|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Roffa1 |
Tillägg: Skall naturligtvis vara avdraget 148.000:- (ej inbytespris;-) |
Verdi |
Vad menar du med "kompenseras fullt ut"? Får killen betalt för sitt besvär och sina utlägg och marknadspris för bilen så är det väl "fullt ut", eller hur? Jag tycker du har lite väl orimliga krav ibland. Ibland förstår jag Autopartners reaktion. ;-) Exakt vad kräver du av en "s.k. biltillverkare"? Tycker du borde sälja din rosthög och köpa en bil vars tillverkare når upp till dina förväntningar. En Veyron eller Maybach kanske? Sen kan man gå till Audi om man vill, men både jag och en kompis har råkat ut för kamremshaveri. Jag hade en 1.8t (jag hade även ett turboras då den var 1,5 år gammal) och han hade en 2.0 utan turbo. Dessutom rasade motorn på en kollegas pappas relativt nya A6 3.2. Så jag skulle inte utgå från att en Audi är så jävla mycket bättre. Snarare sämre. Jag kommer iaf aldrig att köpa en Audi igen. |
|
Ja, både Audi och BMW är uppenbarligden skitbilar, och Veyron har för dåligt med lastutrymme men hyfsad oumpff. Maybach lastar en del men usch vad tråkig den är att köra. Svårparkerad dessutom. Kan en Hyndai i40 vara något för herrarna? Jag har bara hört gott om dessa vagnar. De säljs visst i kilopris! |
|
| qasacage: LOL | |
|
Först och främst tråkigt för TS med problemen med hans bil, men håller helt med Verdi att man måste ju ändå inse att han ägt bilen 16 månader och kört 6000 mil. Om då värdeminskningen stannar på knappa 150 tkr så tror jag nog han måste acceptera detta. Det är en utgående modell som dessutom har många kampanjer idag på helt nya bilar. Om bilen dessutom är "fullsmetad" med massor med extrautrustning så betalar den sig mindre på en bil som 320dT än på ex. vis en 535dT då det är en helt annan målgrupp som köper bilen i andra hand. Där värnar man främst om låg förbrukning och ekonomi än på "stora navin" osv. Det är därför det är så viktigt att speca en bil korrekt när man köper den för att få bästa möjliga andrahandsvärde. Dessutom har bilen tydligen varit helt problemfri under 5000 av dessa 6000 mil. Att sen skriva om att man skulle bli portad osv hos en BMW verkstad är ju helt sjukt. Kan inte tänka mig att en BMW verkstad skulle "porta" en kund som behöver service. En bilhandlare lever på att sälja servicetid och delar till sina kunder! Min uppfattning om BMW-s åf är enbart positiva och hästlängder bättre än ex. vis hos Audi/VW som ofta jämförs. Där lämnar verkligen många kunder beroende på bristande och dålig kundservice på eftermarknaden. Jag tycker att du Roffa kanske bör tala med din åf i lite lugnare ordalag så kan jag inte tänka mig annat än att de servar din bil. Tänk på att behandla andra som man vill bli behandlad själv... /Anders |
|
|
Samtidigt är det ett problem om man som kund har högre krav än snittet och t.e.x. kräver att en reparation faktiskt skall göras ENLIGT BMWS INSTRUKTIONER (!!!) vilket många verkstäder tycks ha svårt att hantera då det t.ex. "inte märks" när man sätter tillbaka alla avbrutna plastbitar från bakluckebytet (rost) med häftmassa som håller ca 1 år. Det är ett problem idag att "Svensson" accepterar vad som helst vilket gör att man anses "kräsen och krävande" bara för att man vill få det man betalar för. |
|
|
Helt rätt marin849! mvh/ Anders |
|
|
Är det bara ett års garanti på BMW??? Trodde det var två. |
|
Roffa1 |
Med risk för att verka tjatig, jag ska bara passa på tillfället och räta ut några frågetecken. Anders: Det har aldrig någonsin förekommit några "hårda ordalag" mellan mig och Autopartner. (vart har du fått detta ifrån?) Anledningen till att AP portade mig, var att jag tidigare skrev i en tråd om hur illa jag blivit bemött av personalen vid reservdelar samt även av den serviceansvarige PE. Efter att denna tråd uppdagats av Autopartner så erhöll jag ett e-mail från PE där han meddelade att jag fortsättningsvis EJ VAR VÄLKOMMEN dit som kund och bilen uppmanades jag att serva på annat håll. = PORTAD. Likaså drogs min personliga 10% inköpsrabatt bort i samma veva. Försökte vid detta tillfälle att kontakta PE hos Autopartner men han gjorde sig helt oanträffbar, vägrade att tala i telefon, vägrade att ringa upp mig, svarade ej heller på e-mail,osv. |
|
När jag läser detta är jag glad att jag kör Audi. Betydligt bättre bemötande där verkar det som. Jag känner för TS som har blivit drabbad. Var saklig och noggrann i din framställning mot verkstaden/BMW. Det lönar sig definitivt i längden. Om de värderar din bil 150 kkr under inköpspris så var noga med att ta betalt för de timmar du har lagt ner och framförallt att du har riskerat ditt liv när du kör deras nya produkt. |
|
Verdi |
Han behövde ju inte köra utan ABS. Han valde att göra det. Dessutom så är det nog inte så enkelt som att dra alla märkesverkstäder över en kam. VAG är/var iaf ökända för dåligt bemötande förr. Men de kanske har bättrat sig? Gillar personligen BMW bättre efter 11 år som Audi-ägare och 2,5 år som BMW-ägare. På Möller bil fick jag ta en hyrbil för 700:- när jag lämnade in bilen på service. På Novation får man en BMW för 150:- som lånebil. Plus att på Audi så ringde de "alltid" och frågade "vi ser att det här och det där är trasigt, är det ok om vi byter?" när bilen var på service. Och när man hämtade den sa de typ "nästa gång ska vi nog byta länkarmar för 11 tusen och kamrem för 15 tusen.". På BMW har jag hittills aldrig fått någon sur "överraskning" vid service. Peppar peppar... |
| Enligt Autoindex 2010, publicerad på "bytbil" är bilmärket med nöjdaste ägare Subaru, följt av BMW. Audi först på plats 5. Fortfarande bra, men sämre. Detta ger bättre vägledning än en enskild tråd. | |
|
jag tror också att Audi fantasterna skall vara väldigt försiktiga i sina utlåtanden om Audis service då det är ju där som hela VAG koncernen med deras åf haft jätteproblem. /Anders |
|
|
Har haft precis samma problem på en Peugeot, instumetpanelen blev som ett flipperspel, konstaterade själv att generatorn inte laddade. Verkstaden laddade batteriet och sa att allt var OK, dom hade kollat med dator, kom 5 mil så var det samma visa. Laddade batteriet själv, mätte laddningen,visade 12,6 volt, dvs det nyladdade batteriets spänning = ingen laddning. Men batterilampan lyser inte ?? Det visar sig att lampan inte fungerar som den gjort i alla tider på bilar, dvs lysa när generatorn inte laddar, utan tänds när det är under 11 volt i systemet, och då tänds det mesta annat oxå. Verkstaden vill fortfarande ladda batteriet "datorn kan inte kolla systemet om det inte finns ström" Jag fick själv ta fram en voltmätare och visa "Kolla här, 10.8 volt när motorn går, generatorn laddar inte, sätt för i helvete i en ny generator" Dom bytte generator och allt funkade som det skulle, 14,2 volt på tomgång. Med det ville jag säga, be verkstaden ta fram en vanlig voltmätare (om dom har nån) och kolla laddningen. Med avstängd motor och friskt batteri ska du ha ca 12,6 volt, på tomgång med normala förbrukare på ska du ha minst 14 volt i en modern bil. |
|
| Problemet denna gång var ABS givaren så hade slitits sönder pga snö och is. Och alla som andra funktionerna som visades på instrumenten hör till samma dator/kabelstamm, så de var därför den visa dom andra felen. Dom menar att det inte var samma fel som jag haft tidigare så det var ju bra:) Nu skulle dom bara fixa krock skadan, sen får jag tillbaka bilen så då slipper jag köra Nissan :) | |
|
Roffa1 -> Ang portningen, låter precis som mitt fall du beskriver. Lämnade in bilen för garantijobb, 4 dgr totalt hade de bilen, inte vid nåt tillfälle lyckades de lösa problemet... De började då säga att det ska vara så.... Jag åkte till annan verkstad i grannstaden, de löste allt på 20 min och det visade sig att den andra verkstaden ljög om vad de gjort rakt över. Jag lämnade mitt missnöje i en medföljande enkät efter service... Då var det jag som var skurken, inte verkstaden som lurar o bedrar folk... = portad. Hade ändå aldrig satt min fot där, o gör allt för att andra inte ska göra det heller o gå på samma nit. Var dock ej BMW |
|
Roffa1 |
fredrik_wt: Ser att du bor i Norrköping, vilken verkstad handlar det om? Volvo-Saab,osv. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.