AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
25.442

Tillbaka till E38 igen - nu med en 740iAL - 96 :-)

Sida 1 av 6
Efter några år utan en E38 - jag sålde min svarta 740iA -95 för två år sedan - så är det nu dags igen: I'm back in business! :)

Jag har hittat en svart 740iAL -96 som behöver lite kärlek, men som också har en hel del potential. Ingen rost, fin i lacken.

Lång-varianten med kromlister.
Steptronic
Xenon
Svart buffelskinn med valnötslister
Elstyrt baksäte med värme
Komfortstolar
Telefon
Navi/TV
Stora stereon med CD-växlare
Taklucka
Rollos
Regnsensor
Farthållare
Automatiskt avbländbara speglar
Separat AC för baksätet
Fyra pipor bak (ganska diskreta)
Vita blinkers
Faceliftlampor bak

18" rondell 58, 8.5 breda fram, 10 tum breda bak

Bilen behöver en del reparationer, men jag tror den kommer bli fin!

Härligt att ha en svart E38 igen - det är så otroligt sköna bilar.

It's good to be back !!! :)
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Kul, Lasse! Finns det någon bild på pärlan? Vad fick du ge ungefär?

Jag jobbar vidare på min återkomst, blir nog tyvärr inte en 8:a med tanke på pendlingen... Fast som andrabil... Eller 750.. *dräggel*... :-)
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Härligt, upp med bilder och en blogg :-)

BMW 4 Life
Tack, jag är jätteglad. Vet inte vad det är med dessa bilar, men jag gillar dem instinktivt . Tycker fortfarande att de är förbaskat snygga (om de är i rätt skick) och härlig kvalitet. Otroligt skön känsla i dem.

Bilder ska jag klämma upp.

Jag vill gärna hålla köpeskillingen lite för mig själv, men det var ungefär som de brukar kosta, dvs sanslöst mycket bil för pengarna.

I min sitter en M62 V8, och den har utökat skinn - dvs mjukskinn även på instrumentbrädan och i dörrarna (handtagen). Och utökad belysning i kupén, men "mysbelysningen" i C-stolparna.

Jag gillar också V12, men enbart för dess mjuka gångkultur. M73 är ju tyvärr en ganska gammalmodig konstruktion med två ventiler per cylinder, och ganska mycket högre bensinförbrukning än V8:an. M62 passar mig bra.

Har jag tur så sitter det en bensinvärmare i bilen, men det är enbart plus isåfall. Fjärren till värmaren är i varje fall inte kvar, men menyn på skärmen nämnde "Standheizung". Det kan ju vara så att det bara är ventilering av kupén, jag vet inte.

Hur pendlar du? Om det är ren landsväg går ju en 740 på strax under litern. 728 säkert en deciliter mindre. Vet inte om Dr Tinnitus är kvar, men han körde sin 740iAL under 0.9 (har jag för mig) från dalarna till tjockholm.

Jag skulle oerhört gärna vilja ha svarta konturstolar i den. De hade jag i min förra, och de är oslagbart sköna att sitta i anser jag. Men komfortstolarna är inte så tokiga heller.

Som sagt, en del reparationer behöver den - men inga stora saker.

It feels good to be back in black !! Lasse utan en svart E38 känner sig lite vilsen... :)
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Härligt! Ja E38 är galet sköna bilar! :-)

"BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den"

Mvh Jocke W
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Står det Standheizung så har du värmare.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Tips, kolla så du har friska batterier innan du kör din Standheizung...den drar seriösa mängder med ström när ventilationen i bilen börjar jobba.

BMW 4 Life
Tack för tipsen, och hoppas ingen tog illa upp för att jag kallade M73 gammalmodig. Det är ju en grym maskin, mer kraft än M62. En sån här bil har man ju inte för att spara bensin....

Min bil har haft samma ägare sedan 2002, men den kommer kräva ett antal tusenlappar för att komma tillbaks i form, så det inte ett drömskick på den. Men, den är rostfri, har rätt färg och ganska mycket utrustning. (inga serveringsbrickor och inget kylskåp dock). Jag kommer att ta väl hand om den.

Man borde ju ha huvudet undersökt egentligen. :) Härliga bilar, det firar vi med Transporter:

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Hehe nej Lasse vi tar inte illa upp. Vi vet att du bara är lite avis på oss som har 4 burkar till under huven ;o) Men seriöst så är M62 en riktigt grym motor med riktigt fint ljud. Min tolva hör jag ju aldrig då jag gubbkör bilen de få mil som jag gjort med den.

Transporter passar helt rätt i E38 stunder. :-)

BMW 4 Life
Jag är så nöjd att äntligen ha en svart E38 igen! Det var den bästa bil jag haft hhittills, krånglade nästan aldrig under de sex år jag hade den förra. Vi får väl se om det blir lika kul med denna?

Ursäkta f.ö. min spontana ursprungliga trådtitel "I'm back!", tack för att mod ändrade titeln till något mer informativt. :)

740iL heter den tydligen hos BMW, inte iAL.

Jag kollade nyss med BMW, och den har bensinvärmare på utrustningslistan, "Standheizung". Det var ett trevligt plus. Även om den inte fungerar så borde man ju kunna få igång den.

En märklig sak är att enligt BMWs utrustningslista så är den standardmässigt utrustad med "Standadrleder/Schwarz (N6SW)". Men jag är helt säker att det inte är det "vanliga" så kallade Montana-lädret i bilen, utan det mjukaste lädret. Förutom att man känner att lädret är mycket mjukare så syns det på sömmarna också. Dessutom har den hela instrumentbrädan plus handtagen på dörrsidorna och andra smådelar klädda i mjukläder. Var det verkligen standardutrustning på lång-varianten från -96 ?

I utrustningslistan stårt t ex S536 Parkeringsvärmare, men inget om mjukläder eller "utökat läder".
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
CTech: Oxå en M73 ägare som inte hör motorn pga gubbkörning(glider)..
Älskar verkligen den motorn, saknar gångkulturen i min nyare E65 med 8 i :-/

"BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den"

Mvh Jocke W
JockeW och CTech: M73 är top-of-the-line, vi vet. :) ;)

En fråga om bensinvärmare: jag har inte hämtat bilen ännu så jag vet inte om fjärren till bensinvärmaren finns kvar. Jag ringde nyss till BMW för att fråga vad en sån kostar och fick svaret 4 000.

Det var verkligen saftigt.

Då frågar man sig om man kan köpa en fjärr från en skrot? För fjärrren måste väl paras ihop med bilen? Är det någon som vet hur det fungerar?
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Inga problem du kan köpa en fjärr på skroten om du lyckas hitta en sådan. Sedan är det bara initiera och starta med fjärren om värmaren i bilen är okej. Min fjärrkontrol ligger i bilen men jag har helt ärligt aldrig haft nytta av den, bara vetskapen om hur mycket ström som går åt gör att jag avstår. Har du inte bilen uppkopplad i garaget skulle inte jag köra med det så mycket om du inte vill riskera obehaglig överraskning med strömbrist och startproblem.

BMW 4 Life
Tack för tipset, jag ska kolla på skroten. 4000 för något som borde kosta 400 känns galet överprisat. Alternativt hitta den i Tyskland där priserna inte är lika galna som här.

Jag har värmare både i X5:an och 540:in. 540:ns strejkar men X5:ans kör jag ofta och länge utan något problem med batteriet. Men den har å andra sidan också elektrisk DEFA med inbyggd permanent CTek batteriladdare - så fort DEFA-kabeln är i så laddas batteriet.

Kanske därför jag inte haft något problem? Med tanke på ditt nick här så borde väl du också ha en permanent laddare? ;)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Är den inte så smart den fabriksmonterade värmare, att den inte går om inte batteriet har spänning nog till att kunna starta senare?

Det gör E61'an iaf. ;-)
Jo, de har mig veterligen spänningsskydd - värmaren går inte om batteriet är svagt.

Men batterier kan vara luriga: om batteriet är riktigt dåligt kan det nog ge tillräcklig spänning i början men sedan hastigt laddas ur. Då är det dags att byta batteri.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Lasse: Har faktiskt två CTEK laddare tom :-D det stora problemet är att jag är en "fattig" knegare än så länge, bor i en hyreslägenhet och garaget har inget strömuttag och det är strängt förbjudet för hyresvärden att montera, man blir av med garaget om de upptäcker det typ... Där E38an står finns ström men det är avställningsplatsen så där kommer inte funktionerna till någon nytta alls. Värmaren kanske är smart men i kombination med korta och få körsträckor om året så får batterierna aldrig tid på sig att bli maxade de få sommartimmarna som hon körs. Mitt inlägg om ström var mest riktat till Lasse som jag antar kommer köra med sin E38 när det är kallt också.

BMW 4 Life
CTek: tack, då fattar jag. Trist att det inte ens tillåts att dra ström till garageplatsen, skandal tycker jag. Hoppas du hittar ett bättre garage / lägenhet i framtiden.

Jag är inte heller så vansinnigt rik, men jag har turen att bo i en villa med eget garage (kallt visserligen). Det ligger en bit norr om Stockholm, inte särskilt centralt men det är riktigt skönt att slippa idioter till hyresvärdar som har dålig service - att få sköta sig själv utan att någon lägger sig i. :)

Jag har dragit ut ström i ett skyddat urtag i uppfarten också, och brukar koppla in bilen med DEFA-sladden när den står där. Inne i garaget står min SL 500, så E38:an får nog stå ute.

Tanken är nog att göra samma sak med E38:an, koppla in en DEFA med kupévärmare och permanent laddare när bilen står här hemma, så man alltid har fulladdat batteri när man är borta.

En CTek-laddare kostar ungefär 500, lite DEFA-kablar ungefär en tusenlapp. Så för 1500 plus lite eget arbete har man en bra installation. Det är värt det i längden tror jag, alltid varmt och batteriet håller dubbelt så länge.

Jag arbetar ute hos olika kunder, och får som konsult alltid stå på kalla och blåsiga parkeringsplatser där ingen anställd vill stå - då är det grymt skönt med bensinvärmare!
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Detta batteri skulle jag varmt rekomendera, jag har inte haft ett enda problem sen bytet trotts att det blivit väldigt mycket korta sträckor. Min kollega har ofta problem med sin 728 där det sitter ett "vanligt" batteri, han har bytt batteri men snålat och köpt ett vanligt blött batteri !

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Jag håller med, AGM är nog det bästa för E38, har diskutterats i en annan tråd. Jag har ett sådant fast "dyrare" samt ett vanligt ovanpå då två AGM inte fick plats i batteribanken.

BMW 4 Life
välkommen tillbaka :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.