|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Tack Jerry! Jag är så otroligt förtjust i svarta E38:or med snygga fälgar, kan inte hjälpa det. Jag tog några bilder av bilen med mobilen, men det var i skymning och då märks verkligen mobiltelefonernas mycket kompakta och därmed begränsade optik. Jag har en HTC Desire HD, men inte ens den har någon bra optik, och det är väl kanske inte så konstigt med tanke på att den bara är typ 10 mm tjock. Bilderna blev rena smörjan, jag återkommer när jag får den på bild med en riktig kamera. Ikväll är det hockey, VM-final Sverige - Ryssland i junior-VM. Heja Sverige !! :) |
|
|
Lasse, tar du några bilder på din inredning kan vi lätt se vilket läder din bil har, standardläder Montana har längsgående sömmar i mitten av sittdynan, vilket Softläder Nappa saknar. Det senare är väldigt ovanligt i 740, jag har nog bara sett en sådan med det, däremot vanligare i 750. Utökat Montanaläder finns ju också, det var ju standard i 750. BMW CS #5139 |
|
| Jag är oxå tillbaka. Blev en faceliftat 735ia med en del utrustning igår. Men saknar dock avbländbara backspeglar. Men det gör inte så mycket då jag har tidigare bytt fyra st såda backspeglar på tidgare bilar.....o det är ju inte gratis. Men visst är dom bekväma...Nu kommer det bli lack jobb ganska omgående då den har tyvärr får lite E38 rost. Men annars går den riktigt fint och har mycket fin inredning. Frugan blev dock lite häpen då det började "röra" på sig under rumpan då massagen knappen var aktiverad =). | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Härligt att se att det finns folk som räddar livet på en utav världens bästa bilmodell! Finns det någon årlig E38 träff i Sverige? Hade varit riktigt kul :D |
|
Jobbig tråd, nästan så jag blir sugen på att behålla min E38... :-) men kan inte leva utan en häftig motorcykel och orkar inte jobba 24/7. BMW 4 Life |
|
|
Angående bensinvärmaren så har jag själv tömt batteriet otaliga gånger trots ett ganska nytt 110ah Varta batteri. Bensinvärmaren slår av när spänningen börjar bli för låg men när det är kallt ute är batteriet ändå alldeles för svagt trots att spänningen kan vara rätt hög. Ironiskt nog efter ett misslyckat startförsök plingar det till i telefonen och så står det ladda batteriet, lagom kul när man är stressad :D Har själv fjärrkontroll till min bil och använder den dagligen men tyvärr ser man inte på fjärren om värmaren kom på eller ej vilket den ibland ej har gjort. Tror att fjärrstyrd värmare var tillval och isåfall räcker det ej med att köpa endast fjärrkontrollen. |
|
|
Jag ska ta en bild när jag får bilen, men jag är rätt säker på att det inte är den längsgående sömmen i mitten. Och lädret är så himla mjukt både fram och bak så det måste vara softläder nappa! Vi får se... :) Det är ju en iL, kanske det var standard på lång-varianten? Tack för input om värmaren också. Jag lär installera en permanent CTek-laddare i min 740, med DEFA-sladd i fronten. Länk |
|
|
Lasse-SL 500: Jag har också haft en IL 97a, även jag har bestämt för mig att jag inte hade någon söm i mitten. Skinnet var mycket mjukt och fint. Kan det vara så att softläder är standard på IL? Kungliga bilar för lite pengar är det hur som helst! Det extra utrymmet i baksätet på IL gör en hel del för komforten där bak. Farligt att läsa dessa trådar, gick genast ut på Blocket och började kika på 740 :) vi har dock redan 3 bilar så jag gissar att det blir en tuff förhandling med regeringen:) |
|
|
Jag lånar den underbara E38 tråden ang Ctek och motorvärmare, vet ni någon modell av Ctek som startar aut och inte behöver fysisk knapptryckning för att ladda? Mina Ctek behöver jag välja laddläge på :-/ Eller någon annan laddare som kan byggas in? Tänkte göra det på min X5a som används vintertid o korta sträckor ibland... "BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den" Mvh Jocke W |
|
|
Jocke: jag kan kolla hur det är inkopplat på min X5:a. Den har ju en CTek permanent monterad. CTek är ju översköljningssäker, och den sitter fastmonterad högt upp i motorrummet, på förarsidan nästan upp mot torpedväggen så den är helt skyddad mot vatten. Den startar direkt, jag behöver inte göra något annat än att sätta i DEFA-kabeln. Daniel: jag tror du kan ha rätt där, softläder i iL-modellerna. :) När man talar om E38: vi ser just nu Mission Impossible 3, och vilka bilar dyker upp som förföljer agent Hawke? Jo, E38:or.... |
|
|
Lysande Lasse!! De är precis så jag vill ha de, bara jacka i kabel å sen laddar den :-) Tack på förhand! "BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den" Mvh Jocke W |
|
|
Nu är jag säker, det ÄR softläder nappa i bilen. Jag har bilder men AP är ju textbaserat - jag vet inte hur man får in en egen bild här? Den enda knapp jag ser i verktygslisten är "Kom ihåg lösenordet" - ingen knapp för att lägga in en bild. Märkligt att det står standardläder enligt BMW, men det är nappa. 19000 mil har bilen gått. CTech: hade inte du en Ninja? Mycket vassare än så blir det inte - bara jäkligt mycket dyrare! Jag har själv en Ninja ZX9R -02 lackad i Lamborghini Arancia Atlas orange, och jag är enormt nöjd med den. Jag har haft en del ännu vassare (och dyrare) hojar, men jag tyckte inte det var värt det - och inte lika kul som ninjan heller. Den är kompakt, lätt, snabb och billig att äga. Dessutom låter den himla skönt med slip-on från Yoshi och lite trim - perfekt hoj för mig som är något av en bullerknutte. :) Jag har hojen mest för att pendla till jobbet på sommaren. Perfekt här i Tjockholm där det är såna himla trafikstockningar, men det är kul att dra iväg med polare och låta hojen sträcka ur lite ibland... Ninjan gör bortåt 300, åtminstone över 260... fråga mig inte hur jag vet - jag bara vet det... Behåll E38:an tycker jag, men det är ju lätt för mig att säga som vet hur mycket jag ångrat att jag sålde min förra... |
|
|
Hehe Ninjan tillhör någon annan. Jag bara lånar den. Håller med om att det är mer power än jag behöver men jag vill gärna ha en cykel utrustad med ABS och gärna lite "större" sport-touringbetonat så jag kan köra längre än 30 minuter åt gången utan att benen krampar. Något i still med BMW K1200, både S och R versionen är mycket snygg tycker jag. Vi får se hur det slutar om jag inte skulle hitta någon som vill lägga upp rimlig mängd cash behåller jag E38:an med glädje men får spara ihop pengarna till cykeln. Din tråd gör inte saken lättare :-p, blir nästan typ sugen på att köpa en "vinter" E38 trots 3 bilar i garaget redan... BMW 4 Life |
|
|
Jocke W: CTek-laddaren är fastskruvad högst upp på sidan av motorrummet. 220v är taget från DEFA-kontakten (den vanliga kontakten är klippt och ledarna fästa vid DEFA-anslutningen). I och med att laddaren alltid är ansluten till batteriet så "minns" den inställningen (12V laddning bil), drar minimalt med ström för att hålla lysdioden tänd. Jag ska kolla mer i detalj hur det är draget när jag får in bilen i värme nästa gång, just nu är det -8 här. :) En anledning att jag aldrig haft problem med att bensinvärmaren laddar ur bilen, är säkert som tidigare sagts, att jag har laddare permanent ansluten via DEFA och tillgång till elurtag. |
|
|
Lasse: Underbart tack! Vilken modell av Ctek är det? Mina zaphir 45 behöver knäppas igång vid laddning... "BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den" Mvh Jocke W |
|
|
Nu fattar jag, slarvläste där :-o iom 12v matning så kommer den ihåg:-) TACK! "BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den" Mvh Jocke W |
|
|
Stämmer, i och med 12v-anslutning så kommer den ihåg. Det är inte en Zaphir 45, men en snarlik. Samma symboler: Off, MC, Bil, Vinterladdning. Kan man lägga de 4-500 som laddaren kostar så är det en klockren lösning på vintern tycker jag - bara i med DEFA-sladden när man parkerar. Dessutom är DEFA:s laddare mycket dyrare, kring 1500-2000, och lär ju vara en sämre laddare än CTek. |
|
|
Grattis till sjuan! köpte själv en E38 för några veckor sen och håller med om att maken till bil för investerade pengar går nog inte att finna! Att kosta på en sådan här bil kan vara lite surt då notan lätt springer iväg mot samma belopp man köpt bilen för men det är dom värda. För med rätt underhåll så brukar det ändå vara gratis mot vad man får för pengarna. Lycka till och ser fram emot bilderna! Ps. Lade upp några bilder på min bil idag, dock med dålig mobil kamera men ändå;) kika i galleriet. |
|
|
Så här ser utrustningslistan ut. Notera att det står STANDARDLEDER, men det är mjukläder i bilen, dessutom utökat (på instrumentbräda och dörrhandtag). :) Typ Wert Typkod GJ81 Typ 740IL (EUR) E-modellserie E38 (2) Serie 7 Typ LIM Styrning LL Dörrar 4 Motor M62 Cylindervolym 4.40 Motoreffekt 210 Motor HECK Växellåda AUT Färg COSMOSSCHWARZ METALLIC (303) Stoldynor STANDARDLEDER/SCHWARZ (N6SW) Produktionsdatum 1996-06-13 Extrautrustning Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S216A SERVOTRONIC SERVOSTYRNING-SERVOTRONIC S320A MODEL DESIGNATION, DELETION Bortfallat, modellbeteckning S352A DOUBLE GLAZING Dubbelt isolerglas S416A SUNBLINDS Solskyddsgardin bak sidleges S423A FLOOR MATS, VELOUR Inlaeggningsmatta velours S428A WARNING TRIANGLE Varntriangel och förbandspaket S430A INT/EXT RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE In-/utvänd. speglar m. nedbländ.autom S494A SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER Stoluppvärmning förarsida/passagerar S496A SEAT HEATING FOR REAR SEATS Sätesuppvärmning bak S500A HEADLIGHT WASHER SYS/INTENSIVE CLEANING Strålkast.rengör.anl/intensivrengöring S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Parkeringsavståndskontroll (PDC) S522A XENON LIGHT Xenon-Ljus S534A AUTOMATIC AIR CONDITIONING Klimatautomatik S536A AUXILIARY HEATING Parkeringsvärme S670A RADIO BMW PROFESSIONAL Radio BMW Professional RDS Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) L801A GERMANY VERSION Landsförande Tyskland/Österrike Serieutrustning Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S202A STEPTRONIC Steptronic S214A AUTOMATIC STABILITY CONTROL+TRACTION Automatisk stabilitetskontroll (ASC+T) S220A SELF-LEVELING SUSPENSION Nivaareglering S284A LT/ALY WHEELS ELLIPSOID STYLING 46 BMW-LM-fälg i BMW-styling S431A INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D Innerbackspegel automatisk avbländade S438A WOOD TRIM Ädelträutrustning S459A SEAT ADJUSTM., ELECTR. W. MEMORY Stolsjustering elektrisk med memory S548A SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING Kilometerräknare S806A 3RD STOP LIGHT Tredje bromsbaklykta |
|
|
Några bilder (av dålig kvalitet) med en mobilkamera, men de är de enda jag har så länge. Bilen står och sover i ett garage i väntan på våren. Det förvånar mig förresten att det inte finns något enkelt sätt att ladda upp bilder direkt på AP: [img]Länk [img]Länk [img]Länk [img]Länk [img]Länk [img]Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.