AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
45.384

Motorras X5 d -08

Sida 4 av 4
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
steaman; du kommer med falska anklagelser, jag har absolut inte påstått att TS är orsaken!
Gällande frusen vv håller jag ju med om att: "Det kan man ju i sig tycka är en svaghet i konstruktionen".
Men jag håller inte med om att olika problem vid extrem kyla, eller andra extrema vädersituationer, skulle gälla bara BMW, utan det gäller ju väldigt många olika fabrikat och bilmodeller.

Jag vidhåller bara: "Men det är ju inget konstruktionsfel i själva motorn, alltså inte typ något med lager, vevaxel, motorblock, oljesmörjning eller liknande."
Vilket jag tyckte sades eller antyddes i vissa inlägg i denna tråden.

Jag står för att jag hela tiden hävdat att det är ytterst osannolikt att motorn havererar vid 16 000 mil utan att det beror på något särskilt.
I de allra flesta fall brukar haverier bero på den mänskliga faktorn (jag sade att detta kan ju ha hänt innan TS blev ägare, jag har alltså INTE påstått att TS är orsaken!!!) eller så brukar det bero på någon annan yttre händelse.
Om det nu beror på frusen vv så anser jag att det är en yttre händelse.

Jag och min familj, som bor och är verksamma i norrland, har ägt många BMW sedan 1972, alltså i nära 40 år (och även många andra märken..!).
Vi har varit verksamma inom fordonsindustri sedan 1962, alltså i nära 50 år.
Vi har aldrig på någon BMW råkat ut för frusen vevhusventilation och vi har aldrig råkat ut för något enda motorhaveri.

På andra märken har vi dock råkat ut för frusen vv, men inte med motorhaveri som följd. På andra märken har vi även råkat ut för något motorhaveri. Ett enda haveri har varit oförklarligt och det var faktiskt på en Toyota.
(På tävlingsbilar har vi under årens lopp haft ett antal haverier, dock har det alltid funnits en naturlig förklaring...).

Jag berättar inte detta som ett facit, eller som den enda sanningen, utan jag berättar bara om mina egna personliga erfarenheter.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Not: Den (hittills...) lägsta tempereturen som jag har startat och kört BMW var vid -48°C.
Under varje vinter i mer än 30 år så har jag vid upprepade tillfällen kört BMW och andra märken vid temperaturer under -30°C.
Vare sig jag själv eller någon jag känner har (hittills...) någon enda gång råkat ut för motorhaveri pga frusen vevhusventilation på någon enda BMW.

Om det är ett sådant allmänt konstruktionsfel som vissa här påstår så måste jag säga att vi måste ha haft en helt osannolik tur!

(De som känner mig vet ändå att jag lever efter devisen att sådant som "tur" respektive "otur" inte existerar i verkligheten.)
zr
16
zrtman
525 ia M-Sport -04- Såld
X5 3,0D Sport -08
Ulf 530: Jag har ochså haft ett antal BMW Audi, mercedes och körde ca 48 000 mil med de tre senaste Huyndai Santa Fe dieslarna.
Min 525i har gått över 19000 mil inga problem, men så står den i varmgarage varje natt iofs.
Jag har aldrig varit med om att Vv har frusit någonsin på någon av mina bilar.
Däremot så frös vv på min svärfars 530D -2005 nu i början på vintern.
Jag kör mycket bil i mitt arbete och i alla väder, de senaste vintrarna har vi haft temperaturer ned mot -45 periodvis och det har fungerat utmärkt även med x5an.
Det jag vill säga är att om konstruktionen är undermålig så kan det hända när som helst när bilen gått litet längre och andelen kondens kommit upp till den nivå att det blir problem.
Kan kanske avhjälpas med att ställa bilen i varmgarage, vilket är ett problem om man är mycket ute och reser :-)

@Lövet: Tror att in och ut i ett varmgarage späder på problemet med vv saken?
Denna vinter är 320in ute hela tiden och inte parkerad i mitt varmgarage.

Skillnaden är stor under locket,dvs inget klet och kladd längre, men samma förutsättningar i körstil,sträcka mm.

Enda skillnaden är att det är Biltemas 5w50 i motorn denna gång,men detta är inte den faktor som gör att kletet försvunnit utan jag tror på ute-teorin!

Använder mvg vid varje resa,även från jobbet och har gjort så tidigare med.

-------------------------------------------------------------------------------------
Ang påståendet med brinnande V70is efter E4an...

Enl ADAC´s rapport om driftsäkra bilar så är Peugeot överlägset bästa bilen???

Känner Ni också detta här på AP?
Länk
Och på tal om kund-nöjdhet är Dacia bättre än alla de tyska märkena.
Länk

Tror säkert en del har åsikter om denna sak här på AP ;)
Om Ni orkar läsaigenom länkarna här nedan så inser Ni snart vilken röra ADAC´s rapporter orsakar.
Olika tolkningar gör att vissa märken är bra medans andra tolkas som sämre osv.
ADAC´s original rapport är på tyska och detta språk behärskar jag inte tyvärr,så det vore kulmed en översättning av någon härpå AP,för div tidningar verkar tolka hejvilt till fördel eller nackdel beroende på märke mm.

Länk
Länk
Länk
Länk

hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Så köp Dacia då! ;-) Världens fulaste bilar!

I våra svenska nybilsägartester är det BMW, Subaru och Toyota som härskar.

Hur som helst så kanske diskussionen spårat ur lite. Var man köper den bil man trivs med. Detta är ett BMW forum. Gillar man inte BMW så finns det nog ett forum som passar. Kanske ett Dacia forum där man kan diskutera kinatrimm? ;-)

Lycka till med din X5a! Hoppas du får ordning på det. Posta gärna om du listat ut vad felet var som fick motorn att paja. Klart intressant för oss alla. Jag är otroligt nöjd med min X5a som jag ägt i fyra år. Går som en klocka och byter nog inte innan nästa X5a kommer ut på marknaden.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Inte bra att låta en modern diesel stå på tomgång med kall motor under längre tid, speciellt när det är så kallt ute. Har du gjort det ofta så har den ju fått dålig smörjning varje gång.
En diesel skall köras direkt efter start för att komma upp i arbetstemperatur så snabbt som möjligt. Står även i instruktionsboken.
Frusen vevhusventilationen gäller väl mest bensinare. Har inte hört om någon diesel som haft det problemet.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Alex84: då jag fick frusen vv på min 530i -01 så hade den inte stått i varmgarage på minst 4 år. Mycket möjligt att in och ut ur varmgarage kan vara en faktor men det finns nog en hel drös med faktorer som påverkar.

___
//Ulf
Absolut att det är fler faktorer som samverkar i detta gissel.

Vart man bor i landet ex eller om bilen står i varmgarage eller ej osv.

Grund problemet är nog ett konstruktionsfel som gör systemet känsligt för temperatur skiftningar.
Klarhet i fallet?
Tror inte slumpen gör att en viss del havererar. Finns väl inget som talar för att frusen vv är orsaken i detta fall.

Däremot långa S-intervaller som 3700 mil tycker jag är på tok för mycket, oljan kan föra med sig partiklar som ger ett prematurt slitage i ram/vevlager lager.
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
zrtman: Hur går det för dig? Hoppas du fått ordning på kärran utan allt för blodiga utlägg! Lider när jag hör saker som rasad motor.
zr
16
zrtman
525 ia M-Sport -04- Såld
X5 3,0D Sport -08
hybris: Ja det har inte hänt så mycket ännu pga att verkstaden har så mycket att göra så de har inte hunnit börja med bilen än.
Men det blev ett motorbyte= dyrt.
Sedan kan jag väl meddela att varken Svenska BMW eller den ÅF som sålde bilen visar något som helst intresse i saken( shit happens ).
Nåväl efter att bilen får sig en ny motor så kommer den och min andra Bmw att säljas , nu blir det märkesbyte.
Jag uppdaterar så fort den gamla motorn är urmonterad om ev.orsak till haveriet.
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Trist att höra men förstår dig till 100%! Dåligt att din ÅF och BMW att inte göra något på goodwill! Vågar man fråga vad en ny motor går lös på?

Lexus är fantastiska på service och kundnöjdhet.

Annars skulle jag nog traska till Audi eller Porsche. Eller varför inte en XC60?

zr
16
zrtman
525 ia M-Sport -04- Såld
X5 3,0D Sport -08
hybris: Ja det är väldigt konstigt att BMW är så ointresserade av vad som kan ha hänt. Hade jag varit ansvarig på BMW så hade jag nog gärna undersökt saken för att se vad som orsakat skadan, men med deras agerande så kan man väl tolka det som att det är något som är helt ok att det händer !

En ny motor vet jag inte vad den kostar men jag hittade en begagnad motor med ca 5000 mil från en krockad bil pris 50 000 :- sedan tillkommer montering mm. så ca 70 000 ungefär.

Lexus har jag ingen erfarenhet av men annars så lutar det nog åt Audi.
Porsche Cayenne verkar som ett riktigt bra alternativ till x5.
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
zrtman:Väldigt tråkig historia :( Vilken firma har du anlitat,Burlins eller Englunds ?
zr
16
zrtman
525 ia M-Sport -04- Såld
X5 3,0D Sport -08
Stocktrader: Nej det blir en lokal bilverkstad som utför motorbytet.
Du hittar betydligt billigare motorer i tyskland fast du kanske redan har köpt motorn.
zr
16
zrtman
525 ia M-Sport -04- Såld
X5 3,0D Sport -08
Backard: Tack för tipset men det hade varit betydligt omständigare att få en motor från Tyskland hit upp i Norr, sedan ger ju de svenska handlarna garanti på motorerna.
Motorn finns redan på plats och väntar på att monteras :-)

zr
16
zrtman
525 ia M-Sport -04- Såld
X5 3,0D Sport -08
En grej om kan vara bra att veta för er gällande försäkringar är:
Jag hade en BMW Originalförsäkring med en tilläggsförsäkring sk.Stor Bilextra samt BMW Assistans.
1. Stor Bilextra trodde jag skulle gälla i detta fall med hyrbil mm...
Men nej tyvärr så gäller endast Stor Bilextra om skadan är en ersättningsbar skada av försäkringen ..........................
2 BMW Assistans trodde jag skulle gälla för självriskeliminering mm enl foldern som ligger i bilen.
Men återigen Nej tyvärr på grund av att jag inte anmält skadan till dem inom 24 timmar ( vem ringer man vid skada jo Försäkringsbolaget i första hand så gjorde jag ) till saken hör att det inte står någonstans i foldern om någon 24 timmars regel.
Så kolla era försäkringar och byt till något som verkligen gäler när det händer.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.