|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har följt Cayennes prisbild som sjunkit som en sten de senaste åren. Annonseras i Sverige från ca 160 000 kr för 2003or. Min undran är hur man kan gissa att Panameras prisbild kommer se ut för beganade bilar om sådär 4-5 år? Har själv inga siffror men antar att Panameras försäljningsvolymer är ganske mycket mindre än Cayenne. Vad tror ni, hur kommer en 7-8 år gammal Panamera värderas på Blocket i framtiden? | |
|
Tror det snittar 50-100k för mkt just nu, då det är väldigt lite rörelse på bilarna som ligger på Blocket. Inom 1 år borde den första för styva 500k ha kommit ut på Blocket - så jag tror de följer en normal bils värdefall. Precis som jag sett att 911orna också börjat göra - dvs 50% på 3 år. Detta förutsätter givetvis att bilarna rullat något, de med lågmilare får drömma ett tag till om att få sin bil såld. Porschar verkar plana ut vid ca 4-5 års ålder - innan dess är de inte en så god investering som många tror. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
| I långa loppet tror jag Panameran behåller värdet betydligt bättre än Cayennen - det är en bil som många vill ha, helt enkelt....inkl undertecknad :) | |
|
Jag hoppas på samma fria fall i andrahandsvärde för Panamera som är fallet för Cayenne. Det är ägarnas straff för att ha köpt en så fullständigt gräslig bil. ------- //Lövet |
|
|
Jag pratade med en säljare som sa att Porsche-finans (VW-finans) sedan en tid tillbaka slutat erbjuda 60% restvärde på vissa modeller (jag tolkade det som merparten). Jag misstänker att Panamera kommer vara den Porsche som har svagast andrahandsvärde bland nuvarande modeller. |
|
|
Jag tror nog att Panamera kommer bli en eftertraktad begbil framöver. Hade själv lite svårt för designen till en början men tycker bilen blir snyggare ju mer man tittar på den. Provkörde en turbo och kan bara säga att det är en sjuhelvetes trevlig kärra. Skulle kunna tänka mig en sådan i framtiden. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Är det någon som har totala tillverkningssiffror mellan Cayenne VS Panamera per år? | |
|
Porsches försäljning 2011: Länk //RX300-03 och framför allt: 323i e21! |
|
|
mängd faktorer som avgör. *Utbudet *vilket land den är tillverkad i *intresset *leveranstid på ny *kvalitet *mm mm.... Men jag tror att den kommer hålla värdet ganska bra. Så som 911 |
|
| Fast en 911 håller knappast värdet speciellt bra... | |
| GE: Det vet jag inte om jag vill hålla med om helt. Titta på 993, tycker den har klarat sig alldeles utmärkt. | |
| Jo men tråden handlar om 4-5 år gamla bilar... | |
|
Ta en titt på en tidig 996 så tror jag poängen kommer fram tydligare ;) ------- //Lövet |
|
|
Om man tittar på Rapide så har den haft ett katastrofalt andrahandsvärde jämfört med övriga Aston-modeller. En Cayenne, jämförelsevis, har ett bredare funktionsområde medan high-end exec sedaner inte riktigt har samma dragningskraft efter den första ägaren. Cayenne står för 50% av Porsches försäljning vilket väl skvallrar om att underlaget finns. |
|
|
GE: om nu tråden handlar om 4-5 år gamla bilar så vidhåller jag fortfarande att 911 håller priset bra eftersom då pratar vi bara 997. Lövet: Håller med om att 996 inte håller värdet bra alls men det var väl ingen entusiast som tyckte att det var en "riktig" 911. Men det är väl undantaget som bekräftar regeln. |
|
|
Bilar som man vet eller tror är dyra att underhålla rasar snabbt i värde; som Rapide och Quattroporte. Panamerans värde hänger på de nästkommande åren; visar den sig vara på Porschenivå så skall det säkert gå bra. (Även om undertecknad tycker att den utseendemässigt inte ser speciellt aptitlig ut) ---- BMW CS #6212 |
|
| A_Persson : Med tanke på prisbilden på beg 997 så tycker jag det ser ut som att 997 kommer att göra precis samma värdemässiga resa som 996. Man köper idag en tidig 997 för en bit under 400k och en turbo för runt 500k. Det kallar inte jag att hålla värdet bra iallafall men då ser vi väl bara olika på saken. | |
|
Om inte 996 är en "riktig Porsche" då lär väl inte Panamera vara det? ;-) Jag tror själv på fritt fall i andrahandsvärde och det är verkligen ingen högoddsare - kolla S-klass, 7-serie, Quattroporte, A8, M5. Ingen av dem är annat än svindyr i värdeminskning. Stora sedaner med törstiga bensinmotorer rosar oftast inte begagnatmarknaden. ------- //Lövet |
|
|
Lövet: Jag skrev riktig 911 och det finns det fler som tycker att den inte är. GE: Det är kanske som du säger att 997 kommer göra samma resa som 996 men jag tror att den kommer plana ut och sluta tappa. |
|
Verdi |
Dyra bilar kommer alltid att dyka snabbt och hårt. Varför? De som har råd att köpa en begagnad bil för säg 750' har oftast större lust att köpa en ny för dryga miljonen så att de får den som de vill ha den, och dessutom sprillans ny. För den gruppen köpare är incitamentet att spara t ex 300' inte tillräckligt stort. I regel. Och därför hamnar värdet snabbt ner mot nivåer där folk med lite mindre pengar som inte ens funderar på att köpa en ny har råd. Dvs under 500'. För en som köper t ex en Passat så är kanske 50' tillräckligt för att välja en begagnad istället för en ny. Dvs en begagnad för 250' istället för en ny på 300'. Dels pga mindre krav men även för att 50' är mer pengar för den personen än 300' är för den som köper en ny miljonbil. |
|
Var inne på Porsche i andra ärenden idag.. ;-) Och diskuterade lite då kring Panamerans position, och fick mer eller mindre bekräftat mina siffror ovan. Många Panameras ligger med en restskuld kring 450k och ca 1 år kvar på kontrakten. Jag ogillar miljötalibaner - skarpt. /Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.