|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Intressant diskussion! Själv har jag inte kommit så mycket längre än mina tidigare funderingar än tidigare uppskrivna för och nackdelar. Bmw:n ligger ju fortfarnade en bit över tänkt budget om man, som jag, vill ha en 2009:a eller nyare. Golfen är fortfarande lite väl tråkig men säkert det mest förnuftiga valet totalkostnadsmässigt även om det kanske inte skiljer jättemycket. Profossen: det är frugan som skall ha bilen, jag åker A4 avant. Dock kommer väl jag köra bilen ibland, därav har jag väl mina synpunkter, smt att man är bilintresserad och hellre åker Bmw än VW i detta fall. Dock är jag ganska övertygad om att frugan blir nöjd med en Golf variant så därför är väl frågan om bara skall lägga minsta möjliga för att få en golf 6 variant 2010-> med max 3000mil, runt 130-135k, och lägga resten av pengarna på att byta audin framöver istället för att gå upp i budget för att köpa E91, 2009 eller golf varinat BMT m.m. och lägga 50k mer än på "budget" alternativet Variant 2010, multifuel, 3000mil.. ?? //CB |
|
|
C_B - intressant resonemang; kan vara en bra väg fram. Hade ett liknande resonemang med min hustru då hennes E46:a skulle bytas i fjor - hon är heller ingen bilnörd (snarare det omvända) och det slutade med att hon köpte en ny VW CrossTouran med bensinmotor och DSG-låda. Snygg färg och i hela taget trevlig bil som passar en familj med tre barn. Efter den första "romansen" då allt var perfekt på bilen har det dykt upp en del saker där skillnaden mellan den ytterst välbyggda BMW:n och den mer ok-iga VW:n syns. Ska inte säga att hon ångrar sitt köp, men helt klart har hon förstått vad man får för pengarna med BMW. Kan vara bra att byta märke ibland... Dessutom har det blivit lättare för mig att förklara/försvara mitt val av bilmärke :o) ---- BMW CS #6212 |
|
Verdi |
Intressant. Min fru har inte ens ett körkort och är totalt ointresserad av bilar. Dock har hon börjat övningsköra både privat i vår förra E90 och med körskolans bil, som vi tror är en Skoda. Hon vet inte så noga. Det är på den nivån alltså. :-) Så, hon vet alltså inte ens vad körskolan har för bil men däremot säger hon att det är stor skillnad mot E90:n. Den känns mycket skönare att köra. Den andra känns så "fladdrig" har hon sagt. Man måste älska en sån kvinna. :-) |
|
Bunf: Jag har aldrig påstått att BMW är billigast i allt, jag har endast påstått att av de bilar TS valde mellan (en svart Golf Multifuel och en svart 318i E91 på Blocket.se) så kan man inte automatiskt anta att Golfen är billigast. Som jag visade så var tvärt om BMW billigast för mig, och därmed var vissa användares påstående om att "Det finns inte på kartan att en BMW kostar lika mycket i drift som en Golf" felaktigt. Allt jag önskat är att TS kollar upp vad bilarna kostar honom att äga och inte enbart antar att BMWn är dyrare, vad er Golf BMT eller andra modeller kostar i drift är för mig helt ointressant. :) //Bjersér |
|
|
Bra inputs från er! Nu har jag mer att fundera på ;-) Bjerser: Absolut skall jag räkna själv på vad bilarna kommer kosta att äga. Tror personligen att skillnaderna mellan bilarna inte kommer bli så jättestora och att värdeminskningen är en ganska stor post och likaså en svårberäknad. Båda bilarna står ju inför generationsbyte i år(E91) och nästa år(troligen på golfen, den "vanliga" golfen kommer ju senare i år i alla fall..) och vad det påverkar är svårt att säga, då båda modelerna är populära kan dom ju samtidigt få en lite "smäll" av en ny modell som då många vill ha. Just nu tror jag att det som kommer påverka mitt köp är mer skillnaderna bilarna emellan som kommer avgöra. Golfens större bagage och lägre inköpspris om man går på "budget" alternativet Variant 2010, multifuel, 3000mil ligger nu närmast till hands. Delvis pga att det krävs nästan 50k för att komma upp på billigaste E91-2009 med under 5000mil. Men totoalkostnadsmässigt skall jag inte stirra mig blind på inköpspriset heller även om 50k mer i inköp både är mycket pengar och över tänkt budget.. //CB |
|
|
Bjerser, ledsen jag missade något inlägg och det var inte min mening att låta otrevlig eller dryg. Du har en bra poäng. Golfen är ett bra alternativ för att frakta saker mellan två punkter om man inte har alltför stora krav på körkänsla, vilket heller inte verkar vara TS främsta mål i det här fallet. |
|
Verdi |
C_B törs nog inte köpa en E91 av rädsla för att den ska vara roligare att köra än hans A4. :) Rent utseendemässigt så ser A4:an modernare och fräschare ut dock, även om jag tycker den kan se rätt tung och tråkig ut om man inte har minst 18" hjul. |
|
Verdi: haha.. Kan ligga något i det. Stod faktiskt och valde mellan beg, 335i Touring och ny A4 211hk TQ Avant när jag köpte Audin för 2½år sedan. Körmässigt så vann helt klart 335:an men det blev ändå en Audi den gången. Nu handlar det väl delvis om att minimera utlägget på andra bilen så att potten till en eventuell framtida F30 Touring (heter den F30 eller 31 kanske?!) blir så stor som möjligt :-) A4:an går på 19" sommarhjul. //CB |
|
Verdi |
Hehe... Jag har bara ca 50 mil i nya A4:an. Provade både 143hk-dieseln och nån 1.8t-variant med inte alltför många hästar. Kan det ha varit 160hk? Det som jag som långbent retade mig på var att man inte kunde få in foten bakom kopplingen för att sträcka ut vänsterbenet. :) Annars var det väl en trevlig bil. Hade nog blivit en till A4 om jag inte hade svängt in till BMW Solna på vinst och förlust när jag var på väg ner för att kolla på ett par A4:or för 2,5 år sen. Så nu sitter man fast i BMW-träsket istället... Har redan avverkat två E90 och har nu min första E91. :) |
|
Bunf: Jag uppfattade dig inte på det viset heller och nog är en Variant praktisk. :) //Bjersér |
|
|
Det börjar väl luta mer och mer åt Golf Variant. Delvis pga att BMT dieseln finns inom räckhåll för budgeten och att E91 blir lite för dyra fr. 09. Tror dock jag skall undvika 1,6 Multifuel på Golfen. Har gjort en liten ekonomisk kalkyl och där vinner BMT över multifuel trots högre inköpspris då andrahandsvärdet spås bli bättre samt att etanol inte känns som ett framtidskoncept. Bara att hitta en BMT med några 1000mil på mätaren till vettigt pris. //CB |
|
|
Står fast vid att du bör undvika Multifuel, inte för att motorn är dålig utanför att den är tråkig, trött och relativt törstig. Rekomenderar som sagt TSI 122 om du hittar någon till rätt pris, TDI 105 är förvisso väldigt snål men man kör inte in merkostnaden mot TSI om man inte kör ganska många mil per år. Prestandamässigt är TSI 122 och TDI 105 relativt likvärdiga. MVH Christofer |
|
|
Sist jag hade en MF som hyrbil drog den 0,9 på etanol och då var det bara motorvägskörning i rask takt. Blir en behagligt låg milkostnad på det. Kul var det aldrig dock... ------- //Lövet |
|
|
TSI är absolut också tänkbar, körde svågerns TSI Variant -2011 för någon månad sedan och upplever den som mycket piggare än en multifuel. Inte så att TSI skall beskrivas som körglad men att den hänger med i trafiktempot på ett mer obehindrat sätt en MF som behöver belastas mer för att hänga med. Christofer: Du som jobbar på VW, vad kostar 2:a service/"6000mil" och 3:e service/"9000mil" på TSI resp. BMT? Tänkte bara om det skiljer mycket till BMT:s nackdel. Börjar känna mig tråkigt mycket beräknande på detta bilköp, men skall man köpa en "A-B" bil till sambon så kan den ju åtminstone vara billig att äga. Själv hade jag inte funderat så mycket på service, försäkring om det varit en roligare bil som man själv skulle haft.. //CB |
|
|
Det är variabel serviceintervall på TSI/TDI, vilket innebär att bilen själv säger till när den vill ha service baserat på antal kallstarter och oljans skick. Det går med andra ord inte att säga vad service kommer att kosta beroende på omständigheterna, vid blandad körning brukar den indikera service efter runt 2000 mil. Prisexempel: TSI 122: 3000 mil eller 2 år: 1753:- Intervall olja, oljefilter 6000 mil eller 4 år: 4078:- 9000 mil eller 6 år: 2169:- TDI 105: 3000 mil eller 2 år: 2077:- 6000 mil eller 4 år: 3287:- 9000 mil eller 6 år: 3212:- Bromsvätska byts första gången efter tre år därefter vartannat år: 803:- oavsett modell. MVH Christofer |
|
|
Tack för prisexemplena! Då fick jag lite koll på var kostnaderna ligger på ett ungefär, dieseln är ju inte dyrare än TSI:n. Har själv erfarit variabel intervall på Audin. med mycket kallstarter och korta körsträckor blev det service på 1300mil efter 1år och 8mån. //CB |
|
|
Om du ska köra mycket kortsträckor skulle jag rekommendera dieseln. Dieslar vräker inte på med bränsle på samma sätt som bensinare/etanol gör de första kilometrarna. ------- //Lövet |
|
|
Tänkvärt med kortsträckorna, har nu längre till jobbet sedan 1 månad tillbaka så nu har kortsträckorna minskat. Sambon som skall ha det blivande nyinköpet kommer åka runt 4,5mil om dagen till jobbet när hon varit mammaledig. Frågan är om inte dieseln lönar sig då? //CB |
|
| C_B: Det finns en golf variant bmt -11 på KVD nu om du fortfarande är intresserad. | |
|
Hej på er, Var ett tag sedan tråden var aktiv senast men jag har letat bil under tiden och tänkte nu berätta vad jag slog till på i fredags. En Golf Variant GT TSI 160 DSG blev det, en 3000milare för 150k. Blev en pigg och välutrustad och ovanlig(alltså att det är en GT 160hk, inte golf variant i sig) kombi. Fick med de flesta parametrar, hyffsat låg förbrukning 0,61 blandat, vettig utrustning, sportstolar, 17”, 2 zons klima, avtagbart drag, tålig färg-silver m.m. Är nöjd med inköpet. Blir en bra familjekärra! //CB |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.