|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej ! Jag undrar om någon har hört om något liknande det som hänt mig? För en tid sedan så blev jag stående med x5 an efter vägen då ett missljud uppkommit, jag ringde bärgare och bilen bärgades till verkstad. Efter att verkstaden tittat på bilen konstaterades att vevstaken på 6:ans cylinder skurit !! Till saken hör att inga varningslampor lyste och jag kollade dessutom oljenivån efter att jag stannat bilen på en parkering, oljenivån var nästan på max. Hur förklarar man att en bil som gått 15600mil med regelbundna oljebyten endast körd på Mobil 1 olja, helt plötsligt råkar ut för en vevaxelskärning ?? Finns det några liknande problem med denna motortyp ? Att dessutom BMW fråntar sig allt ansvar pga bilen gått 15600 mil är riktigt uselt. Alla synpunkter välkomnas | |
|
Jag beklagar och håller med om att det är uselt att en BMW skär vid bara 15.000mil, att de även har uselt kundbemötande höjer jag tyvärr inte ens ögonbrynen över längre. Det har förekommit att enstaka BMW-diesel rasar på grund av att ett spjäll i insuget är undermåttligt och att delar från detta lossnar och trillar ner i förbränningskammaren, men jag har aldrig hört talas om att en vevaxel skär på en BMW diesel tidigare? //Bjersér |
|
|
Det är riktigt trist att höra men det skulle vara intressant och veta om den varit chipstrimmad eller inte. Sedan kan jag jag förstå att BMW inte tar hela ansvaret, men är den servad hos åf med regelbundna intervall så borde dom bidra med något när bilen är så pass ny. Salus har en motorskadegaranti som sträcker sig till 16k. |
|
|
Hej ! Den har aldrig varit chipstrimmad vad jag vet iaf, jag köpte den i September förra året då den gått 7000 mil. Den såldes som en Premium Selection som tydligen skall vara "utvalda kontolllerade beg bilar" enligt BMW. |
|
| Har du kört 8600 mil på ett år? Hmmm.... Låter kanske som en del av förklaringen? | |
|
Usch, det låter inte bra..! Jag tror med 99% säkerhet att det finns en förklaring. Sådant här brukar inte hända utan en anledning... Och i de allra flesta fall så brukar det på ett eller annat sätt bero på den mänskliga faktorn. Om det inte är någon händelse under den tid du har ägt bilen så kan det vara något som har hänt tidigare. Det jag spontant kommer tänka på är att ta ett oljeprov från motorn och skicka in det för analys. Vilken olja (Castrol eller annan...) har den gått med? Kolla med dem om de kan göra en analys, det brukar gå att få fram väldigt mycket info. Annars kan det även löna sig att höra med konkurrerande oljemärken om de är nyfikna på att analysera oljan... Din BMW-verkstad, eller annan verkstad/återförsäljare, som säljer mycket olja brukar utan problem kunna få en gratis oljeanalys. Om man ägt bilen sedan ny, köpt den och servat den hos en och samma återförsäljare, och om man med stor sannolikhet snart ska köpa en ny bil igen av samma åf, då brukar det gå att få hjälp med delvis Good Will. Annars kan det nog tyvärr vara väldigt svårt att få någon hjälp när garantin har gått ut. Som jag sade tidigare så är det mycket osannolikt att det skulle vara något konstruktionsfel eller liknande på motorn och därmed är det ju självfallet svårt få BMW att ta något ansvar för haveriet. Om jag skulle laga ett sådant här haveri så skulle jag inte lämna in bilen till BMW-verkstaden utan jag skulle välja en (gärna mindre) välrenommerad motorrenoverare. På så sätt kan man ha ett nära samarbete och förmodligen även få reda på varför haveriet har hänt. Delar, eller en komplett motor, skulle jag söka från en nyare krockad bil, eller liknande. Hoppas det löser sig för dig! |
|
|
8600 mil på ett år skulle vara en förklaring ? Njae inte riktigt va? Det är ju bättre än små turer till/från jobbet. Bilen har ju fått jobba vid varm motor :) |
|
|
Här har du en beg.motor. Länk |
|
|
Skapligt,50 lax på en 3år gammal X5a och sen tillkommer monteringen/bytet av motorer. Var tidigare sugen på just denna modell,men har läst mer än tillräckligt på sistone om Bmw´s kvalitet. Näe Bmw har tappat mitt förtroende när det gäller kvaliteten. Jag kan bara beklaga missödet som drabbat TS tyvärr :( |
|
|
Det måste vara ett fundamentalt fel om vevlagret havererar efter så kort tid om service intervaller följts med rätt olja. Har man inte gjort servicen hos åf så är man rökt i såna här fall. Dom fall jag har hört så handlar det oftast om chipstrimmad bilar som gått hårt. När missljudet uppkommer har redan den oljefilm som håller metallen separerad brutits. Oljetrycket är helt beroende av att toleranserna är inom ett snävt intervall. Har man tur kanske lagerytorna endast är skadade och inte överfallen. Men det viktigaste är att ta reda på orsaken till att ett sånt här prematurt haveri uppkommer om man ska renovera motorn. |
|
|
"Har du kört 8600 mil på ett år? Hmmm.... Låter kanske som en del av förklaringen? " Nja precis som Sim säger så är det gynnsammare för en motor med långkörningar och i mitt fall så är det 95% landsvägskörning. Hur som helst så tror jag att mitt förtroende för BMW är förbrukat. Jag körde tidigare Hyundai Santa Fe i tjänsten och kan bara konstatera att de har en garanti som överträffar det mesta. sista bilen körde jag 17000 mil med på 2,5 år det enda problemet jag hade var en framstötdämpare som gick sönder i -35 c. Bilen hade gått 14700 mil och var drygt 2 år gammal. Verkstan bytte samtliga stötdämpare och jag fick svaret att det var ett garantiåtagande ! |
|
|
Ett exempel bara... Min bror har ägt en VW Sharan 1.9Tdi som hade rullat 59000 mil innan den bytte ägare. Chips trimmad from 17000mil aldrig servad på märkes-verkstad och med väldigt långa intervaller mellan oljebytena. Kanske runt 3000mil eller mer,mao inte korrekt på något sätt! Kördes runt 5-6000mil årligen med stor andel släp/husvagn mm. Den drog på slutet av hans ägo ca 0,6lit/mil. Bara som ett exempel till ovanstående påstående. Vill bara skriva så här att om en Bmw Diesel är så känslig att den rasar enl TS beskrivning är det bedrövligt i sej självt,att dessutom Bmw i vanlig ordning friskriver sej helt ifrågan bevisar bara att tom Saab under rådande tider säkerligen månar mer om sina kunder än Bmw gör som standard !!! Det finns många beskrivningar påstörningar här på AP gällande nya modeller från Bmw. Ringer det inte några klockor för Er om vart kundgarantier samt kvaliteten är på väg hos Bmw och framför allt då i Sverige? |
|
|
Självklart är det bedrövligt men att döma ut ett märke totalt tycker jag är fel. Tror att detta är risken med alla bilar när dom rullat ett antal mil och det är därför tillverkarna svär sig fria från ansvar efter ca 10000 mil. Vissa kan gå obehindrat 50K mil utan att lyfta motorn medan andra har oturen att få en felaktig "batch" . Detta är en av anledning till att byta bil innan motorgarantier/försäkringar upphör även om det kostar. Tex Subarus boxerdiesel har haft tidiga ramlager haverier på tillverkade 08. Vilket sannolikt rör sig om mellan 10-50 st som havererat ganska tidigt enbart i Sverige! Medan andra har gått 25000 mil utan ett problem. Skulle tro att det rör sig om ett par % av de som sålts. Ingen tröst för TS men det visar att i en tillverknings process kan kvaliten skilja. "Mercedes-Benz Balance Shaft Problems" som är en tickande bomb som många MB V6 ägare fått betala 70-80000:- ur egen ficka. Finns säkert andra med liknande problem. |
|
|
Min poäng är att kör man så långt på ett år är det kritiskt med service etc. Tycker det är extremt många mil på ett år. Min X5 har gått 9200 mil på 5 år. Men jag kör iofs fler bilar och lever inte i bilen. Går som en klocka. Samma motor. Supernöjd med bilen. Bästa kärra jag haft. Aldrig en VW eller Audi igen! Eller Volvo junk. Aldrig hört talas om haveri av 3.0d motorn tidigare. Ingen jag känner som haft problem. Men även solen har sina fläckar. Dålig olja, dåligt utförd service (i samband med många mil), tankad med bensin någon gång? (ganska vanlig miss som många dieselkärror råkar ut för och kan bli problem senare) etc. Omöjligt att klura på varför utan undersökning av sakkunnig... |
|
|
På vilket sätt skulle extremt många mil på kort tid vara ogynnsamt i jämförelse med lika många mil på lång tid. |
|
|
Alex84: Jag tycker faktiskt att dina påstående om dålig kvalitet hos bmw är ganska löjliga. Tror du på allvar att det inte finns en enda sharan i världen som har skurit? Det är extremt ovanligt att en bmw-motor skär på det här viset. Och det händer nog alla tillverkare någon gång. |
|
|
Hybris kan syfta på Överdriven självuppskattning eller fel uppfattning om individens plats i världsordningen, storhetsvansinne. |
|
|
Det jag menar är att om man kör så många mil på ett år ökar nog risken att man inte tar hand om bilen lika bra. Säger inte att det är så i detta fallet men inte helt ovanligt att de som piskar så många mil på ett år inte har tid med tvätta, extra service, kolla upp alla detaljer etc. Har inte sagt att många mil under kort eller lång tid påverkar bilen olika om man sköter allt bra. Och ingen kritik mot trådstartaren i detta utan mer som en reflektion. Personligen skulle jag inte ens titta på en bil som körts så många mil på ett år och inga garantier kvar som beggad. Sharan? Ja byt gärna till Sharan! VW har bra service... (NOT!!!) Har kört BMW i 20 år nu. Blandat med lite olika DKW (VW/Audi), Volvo etc. Har haft absolut minst problem med BMW. Oslagbar service, trevliga säljare, suveräna bilar. Givetvis har jag haft problem med alla bilar. Men det har alltid varit bra service och hantering av mina BMW, Kan inte säga samma sak om DKW som spottar en i ansiktet med ny bil och garanti. Men vi har alla våra personliga upplevelser av ett märke. Den lokala ÄF man har är extremt viktigt för din upplevelse av bilen. Speciellt när det blir problem... Det är då du ser den stora skillnaden. |
|
|
Hybris: inte blir man klokare på vad du vill ha sagt! Givetvis är långkörningar inget problem för en modern motor som är underhållen enligt bok. Det händer ju att vevaxelns packbox läcker och resulterar i skuren vevstake i den närmaste cylindern! |
|
|
Jag måste bara klarlägga vissa saker : Jag köpte bilen i September 2010 den hade då gått 7630 mil för att vara exakt. Jag har alltså kört 8000 mil på 1 år & 3 månader. Enligt Serviceboken så var den servad 1:a gång vid 3442 mil 2:a gång vid 6901 mil tydligen helt enligt BMW s normer då den säljs som en Premium Selection bil. Därefter har bilen i min ägo servats betydligt tätare, jag vill gärna ha oljan bytt tidigare än servicedatorn rekommenderar. Under min ägo så har den servats med ca 1900-2000mils intervall. Ulf 530 : Iden med ett oljeprov är kanske inte så dum. Jag arbetar med stora entreprenadmaskiner som går ca 7200 timmar/år.På dessa maskiner tar våran verkstad oljeprover vid varje oljebyte som skickas in på analys. Så ett oljeprov är lätt ordnat. Hybris : Jag har själv kört BMW i ca 15 års tid men även andra märken och jag kan hålla med om att det är en bra bil men jag upplever att kvaliten har blivit sämre på senare år ( elfel, frusna vevhusventilationer, insugsspjäll som lossnar mm). Dessutom så kan jag försäkra dig om att jag definitivt vet om hur viktigt det är för motorer att servas regelbundet, påståenden som att man ska ha tankat bensin är så dumt så så det är knappt läsvärt. |
|
|
Jag är inte själv om att tycka att kvaliteten har blivit sämre med åren hos Bmw. Att många körda mil årligen skulle vara en faktor som påverkar en motor negativt är inget annat än okunskap i frågan ( under förutsättning att bilen servas såklart ). Ex med Sharanen ville jag visa med detta,men som vanligt fattar en del inte poängen med detta ! Här lite matnyttig läsning ang TS problem ( för de som kan läsa hela artiklar ). Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.