätter att mätningarna är gjorde på ett korrekt sätt så återstår att hitta skillnadskällor i själva bilarna. En fråga - sitter avgasrören monterade lika på bilarna som mättes - är det avgasrör på ena sidan eller på båda? Enkelrör eller dubbelrör? Ser bilarna likadana ut på undersidan eller gör avgasrören någon extra krök runt någon del som har med 4wd att göra? Är det exakt samma avgasssytem/ljuddämpare hela vägen enligt realoem - där kan ni få forska vidare och rapportera här. Finner ni inte några skillnader där så får jag väl tänka ut flera ifrågasättanden som ni får roa er med. Jag källkollar inte era påståenden ovan utan litar på dem. Men som sagt att någon knappat i fel siffror (mänskliga faktorn) vid första intypning är inte helt osannolikt heller. Vem gör dessa tester? Är det BMW själva (som har intresse av låga värden) eller är det oberoende mätfirmor, typ SBP, statens provningsanstalt eller DNV? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Identiska bilar :) Har forskat på realoem, avgassystemen är som jag skrev ovan identiska. Återstår att skyddsplåtar eller dylikt som ska skydda mot värme etc har en bieffekt: de dämpar ljud. Att någon ska ha skrivit in "liknande" fel på både 3-seriebilar och 5-seriebilar är väl ganska långsökt? Vet ej vem som gör testerna, men BMW har väl inte intresse av lägre siffror på xDrive än på "vanliga"? Jag ska försöka rota fram Teknikens Världs chassiritningar på en rwd och en xDrive för att kunna jämföra. |
|
| Har nu jämfört alla tester jag har hittat på Teknikens Värld, och det veeeerkar som om att jag har hittat skillnaden: Det sitter plastsjok under motor och växellåda på xDrive (i detta fallet 325i), som det inte verkar göra på bakhjulsdrivna modeller. Notera att det som jag nämnt tidigare inte är någon skillnad på 08or och uppåt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.