AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.074

Köpråd och fin e38 eller e65-66 sökes runt Stockholm

Sida 1 av 2
Gott folk,

Jag har läst detta forum i många år och nu behöver jag hjälp med bilköp så då var det dags att registrera sig. Min grundstatus är en 38-årig man från Stockholm med relativt god ekonomi (dvs allt tal om bensinförbrukning i tråden är ointressant), älskar bilar men kan INGET om mekande och inga vänner med mekkunskaper dvs bilen måste vara i så gott skick som man kan begära med hänsyn till att bilarna är mer än 10 år vid det här laget. Jag är ute efter en fin e38 740 eller 750 av sista årsmodellerna dvs 00-01 och får väl kosta upp till 100k för rätt bil. Jag har läst om denna tidigare på forumet och är skeptisk pga tidigare inlägg:

Länk

Är det någon som känner till denna eller tittat på den?

Länk

Alternativ 2 är att tuffa upp till e65-66 och då med budget upp till ca 200k. Fortfarande är kravet att bilen älskats av sin tidigare ägare...

Synpunkter, tips och även någon med stor BMW-kunskap som har intresse och tid att följa med och klämma på intressanta bilar i Stockholm med 10 mils radie mottages med den största tacksamhet!

mvh

Vanguard
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Nr 1 har inte jag sett tråd om. Vad är/var problemet med den?
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Reglaerna lyder såhär

Köp en Svensksåld originalbil med få ägare med svensson larsson karlsson osv på pappret inte muhammad ali osv!

Gör motormännens stora test!

Bilen ska vara helt vibrationsfri och fri från missljud. Tänk på att gummi slits även av ålder inte bara miltal.

Bilen ska vara rostfri, HELT ROSTFRI, det första du gör är ett rostskydd!

E38 är enligt många bättre än E65 men säkert lättare hitta en fin E65, fina E38 är nästan omöjliga att hitta :/ E65 känns även modernare och har inga problem med rosten, elektronikfel kan förekomma (främst på de tidigaste årsmodellerna) Kvalitetskänslan något sämre än på E38.

Stylad, sänkt mm = glöm bilen!

Räknar de med en budget på 100.000:- i inköp lägg till minst 25% i underhåll om det ska bli den drömbil det en gång varit.

Lycka till :)
Sp
228
Space_Ace
BMW 750i - 1996
Tesla Model 3 Dual Motor AWD - 19
Saab 9-5 Aero - 02 x2
Volvo 960 3.0 - 91
Mercedes 300 SE -89
Mercedes 280 SE -80
Mercedes 280 SE -75
Saab 99 2.0 EMS - 73

BMW CS #7992
Jag instämmer i fagerstens regler. Det lönar sig att köpa en lite dyrare men pedantskött bil - reparationer drar snabbt iväg.

Ta ev. kontakt med CTech här på forumet som tidigare hade sin 750i till salu för runt 100 000 kr. Den ser riktigt fin ut och borde vara med i dina överväganden. Några bilder syns i hans profil här: Länk

Bil nr. 1 avhandlas närmare i denna tråd: Länk

It's better to burn out - than to fade away.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jo, jag hade tydligen sett tråden om 1:an eftersom jag skrivit i den. Varför blev du skeptisk till den pga den tråden? Borde vara värt att titta på bilen.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Vanguard:

Att hitta en bil men en fullständigt servicehistorik, få ägare, gott skick (OBS! ej bruksskick), välomhändertagen mm kräver lite tålamod och tur.
Sen vad individen som äger bilen heter är mindre intressant då man märker ganska omgående med ett par enkla frågor om personen i fråga är seriös eller ej.
Finns hur många Karlsson, Andersson mm som fullständigt skiter i bilen lika mkt som någon med utländsk efternamn.
Gäller bara att hitta denna pedanta människa som har vårdat sin bil och inte bara sett det som ett transportmedel.

Skall du absolut ha en E38:a så skall du satsa på en 740.
Vet ej hur pass insatt du är men det viktigaste som du bör kolla upp på dessa bilar är, om oljepumpsbultarna är åtdragna.

Är dem inte det är det en väldigt god idé att se över det omgående efter köp,många skiter i det eller så känner dem ej till problematiken.
Kan annars blir en riktig kostsam historia.

Att hitta en fräsch E38:a som har tagits väl hand om med god historik och inte rullat så många mil kan bli riktigt svårt att hitta här i Sverige.

(Se bara på Garaget.org eller här på AP galleriet för att se hur många vettiga bilar som stämmer in på dina krav)

Mitt råd till dig är att satsa på E65:a, dels är dem relativt billiga nu och chansen att hitta en sådan fräsch är större än en E38:a.

Vad har du för krav på bilen förutom årsmodellen som du har nämnt?

E38:a vs E65?

Färg, utrustning etc...

BMW M-POWER
Tack för svar! Då har jag lite att gå på.

Ni som har e65 vad bör man tänka på?

Mina preferenser är som följer:

1. Färg spelar ingen roll så länge det är metallic.
2. Inredningen får gärna vara ljus eller nyanser av brunt (cognac etc). Svart funkar.
3. Det ska helst inte vara standardstolar. Jag fick just lära mig att det finns 4 olika stolar till e38 så hur många olika finns det till e65?
4. Så fullastad som möjligt med utrustning om jag får välja men med en bil med rätt faktor mellan pris/skick så kan jag ta en snikigare version.
5. Taklucka är trevligt.
6. Motor - till e38 helst en 740, jag tror inte jag behöver pulvret och gången i V12:an men det är fortfarande rätt bil/pris som gäller. Till e65 kan jag tänka mig vilken motor som helst, jag gillar både dieslar och bensinare. Måste jag välja så kanske en bensinare då jag inte kommer köra så förfärligt mycket per år (1000-1500 kanske).
7. Är det är stor skillnad i problemfrihet när e65 faceliftades 2006?
8. Jag kommer ha bilen ca 1 år (pga kommande utlandsflytt) så det bör vara en modell som inte är helt stendöd att bli av med. Jag är medveten om värdefall och att lyxbilar av den sorten kräver rätt köpare så allt är relativt.

mvh V
Vad sägs om den här? Länk
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Tjena, söker du efter ett pedantskött E38 med M-chassi och M-packet samt lite annat godis kolla min. På garaget har du bilder och länkar till youtube klipp där jag filmat lite. Läs gärna min blogg om bilen om du vill veta mer detaljer eller kontakta mig om du vill veta mer: Länk

Finare och mer väldokumenterad 750i M-sport blir nog svårt att hitta om du vill ha en fin E38. Sitter nya framdäck på den med, bara dom gick på 7k i höstas...

BMW 4 Life
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Vet att polarens B12 fortfarande finns kvar, helt genomgången, nya däck, ny navigator med 16:9 skärm etc.. (dock nere i Skåne)

Länk

//Henrik
Nu
192
Number_3hree
Bmw 320d GT xDrive M-sport -16 PPK
Hyundai i30 Kombi - 17
Lite nyfiken.... Hur mycket hade ni tänkt för bilarna. Självklart så förstår jag att priset är högt pga skicket....

Hoppas att rätt person köper 750 o alpinan i framtiden och vårdar de väl och kör med original delar!
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Har för mig att han har nämnt runt 100k för B12..
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Min är inte ute på annons nu då den står vinteravställd som vanligt. Men den kommer ut till våren. Priset kommer bli bra med tanke på hur mycket pengar och kärlek som lagts på bilen. Svårt säga exakt innan annonsen och rätt köpare dyker upp. Beror också lite på prisbilden på motsvarande bilar i tyskland. Här i sverige har jag inte sett någon motsvarande till salu på länge förutom just B12:an som nämns ovan. Det är visserligen en alpina och de står alltid högt i kurs men personligen tycker jag faceliftad E38 är finare speciellt med alla M-options :-)

Googlar man lite på vad som finns i europa och på mobile.de så verkar spridningen på priserna vara stor på de få bilar som finns till salu. Utan att syan bilarna alls vad det är för något ligger den billigaste på ca 8500 euro och upp till ca 18000 euro på mobile för en svart 750 med 8000 mil på mätaren. Gissar på att jag lägger mig runt 11 000 euro preliminärt, tror det är ett attraktivt pris med tanke på skicket, historiken och pärmen med alla kvitton på allt som jag byt senaste 4 åren. Den svarta på mobile är dessutom 1 år äldre och har inte konturstolarna.

BMW 4 Life
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Min 750i E38 kommer oxå ut till våren, om jag klarar av att sälja den vs...helt omöjligt o finna härligare bil för pengarna!!

Finns bilder på www.wenngren.com

E38an är en härlig milstolpe i BMW historia!

"BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den"

Mvh Jocke W
GI
2.196
GINO
CTech:

Det var något nytt sätt att värdera sin bil på :)

Ärligt talat tror jag varken du eller ägaren till Alpinan kommer ej att få till någon försäljning med tanke på vad ni vill ha för bilarna.

För dem pengarna kan man få en helt ok E65:a som ett exempel.

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
Vanguard:

Om du bara skall ha bilen i 1 år så tror jag att det blir rätt knepigt hur man än gör.
Det som går lättast att sälja är så klart billigare biltypen som inte kostar allt för mkt i inköp ex. 728 eller 740 (E38).

En (E38) 750 eller (E65) 745/750 blir inte lätt att sälja om du inte vill torska allt för mycket stålar.

BMW M-POWER
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
GINO: jag vet att alla bilar bör kosta runt 30k på autopower annars är det för dyra men jag säljer ingen bruksbil med dolda fel och massa slitage. Jag lägger mig där de övriga på marknaden lägger sig. Ingen mening att dumpa priset om jag lägger mig i det nedre segmentet på prisspannet med en bil som skick och dokumentationsmässigt ligger i topppskicktet. En tidig E65 har design som jag inte ens vågar kolla på få BMW bilar har så misslyckad design så jag ser inte E65 som någon direkt konkurent, inte samma målgrupp som köper de två olika karosserna. Fast det är ganska mycket off topic så jag tycker vi lägger ner innan tråden spårar ur. :-)

Och finns det ingen som vill köpa då får jag helt enkelt behålla den, konstigare är det väl inte ?

BMW 4 Life
GI
2.196
GINO
CTech:

Nja inte 30 000:- men lite mer realistisk bör man vara om man vill sälja, annars funkar det att behålla bilen då E38 ger rkktigt fina stunder tillsammans :)

Dina åsikter om E65 är allt för hårda :) det tar tid men man vänjer sig vid designen.
Piffa upp med några schyssta fälgar så är det en helt annan bil till utseende.

BMW M-POWER
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
GINO: Kanske det men jag stirrar på min E38 varje gång jag startar datorn (bakgrund på skrivbordet) så E65 innan facelift är för svår at smälta för mig. No hard feelings :-)

BMW 4 Life
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Till d.fagersten:

Hej!

Kommenterar:

"...Köp en Svensksåld originalbil med få ägare med svensson larsson karlsson osv på pappret inte muhammad ali osv!..."

Hur vet du att en Svensksåld bil inte är manipulerad? hur vet du att en bil med ägare med namn som svensson larsson karlsson osv inte är manipulerad?

Jag köpte en 323iA med ovannämnda kriterier 1991 och den var skruvad...
George
Jag tycker inte heller man ska tänka så mycket på efternamnet. Bättre att kika på bilens allmänna skick, och snacka lite med ägaren under tiden. Man märker ganska snabbt om det är en ärlig person eller en snackare.

Just 7-serien drar till sig folk som gärna vill låtsas vara mer än vad man i själva verket är - det kostar ganska mycket att underhålla en sådan bil. Problemet uppstår om den ägs av en snåljåp som inte ens vill byta motorolja, men ändå har illusioner om att han är något slags glassare. Såna klåpare ska man se upp med - oavsett om namnet är Muhammed eller Larsson - de kan förstöra vad som helst på kort tid! :)

Jag har under mina år träffat på många hederliga och bra människor - oavsett efternamn. Men det finns också svin som är ute efter att lura dig, det skadar inte att vara lite "sunt" misstänksam.

Leta efter rost.
Leta efter "gungig" gång. En E38 ska vara fast i hjulupphängningen, men pga bilens stora tyngd och (i vissa fall) snåla ägare, så glappar det till sig. Det kostar ganska mycket att byta alla stag/bussningar.
Kolla att allt fungerar, och kolla vad det kostar att laga vad som är trasigt innan du köper bilen.

//Lasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.