|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
"I övrigt är det ju enkla normala slitagekostnader som kan uppstå, bromsar, något stag eller bussning etc, inget som märks på totala milkostnaden." Hur menar du nu? Visserligen brukar som du säger inte så mycket hända upp till 10-12000 mil, men om man skall byta ex. bromsar som sannolikt behövs så rullar också tusenlapparna fort. Så mycket annat än slitagedelar har jag aldig bytt på en bil, även om de gått 20-25000 mil... MVH Christofer |
|
viobebe |
Förklara lite mer vad du menar Bjerser? Andrahandsvärde: Dels har vi andrahandsvärdet, en 4år gammal 318i har redan fallit från ungefär 300.000:- (268´ i grundpris, plus någon utrustning ex. komfortpaketet för ~18´) till hypotetiska 150.000:- i detta scenario vilket egentligen inte är något större värdefall över 4år, man brukar ha halva värdet på tre år som en tumregel och 3-serie genomgår dessutom en modellskifte. En Golf Variant Multifuel kostade 180.900:- ny, med lite utrustning (Ex. Masterspaket) 194.000:-, en sådan för 150.000:- står således fortfarande inför ett större värdetapp. Men en Golf är mer lättsåld alla dagar än ovanstående BMW, priserna håller sig på en bra prisnivå under hela bilens livscykel, kolla bara 10-12 år gamla Golf, Polo håller sig fortfarande bra och är lätta att sälja! Försäkringar:Försäkring är en individuell fråga, jag tvivlar på att det skiljer nämnvärt. En motorstark BMW är en sak, men BMW med små bensinmotorer är varken populära tjänstebilar/hyrbilar eller något man direkt buskör med vilket annars riskerar driva upp premien. En Golf kostar mig 3000:- och starkare 320i 3500:-, sedan får man komma ihåg att en nyare bil har vagnskadegaranti längre än en äldre. Helförsäkring för BMWn kostade 5000:- och hel för en äldre Golf V 1.6 kostade 5000:- som ett riktpris. Kort och gott endast 1000:- (2x500:-) sparade så länge Golfens vagnskadegaranti gäller, rimligtvis 2år för en 2011. Jag betalar 3200:- halvförsäkring helår för en GTI!!!!!!!!! desutom i zon 1, alltså bör en mindre motorstark Golf vara billigare än en BMW Tillförlitlighet / Service När det gäller tillförlitlighet och nöjda ägare ligger BMW i topp, E91 är en enkel och logisk bil att arbeta med och således är underhållet billigt enligt de siffror jag presenterade för min X3 ovan. Den bilden har jag inte fått av Volkswagen, åtminstone inte de Passat diesel jag haft i arbetet. Men du får gärna presentera en källa till varför en BMW skulle vara så mycket dyrare än en VW... Jag och en stor del i min bekantskapskrets har inte haft några som helst problem med bilarna, som håller väldigt hög kvalite rakt igenom, min bil har gått och går hårdare än genomsnittsbilen, fyller inte ens på olja mellan servicarna. VW har ökat kvaliten på sin service organisation gradvis ökats, över 50% av kunderna ger verkstäderna betyget 9-10 på en graders skala 10. Jag blir grymt bra bemött på min verkstad då de även ringer efter jag hämtat bilen och kollar så att allt är till belåtenhet. Dessutom dampt det ner en värde check på 300:- att tanka på valfri Shell station så visst tar de hand om sina kunder! Du kanske själv skall skaffa en VW först så du får en helhetsbild av hela ägandet och kan därefter ge synpunkter |
viobebe |
Angående priser på service, gäller då iofs GTI! Skrivet från fakturan: MELLANSERVICE MED MOBILITETSGARANTI SLX LONGLIFE III 0W-30 OLJEFILTER FRISKLUFTSFILTER 2181,27:- Har svårt att tro att BMW är billigare |
|
Crille82: Lite frågetecken i din kalkyl, bland annat skriver du att BMW kostar 1500:- mer i bränsle per år trots att 318i och TSI122 har exakt samma angiven förbrukning vid blandad körning (6.0L/100km). Kostar varje liter mer om man tankar den i en BMW eller? ;) Viobebe: -Sen när har en 3-serie någonsin varit svårsåld, en av Sverige´s mer populära bilar? Det är sin sak att en äldre, importerad och motorstark BMW är stendöd på begagnatmarknaden men inte en ekonomisk och nyare lagomkombi... -Försäkring är som jag skrev ovan individuellt, jag har ingen koll på vad zon1 innebär men ovanstående är vad 318i respektive Golf kostar mig i försäkring. Kollar man exempelvis Crille82´s kalkyl, minus om bränslet är felaktigt, beror skillnaden i driftkostnad mellan BMW och VW på försäkringen. Jag har aldrig påstått att BMW är lika dyr för alla att äga som en Golf är, däremot så kostar dom lika mycket för _mig_ vilket jag tyckte var värt att nämna när det påstods att "Det finns inte på kartan att en BMW kostar som en Golf att äga". Angående service är det enbart min bild och exempelvis statistik. Hade du läst det inlägg du citerat hade du sett att jag kört Passat i jobbet och således borde ha åtminstone det mesta av den helhetsbild du nämner. Och jag har gillat dessa pigga dieselskrindor starkt, men varken bilarna eller verkstaden har varit felfri. Det är kul att ha bråttom och hoppa in i bilen för att sedan behöva ha slagsmål med en knapp i minst 15min innan den elektriska handbromsen behagar släppa som exempel. Och observera än en gång, jag har aldrig påstått att VW är en dålig bil eller en dyr bil att äga, endast att det är fel att automatiskt anta att BMWn är dyrare i drift eller skulle hålla sämre. //Bjersér |
|
|
Bjerser: Ber om ursäkt, tittade på parentes-siffrorna som anger förbrukning för Steptronic, korrigerar till totalkostnad på 65767:-. Och ja, merkostnaden för att äga en E91 beror till stor del pga av dyrare försäkring, räknas inte den i en kostnadskalkyl? Försäkringar är i allra högsta grad individuellt, men en helförsäkrad 318 blir aldrig billigare än en halvförsäkrad "snik-Golf" vem du än jämför premie på... Jag påstår också att en 4-5 år gammal BMW 318-320 blir dyrare att serva och sannolikt också att reparera än en nästan ny Golf TSI. Men som sagt, förstår mycket väl om man väljer en E91 framför en Golf Variant... MVH Christofer |
|
| Crille82: Bromsar brukar väl bytas nån gång 8-10k mil, så säg 8000 mil max istället för 10k i mitt resonemang så slipper man den kostnaden (om inte gör det själv är ett alternativ - bra bromsar till BMW hittar man "nästan gratis" från Tyskland). | |
|
Ja, vad skall jag säga. Byta olja kan man göra själv och bara köra med trafikförsäkring. Många verkar leva i illusionen att det inte kostar något att äga en bil när man först köpt och betalt den... MVH Christofer |
|
| Det är något helt annat! Frågan gällde repkostnad på beg bil för tex 2000 mil kontra vid 8000 mil. Att byta olja själv resp. byta skivor och belägg runt om för 2500kr (Zimmermann från Tyskland tycker jag är oerhört vettigt och ekonomiskt vilkrt dessutom blir seriösare utfört med rengöring osv till skillnad från det som hinns med på den tid verkstaden debiterar. Att köra med bara trafikförsäkring är dock bara korkat... | |
|
Självklart kan man beställa på eBay och byta skivor och belägg själv, om man har kunskap, utrustning, tid och lust. Det förändrar dock inte att det framförallt är försäkringspremien som är till BMW:s nackdel. MVH Christofer |
|
| Skillnaden verkar variera per modell. Vår E39 525 kostar några hundringar mer än en V70 per år att helförsäkra. | |
|
Min nuvarande 525d är 42% dyrare att försäkra än min V70II 3,2. ------- //Lövet |
|
|
Crille82: Självklart är försäkringen en del av kostnaden, vad jag reagerade på var att det påstods att "det finns inte på kartan att en BMW kan kosta som en Golf att äga". Som min kalkyl visade hade en BMW varit billigare än en 1.6 MF för mig, och en 122 TSI blir pga vagnskadegarantin någon tusenlapp billigare per år. Vilket innebär att "det finns inte på kartan" var fel, trådskaparen kanske har samma försäkringspremier som mig det vet vi inte? //Bjersér |
|
|
Nu har det aldrig varit tal om en Golf som är såpass gammal att vagnskadegaranti skulle varit utgången. Hur som helst så är BMW:n är högre klassad och generellt dyrare att försäkra hur du än vänder och vrider på det... MVH Christofer |
|
|
Bjerser, jag kan presentera siffrorna för vår golf så kan du sedan lägga fram siffrorna på valfri Bmw du vill jämföra med. Värdeminskning 14månader: ca 15 000kr Årsskatt: 60kr/år Försäkring/år: 4000kr Driftskostnad 0,44l/mil diesel. Reparationer: 0kr Garanti. Service: 0kr Bilen beställdes ny med god rabatt vilket bör tilläggas. För att jämförelsen skall bli rättvis bör du i det här fallet jämföra med en diesel och gärna med automat. Jag är idel öra för vilken bil som jag ska beställa nästa gång. |
|
| Värdeminskning på 1070kr/mån för en ny bil är inget annat än sensationellt bra. | |
Verdi |
Så många golf-entusiaster vi har här då... För mig är E91 bättre än t o m A4 B8. Beror såklart lite på vad man är ute efter men... Hade jag tyckt annorlunda hade det stått en golf eller a4 i garaget just nu. :) Sen beror det ju på exakt hur tight budget man har... |
|
Jag vidhåller att mitt förslag är det billigaste (Renault Clio kombi 1.5 dCi, ny)... Möjligen att den har ett högre procentuell värdeminskning än BMW och vw, men det är ändå en bil för 40-100kkr mindre i nybilspris vi talar om så totalt blir det en rätt stor skillnad i kalkylen... Vem ska köra bilen, TS eller frugan? Om frugan, gör hon samma värderingar som TS? |
|
| marin849: Har aldrig varit med om något liknande, jag är numer övertygad om golfens popularitet i det här landet. | |
|
Jo visst är Golf populär, ta bara en gammal standard Golf årsmodell 2000 med 15000mil och den kostar som en E39a i kanonskick. Helt obegripligt i MINA ögon med tanke på den milsvida skillnaden i vad man får för pengarna i MINA ögon. Men många vill uppenbarligen ha en driftsäker bil som är billig i drift etc och det är väl inte så konstigt iofs. Å andra sidan är E39 också billig i drift. :) |
|
viobebe |
En snabb jämförelse har 2 bekanta, en ägde en Golf GTI V 2005 med 8000 mil på mätaren utr DSG/Skinn 3 dr, den andre äger fortfarande en 330i E90 2006 med 13900 mil på mätaren men den har allt, utr utom farthållare, navigation proffesional, Dynamic+Advantage pkt, glaslucka, 18 Ellipsoid, elgardiner bakdörrar+bakruta, eldrag ja den har allt, men den går inte att sälja, 115:-tkr har han blivit erbjuden, han begär 130 tkr, kanonfin bil som är mer bil än en Golf det håller jag med om alla ggr, men marknaden tycker annorlunda, Golf är en populär bil därav håller de ett väldigt högt andrahandsvärde och är generellt mer än motsvarande 3 serie även om dessa har de mindre motorerna. Visst BMW:n har rullat mer än Golfen, men BMW:n kostade närmare 500 tkr när den var ny, Golfen kostade kanske 250, värdeminskningen på BMW:n är brutal det går inte komma ifrån detta, sedan att alla inte gillar Golfen är en smaksak, men så många människor som köper denna bil kan ändå inte ha fel. Förresten såldes ovanstående Golf för 130 tkr, vilket är en värdeminskning på ca 120 tkr fördelat på nästan 7 år. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.