AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
18.114

Sommarbil för 150k

Sida 1 av 4
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Kära vänner,

Har fått till uppgift av en kompis att hitta en sommarbil för max 150k, max 10 år och gärna cab. Har panelen något bra tips? Bakhjulsdrift och lite power är ett plus men det behöver man väl inte nämna på detta eminenta forum? =)
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Någon som har något att säga om Alfa Spider?

Länk
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Alforna är ju väldigt framhjulsdrivna, om du inte hittar en Q4. Tror alla Q4 kom med GM-sexan. Mer pulver men rätt slätstruken motor. Motormässigt är de äldre Alforna roligare, dvs fram till 916-serien av GTV och Spider som fortfarande hade busso-sexan. De finns dock endast som fwd.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
En fräsch Miata eller en inte fullt så fräsch Boxter skulle jag satsat på.

Några wildcards är Nissan 350Z, har inte kört den själv men man sitter som en Gud i dem :-)
Om kompisen är mer av en posör så kanske en MB-plåtcab kan funka också? En Honda S2000 är också en rolig bil om kompisen gillar att varva.

Alfa känns som en dyr inträdesbiljett till verkstaden och om det är apdrift som gäller kan h*n ju lika gärna köpa en Saab-cab... De håller nog värdet bättre också :-)

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
En gammal 911 känns ju klockrent. Typ Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sorry, max 10 år. Äh, skippa det. Det blir inte så roligt för 150k och max 10 år. Köper han rätt ex av 911:an så får han dessutom pengarna tillbaka när han säljer!

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Hehe..

Alfan charmar ju men är ett osäkert kort som sagt. Jag har fått uppfattningen att Spider är bakhjulsdriven!? Eller står det bara galet i annonserna? Men tack Lus för tipsen angående Alfan.

Jag frågade om S2000 var ok, men han tyckte att de var så fula bakifrån... Men han borde kanske provköra. 350Z... ska höra. Synd att alla Japsar ska vara så extrema.

En annan kompis har en SLK 350 och jag vet inte om sn 250 skulle vara aktuellt. Lite mycket glidarglitter kanske?

Z4'an är ju ett säkrare alternativ än Spider men jag gissar att man får gå upp i mil och skick då. En 3.0i hade nog suttit fint.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
En kompis hade sin Z4 3.0Si svensksåld, lågmilad och hyffsat utrustad ute för runt 200 i somras. Fick bud på som högst 175 tror jag, så han behöll. Tror inte det är orimligt att hitta en till våren för runt 150k.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Håller med Acey! Den där hade varit något.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag tror en Z4'a känns modernare än en tidig Boxster i inte fullt så fräscht skick även om det helt klart är en körmaskin. Ser ut som man ska leta fram en 3.0 för 150k. Kanske kan pruta nu innan våren.

Några speciella krav man bör ha på en Z4'a?
Duger standardstolar eller ska man ha sportstolar?
Jaguar XK8 alt. XKR? Låga driftskostnader och hög komfort är fördelarna, mer åka än köra dock om man jämför med busbilar som Miata och Porsche.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Lite olika förslag

BMW Z4 3,0
Boxster
Mercedes SLK 320
Mercedes CLK 320/500
Honda S2000
Mazda Miata (den nya)

-------
//Lövet
Honda S2000 är en riktig körmaskin. Fantastisk att köra och inte allt för dyr att äga.
Som andreas_lofgren skriver så finns det många härliga bilar som nu går att få till vrakpris. Jag skulle titta på Boxster's eller S2000. Två enligt mig helt fantastiska bilar!
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Grymt!

Det hade självklart varit riktigt kul att hitta den rätta Boxstern. Helst en Boxster S då priserna inte skiljer så hemskt mycket. Vi får nog även åka och titta på en S2000 att jämföra med. Miatan har jag hört att den också ska vara riktigt rolig men det känns som den går bort. Hamnar tyvärr på Uncool wall både för honom och mig.

Jaguar var han dock positivt inställd till och skulle kolla närmare på dom.
En Boxster blir väl lite svår om man ska hålla sig till max 10 år och max 150k? En sån vore dock mitt förstaval om jag skulle köpa bil efter ungefär dom förutsättningarna.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Visst är det så. Han verkar dock vara flexibel om rätt bil dyker upp. Drömmen är ju att hitta en -03'a i och med faceliften men jag tror inte att han sträcker sig så långt utan kanske en -00 + nåt år framåt.

Lite oväntat är dock att få säger så lite om Z4'an. När jag köpte min stod det mellan Boxster S och Z4 för min egen del men här nämns S2000 och Miata oftare?

Borde bli högljudda protester på detta forum men S2000 kanske är vassare?
Jag sitter och funderar lite på samma sak som din polare, dock har jag kanske 180k+-10k. Hade tänkte mig att göra mig av med e92-coupen till våren. Jag skulle tveklöst köpt en Boxster om det inte vore för driftsäkerheten på 986 (ims). Har läst på Porsche.nu där den här typen av haverier inte är helt ovanlig och med katastrofala följder som innebär motorbyte. Inte särskilt kul att hosta upp 100-150k för detta, eftersom motorförsäkring slutat gälla. Är inte du heltsonika samma användare som på Porsche-forumet som har råkat ut för motorbyte på din?

Den något svajiga driftsäkerheten gör att det lutar åt z4. Tycker personligen både miata och hondan inte känns särskilt spännande.
Jag har hängt på porscheforumet i några år och påstår nog snarare att ims-haveri är ovanligt. Men väldigt livligt diskuterat...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag tror det ligger så självklart i luften på nåt sätt med Z4an här att det blir lite roligare att nämna andra alternativ. Jag har själv ägt en Z4 och det är en oerhört kompetent och problemfri bil för de pengarna. För 150k får du en 3,0 i kalasskick.

-------
//Lövet
GE: 996orna verkar mer drabbade men skulle jag köpa en Boxster skulle jag inte kunna slappna av på samma sätt som med en Z4. Det kanske är väldigt överdrivet men är det någon som råkar ut för så kommer det garanterat vara jag ;)

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Superstar: Det stämmer. Jag heter heltsonika där också.

När det kommer till IMS-problem så är 986 och 996 nästan identiska till utförandet. Det är bara cylindervolymen som skiljer sig. Nästan alla delar är gemensamma och det är bara från dörrarna och bakåt bilarna skiljer sig samt att motorn sitter där bak på 996'an.

Ska man ha bort IMS-problemet helt får man gå på Turbo eller RS som jag har förstått det då dessa motorer kommer direkt från racingvärlden.

Angående min bil vet jag inte om det var IMS som var problemet då det var tidigare ägare som förlorade kompet på halva motorn. Motorn är därefter ersatt med en ny uppdaterad version (tror sista utförandet kom 2006 för 986). Det hela gick på försäkringen för den tidigare ägaren men kalaset blev inte billigt =)

Pga de höga kostnaderna har problemet för alldeles för stora proportioner. På Porsche-forumet är det väl bara jag som har ny motor men som inte är garanterat relaterat till IMS. Den som vill läsa på om IMS har ett par dagar läsning framför sig men jag skulle absolut inte oroa mig för det problemet om man bara servar bilen enligt boken. Skulle jag någonsin byta koppling skulle jag dock se över IMS samtidigt. Nu byttes min koppling i samma veva som motorbytet så det är högst oklart om jag någonsin kommer behöva bry mig. Jag ser dock till att kolla oljefiltret vid service men det bör man kanske göra på de flesta bilar.

andreas_lofgren: Är det någon speciell utrustning man bör ha i en Z4'a?
Jag har bara kört 3-serie innan och är inte alls insatt i Z-världen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.