|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Det där priset är tyvärr ett låtsaspris. Netbil är en auktionssajt och har satt i system att sätta alldeles för låga priser. Det där kan till och med ligga under reservationspriset! ------- //Lövet |
|
|
Länk! En ny gammal audi :) Bör ju borga för att det inte ska vara några barnsjukdomar i vart fall. Mvh Martin |
|
|
Seaten verkar mycket vettig! Det är just gamla Audi A4 med lite annat utseende, mycket kvalitet för små pengar. Andrahandsvärdet är dock inte alls på Audi nivå, så det får man leva med. It's better to burn out - than to fade away. |
|
|
Jag skulle utan tvekan välja TSI 122 istället för Multifuel i en Golf Variant. Multifuel är en tråkig och slö historia. Vad det gäller serviceintervaller så blir Long Life i realiteten långt ifrån 3000 mil-intervaller, snarare 2-2500 mil vid normal blandad körning och ännu kortare vid mycket kortkörningar. MVH Christofer |
|
|
Frågan är om du inte tänker lite galet när det gäller andrahandsvärdet? En BMW E91-08 för 150k har gjort ett betydligt större tapp i värde än vad en Golf-11 för 150k gjort, således borde BMW stå sig stabilare i värde. Sedan har jag själv övervägt Golf kombi Bluemotion (Diesel) lite snabbt, den var åtminstone relativt dyr i service. En 4cyl. BMW E91 bör vara riktigt billig i service, jag har betalt 3800:- för den stora servicen och 2000:- för en oljeservice till min X3 och det sitter samma maskin i den. Jag kan inte tänka mig att E91 är dyrare, om inget annat kommer man åt mycket bättre i denna än vad man gör på en högre X3? Men framför allt tycker jag BMW är så mycket mer bil än vad Golf VI är, jag uppfattar den som en typisk vardagsprodukt; Den är godkänd i alla lägen men inte riktigt bra på något. BMW 3-serie är en bekväm, tyst och välbyggd bil, som 316i eller 318i kan den inte påstås vara direkt körglad men fördelarna i form av fin styrning, fin balans och ett riktigt fint chassi finns kvar trots en liten motor under huven. Det är sex positiva egenskaper en Golf inte besitter (På samma vis). Kan man då köra BMW till samma eller lägre pris jämfört med en Golf Kombi, då hade valet varit självklart i mina ögon. :) //Bjersér |
|
|
Att man väljer en tre fyra år gammal E91 framför en något år gammal Golf Variant kan jag mycket väl förstå. Men att man skulle kunna äga dessa vagnar till samma totalkostnad sett några år framåt finns inte på världskartan. Om det mot förmodan skulle vara något större värdetapp på Golfen de kommande åren så lär det med råge ätas upp i form av dyrare service, reparationer och inte minst försäkring och skatt på BMW:n. Men när det gäller bilängande skall man nog inte räkna så noga... ;-) MVH Christofer |
|
|
Det nämns ofta som argument mot äldre bilar att de kostar en massa i reparationer men jag hittar inte de kostnaderna. På 8 bilar de sista 4 åren har mina reparationskostnader uppgått till exakt 3600kr för en trasig fönsterhiss (z4). Allt annat har bara varit samma saker som en nybil. Bilar idag håller en fantastisk kvalitet. Våga lite! ------- //Lövet |
|
|
Crille82: Självklart är det realistiskt, VAG har knappast gjort sig kända för billig och bra service eller toppresultat i tillförlitlighetsundersökningar de senaste 20 åren eller hur? Dels har vi andrahandsvärdet, en 4år gammal 318i har redan fallit från ungefär 300.000:- (268´ i grundpris, plus någon utrustning ex. komfortpaketet för ~18´) till hypotetiska 150.000:- i detta scenario vilket egentligen inte är något större värdefall över 4år, man brukar ha halva värdet på tre år som en tumregel och 3-serie genomgår dessutom en modellskifte. En Golf Variant Multifuel kostade 180.900:- ny, med lite utrustning (Ex. Masterspaket) 194.000:-, en sådan för 150.000:- står således fortfarande inför ett större värdetapp. Golf variant 1.6 har en uppgiven förbrukning på 7.1L/100km, BMW 318i E91 har en uppgiven förbrukning på 6.0L/100km. Kom ihåg att skatten baseras på utsläpp idag, högre förbrukning innebär högre utsläpp och Golf är således dyrare i skatt än BMW. 1dl/mil i skillnad ger 1650:-/år i fördel till BMWn. Försäkring är en individuell fråga, jag tvivlar på att det skiljer nämnvärt. En motorstark BMW är en sak, men BMW med små bensinmotorer är varken populära tjänstebilar/hyrbilar eller något man direkt buskör med vilket annars riskerar driva upp premien. En Golf kostar mig 3000:- och starkare 320i 3500:-, sedan får man komma ihåg att en nyare bil har vagnskadegaranti längre än en äldre. Helförsäkring för BMWn kostade 5000:- och hel för en äldre Golf V 1.6 kostade 5000:- som ett riktpris. Kort och gott endast 1000:- (2x500:-) sparade så länge Golfens vagnskadegaranti gäller, rimligtvis 2år för en 2011. När det gäller tillförlitlighet och nöjda ägare ligger BMW i topp, E91 är en enkel och logisk bil att arbeta med och således är underhållet billigt enligt de siffror jag presenterade för min X3 ovan. Den bilden har jag inte fått av Volkswagen, åtminstone inte de Passat diesel jag haft i arbetet. Men du får gärna presentera en källa till varför en BMW skulle vara så mycket dyrare än en VW... Det tar således en 318i mindre än ett år att köra ikapp två års högre försäkring jämfört med en Golf Variant i mitt fall, år två blir besparingen av att köra BMW 2300:- plus den sannolikt lägre värdeminskningen och plus eventuellt lägre underhållskostnader i form av bl.a statistiskt högre kvalité och i mitt fall lägre servicekostnader hos märkesverkstäder. Men detta finns inte på världskartan påstår du? :) //Bjersér |
|
|
Min sambo hade väldigt lika krav som din dock ville hon även ha automat. Hon fick då en Golf Variant bmt med DSG. Här är en kort sammanfattning. Beträffande ekonomin är den skattebefriad i 5 år, den skall enligt tillverkarens bränsledeklaration dra omkring 0,44l/m blandad körning. Jag köpte bilen ny med goda rabatter och tror faktiskt att man nästintill får tillbaka pengarna med över 1års brukande, dessvärre är vårt exemplar rätt illa åtgånget då min sambo inte är överdrivet intresserad av bilar vilket förmodligen dragit ner andrahandsvärdet något. Driftskostnaderna tillsammans med gällande nybilsgarantier gör att bilen blir väldigt billig att bruka, att påstå att en äldre e91a eller dito X3 skulle stå sig bättre rent ekonomiskt är inte sant. Av egen erfarenhet brukar väl BMW knappast klassas som spargrisar då det kommer till andrahandsvärde. Varianten har ett enormt bagageutrymme, avsevärt mycket större än exempelvis A6an. Jag tror någon nämnde att den faktiskt är lika stor som i Passaten vilket måste anses som väldigt bra i klassen. Bilen är ingen raket, den är rätt ful men gör sitt jobb. VW håller dessutom en förhållandevis hög kvalitet på materialvalet. Personligen skulle jag inte välja att bruka en bmt golf men min sambo verkar vara helt nöjd. Vi har helt olika referensramar när det gäller bilar. Hoppas det hjälpte dig något i dina funderingar, lycka till! |
|
|
Nu jämförde jag två bensindrivna bilar och inte en diesel, BMW finns med diesel med även om E91 i denna prisklass inte är miljöklassad (Förbrukning 4.6L/100km) och således kommer kosta "5års skatt" utöver en Golf räknat från nybilsköp. Men nu har ingen diesel varit aktuell här heller. Jag tycker det får komma fram starkare argument än "Golf är billigare för att det är en Volkswagen inte en BMW" innan jag är övertygad, jag har gjort en uträkning ovan och åtminstone i mitt fall är VW dyrare... //Bjersér |
|
|
Jag tittade länge på en ny Clio kombi. Renault har numera 5 års garanti och med 20k miljörabatt får ni loss en från 129". Ny alltså. Dieseln med den fina 1.5 dci motorn hamnar på 139". Som av en händelse ingår 2 paket till kombin, vilket betyder en bra utrustad bil. För min del föll det på att jag är för lång (1,90+) för att sitta riktigt bra. Dieseln jag provade var helt okej, gick som en BMW 116d, drog 0,45 när man marchade i 110 :-) Har svårt att tänka mig mer bil för pengarna, motsvarande golfkombi sprang loss på ca 70" till.. Det är den inte värd imho... |
|
|
Vilken härlig diskussion, precis vad man vill ha när man frågar här på Autopower! Jag tror att jag åtminstone minskat ner alternativen till Golf och E91. Ev. också A4 B8 Avant, men då vi redan har en känns det lite udda att köpa en till, sedan ligger dom lite väl högt i pris också. Dock gillar jag bilen och inredningmässigt så tycker jag den slår de båda andra stort (jmf. med E91 i standardutförande) Ekonomibiten är viktig, men inte så viktigt att det spelar någon större roll mellan nämnda bilar, skillnaderna mellan dom blir nog inte så stora att dom fäller köpet åt något håll. Personligen så är nog det här för och nackdelarna jag ser med bilarna. Golf + -Stort bagage -Lågt inköpspris för så pass ny bil. -Bra andrahandsvärde -Bra bruksbil(tålig, bra kvalitet) - -Tråkig, vanlig, halvful.. -Etanolmotorn är lite slö och drar lite väl mycket. -Saknar i 99% av bilarna ACC, bara AC är lite "basic". -Sämre komfort än Bmw Bmw + -Trevlig bil körmässigt även med de minsta motorerna -Bensinsnåla motorer -Bra utrustningsnivå med comfortpaket( i jämförelse med golf), ACC m.m. -Bättre komfort, upplevs som bättre bil?!(har inte kört E91 på något år sedan jag köpte A4) - -Litet bagage -Får en äldre bil än golfen för samma pengar, ingen chans att få nybilsgaranti eller vagnskada. Det var väl spontant vad jag kom på. Får väl spana på maknaden ett tag till och se vad som dyker upp. Skall jag bara se förnuftigt på det så är det svårt att inte se golfen som första alternativ till sambon. En ett år gammal Multifuel -2011 för runt 135k med 2000mil på mätaren är prisvärd. Sedan faller den ju igenom på motorn och komfort samt avsaknad av ACC men frågan är väl bara om det är krav som jag ställer för att jag kommer köra den ibland eller om sambon kommer att klara sig utmärkt ändå.. |
|
| Om ni inte provkört en 9-3SC 1.9 TTiD bör du göra det. Dieselvärmare är std. Snål motor, går att köra under 5 L/100 km i verkligheten (dvs med 17"). | |
|
Varför inte titta på en bmt diesel, den kommer över tid vara ett klart bättre alternativ och svårslaget rent ekonomiskt om du inte har alltför höga krav på körkänsla. |
|
|
Saab känns väldigt osäkert i dagsläget, man kan ju säkert hitta en bil till bra pris men frågan är vad man får när man vill sälja den om något år beroende på hur garanti och annat utvecklas. Tappar bilarna t.ex. rostskyddsgarantin så tror jag ju att det kommer påverka värdet. Bmt diesel är helt klart ett alternativ. Dom ligger lite högt bara, att betala minst 30k mer för en diesel jmf multifuel känns lite för mycket även om den säkert behåller en stor del av de 30k i värde när den skall säljas och är mer attraktiv. Men kommer det bara ut något ex. för ca 150k med hyffsat låga mil så är det högintressant! |
|
|
Bjerser: Hur får du ihop det här? "1dl/mil i skillnad ger 1650:-/år i fördel till BMWn." Skatten för en BMW 318 är 1080:- per år Länk medans det för en Golf 1.6 Multirfuel är 750kr per år Länk Även om Golfen varit bensinare hade inte 1dl gett 1650kr om året i skillnad. Fordonsskatten bestäms som (CO2 utsläpp - 120 x 20kr ) + 360. 1dl per mil är 27g C02, alltså ger en deciliter skillnad 540kr per år i skillnad. ------- //Lövet |
|
|
Andreas: Jo jag tyckte det blev otydligt men Autopower saknar tyvärr en Edit-funktion, dom 1650:- är kopplade till den lägre förbrukningen. 1000mil per år, 0.6 kontra 0.71L/mil och ett bensinpris på 15:-/L (Vi räknar framåt i tiden...) blir 1650:-/år i besparing till E91´s fördel. Angående skatten missade jag att den var 750:-, hänger det ihop med att det är en etanolbil? I så fall blir min besparing ovan cirka 2000:- (~2300- 330:-) . Det var dumt att missa att etanol-Golf har lägre skatt, men min poäng i denna tråden var att BMW inte behöver kosta mer i drift och den poängen står sig än... :) //Bjersér |
|
|
Ja, etanolbilar har en reduktion på fordonsskatten jämfört med bensinbilar. Tror det är i storleksordningen 20-25%. Den reduktionen gäller alltså utöver att de första 5 åren är skattefria på miljöbilar. Jag håller med dig att E91 är det trevligare köpet men jag skulle nog inte försöka mig på att använda ekonomiska argument för det ;) En Golf lär nog vara bland det billigaste man kan åka runt i. Riktigt bra andrahandsvärden jämfört med BMW. En Golf -08 och en 3-serie -08 skiljer knappt nånting alls trots att BMWn är minst 100.000kr dyrare ny. Och än värre blir det. Min 325 -08 med nypris 370' såldes för 155 i år. Får man knappt en Skoda Octavia för :( Men jag åker BMW ändå :) ------- //Lövet |
|
|
En Golf Variant TSI 122 Masters -11, ett år gammal som gått 800 mil såldes nyligen på den akutoriserade VW-firma jag jobbar för 155000:-. Den var utrustad med masters-paket (bl.a. farthållare, färddator, 16", dimljus, multiratt, MP3-stereo mm), avtatgbart drag och metallic. Golf 6 har så kallad "Climatic" som standard, det innebär att den har automatisk temperaturreglering och är att betrakta som ett mellanting mellan vanlig AC och klimatanläggning. Försöker mig på en kostnadsjämförelse mellan denna och en E91 318 -08 med ca. 5000 mil på mätaren som ligger i samma prisklass. Förmodade reparationskostnader och värdeminskning lämnar jag till var och en att bedömma. 3 år och 4500 mil. Golf Variant TSI -11 Bränsle: 41193:- (angiven blandad) Skatt: 2640:- Försäkring: 9254:- (2 års vagnskada kvar, dvs. 2 år halv och 1 år hel beräknat på mig) Service: 4300:- (jobbar själv som servicerådgivare på VW-verkstad) Totalt: 57387:- BMW 318 Touring -08 Bränsle: 42500:- (angiven blandad) Skatt: 2520:- Försäkring: 18516:- (3 år hel beräknad med samma villkor på mig) Service: 5500:- (uppskattning) Totalt: 69036:- För övrigt får man förmoda att en betydligt äldre bil kräver dyrare reparationer. Sen som flera varit inne på så skall man tänka på att en Golf står sig oförskämt bra i pris. Tycker att trådskaparens för- och nackdelar stämmer ganska bra... MVH Christofer |
|
| Jag har länge undrat vad det är för dyra reparationer på gamla bilar? Upp till 10000 mil brukar inte hända något spännande, och risken för ett onormalt, plötsligt och dyrt haveri (styrdon brinner upp etc) är ju densamma oavsett 2000 eller 8000 mil då sådana (dyra) fel inte är slitage utan otur/fabrikationsfel/slumpmässiga. Men dessa täcks ju i så fall av maskknskadeförsäkringen!! I övrigt är det ju enkla normala slitagekostnader som kan uppstå, bromsar, något stag eller bussning etc, inget som märks på totala milkostnaden. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.