AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
25.677

Rättså ny familjekombi för runt 150k

Sida 1 av 5
C_
74
C_B
Bmw 125i Cab -08
(Nissan Leaf -18)
Hej,

Står inför ett bilbyte. Sambons bil skall bytas mot en större inför tillökning från ett till två barn i maj.

Kraven är ungefär dessa:
Budgeten är runda slängar 150k.
1-2år gammal
max 3-4000mil
Fungera med två barnstolar samt barnvagn av modell klumpig/brio
Gärna: metallic, ACC och dragkrok(eller möjlig att eftermontera till rimlig kostnad)

Har en förkärlek till tyska bilar och har kollat dessa:

Golf Variant-2011: Får en 1,6 multifuel med Masterspaket och 2-3000mil för runt 140k, har provat och två barnstolar funkar i den.

Audi A4 avant-09: Går över budget när det gäller vad dom gått för 150k.

Bmw E91 Touring 09->: får heller här ingen bil med 3-4000mil för dessa pengar, men är bilen stor nog överhuvudtaget? För litet bagage?

VW Passat Variant 09: Räcker i storlek på alla vis men känns lite väl stor och hittas som Audin och Bmwn inte riktigt nedåt 150k.

Kan tilläggas att jag själv åker A4 Avant -2010 som jag kommer fortsätta åka i ett tag till och som nu används som familjebil då sambon nu har en mindre bil so hon klarat sig med med ett barn.

Vad har panelen för tips. Känner själv att jag motat in mig i ett Golf Variant-hörn som enda alternativ och behöver vidga vyerna!

//Christian
Verdi
Köp en mindre bil till dig själv?

Annars har du Skoda Octavia som är "tysk" i allt väsentligt och som jag nog skulle föredra över Golfen.

Länk

Behövs en större bil så har du Opel Insignia.
Länk

Eller Ford Mondeo som ska vara stor och körglad.
Länk

Citroen C5 är visserligen inte tysk, men den ser lite tysk ut. :)
Länk

Om hon inte kör så mycket kanske hon kan ha en lite äldre bil? Då kommer man ju ner i pris även på "premiumbilarna".
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
hej,

Kia Cee´d kan ju vara ett alternativ? Långa garantier och för 150k får du typ en ny.

Skoda Octavia kanske kan vara ett alternativ?

Mvh/ Niclas
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Skoda, Ford och Opel är väl inte att jämföra med Audi och BMW? Och inte direkt VW heller. Är ju helt olika bilar.

Men som Verdi var inne på; skaffa en mindre bil till dig själv och köp en ordentlig bil (BMW/Audi) till frun med barnen. Det är ju dina barn som ska åka i den..
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Vågar man köpa en Saab? Länk
Är väl ändå rätt mkt bil för pengarna?

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Annars har du ju en sån här med lång garanti kvar..Länk

Mvh Martin
C_
74
C_B
Bmw 125i Cab -08
(Nissan Leaf -18)
Har också funderat en runda på att byta Audin, men då jag köpte den ny och inte kört mer än 2100mil med den så känns det som sämsta läget, värdefallsmässigt, att sälja den när den nu är 2,5år och med tanke på hur svårsålt det verkar vara på marknaden. Dessutom behöver jag ett visst lastutrumme/baksäte själv också.

Octavia: Är ju som golfen, fast min smak är hellre golf om jag får välja. Dessutom har jag svårt att motivera en octavia om jag får en motsvarande variant för samma pengar. Skoda är ju ändå koncernens "budgetmärke", utan att säga något om kvaliteten bilarna emellan.

Vill egentligen inte ha större bil än Golfen/octavia, 3-serien m.fl. runt 4,5m långa, om det inte behövs rent utrymmesmässigt, sambon vill inte ha för stor bil att köra. Därför går nästan Insignia, Mondeo och C5 bort. Kanske även Passat.

Har tittat lite på Kia Ceed men tycker den upplevs för billig i utförandet även om jag då får en kombi med både komfortpaket och diesel för 150k.

Det är väl motorn som får mig lite tveksam till att slå till på Golfen. Nyast och lägst mil för pengarna få man om man väljer en multifuel. Dock så hade jag hellre valt den lite piggare 122TSI men tycker inte det är värt att lägga ca 20k för att få den motorn. Dieseln på 105hk finns ju också men jag vet inte om den likt multifuelen är för slö? Diseln ligger också minst 20k högre än multifuelen.
Verdi
Kan du tänka dig en E91 från 2008 och gå upp några tusenlappar så finns det ju möjlighet.

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
C_
74
C_B
Bmw 125i Cab -08
(Nissan Leaf -18)
Har erbjudit sambon att ta Audin men hon tycker inte att hon behöver ha en så dyr bil att åka i, att en bil för 150k räcker till henne. Med Audin kvar i familjen så kommer ju ändå den användas på helger och långresor så säkerhetsmässigt behöver man nog inte ha dåligt samvete samt att alternativen inte behöver vara sämre på den punkten bara för att prisläappen är lägre.
Är inget fan av stora bilar och tycker Audin är max den storleken jag kan tänka mig och att ha två kombi känns lite onödigt men samtidigt är det väl bara en period på några år tills man slipper barnvagnar..
C_
74
C_B
Bmw 125i Cab -08
(Nissan Leaf -18)
E91 från 2008 är prisvärda, tycker dock att 2008 är lite för gammalt att köpa och ha några år. Det är ju en mycket trevligare bil än Golf, dock får jag ju också tänka på att det är sambons primärt skall den och då är ju frågan vad hon värderar skillnaden.

Men klarar man sig med baraget i E91, går det att få in en stor barnvagn där? I A4 Avanten så går den in men den är ju både längre och bredare mellan hjulhusen än en E91..

Har ju läst i andra trådar att det inte direkt är lätt att sälja bil nu så man kanske kan göra ett "klipp" på en E91 08-09.
Motormässigt, när det säljs 80% dieslar av Bmw, vågar man då köpa små bensinare, 316, 318?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
En stor barnvagn går in i E91:an. Men du får inte in så mycket mer efter det...

316i kan du glömma om ni är fyra med bagage + vagn. 318i kan vara en möjlighet, men de är oftast uttagna som snikbilar så du får sällan någon utrustning.

Hade jag valt av ovanstående lista hade Golfen stått högt i kurs. Väldigt bra chassi, välbyggd och garanterat lättsåld i framtiden gör den till ett bra och förnuftigt köp. Knappas en bil man tar till ett banmöte, men det är nog inte syftet här... ;o)

----
BMW CS #6212
Verdi
Vi fick vårt första barn i augusti och då vi fick vagnen redan i början av sommaren så hade jag gott om tid att testa vad som fungerade och inte fungerade innan jag till slut beslutade mig.

Vi var till och med förbi Novation med barnvagnen och provlastade vagnen i lite allt möjligt. X1:an och 1-serien är alldeles för små i bagaget men i E91:an får den plats på tvären utan problem. Vi har en ganska stor vagn från Emmaljunga så på längden gick den inte in ens i F11:an.

Det blev en E91:a från 2008 trots att jag egentligen ville ha en LCI. Att det blev en icke-LCI berodde helt enkelt på att på min modell 330xdAT så skiljde det närmare 100k mellan 08:orna och 09:orna. Jag fick min 08:a som gått 8200 mil för 219k. För en motsvarande LCI var man tvungen att gå över 300k.

Min har i princip all utrustning (xDrive, automat, panorama, helskinn, navi prof osv osv) utom M-paket. Till ett pris som man knappt får en basic 320d LCI för. Visst är LCI:n snyggare men vad fan... Nånstans måste man dra gränsen. :)

Har precis varit på julturné och trots 3 stora kassar med julklappar och packning till hela familjen, inklusive vagn, babysitter osv så behövde jag inte packa upp till taket i kombidelen och hade kvar sikten där. Utan takbox! Däremot var hela framsätet fullt med packning. :)

Tror vi hade fixat det med 2 barn också, men inte om båda behöver stora barnvagnar. En paraplyvagn och en extra barnstol hade nog gått i, men då hade vi behövt packa upp till taket där bak. I värsta fall får man väl ha en takbox då man ska åka hela familjen med packning. Vilket vi inte gör så ofta...

Min bil fyllde visserligen 4 år i december men den känns fräsch fortfarande. Tror inte det blir några större problem att ha den i några år till.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
C_B: Två frågor

1) Är din sambo bilintresserad, dvs vill hon ha en "rolig" bil?
2) Kommer bilen åka fortare än 70 km/h?

I så fall - glöm golfen. Tråkigare bil finns inte och ljudisoleringen är flera klasser sämre än 3-serien, A4 osv.

Men vill hon/du bara ha en praktisk, prisvärd, ekonomisk bil så finns nog inget bättre än Golf egentligen.

Själv skulle jag titta på 3-serien av de du nämner eftersom jag tycker den är så ruskigt prisvärd. Jag sålde min 2008 325 i höstas med en massa trevlig utrustning för bara 155.000kr. Ett fynd verkligen för de pengarna men mer gick inte att få ut.

-------
//Lövet
Jag skulle kikat närmre på Renault Laguna. Inte BMW kvalité men mycket bil för pengarna. Kan hitta en med 2-4 tusen mil och kanske en 09-10 för dom pengarna.
Och stor och rymlig är den också.

/Bellamy

C_
74
C_B
Bmw 125i Cab -08
(Nissan Leaf -18)
Tack för många bra inputs!

Narvserlius: 316i blir nog som du säger slött.. Men i så fall kan jag lägga ner golf 1,6 102hk och TSI 122hk också..

Verdi: Låter som du gjort ett bra köp! Får nog kolla lite mer på 2008:or ändå. Det är inte utseende eller utrustning jag är ute efter med LCI, bara att få en nyare bil.

Andreas_lofgren:

1) Nej, Inte alls bilintresserad. Hon åker i nuläget Nissan Note och trivs alldeles utmärkt med det.
2) Hon kommer åka 110km/h som mest på de vägar som är skyltade 110km/h.

Dilemmat är väl eg. Att väljer jag en golf variant så får jag en ganska slö men väldigt ny bil med låga mil, tråkig men förnuftig. Med större bagage än i Audin så kan man ju trilla dit på att det blir golfen man tar på längre resor m.m, då är det ju tokigt om Audin ståpr hemma i garaget medans tråkgolfen används.

Med en 3-serie touring så får jag en snäppet mindre bil bagagemässigt än Audin och särskilt golfen men också äldre med fler mil vilket inte är någon fördel i det här fallet men dock kommer jag trivas bättre bakom ratten när jag använder den, om det nu är någon prio på?!

Borde generellt inte bli dyrare i milkostnad att åka 2008-2009 3-serie touring än att åka 2010-2011 golf variant på 2-3års ägande eller vad tror panelen?!
C_
74
C_B
Bmw 125i Cab -08
(Nissan Leaf -18)
Har hittat dessa bilar som jag tycer var lite intressanta:

Länk

Har pratat med säljaren och 140k är nog ingen omöjlighet. PDC och tonade ruto är trevlig som extra utrustning.

Länk

Köpes för 137k utan vinterdäck utan att ha förhandlat så mycket. Dock en fd europcar som så många golfar hus VW handlare.

Länk

En bra bit över budget men kanske rejält prutbart i dessa tider?!

Den översta golfen ligger spontant som mest intressant.

Inputs?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Länk! det här är min svärfars gamla tjänstebil. De problem han hade med denna var att så fort han tanka mer än tre tankar etanol på höst, vinter och vår så började blien gå ojämnt, det motorlampa tändes, en mängd felkoder dök upp. Verkstaden menade på att det var inte så mkt att göra mer än att tanka vanlig soppa, ett tillägg till instruktionsboken i form av ett a4 ark skickades också med bilen efter nåt år där det också stod att man inte ska köra på etanol kontinuerligt. Det är också täta serviceintervall. Rosten hade börjat dyka upp i falserna på motorhuven. I övrigt var det inte några problem med bilen, trevlig växellåda, bra kvalitetskänsla i inredning, och framför allt praktiskt. Nu har han en Octavia med 122 hp. Det är markant skillnad på 1,6 multifuel och 122 hp skulle jag vilja påstå, i octavian som är sexväxlad blir motorvarvet på motorväg ca 1000 rpm lägre, och den går också en hel del snålare.

Mvh Martin
Verdi
Är Golfens bagage större än A4:ans och Octavians alltså?

Jag tänkte att golfen var rätt liten, men den har väl växt ordentligt på senare tid?
C_
74
C_B
Bmw 125i Cab -08
(Nissan Leaf -18)
Det är ju nackdelen med etanolbilarna, tätare serviceintervaller, 1500mil/1år istället för uppåt 3000mil/2år.

Vill ha 2010 eller nyare på golf för att få en Golf 6:a, 2008-2009 är ju Golf 5.

Golfen är några cm längre än en E91. Den har större bagage än E91 och A4 men samma eller kanske liiiite mindre än octavia.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kör man Nissan Note idag så tror jag man blir nöjd med Golfen. Sammanfattar jag min egen synpunkt så skulle jag gärna köpa Golf åt någon annan men aldrig någonsin köpa en till mig själv. Grå, tråkig, ful, bullrig och allmän känsla av interneringsläger. Däremot vetisjutton hur mycket roligare det är med en basutrustad 318 heller... Mitt val för 150k men som ändå ska ha låga driftskostnader: Länk

-------
//Lövet
Pi
96
PinnenX
325i-05
Har kanske gått lite för långt för din smak men trevligt pris annars
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.