|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Aktivering av TV funktion under färd, hur gör man? Gäller 335dA Touring 2010 | |
|
Tjena, Kolla denna tråden för lite olika lösningar: Länk |
|
|
Intressant. Jag hittade ett företag i Helsingborg (Jarls bilservice) som aktiverar/kodar/programmerar "tv under färd" för 800kr... Någon som har provat eller känner till detta företag? |
|
|
Jarls bilservice är en seriös verkstad med gott rykte. Är bl a väldigt kunniga på Alpina... ___ //Ulf |
|
| CIC el CCC? | |
| E91 2010 = CIC | |
|
Kort och snabbt svar... Enkelt, och väldigt smidigt är att förändra värdet i denna fil: /dev/eeprom/Coding/Cod_Master/HMI För att komma åt filen, så behöver man antingen ansluta sig mot bilen med en egengjord OBD-> Ethernet kabel eller köpa/skaffa sig denna ethernet adapter: Länk Du har efter detta möjlighet att ansluta dig med både ftp och telnet direkt mot din CIC enhet. Kör den ovan nämna filen i valfri hex-editor, hoppa till "offset 17" och ändra 03 03 till FF FF 03 03 innebär att den slår av Video-In-Motion vid 3km/h FF FF innebär "Undefined Value", så bilen låter dig fortsätta se på film även när du rullar. Kopiera sedan tillbaka den modifierade filen till dessa 2 platser. (spara en kopia av orginalfilen såklart) /dev/eeprom/Coding/Cod_Master/ /dev/eeprom/Coding/Cod_Backup/ Kör en reboot av din CIC enhet, och voila, du har nu en fullt fungerande Video-In-Motion... för att checka värdet i bilen efter förändring, kör följande kommando: codingtool get gHMI | grep -i speed Just my .02€ =) Lycka till |
|
|
Tack för svaret, Det vete fn om jag vågar ge mig på det där själv, 800kr känns helt plötsligt inte så dyrt längre... Om Bmw-verkstaden uppdaterar mjukvaran i bilen, skrivs denna filen över då så man måste göra om dettta igen för att aktivera Video-In-Motion? |
|
|
Vid en uppdatering kommer med stor sannorlikhet VIM att återgå till org.inställning. Men då är det bara att göra samma procedur igen. Finns även dvd skivor att köpa som löser det åt dig. www.dvdinmotion.com om jag inte minns helt fel. Kommer strax att släppa lite egna dvd images som man bara bränner å matar in i dvd slotten som ändrar de inställningarna man önskar i bilen. |
|
| För att inte göra tråden offtopic så har du fått PowerPost. | |
|
Sorry, c14ym0re, blev lite kort och koncist. Tänkte att det var bättre att svara och försöka hålla tråden i rullning. :) Grymt intressant att det går att telneta till CIC-enheten. Det måste ju testas! Har du läst info på nätet eller kört trial and error? |
|
|
Wiberg... ingen fara... Gissade på att de va en CIC enhet, men man vet ju aldrig =) Ja, visst går det att köra telnet rakt in i din CIC enhet allt. Det går som sagt att göra på lite olika vis, antingen genom att bygga dig en egen ODB->Ethernet kabel, eller köpa/skaffe den modul jag länkade till, dom är förconfigurederd från fabrik i bilen. Ansluter du med den länkade D-link enheten, så kommer bilen att tilldela sig själv IP: 160.48.199.99 med nätmask: 255.255.255.128. Ansluter du med egengjord kabel, så behöver du knuffa på en DHCP adress till CIC enheten när den bootar (du ansluter, startar en dhcp server och bootar om CIC enheten) Efter att detta är gjort, så landar du i en QNX miljö av version 6.3.2, och har en hel del skoj saker du kan busa med. =) |
|
|
Häftigt, stort tack för info! Jag kanske missförstår, men det du har länkat är en Ethernet->USB-adapter. Då saknas det fortfarande en OBD->Ethernet-adapter? Eller finns det Ethernet-koppling direkt till CICen? Jag förstod det som att man kopplar in sig via OBD-uttaget? Jag känner mig inte helt bekväm med att bygga en adapter, så finns det prylar att köpa som passar ändamålet så tar jag tacksamt emot tips. Vad gäller inställningar och annat att leka med, finns det bra sammanställningar eller pekpinnar åt rätt håll på nån hemsida? Eller är det googla järnet som gäller? Eller testa sig fram? |
|
|
Den adapter jag länkade till är ett USB nätverkskort. Du ansluter den till bilens USButtaget i handskfacket, inte vid armstödet. Det är ju ett USB nätverkskort, vilket gör att bilen får ett extra nätverkskort, och du sedan enkelt ansluter din egen laptop till RJ45 pluggen i adaptern. |
|
|
Jaha, man går den vägen in! Sorry, då missförstod jag. Trodde man gick via OBD-uttaget. Men då förstår jag vad du menar. Spännande, måste ge detta ett försök! |
|
|
Du KAN även ansluta via ODB uttaget... (Men då får du göra en egen kabel) Men just den adapter jag länkade till är pre-configured i bilen redan, och det finns även stöd för en Netgear adapter (dock ingen som verkar säljas längre) Så, bara köpa å leka :) |
|
|
Kopplingschema för egengjord ODB kontakt enligt följande: RJ45 CAT5/6: orange/vit -> ODBpin 3 RJ45 CAT5/6: orange -> ODBpin 11 RJ45 CAT5/6: grön/vit -> ODBpin 12 RJ45 CAT5/6: grön -> ODBpin 13 |
|
|
Hur går man tillväga med TV-spärren om man har CCC som jag antar att jag har på min 08:a? ___ //Ulf |
|
|
Sweet, Inet har den på lager på det lokala varuhuset. Kanske blir en sväng förbi där i eftermiddag. :) Tack för all info så långt, återkommer nog med fler dumma frågor. :) |
|
| Programmer>> Jag har fått för mig att det är enklare på CCC och att det går att lösa via en kabel. Typ en sån här: Länk | |
| Kommer inte åt Ebay från jobbet, men googla "tv in motion bmw ccc" så får du ett par Ebay-träffar också som bör göra jobbet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.