|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Definitivt batteriet som är dåligt uppladdat eller i dålig kondition. En biltematest för 40:- njae. | |
|
Vi är åtminstone två som drabbats av detta problem och som löste det genom batteribyte. Läs denna tråd: Länk |
|
|
Så ni menar på att om jag byter batteri borde det vara nog ? Felkoden har försvunnit dock och bilen har gått felfritt i 2 dagar nu peppar peppar. Behöver jag programmera batteriet hos BMW eller räcker det med att jag bara byter till samma styrka på batteriet som sitter i nu ? Några batterier att rekommendera eller jag ska köpa direkt från BMW ? Tycker det känns konstig liksom om batteriet nu är dåligt borde inte bilen vara sten död efter att den dött eller ? ser heller inget Increased battery discharge while stationary på färddatorn ? Bilen har startat kanon i 2 dagar och den står ute i kylan över natten? Tackar för era svara har varit till stor hjälp då jag kunnat utesluta en massa saker utan att bli "rånad/blåst" på massvis med pengar på BMW service än så länge. BMW = BRING ME WOMEN |
|
|
Se till att ladda upp batteriet med en bra laddare innan du köper ett nytt... En C-tek-laddare kan tyckas dyr, men den lönar sig i längden. Ett nytt batteri är inte gratis, särskilt inte om du köper hos BMW. Om du behöver programera om elektroniken eller inte när du byter till ett nytt batteri med samma kapacitet som det gamla, tvistar de lärda om - det finns i alla fall flera som inte gjort det och fått det att fungera klanderfritt. BMW har bra batterier men du kan köpa minst lika bra för betydligt mindre pengar hos fristående reservdelshandlare - köp kvalitet som t ex Exide/Tudor (samma tillverkare men olika namn) eller Varta, så är du "safe". Tre olika batteritester: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag tycker att du köper en nytt batteri utan att ens fundera. Senario 1 Du laddar ut batteriet funkar bra i någon vecka för att paja igen ? eller laddar ur sig ! Ett batteri klarar ca 5-6 år max. Bilen du äger är känslig och behöver rätt spänninghela tiden. Ett nytt batteri är en självklarhet, slipper du få problem framöver. hmm köp batteri i någon reservdelsfirma typ meca bds autoexperten men inte meko då de har global vilket verkar ha sviktande kvalitet enligt tester senaste åren. Satsa på Varta/tudor Exide=tudor Det är Bds som har båda dessa märken. Råkar vara så att jag jobbar på en reservdels firma :) så kan hjälpa till lite ;) |
|
|
Jag hade samma problem, till och från. För mig löste det sig efter batteribyte. Innan batteribyte så laddade jag regelbundet med C-tec laddare men till slut så måste jag alltså byta batteri. så här skrev jag i höstas tråden som jag tidigare länkat till: "Jag bytte till ett Tudor High-Tech TA1000 (jag vet av erfarenhet att det är ett mycket bra batteri med lång livslängd!) som har klart bättre köldstart-effekt än original. Det har även lite högre Ah än original men jag tror inte jag kommer bry mig om att omprogrammera någonting. Listpris på detta batteri är 1918:- inkl moms och inkl alla avgifter. Det går att pruta för jag fick det för 1500:-, trots att jag hade brådis och trots att jag bara kollade på ett ställe. Utan att veta så gissar jag att ett BMW-märkt batteri (s k "original") kostar mera. Jag är dock rätt övertygad att ett Tudor High-Tech är ett bättre batteri (?)." Jag brydde mig inte om att programmera och det har fungerat helt perfekt för mig i vinter. De tidigare problemen är som bortblåsta. Av vad jag läst i andra trådar så sparade jag minst 1500:- genom att själv byta till ovan batteri i stället för att lämna in och få bytt till ett BMW-märkt s k originalbatteri, dessutom anser jag att jag fått ett betydligt bättre batteri. |
|
|
Jag vet att det har gått ett år sedan tråden startades men tänkte ändå ge ett fantastiskt tips: Se följande länk, den hjälpte mig när min 530 E61 inte ville starta. Hade exakt samma symtom som du. www.youtube.com/watch?v=ta0anFAeU2Q |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.